TEST Peugeot 308 SW 1,6 e-HDi – Prostorný šetřílek
Modernizovaný rodinný Peugeot 308 SW slibuje velice příznivé provozní náklady. Jak je to v praxi?
Faceliftovaný model 308 dostal do vínku mimo jiné velmi zajímavý agregát, mikrohybrid 1,6 e-HDI. Novinku, která se představila v modelu 508, jsme již dříve testovali v klasickém 308 a tak se můžeme zaměřit na krátkou rekapitulaci změn spojených s omlazením vzhledu a hlavně také na spotřebu – jak si šestnáctistovka s poměrně velkým a těžkým kombi poradí?
Facelift
Co se změnilo? Kombi, tak jako všechny karosářské verze, si i nadále zachová charakteristický tvar písmene V, který začíná v přední části karoserie a přes kapotu motoru přímo navazuje na sloupky čelního okna. Po stranách tohoto tvaru se nachází nové, menší světlomety.
Spodní část nárazníku byla kompletně přepracovaná. Jediný otvor v přední části má méně zaoblený tvar a vizuálně se výrazně zúžil. Registrační značka se přemístila ze spodní hrany nárazníku na bezpečnější umístění uprostřed tohoto otvoru. Svisle orientované mlhovky zůstávají zachovány, lemují je nová diodová světla pro denní svícení. I přes designové změny se však vnější rozměry Peugeotu 308 nemění.
Další partie podstoupily jen kosmetické změny, samozřejmostí jsou nové vzory kol z lehkých slitin o rozměru 16 až 18 palců. Kromě modernizovaného vzhledu se může faceliftovaná 308 pochlubit nižší hmotností, v průměru o 25 kg. Ke snížení spotřeby paliva přispěje zlepšení aerodynamiky či použití nových 16ti palcových pneumatik Michelin s nízkým valivým odporem. Ty jsme na testovaném voze neměli, místo nich Peugeot obouval příplatkové sedmnáctipalcové pneumatiky Continental SportContact 3 s lepšími vlastnostmi při sportovnější jízdě a tedy i s vyšší hladinou aktivní bezpečnosti.
e-HDI aneb neslyšně šetříme
Podstatou e-HDI je odpojitelný alternátor (2,2 kW), který slouží zároveň jako startér. Ve srovnání se systémy se zesíleným startérem je restart motoru e-HDI o 40 % rychlejší (zde zabere 0,4 sekundy). Peugeot uvádí životnost alternátoru na 600 tisíc startování, to se nám však během testu z pochopitelných důvodů nepodařilo ověřit.
Palubní počítač nám však vždy rád ukáže, jak dlouho motor vlastně neběžel – při běžných cestách po městě to bývá kolem čtyř nebo i více minut. V reálu pouze stačí vyřadit, pustit spojku a pokud jsou splněny podmínky (venkovní teplota je například v rozmezí minus 5 až plus 30 stupňů) a vůz zpomalí pod 20 km/h, motor se neslyšně vypne. Kolik v takovém případě ušetříme? Rychlý orientační výpočet ukazuje, že roční úspora na cestě z a do práce se může pohybovat někde kolem 2.500,- Kč. Zdali je to hodně nebo málo už necháme na vás.
Velmi se nám líbí neslyšné vypínání a startování motoru; to opravdu zvládli inženýři v Peugeotu na výbornou – pokud se vysloveně nesoustředíte, nejspíše ani drobné zachvění při startu nezaregistrujete a jedinou nápovědou tak bude mrknutí světel.
peugeot testy nizsistredni Po městě lze celkem bez problémů jezdit za šest litrů nafty na 100 kilometrů, stejnou spotřebu ukáže palubní počítač i při cestování reálnou rychlostí 130 km/h, kdy agregát točí dle otáčkoměru na šestý převodový stupeň 2.600 min-1. Zpomalení na 100 km/h znamená pokles otáček na 1.950 min-1 a spotřeby na 4,9 litru na sto kilometrů.
Umírněný apetit se postaral o to, že jsme testovací vůz vraceli s 800 najetými kilometry a stále ještě ani nesvítila rezerva – na šedesátilitrovou nádrž tak můžete celkem bez problémů (pokud nebudete moc jezdit po městech) atakovat i tisícovku kilometrů. Srovnání s hatchbackem sice ukazuje na poměrně znatelný nárůst spotřeby (ten si vystačí se čtyřmi litry při stovce a s 5,4 litry při 130 km/h), stále jsou však absolutní čísla myslíme velmi přijatelná.
Zajímavostí při pohledu do ceníku je nemožnost objednání dvoulitrového HDI (110 kW) jakožto nejsilnějšího agregátu v nejvyšší výbavě; tento motor je k dispozici pouze v prostředním stupni Active+ za 473.900,- Kč a paradoxně tak nejdražší 308 SW nebudou na ulicích jezdit ve vrcholné výbavě.
První cena vozu | 313.900,- Kč (Acess 1,4 16V VTi 72 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 399.900,- Kč (Acess 1,6 e-HDI 82 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 443.900,- Kč (Sportium 1,6 e-HDI 82 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 464.400,- Kč (Sportium 1,6 e-HDI 82 kW) |
Plusy
- Úsporný a pružný motor s lineární charakteristikou
- Velkorysá vnitřní prostornost
- Kvalitní materiály a dobré zpracování interiéru
- Komfortně naladěný podvozek
- Šestistupňová převodovka
Mínusy
- Nepřesné řazení manuální převodovky
- Slabší kultura překonávání nerovností, horší tlumení
- Malá tlačítka ovládání navigace