Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Outback Diesel Lineartronic – Jde to i s automatem

Diskuze (125)
Nová verze Outbacku spojila výhody úsporného turbodieselu a unikátního automatu. Právem stojí na vrcholu modelové řady.

Subaru šlo vždycky proti proudu a jinak tomu není ani při prvním spojení vznětového motoru s automatickou převodovkou. Model Outback přidává k agregátu Boxer Diesel novinku v podobě bezestupňového ústrojí Lineartronic, i tato verze standardně pohání všechna kola. Daná kombinace je v automobilovém světě naprostým unikátem – dosud se převodovky typu CVT používaly u naftových motorů jenom pro pohon předních kol (např. Audi A4 nebo minulá generace Mercedes-Benzu A).

Zájemci o dieselové Subaru již nemusí volit manuální řazení, které má u ryze mechanické čtyřkolky přece jenom tužší chod. Ovládání je v tomto případě nejjednodušší možné – dva pedály a páčky pod volantem pro případnou manuální volbu mezi přednastavenými převody. Převodovka je principiálně shodná s ústrojím Lineartronic v benzinovém Outbacku a Legacy, pro spojení se silnějším turbodieselovým boxerem ale podstoupila řadu úprav.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  

Například má jiný měnič točivého momentu, větší přemosťovací spojku a řetěz mezi kužely nabízí zkrácenou rozteč, aby se kompenzovaly vibrace vznětového motoru. Jinému režimu zátěže (vyšší vstupní točivý moment) se přizpůsobilo také složení převodového oleje. Změnil se i celkový rozsah převodů a zkrátil se stálý převodový poměr. Jako překvapení na závěr Subaru udává právě pro tuto verzi zdaleka nejnižší hodnotu hluku za jízdy, turbodiesel s Lineartronicem je dokonce tišší než benzinový Outback! Případné obavy o výdrž převodovky rozhání vedle pozitivních zkušeností majitelů starších verzí také standardní pětiletá záruka.

Nás ale mnohem více zajímá něco jiného než suchá teorie – jak takový automobil jezdí? Japonští konstruktéři předvedli nevídané, podařilo se jim spojit všechny zásadní přednosti variátorové převodovky a klasického automatu. První rozjezd je ostrý, takto to známe už z benzinových Subaru. Lineartronic má pořádný odpich, takže nervózní váhání při rozjezdu z křižovatky opravdu nehrozí. V běžném provozu je proto potřeba jít na plyn v nízkých rychlostech citlivěji. Naopak v nemilosrdném splývání provozu z hlavní a vedlejší silnice je zde jistota bezpečného „vklínění“ i do menší mezery.

Subaru se chlubí schopností převodovky využívat momentovou charakteristiku motoru. V praxi to tak opravdu funguje – vnímané „prokluzování“ (drobné korekce převodového poměru) umožňují ve městě držet otáčky níž, než by bylo možné při řazení pevně daných převodů, a motor se přesto nikdy neztratí v nástrahách turbodíry. Proto ani nepřekvapí, že městská spotřeba okolo 7,5 litru odpovídá variantě s manuální převodovkou.

Stejně se Lineartronic projevuje i za městem, tedy dokud pořádně nesešlápnete pedál plynu. Jakmile elektronika zaznamená požadavek na více než 65 % výkonu motoru, sama přejde do režimu „řazení“ virtuálních převodů. Tím se zbaví typického rysu převodovek CVT – konstantních otáček během plné akcelerace. Takový přístup by byl sice efektivnější, avšak méně působivý a pro někoho i přímo otravný. Zrychlování, které doprovází postupný růst a následný skok otáček, zkrátka působí dynamičtěji a přirozeněji. A chování hnacího řetězce je díky tomu také předvídatelnější.

Ani na dálnici se automobil nezmění v žíznivce. Při 130 km/h se otáčky pohybují podle profilu terénu mezi dvěma a dvěma a půl tisíci, tedy na vrcholu točivého momentu. Odměnou za ukázněné tempo je sedmilitrová spotřeba, přičemž tohle Subaru dokáže s naprostou nenuceností letět i tachometrovou dvoustovkou.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  

Příplatek za převodovku Lineartronic je ve srovnání s  „manuálním“ turbodieselem 40.000 korun. Proti slabšímu a méně dynamickému benzinovému čtyřválce 2.5i/127 kW, který má Lineartronic standardně, se připlácí 60.000 Kč. Daní za komfortnější převodovku je ovšem zjednodušení pohonu všech kol – místo mezinápravového diferenciálu, který je vyhrazen manuálním převodovkám, Subaru nasazuje připojitelný pohon s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou.

Praktická použitelnost Outbacku tím ale trpí jenom minimálně, vždyť s množstvím čidel (úhel natočení volantu, otáčení vozu kolem svislé osy, boční zrychlení a údaje stabilizačního systému) se funkčně vyrovná například nejnovějším generacím Haldexu. Jednodušší řešení se projeví jenom při rozjezdech ve zhoršených trakčních podmínkách (například na šotolině do kopce), kdy elektronika nedovolí nic jiného než pozvolný rozjezd.

Každopádně si toto Subaru zaslouží velmi vysoké hodnocení – kombinace výkonu, ovladatelnosti, dynamiky a terénních schopností těžko hledá konkurenci. Jestli lze Outbacku něco vyčítat, pak to rozhodně nesouvisí s ojediněle postaveným hnacím řetězcem. Ano, nesmí vám vadit absence dojezdů elektrického stahování oken (kromě řidiče), navzdory letopočtu 2013 nepřítomnost denního svícení, mělký zavazadlový prostor nebo celkově trochu „retro“ interiér. Japonci zaměřují pozornost na techniku uvnitř a těmto detailům příliš pozornosti nevěnují. V kontrastu s evropskou konkurencí je to škoda, vynikající vlastnosti Subaru Outback to ale sráží jenom nepatrně.

První cena vozu879.000 Kč (2.5i/127 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací899.000 Kč (2.0D/110 kW Active)
Základní cena testovaného vozu1.079.000 Kč (2.0D/110 kW CVT Executive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.079.000 Kč (2.0D/110 kW CVT Executive)

Plusy

  • Spotřeba jen nepatrně vyšší než s manuální převodovkou
  • Změny chování převodovky v závislosti na jízdním stylu
  • Stabilita v zatáčkách, minimální boční náklony
  • Prostorný interiér, parádní výhled všemi směry
  • Zpětná vazba řízení, přesné reakce
  • Světlá výška překonává většinu SUV
  • Záruka 5 let nebo 200.000 km

Minusy

  • Vyšší základní cena
  • Mělký zavazadlový prostor
  • Nabídka pevně daných konfigurací
  • Velký účinek posilovače řízení
  • Ovládání palubního počítače
  • Chybí denní svícení

Foto: Petr Homolka

Diskuze (125)
Subaru Outback Diesel Lineartronic
Cena základní sestavy 1 079 000 Kč
Výbava základní sestavy Xenonové světlomety se samočinným vyrovnáváním výšky, mlhovky, elektricky sklopitelná zpětná zrcátka s vyhříváním, dešťový senzor, litá 17” kola, elektrické střešní okno, vyrovnání světlé výšky na zadní nápravě, kožený volant, interiér, sedadla a hlavice řadicí páky, elektricky ovládaná přední sedadla s vyhříváním, dělení zadních opěradel 3:2 s polohováním, sklápění zadních opěradel tlačítkem ze zavazadlového prostoru, elektrické ovládání oken, bezklíčkové centrální zamykání a startování, dvouzónová klimatizace, navigační systém SD a audiosystém s Dolby Prologic 1-CD, šest reproduktorů, ovládání audia na volantu, bluetooth, vstup AUX a AV, parkovací kamera, multiinformační displej, tempomat, stabilizační systém, hill holder, elektronická parkovací brzda, elektrický posilovač řízení, stálý pohon všech kol, šest airbagů, uchycení dětské sedačky Isofix, opravná sada na pneumatiky. Kč
Cena testované sestavy 1 079 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.6 / 6.3
Emise CO2: 199
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 526 / 1677
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1699 / 431
Rozměr pneu: 225/60 R17
Subaru Outback Diesel Lineartronic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2745
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
Avatar - AnGeor
6. 9. 2013 20:32
Re: diesel?
ano, jezdeni tady je podstatne plynulejsi nez v CR, ale ja i kdyz jsem v CR po D1 prave kvuli tomu nejezdim, to pak mam s mym E500 spotrebu 16 a kdyz jedu plynule se stejnym rychlostnim prumerem, tak 12-13
Avatar - AnGeor
6. 9. 2013 20:30
Re: diesel?
proc bych to prosim te delal? ;-) tady policie toleruje 10-15 mph nad limit a jezdi se podle toho :yes:
6. 9. 2013 16:58
Re: diesel?
možná si tě s někým pletu, ale v diskuzi o maximální povolené rychlosti jsi tuším psal, že většinou jezdíš o 10-20 km/h pod ní... ty, nebo někdo jiný, kdo sem přispívá a žije taky v US...
a navíc jestli se v US jezdí 130 tak v česku na dálnici málokdo jede pod 160...
6. 9. 2013 09:17
Re: diesel?
Podminky v USA a v Evrope se nedaji srovnavat. Ja najezdim rocne bezne pulku tady, pulku v Americe, takze muzu porovnavat a ty spotreby jsou neporovnatelne. Tamnich spotreb v Evrope nedosahnu ani kdybych se rozkrajel, v Americe se jezdi mnohem plynuleji v pro spotrebu skoro idealnich rychlostech, tam dokazu s benzinovym sestivalcem jezdit se spotrebou ctyrvalce v Evrope.
6. 9. 2013 09:05
Re: CVT
Tobě sám od zdě z kopce bez plynu podřadí, aby brzdil motorem?
To by mne zajímalo. Spíš bych čekal, že z kopce bez plynu bude auto zrychlovat a automat zařadí, pokud mu do toho řidič "nekecá" vyšší stupeň, aby snížil otáčky.....