Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 308 SW 1,6 e-HDi – Prostorný šetřílek

Aleš Jungmann
Diskuze (43)

Modernizovaný rodinný Peugeot 308 SW slibuje velice příznivé provozní náklady. Jak je to v praxi?

Faceliftovaný model 308 dostal do vínku mimo jiné velmi zajímavý agregát, mikrohybrid 1,6 e-HDI. Novinku, která se představila v modelu 508, jsme již dříve testovali v klasickém 308 a tak se můžeme zaměřit na krátkou rekapitulaci změn spojených s omlazením vzhledu a hlavně také na spotřebu – jak si šestnáctistovka s poměrně velkým a těžkým kombi poradí?

Facelift

Co se změnilo? Kombi, tak jako všechny karosářské verze, si i nadále zachová charakteristický tvar písmene V, který začíná v přední části karoserie a přes kapotu motoru přímo navazuje na sloupky čelního okna. Po stranách tohoto tvaru se nachází nové, menší světlomety.

Spodní část nárazníku byla kompletně přepracovaná. Jediný otvor v přední části má méně zaoblený tvar a vizuálně se výrazně zúžil. Registrační značka se přemístila ze spodní hrany nárazníku na bezpečnější umístění uprostřed tohoto otvoru. Svisle orientované mlhovky zůstávají zachovány, lemují je nová diodová světla pro denní svícení. I přes designové změny se však vnější rozměry Peugeotu 308 nemění.

Další partie podstoupily jen kosmetické změny, samozřejmostí jsou nové vzory kol z lehkých slitin o rozměru 16 až 18 palců. Kromě modernizovaného vzhledu se může faceliftovaná 308 pochlubit nižší hmotností, v průměru o 25 kg. Ke snížení spotřeby paliva přispěje zlepšení aerodynamiky či použití nových 16ti palcových pneumatik Michelin s nízkým valivým odporem. Ty jsme na testovaném voze neměli, místo nich Peugeot obouval příplatkové sedmnáctipalcové pneumatiky Continental SportContact 3 s lepšími vlastnostmi při sportovnější jízdě a tedy i s vyšší hladinou aktivní bezpečnosti.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni

e-HDI aneb neslyšně šetříme

Podstatou e-HDI je odpojitelný alternátor (2,2 kW), který slouží zároveň jako startér. Ve srovnání se systémy se zesíleným startérem je restart motoru e-HDI o 40 % rychlejší (zde zabere 0,4 sekundy). Peugeot uvádí životnost alternátoru na 600 tisíc startování, to se nám však během testu z pochopitelných důvodů nepodařilo ověřit.

Palubní počítač nám však vždy rád ukáže, jak dlouho motor vlastně neběžel – při běžných cestách po městě to bývá kolem čtyř nebo i více minut. V reálu pouze stačí vyřadit, pustit spojku a pokud jsou splněny podmínky (venkovní teplota je například v rozmezí minus 5 až plus 30 stupňů) a vůz zpomalí pod 20 km/h, motor se neslyšně vypne. Kolik v takovém případě ušetříme? Rychlý orientační výpočet ukazuje, že roční úspora na cestě z a do práce se může pohybovat někde kolem 2.500,- Kč. Zdali je to hodně nebo málo už necháme na vás.

Velmi se nám líbí neslyšné vypínání a startování motoru; to opravdu zvládli inženýři v Peugeotu na výbornou – pokud se vysloveně nesoustředíte, nejspíše ani drobné zachvění při startu nezaregistrujete a jedinou nápovědou tak bude mrknutí světel.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni Po městě lze celkem bez problémů jezdit za šest litrů nafty na 100 kilometrů, stejnou spotřebu ukáže palubní počítač i při cestování reálnou rychlostí 130 km/h, kdy agregát točí dle otáčkoměru na šestý převodový stupeň 2.600 min-1. Zpomalení na 100 km/h znamená pokles otáček na 1.950 min-1 a spotřeby na 4,9 litru na sto kilometrů.

Umírněný apetit se postaral o to, že jsme testovací vůz vraceli s 800 najetými kilometry a stále ještě ani nesvítila rezerva – na šedesátilitrovou nádrž tak můžete celkem bez problémů (pokud nebudete moc jezdit po městech) atakovat i tisícovku kilometrů. Srovnání s hatchbackem sice ukazuje na poměrně znatelný nárůst spotřeby (ten si vystačí se čtyřmi litry při stovce a s 5,4 litry při 130 km/h), stále jsou však absolutní čísla myslíme velmi přijatelná.

Zajímavostí při pohledu do ceníku je nemožnost objednání dvoulitrového HDI (110 kW) jakožto nejsilnějšího agregátu v nejvyšší výbavě; tento motor je k dispozici pouze v prostředním stupni Active+ za 473.900,- Kč a paradoxně tak nejdražší 308 SW nebudou na ulicích jezdit ve vrcholné výbavě.






První cena vozu 313.900,- Kč (Acess 1,4 16V VTi 72 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 399.900,- Kč (Acess 1,6 e-HDI 82 kW)
Základní cena testovaného vozu 443.900,- Kč (Sportium 1,6 e-HDI 82 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 464.400,- Kč (Sportium 1,6 e-HDI 82 kW)

Plusy

  • Úsporný a pružný motor s lineární charakteristikou
  • Velkorysá vnitřní prostornost
  • Kvalitní materiály a dobré zpracování interiéru
  • Komfortně naladěný podvozek
  • Šestistupňová převodovka

Mínusy

  • Nepřesné řazení manuální převodovky
  • Slabší kultura překonávání nerovností, horší tlumení
  • Malá tlačítka ovládání navigace
Aleš Jungmann
Diskuze (43)
Peugeot 308 SW 1,6 e-HDI
Cena základní sestavy 443 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + elektronicky rozdělovač brzdných sil, podpora brzdění v kritických situacích EVA + samočinná aktivace výstražných světel, airbag řidiče a spolujezdce, přední boční airbagy, výškově nastavitelné bezpečnostní pasy na předních sedadlech s pyrotechnickými předepínači a omezovači přítlaku, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech s omezovači přítlaku, 3 úchyty ISOFIX na zadních samostatných sedadlech, indikace nezapnutých nebo odepnutých bezpečnostních pasů během jízdy, systém kontroly stability ESP + ASR, posilovač řízeni, regulátor a omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent, denní světla, impulsní směrová světla, přední mlhové světlomety, elektrická vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Pack VIDITELNOST 1 = Automatické stěrače + automatické světlomety + funkce doprovodného osvětleni, centrální zamykání + dálkové ovládání, automatické uzamčeni vozu při jízdě + signalizace otevřených dveří, elektrické ovládaní předních oken sekvenční se systémem proti přiskřípnuti, elektrické ovládání zadních oken + elektrická bezpečnostní dětská pojistka, zatmavená boční skla + tónované zadní sklo, vrstvené atermické a akustické čelní sklo, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, 3 samostatná a vyjímatelná sedadla ve 2. řadě + 3 nastavitelné opěrky hlavy, dvouzónová automatická klimatizace, tříramenný volant nastavitelný výškově i osově, sportovní kožený volant + kožená manžeta řadící páky + hliníková hlavice řadicí páky, hliníkové pedály a opěrka nohy v hliníku + hliníkové prahy dveří, přední loketní opěrka, rádio mono CD úroveň 1 + MP3 + 6 reproduktorů + ovládáni pod volantem, palubní počítač, Pack LOOK DYNAMIQUE = Sportovní přední nárazník s chromovanou mřížkou, Pack LOOK STYL = zpětná zrcátka v barvě karoserie + kliky dveří v barvě karoserie, Pack LOOK OCHRANA = boční ochranné lišty v barvě karoserie + ochranné pásy na náraznících v barvě karoserie, podélné střešní nosiče v barvě chromu, prosklená střecha Cielo s elektrickou clonou. Kč
Cena testované sestavy 464 400 Kč
Výbava testované sestavy Metalicky lak (+13.000,- Kč), 17” hliníková kola MELBOURNE (+7.500,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.1 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 573 / 1736
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1530 / 615
Rozměr pneu: 225/45 R17
Peugeot 308 SW 1,6 e-HDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1566
d) rozvor (mm): 2708
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
27. 12. 2011 14:04
Převody SW a Hatback
Myslel jsem že kombi a hatback mají se stejným motorem e-hdi stejnou převodovku ale sw točí při 130Km/h 2600ot. a hatback při 130Km/h pouze 2350ot. to už je na spotřebě znát 6L nebo 5,4L
Avatar - Ronault.
2. 7. 2011 21:48
Re: BEZ ŠANCÍ
Dobrá, beru, uznávám svou chybu, v tvém prvotním příspěvku jsem onen odkaz přehlédl, ono není se co dicit, když po pár větách je tam opět Guru a Oktavia, tak čitateli je jasné, že se nic nového nedozví a zbytek textu nemá smysl číst.

Nicméně nic to nemění na tom, že by ses měl "diskuzně obnažit" a pustit se do detailů o které jsem tě prosil vybízel.
2. 7. 2011 09:26
Re: Rodinné zlato
Souhlas, facelift Octavii dost ublížil a naopak 308 velmi pomohl. Ve výsledku je teď 308 přitažlivější i exteriérem, o dramaticky lepším interiéru ani nemluvit, tam Škodovka nikdy neměla šanci - náhodou jsem teď krátce po sobě seděl v Peugeotu i Octě a není co řešit.

Takže 308 SW po FL s motorem 1.6 THP - perfektní volba ve své kategorii :yes: :yes: :yes:
2. 7. 2011 01:01
Re: BEZ ŠANCÍ
Měl by sis pořádně přečíst můj příspěvek, který uvozuje toto vlákno, v něm kolegovi, který nahoře studuje limity kompaktů (nikoliv tobě) argumentuji mimo jiné 207 SW, a to odkazem na snímek. On na to zareagoval, já jsem mu odpověděl, a až teprve potom ses tu zjevil ty, tradičně jak sleduji lehce mimo mísu... Netáhám sem garáž nikoho a nepodsouvám ti, že máš v garáži 207. Asi bys měl pozorněji číst příspěvky. Zdáš se mi volaký zmetěný... vypadá to, že nevíš co píšeš!
Avatar - Ronault.
2. 7. 2011 00:52
Re: BEZ ŠANCÍ
K tomu PS se rád vyjádřím. To, co mám v garáži sem netahám, tvé pravidlo, taktéž by bylo dobré netahat opačně to, co má ten druhý v garáži a podsouvat mu to. ;-) A dělat jakože nic... ;-) Na kolegu jsi nereagoval 207 SW Outdoorem, to až kupodivu na mne :-) Nekrmili mě senem a ty nejsi nevšímavý >:-[]

no nic, musím končit, ono to stejně nikam nepovede... a máš spoustu času to zkusit zhodnotit jako já, ne svým pohledem na věc "značka, líbí/nelíbí, konzervatismus", ale výsledek původní myšlenky, detaily, celek, proporce... a bez hodnocení zraku toho druhého. Dobrou, šéfe ;-) :-)