Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Mégane GrandCoupé – Starý známý

Renault Mégane Grandcoupé 1.3 TCe EDC
Renault Mégane Grandcoupé 1.3 TCe EDC
Renault Mégane Grandcoupé 1.3 TCe EDC
Renault Mégane Grandcoupé 1.3 TCe EDC
39 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (31)

Auta staršího vývojového data jsou balzámem na duši pro všechny, kterým nevoní směr vývoje nejnovějších modelů. Renault Mégane GrandCoupé je přesně takovým vozem – slušně vybaveným normálním autem „jako kdysi“ za rozumnou cenu. Největší mínus testovaného kousku navíc jde snadno vyřešit a ještě přitom ušetříte.

Design, interiér

Když v červenci 2024 vstoupila eurounijní pravidla GSR2 v platnost pro všechna registrovaná auta, pro Renault Mégane čtvrté generace to znamenalo stopku. Ostatně, už tehdy byl na světě devět let a automobilka již drahně týdnů prodávala plně elektrický Mégane E-Tech.

Sedan – nenechte se zmást názvem, je to opravdu klasický sedan, nic víc, nic míň – u nás nikdy příliš oblíbený nebyl, ale na východ a jihovýchod ano. V Turecku dokonce tak moc, že tamní zastoupení dokázalo přesvědčit automobilku, aby vůz modernizovala pro plnění předpisů GSR2, byť hlavním argumentem byl měšec zlaťáků na potřebnou investici. A tak jeho výroba v turecké Burse pokračuje a vůz se vyváží i na některé trhy EU.

Video placeholder
Renault Rafale 1.2 E-Tech 200 • Zdroj: auto.cz

Tvary tříprostorového meganu každý zná, přesto se u jeho designu krátce zastavím. Elegance, kterou mu propůjčuje delší splývavá záď – připomíná skoro fastback tím, jak víko kufru není nahoře vodorovné, ovšem tím bohužel nemůže tak dobře fungovat coby stůl – mému oku lahodí. Už méně však přední světla, která svítíce ve tmě trochu připomínají tvář orangutana.

Klasické přední mlhovky spolu s velikými zadními lampami, jejichž linky obrysovek se táhnou až k logu na víku kufru, mě však těší, stejně jako třetí brzdové světlo umístěné klasicky „po sedanovsku“ na dolní straně zadního skla. Co si naopak Renault mohl odpustit, jsou chromované pětiúhelníky v rozích nárazníku. Připomínají koncovky výfuku, ale jsou na první pohled falešné.

Starý dobrý renault

Nasedám do kabiny a vítá mě roky známá palubní deska s velkým, vertikálně orientovaným displejem a spoustou klasických tlačítek a knoflíků. Jestli je někde věk méganu vidět nejvíc, je to právě zde, ale díky za to. Nejsem fanouškem systémů, v nichž musím ovládat všechno skrz displej nebo nějaké dotykové cosi kvůli snaze automobilky ušetřit za fyzická tlačítka.

Tady mám dvě velká kolečka na teplotu ve voze, snadno dostupné vyhřívání zadního skla a ofuk toho čelního, stejně jako všechno ostatní. Hlasitost a další funkce rádia reguluje „placka“ vpravo dole pod volantem, geniální to řešení, které si Renault drží už nejméně třetí dekádu a naštěstí ho neopouští ani u zbrusu nových aut.

Stejně snadno se ovládá tempomat na levém rameni volantu či zobrazení přístrojového štítu na tom pravém. Chcete ztlumit jas přístrojů? U levého kolene máte klasické kolečko. Sklon světlometů je hned vedle a tlačítko pro aktivaci MySafety Perso je na druhou stranu.

Tady se zastavím. Režim bezpečnostních asistentů MySafety Perso je přesně to, co jeho název říká – personalizovatelný. Skrz centrální displej si vyberete, co chcete používat a co ne, a jedním tlačítkem pak tenhle mód po každém startu vyberete. Netřeba tak v displeji hledat „eurohlásítko“ ISA. Jedinou nevýhodou zde budiž, že to tlačítko není vidět a fakt těžko se dá nahmatat za jízdy, takže to chce na vypnutí myslet před rozjezdem, nebo si počkat na červenou na křižovatce, abyste se tam mohli pořádně podívat.

Renault Mégane Grandcoupé 1.3 TCe EDCRenault Mégane Grandcoupé 1.3 TCe EDC | Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert

Rozměrné sedačky mají hezké a vzhledem k určení auta dostatečné boční vedení na sedáku i opěradle a jsou také dostatečně pohodlné s velkými a i podélně nastavitelnými hlavovými opěrkami. Tak akorát prostoru ve všech směrech je na zadních sedačkách, jen hlavu mám až na stropě a kolena jsou téměř v kontaktu s řidičovou sedačkou, sedím-li „za sebou“ s výškou 184 cm.

Se zavazadelníkem je to trochu horší. Prostorný je dost, tady žádná výtka, ale jeho 550l objem dělá hlavně délka a šířka. Kdykoliv prudce zabrzdíte a nemáte náklad nijak zajištěn, budete ho lovit u zadních opěradel, která dělí od nárazníku přes 105 centimetrů. A protože je tu pevné zadní sklo, chce to aspoň základní obratnost. Nebo si sklopit zadní opěradla a vytáhnout ho tudy.

Rozměry zavazadelníku
Základní objem550 l
Délka u podlahy1.055 mm
Max. délka za sedadlem spolujezdce1.974 mm
Šířka mezi podběhy1.102 mm
Výška533 mm
Rezervní kolopříplatková výbava

Motor, jízdní vlastnosti

Pod kapotou pracuje motor, který není bez nevýhod, ale přesto jsem při jeho uvádění na trh doufal, že se pod kapotami kompaktů nejen Renaultu ohřeje déle – třináctistovka H5Ht, vyvinutá ve spolupráci s Nissanem a Mercedes-Benzem, kteří motor označují HR13DDT, resp. M282.

Hlavní nevýhodou je poměrně výrazný turbolag, zejména v nižších otáčkách – ale to je všechno. Když se turbo konečně nadechne, i přes papírově nepříliš oslnivých 140 koní a 240 Nm motor táhne opravdu krásně. Dost velký vliv na to má – na zážehový motor o takhle malém objemu – velmi široké pásmo maxima točivého momentu mezi 1.600 a 3.750 otáčkami.

V podstatě nikdy z něj nemusíte vypadnout, což znamená jednak hezký zátah, ale také příjemnou spotřebu, protože se pořád pohybujete v oblasti nejvyšší efektivity motoru, anebo někde velmi blízko. Renault slibuje rovných šest litrů na sto a takového čísla lze dosáhnout, jedete-li zvolna po placaté krajině. Můj průměr za tři stovky ujetých kilometrů byl 7,5 l/100 km kvůli dynamickému jízdnímu stylu.

Trochu méně chválit musím dvouspojkovou převodovku EDC. Ta totiž dokáže řadit hezky hladce, rychle a bez přerušení dodávky výkonu za jízdy, ale kolem rozjezdů nebo třeba při manévrování si na její reakce či způsob, jakým nechává auto rozjet, člověk musí hodně zvykat. Její největší výhoda tak je, že si ji objednat nemusíte, můžete zůstat u manuálu, s nímž navíc ušetříte nezanedbatelných 50 tisíc korun.

Dalších patnáct jde ušetřit na 18" kolech, která jsou sice hezká, ale na některých ostrých nerovnostech by se prostě hodila vyšší bočnice standardních sedmnáctek. Ani na větších kolech však komfort není mizérie. Měkké, ale rychlé odpružení dokáže kola dobře hlídat a i při dynamické jízdě na opravdu špatném asfaltu se oba konce auta chovají způsobně, nemají tendenci např. vycestovat ze zatáčky ven.

Chválím také slušné odhlučnění od podvozku i rychlé reakce na pohyby volantem. Nemůžu však nevzpomenout na před pár lety nabízené verze se systémem natáčení zadních kol 4Control, jejichž mrštnost mezi konkurenty těžko najde přemožitele.

Chválím rozměrné a párové couvačky, které prostor vzadu nasvěcují dostatečně. Také zmíněná přední světla s trochu komickým designem ve tmě aspoň fungují velmi dobře a jsou kombinována s klasickými mlhovkami, které dokážou v náročných situacích pomoci. Navíc mají manuální nastavování sklonu, takže se nestane, že byste kvůli automatice neviděli, kam jedete.

Snad jen ostřikovače by v zimních měsících přišly vhod – jednak kvůli špinění od vody se solí a jednak kvůli situacím, jako se může stát v okolí hřebečského tunelu. Rychle změníte nadmořskou výšku i stranu pohoří a světla třeba namrznou, což rozhodí kužel promítaný na vozovku. Nemrznoucí směs v ostřikovačích to dokáže vyřešit, samozřejmě ideálně s tlačítkem na palubní desce určeným jen pro ostříknutí světlometů, jako mají některé japonské offroady. Jenže to bych od současné evropské produkce obecně, nejen od levného francouzského sedanu, chtěl asi hodně.

Nejbližší konkurentiŠkoda OctaviaHonda Civic e:HEVToyota Corolla
Motorizace1,5 TSI 85 kW2,0 i-MMD Hybrid, I4 zážehovýsedan 1,8 Hybrid 140
Zdvihový objem [cm3]1.4981.9931.797
Nejvyšší výkon [kW/min]85/5.000135/-103/-
Točivý moment [N.m/min] 220/1.500-3000315/-207/-
Převodovka6st. man.eCVTe-CVT
Max. rychlost [km/h]203180180
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,47,89,3
Komb. spotřeba [WLTP, l/100 km]5,24,74,4-4,7
Pohotovostní/celková hmotnost [kg]1.351/1.8321.517/1.8651.310/-
Rozměry d × š × v [mm]4.698 × 1.829 × 1.4704.551× 1.802 × 1.4084.630 × 1.780 × 1.435
Objem zavazadelníku zákl./max. [l]600/1.555415/1.220471/1.055
Rozvor [mm]2.6862.7342.700
Cena od [Kč]569.900849.900633.900
Srovnatelná výbava s test. vozem130 letEleganceComfort
Cena od [Kč]599.990849.900667.900

Závěr

Než jsem do méganu sedl, opravdu jsem se na něj těšil, protože mám rád auta ze staré školy. Možná je to tím, že pomalu, ale jistě stárnu, možná tím, že se vývoj nových aut ubírá směrem, se kterým se často nedokážu zcela ztotožnit. Mégane GrandCoupé je však nové auto, s nímž se řadě trendů člověk dokáže vyhnout.

Osobně bych si odpustil 18” kola i dvouspojkovou převodovku. Naopak paket Comfort s většími displeji a hlavně lepším audiosystémem bych přihodil, stejně jako rezervu a vyhřívání předních sedadel. Mé grandcoupé by tak stálo 637 tisíc korun, což je za dobře vybavené nové auto v dnešní době pořád fajn cena.

Jasně, je to sedan, jejichž nevýhody jsou dobře známé, dovolte mi však připomenout ještě výhody. Tou hlavní je, že osádka není jakkoliv obtěžována obsahem kufru. K smrti nesnáším, když slyším náklad se v zavazadelníku pohybovat, a jen o trochu mírnější emoci mi působí, když někdo třískne s pátými dveřmi kombíku či hatchbacku a já přitom sedím za volantem. Díky tomu – a také designu i možnosti víka fungovat jako stoleček, která je, pravda, v tomto případě kvůli splývavosti zádě trochu ochromená – si vždycky radši vyberu sedan oproti hatchbacku či kombíku. Je opravdu škoda, že jich je v nabídce čím dál méně.

Plusy

  • Odhlučnění
  • Naladění podvozku
  • Ergonomie interiéru

Minusy

  • Malé víko dlouhého zavazadelníku
  • Dvouspojková převodovka při rozjezdu

Nejlevnější verze modelu559.000 Kč  (Mégane GrandCoupé, TCe 140, 103 kW, 6st. man., FWD, Techno)
Základ s testovaným motorem559.000 Kč  (Mégane GrandCoupé, TCe 140, 103 kW, 6st. man., FWD, Techno)
Testovaný vůz bez příplatků609.000 Kč  (Mégane GrandCoupé, TCe 140, 103 kW, 7st. EDC, FWD, Techno)
Testovaný vůz s výbavou672.000 Kč  (Mégane GrandCoupé, TCe 140, 103 kW, 7st. EDC, FWD, Techno)

Renault Mégane GrandCoupé
Cena základní sestavy
609 000 Kč
Výbava základní sestavy
předpříprava na alkohol tester, dešťový a světelný senzor, systém detekce únavy řidiče, automatické přepínání dálkových světel, zadní parkovací kamera, hands-free karta Renault pro bezklíčové odemykání a startování, systém varování před opuštěním jízdního pruhu s aktivní korekcí jízdní dráhy, přední mlhové světlomety, active emergency braking system s detekcí chodců, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, sada na opravu pneumatik, vysoká středová konzole mezi předními sedadly s integrovanou loketní opěrkou, systém rozpoznávání dopravních značek s integrací dat z navigace a s upozorněním na přek. nej. rych., LED denní svícení, přední a zadní parkovací senzory, dvouzónová automatická klimatizace, safe distance warning system, poloautomatická parkovací brzda, zatmavená zadní okna, sedadlo řidiče manuálně nastavitelné v 6 směrech s manuálně nastavitelnou bederní opěrkou, systém isofix, full LED světlomety LED Pure Vision, asistent rozjezdu do kopce, tempomat s omezovačem rychlosti, zadní sedadla s děleným opěradlem 1/3-2/3, se střed. lok. opěrkou, se 3 výškově nast. hlav. opěrkami, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly a asistenčním systémem brzd, systém Multi-sense, multimediální a navigační systém Easy Link 7", audiosystém Arkamys, 6 reproduktorů, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění nebo nehody, elektrické ovládáních zadních oken s impulzním ovládáním, čelní airbag na straně řidiče a spolujezdce, elektrické ovládání předních oken s impulzním ovládáním, deaktivace airbagu spolujezdce, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná, uvítací sekvence při detekci hands-free karty, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy v první a druhé řadě, tlačítko My Safety, přístrojový štít s barevným multifunkčním displejem 7", funkce zrcadlení pro smartphone
Cena testované sestavy
672 000 Kč
Výbava testované sestavy
barva šedá Highland (+18.000 Kč), kola Hightek 18" (+15.000 Kč), pack Comfort (přístrojový štít se 10" barevným multifunkčním displejem s možností replikace navigačního systému; Easy Park Assist; multimediální a navigační systém Easy Link, displej 9,3") (+20.000 Kč), vyhřívání předních sedadel (+5.000 Kč), rezervní kolo (+5.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1333
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
103 / 4500 - 600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
240 / 1600 - 3750
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 6.0
Emise CO2:
135
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
550 / 0
Objem nádrže (l):
50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1381 / 462
Rozměr pneu:
225/40 R18
Renault Mégane GrandCoupé schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4632
b) šířka (mm):
1814
c) výška (mm):
1443
d) rozvor (mm):
2711
e) rozchod vpředu (mm):
1582
f) rozchod vzadu (mm):
1587
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
875 / 1089
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
618 / 882
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
994
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
874
k) šířka vpředu (mm):
1463
l) šířka vzadu (mm):
1397
délka sedáku vpředu (mm):
485
délka sedáku vzadu (mm):
487
výška opěradla vpředu (mm):
640
výška opěradla vzadu (mm):
677
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano
Vstoupit do diskuze (31)