TEST Mercedes-Benz S 350 Bluetec – Vládce světa
Mercedes-Benz S nikdy nebyl největším, nejdražším ani nejrychlejším automobilem světa. Každá jeho generace ale má právem výsadní postavení, německá limuzína totiž vždy byla nositelem zásadních technických inovací: ať už bezpečnostních (ABS, ESP, čelní a boční airbagy, noční vidění), komfortních (elektrické dovírání dveří, ventilovaná sedadla, plně adaptivní tempomat, bezklíčové odemykání) nebo ryze technických (sběrnicová elektroinstalace CAN, hydraulický podvozek ABC). Spoustu těchto fičůrek dnes známe i z násobně levnějších aut, u dalších se dřív nebo později dočkáme také. Ani nejnovější provedení, které pokračuje v téměř šedesátileté tradici, neztrácí kurz a znovu posouvá hranice technického pokroku…
mercedesbenz testy luxusni
Sedím uvnitř a užívám si nejnovější generaci masážních sedadel. Auto samo udržuje bezpečný rozestup, dodržuje nastavenou rychlost a hlídá svůj jízdní pruh. Vlastně by stačilo kouknout na silnici jen občas, tak nějak pro jistotu, protože nová S-Klasse by si v městských rychlostech měla poradit i s nečekaným výpadem řidiče ze sousedního pruhu nebo chodcem přebíhajícím silnici.
Izolace posádky od okolí je tak vynikající, že zapomenout na řízení je opravdu snadné. Sám se párkrát přistihnu, že na dálnici přestanu sledovat zrcátka nebo přejedu odbočku. Jak se říká, každá mince má dvě strany a cestovní komfort není výjimkou z tohoto pravidla. Ještě, že je tu systém Attention Assist, který by měl nebezpečnou roztržitost zavčas rozeznat… snad.
Bezvýhradně dokonalé ovšem nové S stále není. Ticho v kabině narušuje hluk odvalování pneumatik po hrubším povrchu, ostřejší nerovnosti dovnitř přes 19palcová kola pošlou tlumenou, avšak zaznamenáníhodnou ránu. Možná by to bylo s revolučním proaktivním podvozkem Magic Body Control, ten ale stojí 130 tisíc Kč navíc a dodává se jen pro benzinový osmiválec S 500. Testovaný vůz se musí spokojit s „obyčejným“ vzduchovým odpružením Airmatic.
mercedesbenz testy luxusni
Kdekoliv nová třída S zastaví, okamžitě vzbudí pozornost, zvlášť ze strany majitelů Mercedesů nejrůznějších velikostí i stáří. Přitom má decentní tmavomodrý lak a ani není kdovíjak krásná. Organicky tvarovaná příď působí trochu neohrabaně a zezadu skoro jako by to ani nebyl Mercedes. Kde už jsem podobné tvary viděl… byl to Hyundai XG? Nebo starší Elantra? Na nové tvary si budeme muset chvíli zvykat – nejsou ani čistě evropské, ani ryze aktuální. Mercedes se nejspíš snaží předběhnout dobu. To hlavní je ale v plechu otisknuto už teď: majestát. Jinak by si nové S-Klasse nikdo nevšímal.
Interiér nepřipomíná nic z automobilového světa, kabina vypadá spíš jako kokpit luxusní jachty. Design kůží obšité palubní desky se jen vzdáleně inspiruje u předchůdce, dominantním prvkem je dvojice plochých displejů, každý s úhlopříčkou 31 cm. Ten před řidičem plní roli přístrojového štítu a displeje nočního vidění. Překvapením je sice precizní, avšak staromódně pojatá grafika ukazatelů – zřejmě se chce Mercedes vymezit vůči extrémním 3D efektům u konkurence.
mercedesbenz testy luxusni
Druhá obrazovka slouží všem ostatním systémům – navigaci, audiu, masážním sedadlům i klimatizaci. Specifické ovládání centrálním kruhovým ovladačem nemusí každému vyhovovat, Mercedes se ale rozhodl „uklidit“ interiér od tlačítek a jiná cesta možná není. Infotainment má nový operační systém, téměř vše je ale otázkou krátkého sžívání. Jediným výraznějším problémem je klimatizace – její ovládání je opravdu složité. Funkcí klimatizace je mnoho a tlačítek málo, takže cokoliv kromě změny teploty a rychlosti větráku je nezvykle zdlouhavá operace. Ještě větším nedostatkem je fakt, že se displeje na přímém slunci nepříjemně lesknou.
Jinak je ale vše v naprostém pořádku. Místa je na všech sedadlech přebytek a míra rozmazlování závisí čistě na štědrosti konfigurace. Vyhřívané loketní opěrky? Vyhřívaná, ventilovaná, všestranně elektricky nastavitelná a masážní funkcí vybavená sedadla vpředu i vzadu? Flakon v přihrádce před spolujezdcem a automatické rozprašování parfému? Nebo snad audio Burmester o výkonu 1540 W? Nic z toho není problém. Komu se dozadu „špatně“ nastupuje nebo si potřebuje víc natáhnout nohy, nechť si připlatí za prodlouženou verzi.
mercedesbenz testy luxusni
Luxusní efektivita
Naopak s volbou motoru je to složitější. Pod kapotou máme nejslabší z nich, jmenuje se S 350 Bluetec, má objem tři litry a výkon 190 kW. V prodejích bude hrát prim, protože je to jediný turbodiesel v nabídce – další možnosti jsou šestiválcový benzinový hybrid, přeplňovaný osmiválec a provedení AMG.
Šestiválec už nyní plní emisní normu Euro 6 a s kombinovanou spotřebou 5,5 l/100 km je nejúspornějším autem svého druhu. Udávaná akcelerace z klidu na stovku za 6,8 sekundy je sice horší než u BMW 730d, na palubě S-Klasse vám to je ale docela jedno. BMW není tak tiché, prostorné ani pohodlné. V Mercedesu vlastně ani nepoznáte, že pod kapotou pracuje turbodiesel. Do interiéru se nepřenáší žádné vibrace a skoro žádný zvuk z motorového prostoru. Jen občas si můžete říct: „asi jsem zaslechl šestiválec“.
mercedesbenz testy luxusni
Motor si libuje v nízkých otáčkách, však maximum točivého momentu nastupuje brzy. Pro výraznější akceleraci se ale potřebuje roztočit víc a i tak je intenzita zrychlování spíše důstojná než působivá. Důvodem je dvoutunová hmotnost, v zásadě průměrný výkon motoru a výborná izolace interiéru. Převodovka hraje na komfortní notu, řadí pomaleji, ale hladce. Navíc s dlouhými převody akcelerace nepolevuje ani daleko za českým dálničním limitem. Omezeného maxima 250 km/h dosáhne naprosto přirozeně a překvapivě snadno – S 350 Bluetec zkrátka není žádný sprinter, ale výkonný maratonec.
V ustáleném jízdním režimu umí být dieselová limuzína i nečekaně úsporná. Na dálnici v průměru spotřebuje pouhých 6,5 l/100 km – však při 130 km/h na sedmičku točí motor jen 1800 min-1. Při klidné jízdě mimo město dokonce průměr klesá až k pěti litrům. Takové hodnoty jsou zvykem u sedanů střední třídy, o půl metru delší a půl tuny těžší Mercedes se jim díky technologii SCR (vstřikování močoviny do výfuku), která se skrývá za přívlastkem Bluetec, dokáže snadno vyrovnat. Ve městě nebo při svižnější jízdě mimo něj si šestiválec nárokuje stále vynikajících osm až devět litrů.
mercedesbenz testy luxusni
Stejně špičkový jako motor je i podvozek. Vzduchové odpružení Airmatic se dokáže noblesně nést přes větší nerovnosti, jen na ostrých rázech dává najevo plebejské manýry. Režim Sport znatelně přitvrdí, omezí boční náklony karoserie a potlačí neotáčivé choutky podvozku. Pro běžnou jízdu je ale zbytečný, jeho výhody se využijí jen při plném tempu na dálnici nebo rychlé jízdě v zatáčkách.
Ovladatelnost nové S-Klasse je příkladná. Lví podíl na tom má přesné a přiměřeně tuhé řízení s velkým účinkem elektrického posilovače, v nízkých rychlostech se uplatní i extrémně dobrý rejd. Drobným nedostatkem testovaného kousku je volant s dřevěným dekorem – kloužou po něm ruce.
Když řidič vlastně nemusí řídit
Bezpečnost na prvním místě – u třídy S to platí dvojnásob. Raději neříkejte svému pojišťovákovi, kolik má nový model senzorů, kamer a radarů. Díky nim se elektronika umí za jízdy více méně postarat skoro o všechny úkony. Spoustu pomocníků samozřejmě známe už z jiných aut – třeba sledování mrtvého úhlu, asistent pro jízdu v pruzích nebo automatické parkování. Některé jsou ale natolik přelomové, že by vás ani nenapadlo, že mohou být dnes realitou.
Například adaptivní tempomat, který sám o sobě není naprostou novinkou. Mercedes třídy S umí zpomalit za pomalejším vozidlem už po dvě generace, od té minulé umí i úplně zastavit. Jenže nejnovější provedení přidává k trojici radarů stereokameru, která jako oči a mozek člověka sleduje a analyzuje provoz. Výsledkem je, že auto nepředjíždí zprava při dálničních rychlostech a hlavně – umí samo řídit! Systém se orientuje podle čar na silnici a směru jízdy ostatních aut.
mercedesbenz testy luxusni
Zatím to má své rezervy, když silnice zahýbá ostřejším úhlem, auto si moc neví rady, a systém i tak po určitém čase vyzve řidiče k zásahu. Mimochodem, člověk za volantem má stále vládu nad směrem jízdy, elektromotor na tyči řízení neklade rukám řidiče odpor. Automatické řízení už ale odhodilo plenky a začíná se hlásit o slovo, je tady jako předzvěst budoucích technologií a zajímavá nástavba současných asistentů.
Elektronika je ale v pozoru, i když řídíte sami. Kamery sledují, jestli do cesty nevstoupí chodec nebo zboku nevyjede auto. V případě nebezpečí auto vydá varovný signál a aktivuje brzdový asistent. Dále se vylepšil inteligentní asistent světel, který dokáže svítit na dálky i v provozu – světlo se ztlumí jen v okolí protijedoucího auta, aby jeho řidič nebyl oslněn. Za tímto malým technickým zázrakem stojí plně diodové světlomety, které jsou u nové třídy S standardem. Jízdu v noci usnadňuje ale ještě jeden pomocník.
Night View Assist je v pohotovosti neustále – i když je zobrazení nočního vidění na displeji vypnuté. Pokud se v noci na krajnici (nebo vlastně i kdekoliv jinde před autem) vyskytne chodec, stopař nebo jiný živý objekt (např. srna), auto zabliká dálkovými světly, spustí displej nočního vidění a nebezpečnou oblast označí červeným obdélníkem. Funguje to spolehlivě, systém odhalí i postavy, které by se daly v tom tichu na palubě při řízení snadno přehlédnout.
Jezdit pod otcovským dohledem elektroniky není nutné, všechny asistenční systémy je samozřejmě možné vyřadit z činnosti. Jenže ono je to tak příjemné a návykové… Ať se nám to líbí nebo ne, cesta dalšího vývoje je jasná.
Závěr
Jedno je jisté: nový Mercedes třídy S je nejsložitějším autem, jaké kdy vyjelo na silnice. Proto kdo si ho koupí, dobře ví, co dělá. Design není zrovna líbivý, ale po funkční stránce není tomuto autu co vytknout. Ano, mohlo by mít silnější motor a komfortnější tlumení ostrých nerovností, pak by mu k dokonalosti vlastně nic nechybělo. To už je ale hledání drobných vad na excelentním autě. Jistota a komfort, s jakým se pohybuje po silnici, totiž nenachází přemožitele. Kdo dnes hledá maximální prostor a pohodlí, nemůže si vybrat lépe.
První cena vozu | 2.093.300 Kč (S 350 Bluetec) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 2.093.300 Kč (S 350 Bluetec) |
Základní cena testovaného vozu | 2.093.300 Kč (S 350 Bluetec) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 3.322.127 Kč (S 350 Bluetec) |
Plusy
- Ukázkové odhlučnění, ticho je narušeno jen odvalováním pneumatik
- Příkladná stabilita, schopnost zatáčet nad 200 km/h, dávkování a účinek brzd
- Přiměřená pružnost motoru při libovolné rychlosti
- Mimořádně nízká spotřeba při úsporné jízdě
- Bezprecedentní rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
- Šířka interiéru
Minusy
- Palubní přístroje nečitelné na přímém slunci
- Příliš komplikované ovládání klimatizace
- Diody osvětlení interiéru mají nažloutlé světlo
- Dřevěný věnec volantu klouže pod rukama
Foto: Petr Homolka