TEST Toyota Corolla 2.0 TS GR Sport – Nečekaně milé překvapení
S dvoulitrovou hybridní corollou ve verzi Touring Sports jsem měl tu čest již během její několikaměsíční služby v roli dlouhodobého redakčního vozu. Po zkušenostech s Yarisem GR Sport jsem navíc neměl moc velká očekávání, corolla mě však přesvědčila, že verze GR Sport může dávat smysl.
Design, interiér
Šedo-černá jí sluší
Toyota Corolla není na trhu žádným nováčkem a rozebírat znovu její design asi není úplně potřeba. Za sebe však mohu dodat, že až s verzí GR Sport jsem si naplno vychutnal práci japonských designérů.
Tmavě modrá barva našeho dlouhodobého vozu sice nebyla ošklivá, ve srovnání s unikátním šedým lakem Dynamic v kombinaci s černou střechou (v ceně výbavy) však dlouhodobák působil poněkud nudně. A právě tady začíná velké divadlo modelu GR Sport, který je naprosto odhodlaný přesvědčit vás o tom, že i hybridní kombík může být zábavným strojem.
Šedo-černé lakování tedy v mých očích pomohlo ještě více zdůraznit agresivitu přední masky, dynamickou siluetu a sportovnost zádě, která u silnější motorizace potěší i tradiční dvojitou koncovkou výfuku – tady žádná imitace!
Výbava GR Sport navíc přináší i černě lakované střešní ližiny, zatmavená zadní okna, černě lakovaná zrcátka, zadní difuzor v černé barvě, zadní spoiler, černou boční lištu a černé/černě lesklé rámečky oken. Příslušnost mezi sportovně laděné modely GR Sport pak už jen zdůrazňuje mřížka chladiče v designu GR Sport a samozřejmě plaketka GR Sport na dveřích zadního nárazníku.
V podbězích by měla být standardně 17“ kola s pneumatikami o rozměru 225/45 R17 se středovým ozdobným kroužkem GR Sport. My jsme ale dostali vůz vybavený paketem Dynamic (+43.000 Kč), který kromě řady drobností v interiéru přináší pro silnější motorizaci i 18“ lité disky s pneumatikami 225/40 R18. A samozřejmě nechybí ani ten fešný středový kroužek.
Malou drobností, jejíž opomenutí bych si vyčítal, jsou přední projektorové Bi-LED světlomety s automatickým přepínáním, které poskytují skvělý výkon i rychlé přepínání.
V zatáčkách podrží
Ihned po otevření dveří mě na corolle GR Sport zaujala její sedadla, kombinující textil se syntetickou kůží. Nejde přitom ani tak o materiál, logo GR Sport s červeno-šedým prošíváním nebo částečně zapuštěnou hlavovou opěrku. Ihned po usednutí totiž zjistíte, že tahle sedadla nejsou jen pěkná a stylová, ale díky propracovanému bočnímu vedení také velmi funkční.
V rámci výbavy GR Sport je pro řidiče navíc připraven kůží obšitý volant ve specifickém designu. Kromě toho se mohou zákazníci těšit na koženou hlavici řadicí páky, měkčené obložení palubní desky, tmavé čalounění stropu a řadu chromovaných detailů.
V rámci výše zmíněného paketu Dynamic je navíc interiér nově vybaven rozšířeným zobrazením multiinformačního 7“ displeje v přístrojovém štítu, vyhříváním volantu, černo-červeným prošíváním dveří i přístrojové desky a především průhledovým head-up displejem o úhlopříčce 10“, který promítá důležité informace přímo do zorného pole řidiče.
Testovaný vůz byl navíc vybaven dotykovým multimediálním systémem Toyota Touch 2 s 8“ displejem a šesti reproduktory, který konečně nabídl i podporu Apple CarPlay a Android Auto. Vše přitom fungovalo naprosto bez problému, což pobyt na palubě ještě více zpříjemnilo.
Paket Dynamic navíc přináší do zavazadlového prostoru praktické pogumované kolejnice, umístěné na jedné straně dvojitého dna. Druhá strana je pak pokryta odolnějším materiálem, který by měl bez újmy vydržet i přepravu zaneřáděného nákladu.
Rychlý pohled do prospektů pak prozrazuje standardní objem zavazadelníku 581 litrů (verze s motorem 1.8 nabídne dokonce až 596 litrů) a po sklopení zadních opěradel 1.591 litrů (slabší hybrid až 1.606 litrů). Sklápění lze přitom provádět přímo ze zavazadelníku a výsledkem je téměř rovná podlaha s bohatě využitelným prostorem. Verze GR Sport ovšem nenabízí elektricky ovládané víko zavazadelníku. Za příplatek 9.100 Kč si ale můžete přiobjednat dojezdové rezervní kolo.
V otázce prostoru pro posádku není co řešit. Přední sedadla jsou komfortní, prostorná a současně poskytují dostatečnou oporu. Vzadu jsem si pak ani při svých 183 centimetrech neměl příliš nač stěžovat. Určitě se ale sluší připomenout poznámku kolegy Standy, který si již u dlouhodobé corolly stěžoval na vyšší hluk vzadu.
Motor, jízdní vlastnosti
Pouze v hybridu
Pokud vás snad design modelu GR Sport zaujal podobě jako mě a chystáte se hledat ceník, mám pro vás hned na úvod jednu důležitou zprávu. Podobně jako dlouhodobá Corolla Executive, i výbava GR Sport je dostupná pouze v kombinaci s hybridními motory. A my jsme sáhli rovnou po tom nejvýkonnějším.
Jeho základem je atmosférický benzínový čtyřválec s přímým vstřikováním benzínu a vysokým kompresním poměrem 14:1, který je kombinován s elektromotorem. Samotný spalovací motor nabídne výkon až 112 kW (153 k) při 6.000 ot/min a maximální točivý moment 190 N.m v rozmezí 4.400 až 5.200 ot/min. Elektromotor pak přidává dalších 80 kW (109 k) a 202 N.m točivého momentu. Výsledkem je tedy hybridní soustava s celkem solidním nejvyšším výkonem 184 koní.
Není to sice kdovíco, ovšem při pohledu do katalogu se jedná o jasnou volbu pro sportovnější jízdu. Zatímco tradiční spalovací dvanáctistovka pod kapotou corolly potřebuje ke zrychlení z 0 na 100 km/h nějakých 9,6 až 10,3 sekundy (dle převodovky) a hybridní osmnáctistovce to trvá dokonce až 10,9 sekundy, hybridní dvoulitr se dostane na stejné číslo již během 8,1 sekundy.
Maximální rychlost je sice u hybridů omezena pouze na 180 km/h, zatímco dvanáctistovka s manuálem nabídne až 200 km/h, jenže hybridní corolla není ani ve sportovnějším kabátku předurčena k lámání rychlostních rekordů.
Auto potěší především rychlou reakcí na plynový pedál a celkem ochotným pružným zrychlováním z nižších rychlostí – ostatně to u hybridu není žádné velké překvapení. Ovšem i když se Toyota celkem usilovně snaží snižovat všeobecně známý vysavačový efekt, pořád tady je. Při prudké akceleraci tak auto sice začne nabírat rychlost celkem solidním tempem, celý proces je však doprovázen monotónním zvukem vytočeného motoru. Nic nového ani extra příjemného.
Zábava skrytá v zatáčkách
O dlouhodobých zážitcích celé redakce s tímto motorem si toho můžete přečíst přehršel v závěru našeho dlouhodobého testu. Pro mě je stále celkem slušným pracantem a pravděpodobně jednou z nejprověřenějších voleb na trhu s hybridními motory. Pod kapotou sportovně laděného modelu bych si však dokázal představit i něco lepšího a živějšího. A je docela možné, že ke konci výrobního cyklu budou mé prosby vyslyšeny.
Má očekávání ale výrazně předčil podvozek. Corolla GR Sport s dvoulitrovým hybridem je totiž jediná kombinace, ke které si mohou zákazníci připlatit za paket AVS (+ 26.000 Kč). Pod touto zkratkou se přitom ukrývá označení Adaptive Variable Suspension, tedy adaptivní variabilní podvozek, který ve spolupráci s velmi tuhou platformou TNGA propůjčuje vozu až překvapivé jízdní vlastnosti.
Podvozek je vybaven speciálními G senzory vpředu a vzadu, které posílají informace do inteligentní řídící jednotky. Ta v závislosti na získaných informacích precizně upravuje nastavení tlumičů, k čemuž má až 650 stupňů nastavení. Změny se navíc odehrávají v čase kratším než 20 milisekund.
Úprava probíhá v souladu s vybraným jízdním režimem. Pokud řidič navolí Comfort, corolla se i na 18palcových kolech až nečekaně ladně pohybuje i na rozbitých silnicích. Sem tam sice do interiéru pronikne nějaký ten pazvuk, ovšem u pneumatik s rozměry 225/40 se není čemu divit.
Po přepnutí do režimů Sport a Sport+ ale celý vůz příjemně ztuhnul a za volantem jste začali cítit, co se pod vámi děje. Auto najednou nabízelo výrazně vyšší jistotu i náznak hravosti, což bylo u hybridního kombíku s délkou 4.370 mm celkem milé překvapení.
Pokud jsem u dříve testovaného Yarisu GR Sport nadával, že byl zbytečně tuhý a přitom nezajímavý, tak u Corolly GR Sport mohu podvozek jen chválit. Ostatně corolla byla překvapivě řidičským autem i bez paketu AVS, s ním se ale její schopnosti příjemně posunují na zcela novou úroveň. A osobně se mi její schopnosti nesmírně zamlouvaly.
A co spotřeba? Ta se i přes mé hledání limitů podvozku na okreskách, občasné zdolání dálnice a pár výletů do města zastavila po týdenním soužití na hodnotě 5,7 l/100 kilometrů. Jak přitom z dlouhodobého testu víme, hybridní dvoulitr umí být úspornější (při troše snahy) i výrazně užranější (především na dálnicích).
Závěr
Závěr
Abych pravdu řekl, při přebírání Corolly 2.0 TS GR Sport jsem neměl příliš velká očekávání. V hlavě mi totiž stále rezonovaly vzpomínky na hybridní Toyotu Yaris GR Sport, která rovněž kombinovala hybridní pohon se sportovněji laděným podvozkem.
Ovšem zatímco z yarise jsem byl spíš nešťastný, corolla si mě získala. Výbava GR Sport sice přináší pouze sportovnější vzhled, silnější hybrid v kombinaci s podvozkem AVS však řidiči nabízí více volnosti. Ať už chcete jet ostře, nebo si naopak užívat pohodu, corolla to zvládne. Navíc se toho do ní dost vejde a vypadá jednoduše fantasticky.
Nyní je navíc skvělý čas, kdy si Corollu GR Sport pořídit. Automobilka totiž nabízí slevu 55.000 Kč jak na slabší hybridní osmnáctistovku, tak na výkonnější dvoulitr. A to včetně paketu Dynamic. Pro maximální zážitek z jízdy tak už jen zbývá připlatit si za paket AVS.
Nejlevnější verze modelu | 539.900 Kč (Corolla 1.2 Turbo 116k, Active) |
Základ s testovaným motorem | 709.900 Kč (Corolla 2.0 Hybrid 184 k, Comfort) |
Testovaný vůz bez příplatků | 809.900 Kč (Corolla 2.0 Hybrid 184 k, GR Sport) |
Testovaný vůz s výbavou | 878.900 Kč (Corolla 2.0 Hybrid 184 k, GR Sport) |
Plusy
- Vzhled
- Podvozek AVS
- Prostor
- Konečně podpora Android Auto & Apple CarPlay
Minusy
- Hlučnější projev motoru
- 18“ kola se umí ozvat
- Chybí výraznější motorizace
