Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Superb III: Exkluzivní jízdní dojmy s předsériovými vozy

Jiří Baborský
Diskuze (410)
S tříměsíčním předstihem jsme viděli finální podobu třetí generace Škody Superb, řídili benzinové i naftové verze a získali informace od těch nejpovolanějších.

Atmosféra kolem nové Škody Superb houstne, s blížícím se příchodem na trh vyvstává čím dál více otázek. Diskuze rozdmýchal nedávno uvedený Volkswagen Passat, který s největší Škodovkou sdílí technický základ a o Superbu třetí generace tak mnohé napovídá. Dostane i česká vlajková loď adaptivní podvozek, brutální naftové biturbo, armádu asistentů nebo plně diodová světla?

Zatímco konkurence spekuluje, my už známe fakta a dokonce víme, jak nový Superb jezdí! Jiří Baborský, redaktor sesterského časopisu Svět motorů, totiž patřil k hrstce vyvolených novinářů z celého světa, kteří dostali možnost řídit maskované předsériové vozy v horách na pomezí Portugalska a Španělska.

Pravidla hry byla stanovena jasně: „Jezděte, zkoumejte, měřte, ale interiér nefoťte. A také až vám ukážeme Superb v celé parádě bez maskování, nechte spouště fotoaparátů i mobilů odpočívat.“ Přece jenom do světové premiéry zbývají dobře tři měsíce a dnes jsme tu hlavně kvůli prvním jízdním dojmům a vypátrání co nejvíce informací...

Exteriér

Téměř dvě hodiny jsme měli na očích šedomodrou Škodu Superb na devatenáctipalcových kolech (základem budou šestnáctky) a nemohli jsme se vynadívat. Vážně se máme na co těšit. Proporčně vyvážený a nesmírně elegantní zevnějšek, s mnoha originálními stylistickými prvky, jaké u ostatních Škodovek nenajdeme. Na rozdíl od rozpačité aktuální generace je novinka sebevědomým krásným vozem, ze kterého srší noblesa a reprezentace.

Až bude stát vedle Audi A6, nezasvěcený bude jenom těžko rozeznávat automobil prémiového a lidového výrobce. Jestli čekáte pouhé pokračování Škody Fabia, Rapid a Octavie, budete mile překvapeni, kolik motivů z odvážné studie Vision C přiveze Superb na silnice.

Tvar masky chladiče se prakticky shoduje a světlomety nejsou tak radikální, ale kombinují hlavní obdélníkový motiv s trojúhelníkovými směrovkami ve spodní části. Nechybí hluboké vybrání pod světlometem, pro Superb našel tým šéfdesignéra Jozefa Kabaně zase novou interpretaci. Na rozdíl od Passatu nedostane Superb plně diodové světlomety, ale vsadí na bixenony ve dvou variantách, základní verze pak budou mít klasické žárovky.

Skláníme se k zemi, abychom se podívali Superbu přímo do očí – tento pohled vážně rozbuší srdce. Doširoka vytažené blatníky jsou stejně efektní jako u zeleného konceptu a obrovská kapota je samostatným uměleckým dílem. Zasahuje hluboko do blatníků, díky efektním prolisům je zvlněná jak Krkonoše a její boční hrany přímo navazují na linku ve dveřích – přesně jako u Vision C. K tomu si přidejte plastickou masku chladiče s žebry vystupujícími pár čísel dopředu a stojí před vámi na první pohled identifikovatelná a zároveň nezaměnitelná Škodovka.

Ve strohé řeči čísel je nový Superb o 47 mm širší než předchůdce, rozchod zadních kol pak narostl dokonce o 54 milimetrů. A to už musí být někde znát. Konstruktéři se ale nespokojili ani s rozvorem a natáhli jej o dalších osm centimetrů! Protože celé auto povyrostlo jenom o necelé tři centimetry, snadno si spočítáme, že se zkrátily převisy karoserie. Zboku tak konečně vypadá velká Škodovka přirozeně a ne jako jezevčík. Stejně jako u Fabie najdeme ve spodní části dveří hluboký prolis a v úrovni klik pak již zmíněnou tornádo linii, která se táhne od hrany kapoty až na samý konec auta, kde přechází do decentní spoilerové hrany.

Zadní okno klesá velmi pozvolna, což na jedné straně vytváří dynamickou siluetu a na druhé straně masivní zadní sloupek, který dodává Superbu robustnost. Splývavá záď se hrdě hlásí ke karoserii liftback, dvojité otevírání kufru Twindoor patří minulosti. Bylo drahé, těžké a jeho konstrukce by si žádala designové ústupky.

Koncové svítilny jsou štíhlejší než u předchůdce, jejich základní koncepce je ale podobná. Horizontálně orientované, dělené a směrem ke středu vozu přecházející do trojúhelníků, které určují výrazný vzhled plochy kolem registrační značky. Přechod lamp do zadních blatníků ale probíhá ve zcela novém duchu, stejně tak uspořádání diodových linek uvnitř světel dělá nový Superb nezaměnitelný.

Nebyla by to Škodovka, aby zase o kus nezvětšila kufr. Z dosavadních 595 litrů se podařilo vykřesat 625 litrů, pod kterými ještě zbylo místo na plnohodnotnou rezervu. Klobouk dolů - díra je to fakt obrovská, poprvé u liftbacku přístupná přes elektricky ovládaná vrata a nově také bezkontaktně pouhým mávnutím nohy pod nárazníkem. Chybět nemohou tradiční chytrá řešení jako síťky, háčky a zarážky, z celkem 29 „simply clever“ prvků jich má Superb 23 nových.

Interiér

Uvnitř nečekejte revoluci. Základní geometrie pokračuje v duchu Škodovek Rapid a Octavia a to včetně hladkých výplní dveří s výraznou hranou v horní části. Na rozdíl od „čisté“ Octavie dostane Superb dekorační lišty v prostoru před posádkou. Šéfdesignér Kabaň nám prozradil, že bude prosazovat hlavně moderní povrchy na úkor konzervativního dřeva.

Přístrojová deska má tedy povědomou architekturu a využívá aktuální koncernové komponenty. Majitelům Octavie tak bude známý volant, panel navigace i klimatizace. V tomto ohledu žádné překvapení nečekejte. Všechno je perfektně ergonomicky uspořádáno a okamžitě jsme byli jako doma, dokážeme si ale představit, že by se vlajková loď od interiérů nižších tříd odlišovala přece jenom výrazněji.

Zásadní a okamžitě patrný pokrok učinil Superb ve vnitřní šířce, která narostla adekvátně celému vozu. Volněji se cítíme v ramenou i v oblasti kolen, která už nejsou utlačována širokým středovým tunelem. Ten je navíc vyveden z měkčeného materiálu a kontakt s ním je teď komfortní.

Vzadu není co řešit - Superb byl, je a bude rekordmanem. Škodovka tvrdí, že má pro nohy cestujících připraveno dvakrát více místa než nabízí nejlepší konkurent a my nemáme důvod tomu nevěřit. Redaktor měřící 178 cm si může málem přehazovat nohu přes nohu, nad hlavou mu zbývá dostatečná vůle „na tři prsty“, což odpovídá současnému modelu. Posaz není tak kompromisní jako v Octavii, sedí se výše a pomáhá i možnosti natáhnout si nohy. Zvětšení rozchodu o pět centimetrů se projevuje blahodárně na šířce zadní obytné části.

Čas vymezený k prohlídce odhalené novinky vypršel, hostesky jej halí zpátky pod plachtu a tak to zůstane až do ženevského autosalonu 2015. My se teď přesouváme na nádvoří hotelu, kde již čekají tři důkladně zamaskované exempláře. Z prolisů nezbylo nic, auto se tváří hladké jako ocucaný bonbon. Z fotek tak můžete vyčíst nanejvýš splývavou záď a zdravé proporce vozu.

Jízda

Začínáme na zadním sedadle. Řídí kolega a z místa spolujezdce předčítá specifikaci testovaného auta… samotný profesor Winfried Vahland! Předseda představenstva české automobilky ukazuje, jak můžeme z tabletu ukotveného do zadní loketní opěrky přes chytré aplikace ladit autorádio, jak se nastavují asistenční systémy a prozrazuje, že ve výbavě bude dokonce třízónová klimatizace s nezávislým nastavením pro zadní část vozu. Tomu říkáme VIP péče...

Jedeme ve verzi s benzinovým turbomotorem 2.0 TSI/162 kW známým z Octavie RS. Dozadu doléhá jeho zvuk jenom v minimální míře, jediným výraznějším hlukem je odvalování osmnáctipalcových kol. Na finálním odhlučnění zadní nápravy se prý stále ještě pracuje, máme tedy čekat zlepšení.

Ve srovnání s dosluhující generací okamžitě zaujala plavnost jízdy, troufneme si tvrdit, že o třídu lepší. Superb konečně jede tak reprezentativně, jak vypadá. Možná už tušíte příčinu – Škodovka poprvé v historii nabídne adaptivní odpružení a my se právě kocháme nejkomfortnějším režimem.

Přesedáme za volant, tentokrát turbodieselu 2.0 TDI/140 kW s automatem a pohonem všech kol. Pozor, přichází zásadní informace: toto je naftový vrchol. Přestože v médiích kolují různé fámy, naftové biturbo 176 kW zůstává vyhrazeno Passatu, Superb jej nedostane. Důvodů je více, mezi hlavní můžeme považovat fakt, že jeho vývoj by se nevyplatil a verze se základní cenou kolem milionu korun (odhadujeme podle Passatu) by zkrátka nepasovala do schématu Škodovky. A jistě svou roli hraje i zájem Volkswagenu nechat si to nejlepší alespoň nějaký čas jenom pro sebe. Technicky totiž aplikaci 2.0 Bi-TDI nic nebrání.

První řidičské dojmy se nevzdalují od nedávných zkušeností s Passatem a jsou tedy ryze pozitivní. Superb postavený na modulární platformě MQB působí sympaticky lehce a zdatně maskuje skutečné rozměry i hmotnost (mezigeneračně zhubl až o 75 kg). Velmi ochotně se skládá do zatáček, dlouho se chová neutrálně a při ostřejším průjezdu se opře o dobře fungující berličku v podobě systému XDS Plus, který přibrzdí odlehčené kolo a přenese více momentu na to zatížené – jako samosvorný diferenciál. Majitelé Golfu nebo Octavie vědí, o čem je řeč.

Tuhá karoserie se nekroutí, štědrý rozvor přispívá ke stabilitě, pocit důvěry zvyšuje také přesné a přirozeně reagující řízení. Převodovka DSG i čtyřkolka se spojkou Haldex páté generace fungují tak, jak jsme od koncernu zvyklí, tedy rychle a bez připomínek. Za zmínku stojí informace, že pohon všech kol bude u turbodieselu se 140 kW kombinovaný výhradně s automatem. Tento motor a také jeho slabší varianta 110 kW v provedení 4x4 bojují s emisními limity pomocí činidla AdBlue, které bude nutné doplnit přibližně po 15.000 kilometrech.

Ve třetím exempláři jsme cestovali nejdéle a nejvíce nás bavil - v přídi lehký čtyřválec 1.8 TSI/132 kW, v pravé ruce přesná manuální převodovka a dostatek času hrát si s adaptivním podvozkem. Míra tlumení se přepíná pomocí tradičního rozhraní, jaké známe už z Octavie, u ní má ale výběr vliv jenom na motor, řízení, klimatizaci a případně automat.

Režim Comfort jsme již zmiňovali - příjemně houpe a dělá ze Superbu skutečnou limuzínu. V zatáčkách cítíme větší náklony, záď ale zůstává pevně ve stopě. Řízení je lehké a reakce na plyn jemné. Skok do režimu Normal není nijak dramatický, zato volba Sport automobil promění zřetelněji. Řízení ztuhlo, plyn reaguje živěji a tlumiče přitvrdili na míru jednoznačně dynamičtější, pořád nám ale připadají komfortnější než klasický podvozek současné generace. Přitom nemáme pocit, že by byla novinka méně „jezdivá“, spíše naopak - je rozhodně vyváženější, uklidněná a méně napružená.

Motory

A jaká že vlastně bude top verze, když šestiválec 3.6 FSI/191 kW nenašel společnou řeč s přísnou emisní normou Euro 6? Čtyřválcový turbomotor 2.0 TSI/206 kW s pohonem všech kol a sedmistupňovou dvouspojkou DSG.

Na spodním okraji nabídky pak najdeme dvě přeplňované verze benzinu 1.4 TSI – 90 kW a poprvé ve Škodě také 110 kW ACT s vypínáním dvou válců při nižší zátěži. Dieselová škála bude stát na verzi 2.0 TDI/110 kW, pro méně náročné zákazníky bude k dispozici 1.6 TDI/88 kW a odvozený Greenline se spotřebou jenom 3,7 l na 100 km. Celkově si nová generace polepšila v průměru o litr na sto kilometrů, standardem všech modelů bude Start/stop a řízené dobíjení. Manuální převodovky budou výhradně šestistupňové a nabízet se mají celkem čtyři kombinace pohonu všech kol: 1.8 TSI, 2.0 TSI/206 kW, 2.0TDi 110 a 140 kW.

Motory pro Škodu Superb III - přehled
Benzin Výkon Diesel Výkon
1.4 TSI 92 kW 1.6 TDI 88 kW
1.4 TSI ACT 110 kW 2.0 TDI 110 kW
1.8 TSI 132 kW 2.0 TDI 140 kW
2.0 TSI 162 kW
2.0 TSI 206 kW

Elektronika

Obrovskou kapitolu nového Superbu představují elektronické systému pro zvýšení bezpečnosti a komfortu cestování. Nabízená škála v podstatě drží krok s Passatem, výjimkou je automatické couvání s přívěsem, které zůstane vyhrazeno volkswagenu. Superb tedy hlídá jízdní pruhy a sleduje mrtvý úhel výhledu i situaci za vozidlem. Adaptivní tempomat drží odstup od vpředu jedoucího vozidla a v případě automatické převodovky umí zcela zastavit a zase se sám rozjet. Nechybí z Octavie známá multikolizní brzda zabraňující nekontrolovanému pohybu vozidla po nehodě, samozřejmostí bude devět airbagů a schopnost samočinného brzdění při hrozícím střetu v pomalu jedoucí koloně.

Superb ale sleduje bdělost řidiče i ve vyšších rychlostech, a pokud zaznamená delší nečinnost, spustí akustickou výstrahu, pokračuje ťuknutím do brzd, a když šofér z jakéhokoliv důvodu nereaguje, sám vozidlo bezpečně zastaví a zapne varovná světla. Stejně tak Škodovka aktivuje brzdy, pokud při couvání z parkovacího stání zachytí kamery jedoucí vozidlo - a v tomto duchu bychom mohli pokračovat.

Druhou nepřehlédnutelnou stopou moderních IT technologií je konektivita, v Superbu možná snad na tisíc způsobů. Základem jsou čtyři verze informačního systému, mezi nimiž najdeme MirrorLink (zrcadlení aplikací mobilu na displej vozu) i vestavěnou navigaci s pevným diskem. Existovat bude několik způsobů propojení s internetem, na palubě dokonce můžete využívat superrychlý datový přenos LTE. Od roku 2016 budete v přihrádce před řadicí pákou bezkontaktně dobíjet mobily podporující tuto technologii.

Škoda Superb III se začne vyrábět od prvního březnového týdne roku 2015, kdy se také oficiálně ukáže světu na ženevském výstavišti. Krátce nato se rozběhne prodej a s odstupem několika měsíců na trhu přivítáme kombi – prý nečekaně dynamické a samozřejmě tradičně praktické. Jestli si na něj budeme muset počkat až na podzimní frankfurtskou výstavu není zatím jisté, prodej se ale rozhodně spustí ještě během příštího roku.

Jiří Baborský
Diskuze (410)
17. 12. 2014 15:45
svetla
a tie smerovky budu z LED alebo budu obycajne ziarovky ? Lebo hadam, ze pri takomto aute by uz mohli byt :-) :-!
Avatar - Barrichello
17. 12. 2014 15:34
Re: kia-world
Jo az te nekdo sveze v takovem baworaku z banglovy ery a pak v necem jinem z te doby, pochopis kdo si na luxusni interier hraje a kdo ho umi udelat. Protoze bmw bangl era za 2.2 mega nema ani na karu co stala 1.7 a dokonce neni made in europe :-)
16. 12. 2014 23:31
kia-world
Co to tady píšete za sr.čky, Superb II v kombíku je jedno z nejhezčích a nejlepších kombi, byl testovaný v mnoha zemích s výbornými výsledky, tak bych si odpustil tyhle blbé připomínky. A to že, slabší automobilky smazávají rozdíly prémie je taky pěkná blbost, kámo ty si asi jezdíš ceedem odbouchat osmičku a vůbec nevíš co se děje ve světě až tě někdo někdy sveze v Baworáku pochopíš, nebo možná ty ne protože ti to nedojde...
Avatar - Barrichello
16. 12. 2014 22:30
Re: Motory
A co tam má Audi na tohle? 3,6 V6 twinturbo, 420 HP >:D
Nový Cadillac CTS sedan ;-)
Avatar - Barrichello
16. 12. 2014 22:28
Re: Motory
Mě se to líbí a považuji to za nejlepší us interiér své doby.

Dřevo a kůže se kombinuje běžně, v jaguaru bylo to samé. Akorát místo falešného hlíníku tam byl slavný klavír.

Jo je to pravé dřevo. I v 300C byl volant pravé dřevo, kalifornský ořech
>:D

Já mam dřevěné volanty naopak rád. Je to odkaz do minulosti. Prostě dřevo v autě jo, ale musí vypadat elegantně.