Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160 – Osobitý inovátor

Ondřej Mára
Diskuze (74)

Na první pohled nevýrazná modernizace Renaultu Megane přinesla kromě výrazně modernějšího interiéru i zcela nový plug-in hybridní pohonný systém, který je svým způsobem unikátní.

Design, interiér


Decentně omlazený exteriér

Čtvrtá generace Renaultu Megane je na trhu již od roku 2015, takže ohlášení faceliftu, který se měl představit na letošním (zrušeném) autosalonu v Ženevě, nebylo žádným velkým překvapením. Řadu z nás spíše udivilo, jak decentně vlastně facelift proběhl. Na první pohled se toho totiž zas tak moc nezměnilo.

Nejvýraznější změnou v oblasti exteriéru prošla především příď, která dostala lehce upravený přední nárazník, výraznější masku chladiče a především nové světlomety s tradičně výrazným céčkovým světelným podpisem, které jsou již standardně vybaveny technologií Full LED Pure Vision. Přepracovanou světelnou grafiku pak dostaly i zadní svítilny s 3D efektem a dynamickými směrovkami, které vypadají opravdu parádně.

Svěže moderní interiér

Větší změny se odehrály v interiéru, který se konečně posunul na úroveň Clia a Capturu. To je patrné především na palubní desce, která dostala dvojici nových displejů. Pod kapličku se nastěhoval nový plně digitální přístrojový štít, který nabízí úhlopříčku 10,2 palce, přizpůsobitelný obsah a přehlednou i líbivou grafiku. Uprostřed palubní desky pak najdeme nový multimediální systém Easy Link, který byl u testovaného vozu vybaven 9,3palcovou dotykovou obrazovkou (v nabídce i menší 7“ obrazovka) a on-line funkcemi díky integrované SIM kartě. Pod obrazovkou infotainmentu designéři umístili přepracovaný ovládací pane klimatizace, který má velké a přehledné voliče – za tohle dnes opět tleskám. Jen škoda, že tlačítko vyhřívání volantu skončilo poněkud utopené v levé spodní části palubní desky (pod volantem).

Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160 Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160

Celkově působí interiér elegantně, moderně a výtky nemám ani k jeho zpracování. Především sedadla jsou opravdu komfortní a zdolávat v nich delší trasy rozhodně nebude problém. Ostatně po stránce komfortu je na tom obecně omlazený plug-in hybridní megane víc než dobře. K tomu si ale více povíme u podvozku.

Za zmínku také stojí rozšířená nabídka bezpečnostních a asistenčních systémů, včetně Asistenta pro jízdu po dálnici a v kolonách Easy Pilot, parkovacího asistentu EasyPark, kamerového systému s 360° pokrytím okolí vozu, atd. Osobně se mi také velice líbí head-up displej, ačkoliv je řešen pouze sklíčkem vyjíždějícím z kapličky přístrojů. Stále se však jedná o jeden z nejsmysluplnějších doplňků, jaký si můžete přát.

Prostoru tak akorát

V otázce prostornosti bych pak Megane Grandtour, tedy praktičtější kombi, zařadil spíše k  průměru. Na předních sedadlech samozřejmě není co řešit, prostor je ve všech směrech i pro odložení drobností, vzadu už je to ale horší. Při mých 183 centimetrech a rozložitější postavě se sice sám za sebe vejdu pohodlně, rezerva nad hlavou ani před koleny však není zrovna královská. Prostor na nohy pod předními sedadly je pak při nízkém posezu řidiče značně omezen.

Zavazadlový prostor plug-in hybridního modelu, který je dostupný pouze v provedení Grandtour, nabízí standardní objem 389/1372 litrů (měřeno metodou VDA). Ve srovnání s benzínovými (521/1504 litrů) a naftovými verzemi (449/1432 litrů) je to na první pohled nečekaně málo, jenže hlavní rozdíl by měl být v prostoru pod podlahou zavazadelníku. Baterie plug-in hybridu jsou sice uloženy primárně pod zadními sedačkami, částečně ale zasahují i do zavazadelníku. I tak zde ale naštěstí zbyla trocha prostoru, kam se dají ukládat dodávané nabíjecí kabely. Na rozdíl od některých konkurentů (koukám tvým směrem, Audi) tak nezabírají další místo v zavazadelníku.

Na podlaze zavazadelníku nechybí oka pro úchyt zavazadel, příjemné je také umístění páček pro sklápění zadních opěráků. Ty se bohužel nesklápí do roviny, potěší ovšem poměrně bohatý prostor pod pátými dveřmi. Pokud by vám ale zavazadelník nestačil, můžete kromě střešních ližin využít i příplatkové tažné zařízení, na kterém plug-in hybridní megane zvládne brzděný i nebrzděný vlek s nejvyšší hmotností 750 kilogramů.

Motor, jízdní vlastnosti


150 patentů a inspirace F1

Jak už jsem zmiňoval v úvodu, jednou z největších zajímavostí omlazeného Renaultu Megane je plug-in hybridní verze s označením E-Tech. Během vývoje této elektrifikované motorizace se totiž Renault vydal zcela novou cestou, během níž technici zužitkovali zkušenosti značky ze závodů formule 1, a celkově si automobilka zaregistrovala přes 150 nových patentů.

Základem plug-in hybridního systému E-Tech pod kapotou Megane Grandtour je nově vyvinutý atmosférický čtyřválec o objemu 1,6 litru, vybavený nepřímým vstřikováním benzínu, filtrem pevných částic a pracující v Atkinsonově cyklu, který nabízí nejvyšší výkon 68 kW a točivý moment 144 N.m. Kombinován přitom není pouze s jedním, ale rovnou se dvěma elektromotory.

Menší elektromotor plní roli startér-generátoru, což je technika známá především z mild-hybridních modelů. Druhý elektromotor se pak stará přímo o pohon auta, k čemuž může nabídnout nejvyšší výkon až 51 kW a nejvyšší točivý moment až 205 N.m. Kombinovaný výkon pak automobilka uvádí na úrovni 118 kW, tedy 160 koní. Spalovací motor má k dispozici nádrž o objemu 39 litrů, zatímco elektromotor čerpá energii z trakční baterie s kapacitou 9,8 kWh.

Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160 Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160

Dvojicí elektromotorů však unikátnost vozu ani zdaleka nekončí. Jedinečná je také převodovka, která se stará o přenos výkonu na přední kola. Namísto konvenčních řešení totiž Renault používá vlastní převodovku s označením Multi-Mode, která je v podstatě 2 v 1. V jednom balení totiž nalezneme čtyřstupňovou převodovku pro spalovací motor a dvoustupňovou převodovku pro elektromotor. Převodovka navíc přišla o klasickou spojku, o synchronizaci otáček se tak nyní starají elektromotory. A jak to všechno funguje v praxi?

Smíšené dojmy

Abych pravdu řekl, mé dojmy byly poměrně smíšené. Víc než kdy jindy totiž záleželo na tom, v jakém tempu budete s Meganem E-Tech Plug-in jezdit. Zatímco v klidnějším tempu auto funguje velmi solidně, při dynamičtější jízdě se začne ukazovat, že existují i kultivovanější řešení. Ostatně v nedávné době jsem měl tu čest hned s několika plug-in hybridními modely.

Megane E-Tech, stejně jako řada konkurenčních plug-in hybridů, sází při rozjezdech na elektromotor. Ostatně díky jeho vyššímu točivému momentu již v nižších otáčkách tak působí rozjezdy příjemně živě. Následný přechod na spalovací motor, tedy v poklidném tempu, je po zvukové stránce téměř neznatelný, přesto jsem se nemohl zbavit dojmu, že ho občas doprovází decentní cuknutí převodovky. Rozhodně se nejednalo o žádnou tragédii, přesto bych přechod neoznačil vždy za nepostřehnutelný. Následná jízda se spalovacím motorem však byla díky působivému odhlučnění opět naprosto pohodová – a to jak při jízdě po okreskách, tak na dálnici. Ale opět zdůrazňuji – bavíme se o poklidném a předpisovém tempu.

Jakmile ale začnete plug-in hybridnímu meganu šlapat na krk, začne se jeho kultivovanost vytrácet. Přechod z elektromotoru na motor spalovací začne být výraznější nejen po stránce škubnutí, ale především po stránce zvukové kulisy. Během svižnější jízdy totiž převodovka často nechává motor vytočený po delší dobu, což trochu navozuje dojem CVT převodovky. Jenže už jen papírový čas akcelerace z 0 na 100 km/h za 9,8 sekundy naznačuje, že megane není žádný velký sportovec.

Jistý pohodář

Autu podstatně více vyhovuje poklidná jízda, během níž vás rozmazluje nesmírně pohodlným a kultivovaným podvozkem. Ostatně plug-in hybridní megane dostal zcela novou zadní nápravu typu multilink. Baterie umístěná pod zadní sedačkou, která částečně zasahuje i do zavazadlového prostoru, navíc přispívá k lepšímu vyvážení mezi nápravami. Auto tak působí v zatáčkách jistě, neodskakuje a navíc dokáže pohodlně proplouvat i horšími silnicemi bez jakýchkoliv obtěžujících pazvuků. Za podvozek si tedy technici rozhodně zaslouží palec nahoru.

Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160 Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160

Spotřeby, režimy a nabíjení

Volič režimů nabízí celkem tři režimy, které budou mít vliv na vaši spotřebu i dynamiku vozu. Čistě elektrický režim, označovaný jako Pure, by měl nabídnout elektrický dojezd okolo 60 km v  městském režimu a asi 50 km během kombinovaného režimu. Renault přitom slibuje nejvyšší rychlost v čistě elektrickém režimu až 135 km/h, samotné zrychlení na dálniční rychlost však čistě elektrické být nemusí. Během připojení na dálnici, kdy jsem držel plynový pedál zhruba v polovině až třetí čtvrtině, totiž vůz v určitý moment sám přepnul na motor spalovací, aby následně opět přešel na elektromotor. Udržet elektrickou jízdu na zákonném limitu pak ale nebyl problém ani do mírného stoupání. Elektrický dojezd však bral rychle zasvé. V kombinovaném režimu jsem se dostal zhruba na úroveň 40 km, nutno ovšem podotknout, že situaci rozhodně neprospěly nižší denní teploty.

Další možností je volba Sport, kdy Renault kombinuje výkon elektromotoru a neustále spuštěného motoru spalovacího. Třetí volbou je pak režimy MySense, tedy individuálně upravitelný jízdní režim, kdy vůz funguje především jako hybrid upřednostňující elektromotor. Pod trojicí hlavních režimů je pak přepínací tlačítko pro režim E-Save, kdy si vůz dokáže za jízdy nabít akumulátor až na kapacitu 40 procent. Za jízdy je navíc možné dobíjet baterii pomocí režimu zesílené rekuperace, na voliči převodovky označený jako B, který je velice vítaným a schopným pomocníkem. Ostatně na nedávném prvním sněhu se ukázal být i velice schopným zástupcem asistenta pro sjíždění svahů.

Pokud se ale rozhodnete baterii nabíjet klasicky, tedy ze zásuvky, máte dvě možnosti. Při nabíjení z klasické domácí zásuvky dokáže megane nabíjet nejvyšším výkonem 2,3 kW, což by mělo znamenat plné nabití během pěti hodin. Při připojení na výkonnější nabíječku, ať již veřejnou či domácí wallbox, zvládne megane nabíjení výkonem až 3,6 kW, což by mělo zkrátit čas potřebný k nabíjení do 100 % na 3 hodiny. Osobně jsem vyzkoušel obě varianty, přičemž nabíjení z domácí zásuvky při 5% kapacitě baterie mělo trvat 4h 25 min. Tedy dle palubního počítače, nakonec jsem ale auto nechával na nabíječce ještě o asi 30 minut déle. Když jsem pak auto připojil na veřejnou nabíjecí stanici u Lidlu, řekl si palubní počítač o 3h a 10 minut nabíjení. Baterie přitom byla v době připojení nabitá na sedm procent.

Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160 Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160

A co ta spotřeba? Rovnou říkám, že automobilkou zmiňovanému průměru 1,3 l/100 km v kombinovaném režimu jsem se ani nepřiblížil. Dokud jsem se pohyboval po městě a s plnou baterií, spotřeba elektromotoru se pohybovala okolo 18 kWh, zatímco u benzínového motoru se spotřeba pohybovala v rozmezí 2 až 3 litrů. Po vyjetí z města, krátké cestě po dálnici a bloudění po okreskách ovšem elektrická spotřeba klesla na necelých 13 kWh, zatímco spotřeba benzínu vzrostla na 5 l/100 km. Pokud jsem ale ignoroval nabíječky a dobíjel baterii pouze rekuperací, pohyboval jsem se při jízdě po městě a svižné jízdě po okreskách se spotřebou okolo 7 l/100 km a zhruba 5kWh/100 kilometrů. Pokud ale budete nabíjet alespoň jednou za čas, například ráno před cestou do práce, a odpoledne se budete chovat zodpovědně, často budete využívat rekuperaci a nebudete spěchat, pohodlně se dostanete na dlouhodobý průměr někde okolo pěti litrů.

Závěr


Závěr

Renault Megane E-Tech Plug-in 160 je rozhodně zajímavým vozem, který kombinuje parádní design exteriéru s moderním interiérem, sofistikovanými technologiemi, skvělým podvozkem a unikátním pohonným systémem. Ten však bude vyhovovat především klidnějším řidičům, cestujícím převážně po městě a okreskách, kde nabídne kultivovaný projev i komfort. A pokud si najdete čas na pravidelné nabíjení, pak se vám megane odvděčí i rozumnou spotřebou a slušnými provozními náklady. Jenže i když patří E-Tech Plug-in 160 k nejvýkonnějším motorizacím v nabídce inovovaného meganu, zajímavější řidičské zážitky bych navzdory horším parametrům osobně hledal docela jinde. O tom si ale povíme u testu jiné (benzínové) motorizace.

Nejlevnější verze modelu 485.000 Kč (Megane Grandtour TCe 140, ZEN)
Základ s testovaným motorem 795.000 Kč (Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160, Intens)
Testovaný vůz bez příplatků 795.000 Kč (Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160, Intens)
Testovaný vůz s výbavou 872.000 Kč (Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160, Intens)

Plusy

  • Elegantní exteriér
  • Moderní interiér
  • Velice jistý a komfortní podvozek
  • Snaha jezdit především na elektrický režim
  • Odhlučnění kabiny  

Minusy

  • Trhavý přechod EV/ICE
  • Hlučnější motor při svižnější jízdě
  • Motor zůstává dlouho ve vyšších otáčkách
  • Vyšší spotřeba  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (74)

Doporučujeme

Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160
Cena základní sestavy 795 000 Kč
Výbava základní sestavy Upozornění na rychlost + rozpoznávání dopravních značek s informací o omezení rychlosti, Varování před opuštěním z jízdního pruhu, Poloautomatická parkovací brzda s funkcí auto-hold, Přední a zadní parkovací senzory, MULTI-SENSE: 4 jízdní režimy (MySense, Eco, Comfort, Sport), Multimediální a navigační systém EASY LINK 7", Automatické přepínání dálkových světlometů, Přední mlhová světla LED s přisvěcováním do zatáček, Elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Bezrámečkové zpětné zrcátko, Kožený volant, Zatmavená zadní skla, Hands-free karta Renault, Disky kol z lehkých slitin 16", design Impulse. Kč
Cena testované sestavy 872 000 Kč
Výbava testované sestavy Pack Navigace pro E-TECH 160 (+22.000 Kč), Pack Komfort (+15.000 Kč), Pack Easy Pilot (+40.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 68 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 144 / 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.3
Emise CO2: 29
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 389 / 1372
Objem nádrže (l): 39
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1678 / 462
Rozměr pneu: 205/50 R17
Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4626
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1449
d) rozvor (mm): 2712
e) rozchod vpředu (mm): 1597
f) rozchod vzadu (mm): 1598
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 865 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1495
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - lamal
26. 12. 2020 19:12
Megoš
pomaly na konci cyklu dostane na zadok multilink ? No skoda, ze len na tento (nie moc podareny) hybrid :-(
Jo a ta 1.6 nie je novy motor ako pan autor zmätene uvadza, je to jednotka z Nissanu... na co by Renault vyvijal uplne novu atmo 1.6ku ?? To by bola sialena blbost... neverim ze do e-techu by nasypali taky balik vratane komplet noveho atmo 4valca. Ine zdroje uvadzaju, ze to je 1.6 z Juke atd..

Keby to malo multilink s 1.33 a manualom, bola by to konecne skutocne zaujimava variatna.
25. 12. 2020 07:55
Re: Odstrašující případ...
Aha. A komu to Renault bude prodávat když o to podle tebe zákazník nestojí?
Pověz
25. 12. 2020 07:45
Re: Cena X výkon
Zdražil protože zdražila konkurence a tak zkouší co trh skousne.
Emise Renault plní v pohodě a aktuálně mu pokuty nehrozí..
23. 12. 2020 12:59
Nápad to není špatný
Nápad to není špatný. Je to zajímavá alternativa k hybridu od Toyoty. Ale Francouzi si nevšimli, že takle malé motory dává Toyota jen do hybridního Yarisu. Vytočená šestnáctistovka v takto těžkém autě trápí posádku i sebe a ve výsledki zbaští víc, než třeba 2.5 litrový motor v Toyotě Camry.
23. 12. 2020 12:52
Re: 118kW ?
Však nikde nebylo řečeno, že je to při maximálních otáčkách :-)