Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 308 SW GT Pack Hybrid 225 – Dlouhodobě do zásuvky

Stanislav Kolman
Diskuze (145)

Novopečeným redakčním přírůstkem se na příštích pár měsíců stal Peugeot 308 SW. Kombík má v útrobách plug-in hybridní pohon a do vínku dostává výbavu z prémiových tříd. Jaké jsou první týdny společného soužití?

Design, interiér


Pamatujete ještě na dlouhodobý test Renaultu Zoe? S francouzským elektromobilem jsme se rozloučili pře dvěma lety. Od té doby je pravidlem, že minimálně jeden z našich „dlouhodobáků“ připojujeme do zásuvky. Nejčerstvějším členem naší elektrifikované rodiny se stala nejsilnější třistaosmička, celým jménem Peugeot 308 SW GT Pack Hybrid 225 e-EAT8.

Co můžeme z označení vyčíst? Pojďme popořadě. SW značí kombík, GT Pack je název nejvyššího výbavového stupně (tedy v době objednání vozu, dnes jde jen o GT a s trochu jinačí výbavou, ale k tomu se dostaneme). Slovem Hybrid označují Francouzi plug-in hybridní pohon spolupracující s osmistupňovou převodovkou. Číslo 225 značí počet systémových koní, my disponujeme silnější ze dvou variant, která je na rozdíl od slabší (180 koňských sil) dostupná jen v nejvyšší výbavě.

Video se připravuje ...

Pořizovací cena: Dorovnáváme!

Ještě před autem samotným pojďme mrknout do ceníku. Peugeot 308 SW je na českém trhu k dispozici ve čtveřici výbavových stupňů – Active Pack, Allure, Allure Pack a GT. Náš kousek však nese označení GT Pack, vychází totiž ze staršího ceníku, kde se nejvyšší výbava jmenovala právě takto.

Neměnil se jen název samotný, ale i skladba výbavových položek. Zatímco verze GT Pack startovala na částce 1.200.000 Kč (fíííha... inu, silnější hybrid a nejvyšší výbava), varianta GT je dnes o pět tisíc levnější. Jenže... ve výbavě chybí několik prvků, které naše auto dostalo standardně. A tak musíme dorovnat čtveřicí příplatků – balíčkem se sedadlem řidiče nastavitelným v deseti směrech, vyhříváním a masáží pro obě přední sedačky (+35.000 Kč), hands-free otevíráním víka zavazadelníku (+15.000 Kč), balíčkem s 360stupňovou kamerou, předním a zadním parkovacím asistentem či couvací kamerou s ostřikovačem (+15.000 Kč) a konečně balíčkem asistentů vč. jízdy v pruhu za 6000 Kč.

Ceny ostatních příplatků se nemění. Náš exemplář dostává navíc kožené čalounění Nappa v atraktivní modré barvě (+43.000 Kč), bílý perleťový lak (+21.000 Kč), audiosystém Focal s devíti reproduktory a subwooferem (+28.000 Kč), vyšší nabíjecí výkon 7,4 kW (+16.000 Kč; standardem je polovina), vyhřívané čelní sklo (+5000 Kč) a vertikální síť pro zachycené vysokého nákladu za tři tisíce. Výsledek? Náš vůz stál podle podzimního ceníku 1.316.000 Kč, dnes stejné auto s dorovnanou výbavou přijde na 1.382.000 Kč.

Vyjma výkonnějšího nabíjení a hands-free otevírání víka zavazadelníku jsou už všechny výše popsané položky čirým rozmazlováním. Výbava GT je totiž sama o sobě velmi bohatá. Auto je posazeno na 18“ hliníkových kolech, má Matrix LED světlomety, dvouzónovou klimatizaci, zesílená skla vpředu, digitální i-Cockpit s 3D zobrazením, hliníkový dekor palubní desky či kombinaci Alcantary a černé látky v kabině.

Peugeot 308 SW Hybrid 225 e-AT8 GT Peugeot 308 SW Hybrid 225 e-AT8 GT

Francouzský šarm

Ať jsou vaše automobilové preference jakékoliv, snad mi dáte za pravdu, že francouzská novinka vypadá neotřele a atraktivně. Co na tom, že jde o kombík s batohem na zádech, který zpravidla ze šmrncu auta spíše ukrajuje. A nic na celkovém šarmu neubírá ani fakt, že je auto zhotoveno v obyčejné bílé barvě. Tedy obyčejné... je to perleťová bílá za zmíněný jednadvacetitisícový příplatek. Ale víte, jak to myslím.

Přídi dominuje rozměrná maska chladiče, výrazné a zbrusu nové logo (také na předních blatnících), příslušnost k francouzské rodině prozrazují i kly denního svícení. Jak už jsem zmínil, hlavní světla disponují technologií Matrix LED, která funguje velmi dobře. Protijedoucí vozy neoslňuje, zpětného probliknutí jsem se za několik testovacích týdnů nedočkal jedinkrát. Dosvit by ale klidně mohl být ještě vyšší.

Designérské hrátky pokračují kolem celé karoserie. Na bocích i vzadu si můžeme všimnout nejrůznějších prolisů, atraktivní je rovněž světelná technika vzadu. Silueta auta je nízká, což vůz dělá opticky dynamický, má to však i své stinné stránky. Při parkování u vyššího obrubníku si musíte dávat pozor, spodní hrana dveří je totiž nebezpečně nízko.

Příslušnost k nejvyššímu výbavovému stupni vám zvenčí prozradí snad jen specifická osmnáctipalcová hliníková kola a podélné hliníkové střešní nosiče v černé lesklé barvě. Přítomnost plug-in hybridu neodhaluje jen štítek na pátých dveřích, ale i jedno víčko vzadu navíc. Správně, vede k dobíjecímu konektoru!

Elegantní, ale...

Třistaosmička byla nejstarším osobním peugeotem v modelové řadě a mezigenerační skok v interiéru hlásí vskutku významný. Prim tu hrají měkčené a na dotyk velmi příjemné materiály, nesmírně pohodlné přední sedačky potažené modrou kůží Nappa s výhřevem a pěti masážními funkcemi, ale třeba i hliníkové dekory napříč celou kabinou. Stran zpracování a celkového dojmu si není nač stěžovat.

Bohužel to neplatí o interiéru jako celku. Peugeot 308 dostává nejnovější generaci i-Cockpitu, tedy řešení se šišatým volantem a digitální kapličkou se zobrazenými daty až nad jeho vrchní částí. Na fotkách to vypadá fantasticky, v praxi ale tohle řešení dost pokulhává. Napříč internety se píše, že i-Cockpit vyhoví jen specifickým postavám. Jen jsme se v redakci zatím nedopídili, kterým přesně. Martin Machala mi klíčky vracel v permanentní frustraci. Když si nastaví řidičskou pozici podle tradičních pouček, nevidí aktuální rychlost. Aby mu byl k dispozici kompletní obsah budíků, musí mít volant prakticky v klíně. Jenže já měřím 178 cm a s volantem ve „správné“ pozici vidím rychlost napůl. Paradoxně jsem si musel vybrat zobrazení displeje s menšími čísílky, abych je viděl celá. Tyto strasti by snadno spláchl head-up displej. Ani se mi nechce věřit slovům Ondry Máry, který na tiskovce Peugeotu zaslechl, že 308 průhledový displej nemá, protože ho… nepotřebuje. Zastupuje jej prý právě vysoko umístěný digištít!

Abychom se ale půl kapitoly netočili na jediné nedokonalosti, nechme kokpit kokpitem. Zcela nové je i multimediální prostředí, kterému jsme před časem věnovali samostatné video. Drtivá většina funkcí se nastavuje dotykem, v tomto ohledu se nic nezměnilo. Peugeot však přichází s přepracovaným prostředím systému, které si můžete přizpůsobit dle vlastních představ, podobně jako plochu chytrého telefonu. Tedy, skoro...

Peugeot 308 SW Hybrid 225 e-AT8 GT Peugeot 308 SW Hybrid 225 e-AT8 GT

Hlavní obrazovku si můžete nakonfigurovat prostřednictvím widgetů všeho druhu. Chcete tu mít nastavení stupňů, navigaci, vyhřívání sedaček... nebo všechno dohromady? Není to problém. Pokud ale využíváte zrcadlení chytrého telefonu, musíte měnit stupně klimatizace několika dotykovými a zbytečnými mezikroky. Podobně komplikovaná je i deaktivace asistenčních systémů, přičemž funkce některých se s každým dalším nastartováním automaticky obnoví. Naopak chválíme kvalitu všech obrazovek uvnitř, stejně jako svižnost systému. Na dotyk totiž reaguje okamžitě, i když se probudí v dnešních mrazivých dnech.

Nejpoužívanější menu lze vyvolat piánkem tlačítek pod prostředními obrazovkami. Novinkou třistaosmičky jsou i-Toogles, tedy velké dotykové dlaždice pod hlavním displejem. Na ně si můžete nastavit vyvolání dalších oblíbených funkcí. Co je paradoxní, jedna z dlaždic může sloužit i pro nastavení teploty. Ale ne s klasickými šipkami nahoru a dolů, aby byla změna stupňů co možná nejsnazší. Nakonfigurovat si můžete jen jednu konkrétní teplotu! Takže jednu z pěti dlaždic můžete zaplácnout nastavením 22 stupňů Celsia na místě řidiče. Nic víc, nic míň... leda byste na dlaždici vedle nastavili stupňů třiadvacet. Achjo.

Sezení je pohodlné rovněž vzadu, co do prostornosti v kontextu nižší střední třídy ale patří zadní lavice spíše do podprůměru. Nejsem žádný čahoun, přesto mám s výškou 178 cm před koleny i nad hlavou jen drobnou rezervu. Kolegové vyššího vzrůstu už brblají, nad hlavou to ještě jde, ale kolena mají zabořena do předních opěradel. Zavazadlový prostor má standardně objem 608 litrů, plug-in hybridní ústrojí však ukrajuje rovných šedesát. Protože ale platforma s elektrifikací počítala od začátku, nevzniká sklopením zadní lavice žádný nepraktický schod.  Spolehlivě funguje i hands-free otevírání víka pohybem nohy pod nárazníkem.

Motor, jízdní vlastnosti


Pár čísel na úvod

Plug-in hybridní pohon Peugeotu 308 se skládá ze zážehové šestnáctistovky PureTech a jednoho elektromotoru. Je to vlastně jediná cesta, jak v modelu dostat benzinový čtyřválec. Spalovací motor má výkon 132 kW v 6000 ot/min a 250 newtonmetrů točivého momentu od 1750 otáček. Agregátu sekunduje elektromotor o 81 kW a 320 newtonmetrech. Systémový výkon má hodnotu 165 kW a točivý moment 360 Nm. Roztáčena jsou vždy přední kola a ústrojí spolupracuje s osmistupňovou samočinnou převodovkou.

Ve srovnatelné výbavě je silnější hybrid dražší o rovných 50.000 Kč. Slabší verze má stejný elektromotor, avšak slabší 110kW šestnáctistovku. Dynamika je přitom takřka shodná – 7,7 vs. 7,6 sekundy ve prospěch našeho kusu. Stejná je i maximální rychlost – 135 km/h čistě na elektřinu, 235 km/h na spalovací motor. Emise hluboko pod hranicí 50 g CO2/km znamenají, že třistaosmička bezpečně dosáhne na „elektrické“ registrační značky. V Praze na modrých tak parkujete zdarma a nepotřebujete ani dálniční známku.

Trakční baterie samozřejmě přidává nemálo kil, kombík má ostatně pohotovostní hmotnost 1762 kg. Akumulátor disponuje kapacitou 12,4 kWh, využitelných je 9,9 kWh. S příplatkovou palubní nabíječkou dobijeme auto na 11kW wallboxu za necelé dvě hodiny. Z klasické domácí zásuvky to trvá něco přes šest hodin. Plně dobitá baterie má vystačit na elektrický dojezd 59 kilometrů. V praxi je to něco přes pětatřicet, v těchto mrazivých dnech klidně i devětadvacet.

Peugeot 308 SW Hybrid 225 e-AT8 GT Peugeot 308 SW Hybrid 225 e-AT8 GT

Dobrou zprávou je, že s nabitým vozem vás nadváha kombíku příliš mrzet nemusí. Dynamika 225 koní táhnoucích za jeden provaz je více než solidní. Jasně, do sedačky vás úplně nepřišpendlí, bezpečné předjíždění či připojování do levého dálničního pruhu však zvládá levou zadní. Rozjezdu z místa či nízké rychlosti pak velmi pomáhá okamžitý nášup elektřiny. Počasí posledních dní si však s třistaosmičkou příliš nerozumí. Vlhká či zasněžená vozovka přináší problikávání kontrolky stabilizace nebývale často.

Navigujte neustále

V redakci všeobecně zastáváme názor, že vestavěné navigace jsou přežitkem. Když pomocníka na cestě potřebujete, nejlépe poslouží Waze či Google Mapy s těmi nejaktuálnějšími dopravními informacemi. Ty sice dnes poskytují i navigace vestavěné, zpravidla ale nejsou tak přesné. Přesto bych doporučoval, abyste ji v peugeotu používali, i když ji třeba vůbec nepotřebujete. Nelogické? Vysvětlím.

Plug-in hybridní pohon je schopen na základě vaší cílové destinace pracovat s energií v baterce. V praxi to znamená, že elektrické kilometry nevyplýtvá hned na začátku, ale rovnoměrně je rozloží na celou trasu tak, abyste do cíle dojeli „tak akorát“. To by ve finále mělo přinést co možná nejúspornější jízdu. Na to, jak spolehlivě tato pomůcka funguje, se zaměříme v některém z příštích dílů našeho dlouhodobého testu.

Hlavně nabíjet

Zatím je to se spotřebou paliva všelijaké. Svých pracovních sto kilometrů (20 km okresky, 60 km dálnice, 20 km po Praze) jsem schopen urazit s odběrem 3,9 l/100 km a vyplýtvanou baterií. Když nedobiju, dá se stejná trasa s lehkou nohou a dodržováním předpisů zvládnout i za 6,3 l/100 km. To jsem se ale opravdu hodně snažil, vybitý peugeot zpravidla žádá lehce nad sedmi litry. Problémem jsou hlavně časté městské rozjezdy, když skoro 1,8tunový kombík musí uvést v pohyb jen spalovací motor.

Nabíjet se tedy vyplatí. Nejenže tím snížíte spotřebu, ale nebude tak často zastavovat u čerpaček. Zatímco naftová třistaosmička má nádrž na 53 litrů, do plug-in hybridu natankujete maximálně čtyřicet. Tedy alespoň podle tabulek. Když se rozsvítí rezerva, ukazuje počítadlo zbývající dojezd asi do 30 km, potom číslo nahradí nic neříkající pomlčky. Zamíříte-li na pumpu v takovou chvíli, natankujete do nádrže jen lehce přes 33 litrů.

Peugeot 308 SW Hybrid 225 e-AT8 GT Peugeot 308 SW Hybrid 225 e-AT8 GT

Svižně a pohodlně

Jak už jsme si řekli, s dynamikou nemá třistaosmička problém. Dokonce ani vybité auto se k mrštnému zrychlení nenechává zdlouhavě přemlouvat. Jízdní vlastnosti hot-kombíku si ale od francouzského kousku neslibujte. Ne že by byl vyloženě těžkopádný, hmotnost ale v zatáčkách přeci jen cítit je. Řízení je navíc dost přeposilované, já osobně mám ještě problém se s šišatým volantem sžít tak, abych přesně věděl, co se pod koly děje. Naladění tak oceníte hlavně ve městě, úzkými uličkami se lze proplétat velmi snadno. Jen nástup brzdného účinku z nižších rychlostí by mohl být plynulejší. Brzdy nejsou úplně konzistentní a plynulé zastavování nejednou vyvrcholí prudčím pohybem vozu, aniž by vaše noha udělala nějaký nepředvídatelný pohyb.

Jsou i situace, kdy může vyšší hmotnost přijít vhod. Ač má kombík vzadu vždy vlečenou nápravu a obouvá osmnáctky, při průjezdu rozbitou zatáčkou zůstává jistý a díky nízkému těžišti neodskakuje. Podvozek je tužší, sérii drobných nerovností však ztlumí statečně a pochvalu zaslouží i slušné odhlučnění na nejrůznějších površích. Větší ráz od podvozku se tu a tam ozve jen na náhlé příčné nerovnosti.

Závěr


Závěr

Takové jsou poznatky z prvních testovacích týdnů plug-in hybridní třistaosmičky. Těší nás její atraktivní vzhled, dobře zpracovaný interiér, kvalita a svižnost dotykových obrazovek, komfortní sedačky, dynamika i naladění podvozku. Stále si ale hledáme cestičku k ideálnímu soužití s i-Cockpitem. Místa vzadu by rozhodně mohlo být více, stejně jako prostoru v palivové nádrži. Obzvlášť ve dnech, kdy nemáte příležitost dobíjet, roste spotřeba svižnějším tempem. Sami jsme zvědavi, co dalšího na autě vypozorujeme v příštích zimních měsících. Nebojte, po čase se zase ohlásím!

Nejlevnější verze modelu 650.000 Kč (1.2 PureTech/96 kW Active Pack)
Základ s testovaným motorem 1.195.000 Kč (Hybrid 225 e-EAT8/165 kW GT)
Testovaný vůz bez příplatků 1.195.000 Kč (Hybrid 225 e-EAT8/165 kW GT)
Testovaný vůz s výbavou 1.382.000 Kč (Hybrid 225 e-EAT8/165 kW GT)

  Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Zpracování interiéru
  • Kvalitní a ostrý obraz displejů
  • Komfort předních sedaček
  • Dynamika nabitého vozu
  • Solidní tlumení

Minusy

  • Spotřeba vybitého vozu
  • Málo místa vzadu
  • i-Cockpit stále není pro každého
  • Vysoká cena plug-in hybridu
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (145)

Doporučujeme

Peugeot 308 SW GT Pack Hybrid 225 e-EAT8
Cena základní sestavy 1 195 000 Kč
Výbava základní sestavy 18“ hliníková kola Kamakura, Matrix LED světlomety, automatická dvouzónová klimatizace, vrstvená a zesílená skla předních dveří, i-Cockpit s možností 3D zobrazení a virtuálními ovladači i-Toogles, kombinované čalounění Alcantara a černá látka se zeleným prošíváním, hliníkový dekor palubní desky a předních panelů dveří, sportovní hliníkové pedály a opěrka nohy, podélné hliníkové střešní nosiče, vizuální signalizace viditelná za čelním sklem v režimu Electric, programovatelné vytápění/vychlazení interiéru, palubní jednofázová nabíječka 3,7 kW, nabíjecí kabel 2,3 kW pro připojení do jednofázové zásuvky atd. Kč
Cena testované sestavy 1 382 000 Kč
Výbava testované sestavy Kožené čalounění Nappa (modrá Naboo) s prošíváním (+43.000 Kč), Pack Power Seats + Massage (+35.000 Kč; elektricky nastavitelné sedadlo řidiče v deseti směrech, dvě polohy paměti, vyhřívaná přední sedadla, masážní funkce předních sedadel), palubní jednofázová nabíječka 7,4 kW (+16.000 Kč), Hi-Fi systém Focal s devíti reproduktory a subwooferem (+28.000 Kč), bílý perleťový lak Nacré (+21.000 Kč), Visiopark 3 (+15.000 Kč; systém čtyř kamer pokrývajících 360 stupňů, couvací kamera s ostřikovačem, přední a zadní parkovací asistent, promítání lva na zem), hands-free otevírání víka zavazadlového prostoru (+15.000 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.2
Emise CO2: 26
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 548 / 1574
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1762 / 408
Rozměr pneu: 225/40 R18
Peugeot 308 SW GT Pack Hybrid 225 e-EAT8
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4636
b) šířka (mm): 1852
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2732
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1554
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
20. 12. 2022 11:45
Re: Hybridy a zkratowozy nebrat!
Do Prahy jezdím jen velmi málo, takže v kolonách trávím čas jen zcela výjimečně. Co tam máš dál? :-[] :-[] :-[]
P.S. Víš vůbec, co znamená zkratka SUV, resp. to první písmeno? :-)
Avatar - Mikesus
19. 12. 2022 20:45
Re: Hybridy a zkratowozy nebrat!
:-[] :-[] co je zábavného a sportovniho na suv? Takže v Praze v kolonach zazivas orgasmus, kdyz je řazení v suv zábava?
19. 12. 2022 18:37
Re: Hybridy a zkratowozy nebrat!
Až na to, že sportovnost a zábavné řízení není jedno a to samé. Ale to tvůj mozeček prostě není schopen pobrat. No, co už. Manuální skříň v SUV prostě není vůbec nic špatného a smiř se s tím, že i v této kategorii existují řidiči, kteří rádi obsluhují 3 pedály a řadicí páku. :-) A mohu tě ubezpečit, že pokud by Škodovka za manuál v Karoqu požadovala příplatek ve výši příplatku za automat, zaplatil bych ho. Sice se skřípěním zubů, ale zaplatil.
Avatar - Mikesus
19. 12. 2022 17:28
Re: Hybridy a zkratowozy nebrat!
Nalepkovani ti jde, to se musí uznat. Ale to je tak vše.
A jak už jsem psal v jiné diskuzi, je super že konečně přiznáváš, že u suv není manual kvůli sprotovnosti nebo zábavě. Škoda, že jsem to neulozil, jak jsi psal, ze manual jsi volil, protoze je zábavnější...v SUV.
19. 12. 2022 13:09
Re: za ty penize koupis A4 v allroadu
Elektromobily zatím dávají ekonomicky smysl až v případě dražších premiových aut. Tam se ceny už hodně srovnaly.