Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D (147 kW) – Z Dakaru do Prahy

Diskuze (10)
Doba se změnila. Pajero už nejezdí Dakar a ve vyšších kruzích se nosí spíš luxusní SUV. Přesto má terénní Mitsubishi stále co nabídnout.

Bývaly doby, kdy luxusní offroady plnily úlohu statusového symbolu. Mitusbishi Pajero a jeho konkurenti Nissan Patrol a Toyota Land Cruiser patřily k povinné výbavě úspěšného podnikatele (případně podnikavce). Doba se ale změnila a dnes stejnou práci zastane patřičně drahé a velké SUV od některé z prémiových značek.

To je v nejlepším pořádku, svět offroadů se vrátil do starých kolejí. Auto postavené primárně pro použití v terénu si opět kupují hlavně zákazníci, kteří jeho schopnosti opravdu využijí. Menší odbyt ale znamená méně financí na vývoj, a tak se v segmentu offroadů hodně zpomalil běh času.

Proto před námi dnes stojí faceliftované Mitsubishi Pajero čtvrté generace. Ta debutovala už před pěti lety a není novou generací v pravém slova smyslu – je velkým faceliftem třetího Pajera (2000-2007). Aktuální modernizace přinesla mírně vylepšený design přídě a výrazně posílený motor. Jinak je ale vše ve starých kolejích, mnoho věcí se za uplynulých 12 let nezměnilo.

suv mitsubishi testy suv mitsubishi testy

Míry interiéru jsou dospělé, jejich využití ale není zrovna ukázkové. Díky vysokému posazu a velkým oknům je z Pajera dobrý výhled, sedí se však příliš blízko palubní desce. Řešením by byl podélně nastavitelný volant, ten ale nebyl v době vzniku tohoto auta běžnou věcí, a tak jednoduše chybí. Blízkost palubní desky může vést ke kontaktu s řidičovým kolenem a pak hrozí nechtěné zapnutí zadní mlhovky (tlačítkem vlevo pod volantem) nebo deaktivaci stabilizačního systému (jen na místě tlačítkem vpravo pod volantem). Mimochodem, na spodní části palubní desky se ukrývá i tlačítko pro otevření palivové nádrže.

I přes široký interiér (1510 mm) posádka neunikne pocitu relativní stísněnosti. Na vině je ukotvení sedadel blízko dveří a široký středový tunel. Kdo ale ocení skutečné přednosti Pajera, ten nad výše uvedenými nedostatky nejspíš mávne rukou. Stejně jako nad kostičkovanými displeji, a horším ovládáním funkčně nabitého palubního počítače.

Na offroad je seznam standardní výbavy možná až zbytečně velkorysý. Automat se nabízí s výbavou Instyle a v té nechybí kožené čalounění, vyhřívaná sedadla, audio Rockford 860 W, parkovací kamera a sedmimístný interiér. Kdo považuje tyto prvky za zbytné, může ušetřit 160 tisíc volbou základního modelu Invite s manuální převodovkou (cena 889.900,- Kč).

suv mitsubishi testy suv mitsubishi testy

Motor 3,2 DI-D s nejnovější modernizací posílil na 147 kW (dříve 125 kW s automatem a 118 kW s manuální převodovkou), maximum točivého momentu poskočilo na 441 Nm (+60 Nm). Vzhledem k objemu motoru to nejsou nijak ohromující parametry, důvodem je ale původ turbodieselu.

Jedná se totiž o dlouhozdvihový čtyřválec, který má kořeny v užitkových autech. Stejný původ mají i pětistupňové převodovky, manuální a automatická. Pohonné ústrojí proto vyznává jiné hodnoty, než je obvyklé – mechanická výdrž a neúnavný zátah v náročných podmínkách mají přednost před vším ostatním. Obojí se proto projevuje poněkud nekultivovaně: motor je slyšet ve všech jízdních režimech a převodovka občas škubne.

Na silnici jsou výsledkem spolupráce 3,2litrového čtyřválce a automatu letargické výkony, Pajero je zřejmě nejpomalejším 200koňový autem na trhu. Čtyřválec totiž musí bojovat s provozní hmotností 2395 kg, pneumatikami 265/60 R18 a karoserií, jejíž aerodynamika připomíná mírně obroušenou cihlu (součinitel odporu má hodnotu 0,4).

suv mitsubishi testy suv mitsubishi testy Z těchto důvodů (a také kvůli zimnímu provozu) se nepotvrdil optimistický příslib kombinované spotřeby 8,5 l/100 km. Takové hodnoty jsme dosáhli při jízdě konstantní rychlostí 100 km/h, kdy motor točí relativně nízkých 2000 min-1. Dálničních 130 km/h pak znamená hodnoty 11,8 l/100 km a 2500 min-1.

Výměnou za relativně vyšší spotřebu se Pajero odvděčí unikáním systémem pohonu všech kol Super Select II. Ten umožňuje na silnici obvyklou offroadovou jízdu s pohonem zadních kol. K tomu přidává přiřaditelný pohon 4x4 s otevřeným mezinápravovým diferenciálem, který umožňuje měnit poměr sil mezi nápravami od 33:67 po 50:50. Diferenciál je navíc vybaven uzávěrou a lze přiřadit i redukci s pomalým převodem 1,9:1.

suv mitsubishi testy suv mitsubishi testy

S těžkotonážní pohonnou technikou ladí i konstrukce podvozku. Ano, nejedná se o jednoduchou klasiku – žebřinový rám a tuhé nápravy. Samonosná karoserie vyztužená integrovaným rámem i nezávislé zavěšení kol (vpředu dvojité lichoběžníky a vzadu víceprvková náprava) jsou navrženy univerzálně, tzv. pro všechny druhy povrchu.

Důsledkem je poskakování na příčných nerovnostech a slabší komfort tlumení. Vysoké těžiště a dlouhé zdvihy tlumičů zase způsobují větší sklony k nedotáčivosti. V terénu se ale karta obrací: tuhý podvozek znamená velké rezervy. Pajero si jen tak nesedne na dorazy a se světlou výškou 220 mm nabídne solidní průchodnost.

V případě pětidveřové verze LWB je největším handicapem o 280 mm delší zadní převis. Kvůli němu je zadní nájezdový úhel redukován z 34,3° na 24,5° (přední nájezdový úhel zůstává 34,5°). Když se k tomu přidá o 235 mm kratší rozvor u třídveřového SWB, je jasné, že právě ono bude ideální volbou do obtížně prostupného terénu. Ovšem za cenu méně praktické karoserie.

Čím ovšem pětidveřové Pajero vítězí nad třídveřovým, a také nad mnoha konkurenty, je schopnost táhnout brzděný přívěs do hmotnosti 3,5 tuny (Pajero SWB jen 3,0 tuny). Tím se může pochlubit jen pár aut na trhu: Nissan Pathfinder 3,0 V6 dCi, Toyota Land Cruiser V8, Mercedesy třídy G, GL a M, Land Rovery Defender a Discovery a Range Rover (včetně menšího modelu Sport). Kromě Defenderu je Pajero z této skupinky nejlevnější. Nečekaným soupeřem je také VW Touareg Nomad o výkonu 150 kW, který stojí bez stokoruny milion.

suv mitsubishi testy suv mitsubishi testy

A tak se za cenu mírně převyšující milion korun u Mitsubishi nabízí luxusně vybavený 4,9 metru dlouhý sedmimístný offroad. Jeho specifické vlastnosti vyžadují od posádky při běžném používání toleranci, protihodnotou jsou pak hlavně schopnosti mimo zpevněný povrch. Těch, co jsou ochotni tento kompromis akceptovat, je relativně dost – jen za rok 2011 se u nás prodalo 83 ks Mitsubishi Pajero.

První cena vozu 829.900,- Kč (3,2 DI-D/147 kW SWB Invite)
První cena vozu s testovanou motorizací 889.900,- Kč (3,2 DI-D/147 kW LWB Invite)
Základní cena testovaného vozu 1.049.900,- Kč (3,2 DI-D/147 kW LWB Instyle AT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.073.240,- Kč (3,2 DI-D/147 kW LWB Instyle AT)

Plusy

  • Schopnosti v terénu
  • Výhled z vozu
  • Objemný zavazadlový prostor
  • Bohatá standardní výbava
  • Brzděný přívěs až do 3500 kg
  • Odolnost v náročných podmínkách

Minusy

  • Komfort jízdy, odhlučnění
  • Pomalejší převodovka
  • Vzhledem k výkonu slabé dynamické schopnosti
  • Ergonomické záludnosti
  • Zastaralé prvky v interiéru
  • Páté dveře otevírané do strany

Foto: Auto Tip, Svět motorů

Diskuze (10)
Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D (147 kW)
Cena základní sestavy 1 049 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS - antiblokovací brzdový systém, EBD - elektronický systém rozdělení brzdného účinku, M-ASTC - systém aktivního řízení stability a trakce, BOS - bezpečnostní systém přednostního brzdění, EBA - nouzový brzdový asistent, pohon Super Select 4WD (SS4 - II) s rozdělením točivého momentu z 33:67 až na 50:50, systém kontroly rychlosti vozidla při prudkém klesání v terénu, možnost zařazení pohonu 4x4 / 4x4 LOCK / redukovaná rychlost, uzávěrka zadního diferenciálu, předehřívání paliva, autobaterie 80D26L se záložním zdrojem, senzor automatického rozsvěcení potkávacích světel, dešťový senzor, automatická klimatizace vpředu, manuální klimatizace vzadu, PTC - systém pomocného ohřevu interiéru při studeném startu motoru, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná, výškově nastavitelný volant + sedadlo řidiče, kožené čalounění sedadel, dekorační obklad interiéru hliník/kov, vyhřívaná přední sedadla, elektrické ovládání předních sedadel, sportovní hliníkové pedály, posuvná středová loketní opěrka vpředu, multifunkční kůží potažený volant a kožená hlavice řadicí páky, tempomat s ovládáním na volantu, autorádio LW/MW/FM s CD přehrávačem a 6 reproduktory, autorádio LW/MW/FM s CD/MP3 a měničem na 6 CD/MP3 se 6 reproduktory, bluetooth® handsfree LINK-SYSTEM (včetně hlasového ovládání a ovládání na volantu), pomocný vstup USB, pomocný vstup AUX, multifunkční informační displej (kompas, hodiny, teploměr), vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, audiosystém Rockford Acoustic Design (860 W), rádio LW/MW/FM s měničem na 6CD/MP3 + 12 reproduktorů, 7místné provedení s možností sklopení 3. řady sedadel do podlahy, disky kol z lehkých slitin 18" (6 zdvojených paprsků) + pneu 265/60 R18, chromovaná přední maska chladiče, boční prahové stupačky, xenonové světlomety s automatickým nastavováním sklonu a ostřikovači, přední mlhovky, parkovací kamera s projekcí ve vnitřním zpětném zrcátku, zatmavená zadní boční okna a okno pátých dveří, vyhřívané přední sklo v oblasti stěračů, podélné střešní ližiny (černé) a další. Kč
Cena testované sestavy 1 073 240 Kč
Výbava testované sestavy Nerezový nášlap na boční stupačky (8.340,-), metalický lak (15.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3200
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 441 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 7.5 / 8.5
Emise CO2: 224
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 215 / 665
Objem nádrže (l): 88
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2385 / 645
Rozměr pneu: 265/60 R18
Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D (147 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4900
b) šířka (mm): 1875
c) výška (mm): 1860
d) rozvor (mm): 2780
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1030
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 500
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
18. 4. 2012 22:26
Re: Do terénu:
S tímhle příspěvkem nemůžu nic jiného, než plně soulasit. Snad bych jen dodal, že interiér aktuální verze je ještě horší, než té minulé (obě mám dobře zmákle >:D )
Avatar - steroid25
17. 4. 2012 22:30
Piate dvere sa otvárajú do strany
Prečo je toto mínus?? :-O Veď je to veľké, vysoké auto, kto sa bude naťahovať za kufrom, ktorý vyletel až do neba?? Radšej do strany a vie to otvoriť / zatvoriť aj prcek, ako tam pchať elektroniku a tlačítko na zatváranie kufra, ktoré keď sa raz pokazí, treba rebrík... Ostatne aj Evoque má problémy s týmto tlačítkom, ktoré tu a tam, na nových vozoch, nefunguje...
17. 4. 2012 15:42
dd
pajero se me nelibi,ale nechapu,proc bys neco menil kdyz to funguje tolik let viz. toyota land cruiser 70 serie.ty motory 1HZ se snad vyrabeji beze zmen od roku 1991,ted sem vydel ze Dajbych prodava tyhle offroady a maji tyhle motory a je ro 2012.a tyhle auta se vyrabeji myslim od roku 1986 bez vetsich zmen,stejny motory,prevodovky,ram,jen ted maji hranaty svetla a airbag a radio.ja sem pro proc bys neco menil,kdyz to funguje dobre a stejne vsechno uz bylo podle me vymysleny,nejaky picovinky plny senzoru,a elektrika vsude sou jak se ukazuje na * :-)
Avatar - pratel
17. 4. 2012 14:52
Re: PAJERO
S tou silnici by som nesuhlasil. Denne na nom jazdim po dialnici a na offroad celkom pohodlne. Takisto v terene velmi schopne auto.

Na druhej strane je to x-ty krat recyklovany model z roku 99 a je ozaj najvyssi cas prist s uplne novym Pajerom. Dockame sa vsak najskor tak v 2014-2015. Dufam, ze novy model nesklzne do kategorie luxusnych suv.

Na sucasnom Paje mi hlavne vadi hlucny motor, verzia s lenivym automatom, povrzavajuci interier a zufala ergonomia za volantom. Vodic sedi bud s prilis skrcenymi nohami alebo vystretymi rukami. Bodlo by pozdlne nastavovanie volantu a pedalov.

Inak auto je v celku usporne a spolahlive.
Avatar - Johny.Rico
17. 4. 2012 13:37
Do terénu:
Vynikající vůz. Zkoušel jsem s tím vše možné, hlavně mě bavila zkřížitelnost náprav, to bylo impozantní.
Jinak je to vůz hodný vrakoviště. Veeelmi staré auto, špatný 4 (!!!) válec, neskutečně hlučný s hrozným zvukem, děsný automat. Zvenku vypadá skvěle, ale "vnitřnosti" + interier, to je prehistorie.