Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT AllGrip

Jan Mička
Diskuze (64)
Nejnovější přírůstek automobilky Suzuki nese název SX4 S-Cross a má za úkol zatopit tolik rozšířeným městským crossoverům. Dokáže přesvědčit komfortem zmlsané Evropany?

Role nového Suzuki SX4 S-Cross není vůbec jednoduchá. Vůz bude muset čelit nájezdům zavedených crossoverů typu Qashqai, 3008Yeti. Prosadit se v dané třídě tedy nebude jednoduché, nicméně dovozce si věří a během jednoho roku prodeje chce na české silnice vyslat tisíc exemplářů. Koho tedy spíše zajímají jízdní vlastnosti a co nejméně zbytečných příkras, mohl by v tomto voze najít kýženého společníka.

Design

Tvary nového Suzuki SX4 S-Cross nemusejí sedět každému. Vůz proti předchůdci citelně povyrostl v důležitých oblastech, výška je naopak menší. Přední část dostala rozměrné xenonové světlomety s diodovou technikou pro denní svícení a sportovně vyhlížející nárazník. Vzhledem k charakteru vozu chválíme dostatečné ochranné oplastování. Profil s jedinou výraznější linií působí nekomplikovaně a na první pohled vyzdvihuje o 100 milimetrů delší rozvor náprav. Přestože testovaný vůz jezdil na litých 17“ kolech, připadala nám v záplavě tmavých barev docela ztracená - vozu více sluší světlé laky. Záď je ze všech partií nejhezčí. Tvar koncových svítilen se povedl, stejně jako spodní část nárazníku s trojicí odrazek. Hezkým detailem je malá, leč chromovaná koncovka výfuku.

Suzuki SX4: Srovnání rozměrů nové a předchozí generace
Model Suzuki SX4 S-Cross Suzuki SX4
Délka [mm] 4300 4150
Šířka [mm] 1765 1755
Výška [mm] 1575 1605
Rozvor [mm] 2600 2500
Rozchod vpředu [mm] 1535 1500
Rozchod vzadu [mm] 1505 1495

Interiér

Líbí se nám způsob, jakým Suzuki přistoupilo k tvorbě interiéru. Tvary přístrojové desky značně zevropštěly, stejně jako tlačítka s příjemným fontem písma. Celkovou harmonii narušuje pouze dvojice budíků přístrojového štítu s modrými stupnicemi.

V přední části najdou dostatek prostoru i značně vzrostlí cestující. Problém jsme nezaznamenali v příčném ani podélném směru, centimetry dokonce nescházely ani nad hlavou. V pohodlných vyhřívaných sedadlech s koženým čalouněním se sedí příjemně, ocenili bychom však výraznější boční vedení v oblasti stehen. Multifunkční tříramenný volant je nastavitelný ve dvou navzájem kolmých osách, což dopomáhá k rychlému nalezení ideální pozice k řízení.

suzuki testy crossover suzuki testy crossover  

Palubní deska S-Crossu je z větší části vyrobena z neměkčených materiálů, celková kvalita výroby je však na hodně vysoké úrovni. Nikde nic nevrže, okraje lisovaných částí byly poctivě začištěny. Snadno omyvatelné díly navíc ulehčují pravidelnou údržbu a nesnižují útulnost. Jediný problém jsme zaznamenali v oblasti orámování manžety řadicí páky. Zdejší hrany nebyly začištěny a v krajních případech hrozí drobné poranění kůže.

Smíšené pocity však nastávají při přesunutí na zadní sedadla. Díky velkému úhlu otevření bočních dveří a vyššímu ukotvení sedáku se příjemně nastupuje, prostor nechybí před koleny ani v oblasti loktů. Problém však nastává, pokud jste vyšší než 180 centimetrů. V tomto případě totiž nad hlavou nenajdete ani milimetr volného místa, což můžeme z velké části přičíst instalaci panoramatického střešního okna. Jste-li vyšší, rezervujte si místo vpředu.

Oproti předchůdci registrujeme výrazný nárůst objemu zavazadlového prostoru. Zatímco minulé SX4 disponovalo pouhými 270 litry, nový S-Cross v základu nabídne 430 litrů (+160 l). Díky dvojitému dnu zavazadelníku bylo po složení opěradel zadních sedadel docíleno zcela rovné ložné plochy a maximálního objemu 1269 litrů. Vůz navíc přichází s jednou velice praktickou věcí – díky výklopné polovině krycího plata je umožněn snadnější přístup k zavazadlům i ze zadních sedadel.

suzuki testy crossover suzuki testy crossover  

Zaměříme-li se na výbavu, chyběl v testovaném voze pouze navigační systém. Příplatkový paket Lux za 40.000 korun vůz obohatil mimo jiné o kožené čalounění sedadel, elektricky ovládané panoramatické střešní okno, systém Stop/Start a litá 17“ kola. Co bychom však z fleku vyměnili, je autorádio s MP3 přehrávačem, jehož menu je nepřehledné a načítání jednotlivých položek trvá poměrně dlouho. Připojení mobilního telefonu k systému pomocí Bluetooth navíc kombinuje manuální i hlasové příkazy, což vyžaduje klid a mnohdy i časté opakování jednotlivých požadavků.

Motor

Nabídka pohonných jednotek čítá pouze dva agregáty. K prvnímu testu jsme zvolili atmosférickou zážehovou šestnáctistovku o výkonu 88 kW v 6000 otáčkách za minutu a točivém momentu 156 N.m. Ten vrcholí ve 4400 otáčkách, což má za následek nutnost častého vytáčení motoru. Tomu byste se však nevyhnuli tak jako tak, jednotka totiž spolupracuje s manuální pětistupňovou převodovkou opatřenou dlouhými převody. Při rychlosti 130 km/h jsme odečetli 3250 otáček za minutu, motor si přitom nárokuje necelých 6 l na 100 km.

Reálné hodnoty spotřeby se výrazně nemění ani v dalších jízdních režimech. Kombinovaně jsme jezdili za 6,3 litru, totožné hodnoty jsme dosáhli i na dálnici. A to je co říct. V kopcích totiž motoru občas docházejí síly a je třeba si podřadit, mnohdy i na třetí rychlostní stupeň.

Jízda

Suzuki tvrdí, že při návrhu nového S-Crossu vycházelo z jízdních vlastností Swiftu. Ve spojení s nově vyvinutým systémem pohonu všech kol AllGrip bychom tak před sebou měli mít vůz schopný skvěle fungovat na silnici i mimo ni.

Základem systému Allgrip je elektromagnetická mezinápravová spojka se čtyřmi možnostmi nastavení. Režimy Auto, Sport, Snow a Lock se mění otočným ovladačem na středovém tunelu a v závislosti na zvoleném módu dojde ke změně charakteristiky systému SVDC (Synergic Vehicle Dynamics Control) a posilovače řízení pro případ potřeby rychlé změny směru. Standardně jsou poháněna přední kola, zadní se připojují automaticky na základě dat z řídicí jednotky.

suzuki testy crossover suzuki testy crossover  

Nejčastěji jsme jezdili v automatickém režimu, kdy se o připojování zadní nápravy staral vůz sám. Celý proces funguje neznatelně a to jak v terénu, tak na silnici. Při rychlém nájezdu do ostré zatáčky má S-Cross sklony k nedotáčivosti, po připojení zadní nápravy se však bleskurychle srovná a vy si připadáte, jako byste jeli po kolejích. Přepnutím do režimu Sport se co nejvíce využívá pohon všech kol, čímž se zcela vypustí prvotní nedotáčivost. Karoserie se v zatáčkách nenaklání nad přípustnou mez a přestože si vlečená zadní náprava na nerovnostech občas poskočí, není narušena stabilita vozu. Radost nám dělalo řízení s dobře nastaveným posilovačem.

Závěr

Suzuki SX4 S-Cross má velké předpoklady k úspěšným prodejním číslům. Za velmi zajímavou cenu dostanete prostorný vůz s povedeným interiérem, skvělými jízdními vlastnostmi, velkou užitnou hodnotou a bohatou výbavou. Testovaná verze sice atakuje hranici 600.000 korun, z našeho pohledu ji však chybí pouze navigační systém. Trochu omezuje nabídka dvou pohonných jednotek, přičemž u benzinové se převratné dynamiky nedočkáte. Čtyřválec se však dokáže odvděčit výbornou spotřebou paliva, se kterou se bude naftová verze jenom těžko srovnávat.

Nejlevnější verze modelu 359.900 Kč (1.6 VVT / 88 kW Start)
Základ s testovaným motorem 359.900 Kč (1.6 VVT / 88 kW Start)
Testovaný vůz s výbavou 594.900 Kč (1.6 VVT / 88 kW Elegance)

Plusy

  • Bohatá základní výbava
  • Kvalitní interiér
  • Jízdní vlastnosti
  • Precizní řazení

Minusy

  • Motoru chybí více výkonu
  • Málo místa nad hlavami vzadu
  • Poměrně dlouhé převody
  • Ovládání autorádia

Foto: Jan Mička, Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (64)
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT AllGrip
Cena základní sestavy 359 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, stabilizační systém, úchyty dětských sedaček Isofix, elektrická okna, autorádio s MP3, tempomat s omezovačem, přípojka USB, dvojitá podlážka v zavazadelníku, výškově i podélně stavitelný volant, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, asistent rozjezdu do kopce, bezklíčové startování, automatická klimatizace, kožený potah volantu, středová loketní opěrka, litá 16“ kola, diody denního svícení, bluetooth, vyhřívání předních sedadel, automatické xenonové světlomety, dešťové čidlo, zatmavená zadní okna atd. Kč
Cena testované sestavy 594 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+ 15.000,-), paket Lux (+ 40.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 156 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.8 / 5.4
Emise CO2: 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1269
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1245 / 560
Rozměr pneu: 205/50 R17
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT AllGrip
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1575
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 1. 2014 19:20
Re: s-cross
Tak pry uz to v suzuki resi tak ... snad to vymysli..
16. 1. 2014 13:16
s-cross
jakákoli stabilizace ve středové poloze řízení zcela chybí, takže na dálnici budete odkázáni na protivné, neustálé korekce směru jízdyS timto musim naprosto souhlasit, auto jsem si koupil.. a je to fakt opruz.. nejradsi bych vuz vratil
22. 10. 2013 09:32
Re: fajn kara
Tak vcera jsem se byl konecne projet... super.. mam 190 cm a vsude mam hafo mista i na kolena.. jen zadni dvere jsou male ale vevnitr mista habakuk.. motor slusnej.. rejd vynikajici
18. 10. 2013 09:00
SX4 cross
Videl som aj sedel som v nom,nuž pripadá mi trochu tuctové a nie až tak prepracované
v testoch som cital že aj je dosť hlučné pri vyšších rýchlostiach..a je dosť drahé
urcite radsej by som potom kupil Kia Carens ten sa mi zdá kvalitnejsí!!pri porovnatelnej cene...
15. 10. 2013 11:01
Re: Interiér OK, Exteriér KO
tak to je pravda, oproti kaškaju si nepipne, ale ta SX4 S-Cross je fakt dobra, bol som sa previest:D
Priestor: Bez panoramatickeho stresneho okna je v nej priestoru az az, štyria stokilovi chlapi sa v pohode odvezu. Vpredu je to este markantnejsie a fakt sa neda na nic stazovat. Kufor je absolutne v pohode.

Vyhlad + SUV: k vyhladu len jedno slovo - super, yeti sa moze ucit. Inak klasicke vyhody crossoverov - nastupovanie a vyssi posed.

Interier: mna velmi prijemne prekvapil, jasne, nie je luxusny ako v audi, ale na nic sa neda stazovat, nazivo to posobi zladene, materialy nie su low-cost, kvalita spracovania dobra, ovladanie jednoduche a intuitivne, prave koleno nebude narazat o stredovy tunel, tie biele plasty/pseudohlinik nebudu chladit, nic by nemalo vrzgat...
Jazda: velka spokojnost, vobec som nemal pocit, ze nejde o kompakt. Pri prudsej zmene smeru sa nenaklana, riadenie bolo na dnesnu eru elektr. posilovacov super.

Motor: Spolahliva atmosfera s dobrou spotrebou, ktora sa rada da tocit. Tu vidim vyhodu oproti Kaškaju s novym renalťáckym miniturbomotorom, S-Cross bude mat podla mna nizsiu spotrebu a vacsiu spolahlivost.

Co dodat? S-Cross ma aj nevyhody - Nema imidz, uz aj Kaškaj ma vacsiu prestiz a nema ten dizajnovy wow exterier ako u konceptu. Nema asistentov. Inak ma vsetko a je to jedno perfektne auto, o ktoreho kvalitach vsak bude vediet majitel a nie okolie...