Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 – Osvědčený recept

Ondřej Chamilla
Diskuze (122)
Nissan Qashqai ukázal, co na evropské zákazníky platí a stal se velmi oblíbeným modelem. Nyní přichází Renault Kadjar vytvořený podle stejného receptu.

Na poli SUV či lépe řečeno crossoverů není Renault žádným nováčkem, ostatně mnozí si vzpomenou třeba na Scénic RX4, oplastované zvýšené MPV s pohonem všech kol z počátku tisíciletí. V posledních letech pak značka prodávala ne zrovna úspěšné velké SUV Koleos a naopak velmi populární malý crossover Captur, který je k dispozici jenom s pohonem předních kol. A přesně mezi tyto dva vozy míří nový model Kadjar, který může mít pohon jedné či obou náprav a sází na přeplňované donwsizované agregáty.

Nelekněte se, ale v tomto testu bude jméno Qashqai skloňováno hned několikrát. Japonec dokázal v Evropě přilákat mnoho zákazníků a stojí za trendem, kdy lidé chtějí raději crossover než vůz s klasickou karoserií. A právě tomuto Nissanu vděčí Kadjar za vznik, vozy totiž sdílejí platformu, mají stejně dlouhý rozvor a vůbec, údajně až dvě třetiny dílů jsou u těchto automobilů totožné. Ostatně proč měnit něco, co funguje?

Na první pohled příbuznost těchto dvou crossoverů jen tak nepoznáte. Kadjar je o několik centimetrů delší a má v našich očích povedenější tvary karoserie. Ty vycházejí ze současného designového směru značky, který známe již od příchodu posledního Clia. Vůz sází na obliny, výrazný znak automobilky a v našem případě i na krásnou červenou barvu Flamme. V celkovém tvaru bystré oko Qashqai pozná, drtivá většina lidí však na nějakou podobnost ani nepomyslí.

Pokud však skloňovaný Nissan znáte dostatečně dobře, objevíte detaily z něj na mnoha místech vozu. Třeba tlačítka pro bezklíčový vstup na vnějších klikách jsou stejná, podobně jako ovládání bočních oken na dveřích (bohužel stále s automatickým zavíráním jen pro řidiče).

suv skoda testy crossover redakcnivideo video suv skoda testy crossover redakcnivideo video  

Samotný interiér je však zcela odlišný. Přístrojová deska působí hodnotnějším dojmem, obrazovka multimediálního systému je velice kvalitní a displej se nachází i v kapličce přístrojů. Můžete si měnit pozadí či celkovou grafiku a oceňujeme, že pro vypnutí často otravných bezpečnostních systémů stačí zmáčknout tlačítko nalevo od obrazovky, které vás posune do samostatného menu těchto pomocníků. V jiných vozech to složitě hledáte v palubním počítači či zapomenutém podmenu.

Renault Kadjar – cenové srovnání s konkurencí
Model Renault Kadjar Škoda Yeti Nissan Qashqai Kia Sportage Hyundai ix35
Motor 1.6 dCi 4x4/96 kW 2.0 TDI 4x4/110 kW 1.6 dCi 4x4/96 kW 2.0 CRDi 4x4/100 kW 2.0 CRDi 4x4/100 kW
Výbava Zen Ambition Acenta Comfort Trikolor
Cena [Kč] 634.900 633.900 611.400 584.980 624.990
Airbagy čelní S S S S S
Airbagy boční S S S S S
Airbagy hlavové S S S S S
Centrální zamykání s DO S S S S S
Elektricky ovládaná zrcátka S S S S S
El. stahování bočních oken S S S S S
Klimatizace automatická manuální automatická manuální manuální
Kožený volant S S S S
Metalický lak 15.000 14.100 14.000 14.900 14.900
Přední mlhovky S S S S
Navigace 22.000 20.800 30.000 Paket Premium
Tempomat S S S S
Palubní počítač S S S S S
Rezervní kolo 3.000 2.100 S S S
Parkovací čidla 12.000* 18.300 jen vzadu
Cena s příplatky [Kč] 683.900 689.200 655.400 599.880 639.890
*Parking pack

V současné době Kadjar nenabízí základní výbavový stupeň Life, ten přijde až od září letošního roku. Již standardní výbava Zen je tak velmi nadprůměrná, obsahuje třeba dvouzónovou klimatizaci, dešťový a světelný senzor, tempomat s omezovačem rychlosti, sedmnáctipalcová litá kola, diodové zadní svítilny a denní svícení, kožený volant, všechna okna elektricky ovládaná či hudební systém Arkamys. My jsme však zkoušeli vrcholný stupeň výbavy Bose, který je dostupný jenom pro nejsilnější naftový motor s pohonem všech kol.

Připojování zadní nápravy je v tomto případě řešeno elektromagnetickou spojkou. Verze 4x4 nabízí vedle lepší trakce i další výhody, kupříkladu jako u jediné je zadní náprava víceprvková a nádrž se zvětšila ze standardních 55 na 65 litrů. Přeplňovaná dieselová šestnáctistovka dCi disponuje výkonem 96 kW a točivým momentem 320 N.m a je spojena výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou.

suv skoda testy crossover redakcnivideo video suv skoda testy crossover redakcnivideo video  

Z hlediska praktičnosti je Kadjar typickým zástupcem dané třídy. Posadí se do něj pohodlně čtveřice cestujících, ti vzadu pak mají dostatek místa ve všech směrech, pokud tedy neměří ke dvěma metrům. Zavazadlový prostor vyniká nadprůměrným objemem 472 litrů a v našem případě má dvojitou podlážku. Nevýhodou pro někoho může být dosti vysoká nakládací hrana, naopak vyzdvihnout musíme velmi snadno sklopitelná zadní sedadla zatažením páček na bocích zavazadelníku, která se navíc složí téměř do roviny bez nějakého schodu.

Renault Kadjar vs. konkurence - srovnání rozměrů
Model Renault Kadjar Škoda Yeti Nissan Qashqai Kia Sportage Hyundai ix35
Délka [mm] 4449 4222 4380 4440 4410
Šířka [mm] 2058 (včetně zrcátek) 1793 1806 1855 1820
Výška [mm] 1607 1671 1590 1635 1655
Rozvor [mm] 2646 2578 2646 2640 2640
Rozchod vpředu [mm] 1556 1541 1560 1611 1591
Rozchod vzadu [mm] 1542 1537 1560 1612 1592
Objem zavazadelníku - sedadla/sklopena [l] 472/1478 416/1580 401/– 465/1535 465/1436

Motor a převodovka – Tichý a rozvážný

Jak jsme již říkali, pod kapotou pracuje osvědčená naftová šestnáctistovka dCi spojená se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol. Vůz zrychlí z klidu na stovku za 10,5 s a vyvine maximální rychlost 190 km/h, což na danou třídu nejsou vůbec špatné hodnoty. Pokud chcete lepší zrychlení, zvolte variantu bez pohonu všech kol, která zvládne sprint těsně pod desetisekundovou hranici.

Reálně se jedná o velice kultivovanou jednotku, která má příjemně měkký běh a neruší naftovým klepáním. Turbodiesel nehlučí na dálnicích ani nevibruje v nízkých otáčkách, projevuje se jenom vzdáleným tlumeným hukotem, což je velmi příjemné.

Naladění jednotky však má své mouchy. Ačkoliv šestnáctistovka skvěle zvládá nízké otáčky a je v nich úsporná, zrychlovat se jí v tomto pásmu příliš nechce. Musíte tomu přizpůsobit svůj jízdní styl, kdy na dvojku se z tisíce otáček prostě svižně nerozjedete, klidně si podřaďte na jedničku. Samotné turbodmychadlo pak má rovněž citelnou prodlevu.

suv skoda testy crossover redakcnivideo video suv skoda testy crossover redakcnivideo video  

Na druhou stranu, manuální šestikvalt s tím vším tak trochu počítá a nabízí spíše kratší zpřevodování, které k vozu, jenž výrazně ožívá okolo dvou tisíc otáček, jednoduše pasuje. Na dálnici na šestku při 130 km/h motor točí lehce přes 2500 otáček a vy víte, že když přišlápnete plyn, tak automobil začne i do kopce pružně zrychlovat.

Naučte se žít s prodlevou, více řadit a objevíte příjemný motor s poměrně rychlými a jasnými reakcemi na sešlápnutí akcelerátoru. Není to žádný sprinter, ostatně 96 kW se musí poprat s pohotovostní hmotností přes 1600 kg, ale pružnost jednotky mezi dvěma a třemi tisíci otáček je milá. Agregát pak zrychluje až k hranici 4500 otáček, byť již dlouho bez gradace. Manuální převodovka má hladký, i když ne ideálně přesný chod.

Při jízdě po městě testovaný Kadjar spotřeboval okolo sedmi a půl litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici při 130 km/h to bylo okolo 6,5 l. Obě hodnoty však ještě jistě klesnou, protože automobil byl syrový a měl najeto jen okolo tisícovky kilometrů. Mimo město jsme se dostali k odběru 5,5 litru paliva na sto kilometrů, vše v režimu s pohonem dvou kol.

Kadjar uklidňuje

Opakování nikdy neškodí, takže – víceprvková zadní náprava, pohon všech kol přes elektromagnetickou mezinápravovou spojku, podvozek shodný s Nissanem Qashqai. Základní stavba Renault Kadjar je dobře známá a osvědčená, jak je to však s naladěním?

Video se připravuje ...

Zde se jasně potvrdilo, že Kadjar má hrát úlohu relaxovanějšího společníka, zatímco Qashqai bude ten ostřejší a obratnější. Podvozek Renaultu není vyloženě plavný, poměrně dobře kopíruje povrch silnice a nehoupe se, zároveň umí pěkně odfiltrovat menší nerovnosti. Na těch větších se však občas ozve ráz od zavěšení a vůz částečně ztratí jistotu, za což ale pravděpodobně mohou i velká devatenáctipalcová kola.

Kadjar za každých okolností vyzývá ke klidnější jízdě. Má pomalé a trochu neochotné řízení, což ale při běžném cestovním stylu nevadí. Mnohem důležitější je, že řidič sedí v pohodlném křesle a může si nastavit dobrou pozici za volantem. Tomuto Renaultu pak vyhovují spíše delší cesty.

Pokud však přece jen chcete divočit, tak vězte, že automobil má dobrou přilnavost, díky které zvládá projíždět zatáčky poměrně rychle. Musíte na něj však jemně, při ostrých manévrech elektronika rychle přibrzdí kola. Stabilizační systém se na rozdíl od Capturu dá vypnout, sám se ale znovu aktivuje nad 55 km/h. Jeho vypnutí tak poslouží pouze v zimě a v terénu, tedy v případech, kdy není přibrzďování kol vždycky chtěné.

suv skoda testy crossover redakcnivideo video suv skoda testy crossover redakcnivideo video  

V terénních úsecích jsme si vyzkoušeli, že pohon všech kol připojuje zadní nápravu velmi rychle, zcela jistě mnohem lépe, než třeba Honda CR-V. Navíc si ovladačem na středovém tunelu navolíte variantu 4WD Lock, která účinněji rozdělí točivý moment mezi nápravy.

Závěr

Renault to v případě Kadjaru udělal velmi chytře. Použil osvědčenou techniku i koncept Nissanu Qashqai, akorát všechno zaobalil do mnohem pohlednější karoserie a přidal hodnotnější vnitřek. Tím vznikl atraktivní a zároveň praktický crossover, kterému bude cílová skupina zákazníků těžko odolávat.

Má však cenu zvolit námi testovanou variantu s pohonem všech kol, která je ve srovnání s variantou s jednou poháněnou nápravou o 50.000 Kč dražší? Pokud bydlíte v horách, tak určitě, pohon všech kol funguje náramně. Běžný zákazník však tento bonus využije pravděpodobně zřídkakdy a mohl by se naopak radovat z lepší dynamiky předokolky, byť za cenu jednoduché zadní nápravy a menší nádrže. Záleží tedy na vašich prioritách.

suv skoda testy crossover redakcnivideo video suv skoda testy crossover redakcnivideo video  

Nejlevnější verze modelu 489.900 Kč (1.2 TCe Zen/96 kW)
Základ s testovaným motorem 634.900 Kč (1.6 dCi 4x4 Zen/96kW)
Testovaný vůz s výbavou 830.900 Kč (1.6 dCi 4x4 Bose/96kW)

Plusy

  • Kultivovaná a úsporná jednotka
  • Povedený vnější vzhled
  • Velmi hodnotný interiér
  • Vnitřní prostornost
  • Velký zavazadlový prostor

Minusy

  • Výraznější prodleva turbodmychadla
  • Vyšší nakládací hrana zavazadelníku
  • Automatické stahování okna pouze u řidiče

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (122)
Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4
Cena základní sestavy 634 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, elektromechanická ruční brzda, tempomat, kontrola jízdního pruhu, automatická dálková světla, devatenáctipalcová litá kola, dešťové a světelné čidlo, dvouzónová klimatizace, diodové světlomety, multimediální navigační systém R-link 2, hands-free karta, systém rozpoznávání dopravních značek atd. Kč
Cena testované sestavy 830 900 Kč
Výbava testované sestavy Červený metalický lak Flamme (+17.000,-), černé kožené čalounění (+26.000,-), paket Komfort (+10.000,-), paket Premium (+18.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4.4 / 4.8
Emise CO2: 126
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 472 / 1478
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1611 / 448
Rozměr pneu: 225/45 R 19
Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4449
b) šířka (mm): 2058
c) výška (mm): 1607
d) rozvor (mm): 2646
e) rozchod vpředu (mm): 1556
f) rozchod vzadu (mm): 1542
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
19. 1. 2016 09:30
Re: relault
Naprostý souhlas s Vašim názorem, já mám RENAULT CLIO GRANDTOUR 1.2., a se ženou nám to stačí a navíc je to nádherné auto i KADJAR.... komu se to nelíbí ať se vyventilije nad Krabicemi jako je např. Škoda Fabia Combi III :-)
Avatar - Achernar9
10. 11. 2015 17:14
Re: relault
Máš naprostou pravdu. V Renaultím znaku vidí dámský přirození akorát ČechoSlováci. Zbytek světa ne. A co se týká toho diamantu... je to ZNAČKA diamantu, ne obrázek diamantu !!! Nevím, co tady furt někdo háže tím, jak diamant vypadá.
Mitsubishi je má ve znaku hned tři a tam se nad tím nikdo nepozastavuje, že je to trojnásobná ..... Fakt je to tady kolem Renaultu už chorý. Já jsem jezdil dost dlouho v R25 a teď jezdím v Safránovi a obojí je supr pohodlný auto, kterýmu nic nechybí. Kadjar se mě taky líbí - ale já jako "stará škola" mám problém s těma minimotorama. Ta 1,6 měla být pouze jako základ. A ne cpát do auta téhle velikosti ještě 1,2-ku !!!
Avatar - Ada je zase tady
22. 7. 2015 17:05
mysleli jste si?
Mysleli jste si, že je to auto? Kdepak, je to zase jen pitomý, ošklivý a nekvalitní rendlík :no: :no: :no:
Avatar - Ronault.
8. 7. 2015 08:28
Re: relault
:yes:
Avatar - Ronault.
8. 7. 2015 08:28
Re: relault
Ještě před pár lety měla Mazda ve znaku místo M něco, co opravdu vypadalo jako ženské přiřození a to ti koukám nevadí.