Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo S60 D4 Drive-E – Čtyřka letí vpřed

Jan Mička Jan Mička 30. 5. 2014 • 19:06
40
76
Zobrazit náhledy (40)
Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60
Volvo S60 prošlo v průběhu loňského roku modernizací. Ačkoliv ji zvenku odhalují jenom detaily, uvnitř se toho změnilo skutečně moc.

Druhá generace sedanu Volvo S60 byla v roce 2010, kdy se začala vyrábět v belgickém Gentu, hodně nadčasová. Elegantní linie vydržely automobilu více než tři roky a pochopitelně je převzalo i odvozené kombi V60. Právě po čase, který je z hlediska konkurenceschopnosti ideální, přišel facelift. Na první pohled takřka nepostřehnutelný, po nastartování je ale ve všem jasno.

Ačkoliv se první vydání současné generace S60 jenom tak neokouká, facelift jej posunul o kus dál. Nikoliv však podle prvotní filozofie značky, která vůz propagovala jako „ostrý“. Změny stylingu přední části, které se dotkly především umístění diod pro denní svícení do horizontální polohy a masky chladiče (nyní je širší), z automobilu dělají uhlazeného elegána. Především pak při použití nikterak vyzývavých 17“ kol a šedého lakování karoserie. Ani tak ale sedan na ulici nepřehlédnete.

Modernizace však není jenom o nových dílech karoserie, ale také o šikovných detailech. Zatímco dříve čněl kryt radaru z masky chladiče jako pěst na oko, nyní je překryt lesklým plastem a stal se doslova neviditelným. Zmizely trysky ostřikovačů (schovaly se pod okrajem kapoty) a ze zadního nárazníku vykukuje dvojice elegantních koncovek výfuku. Jak málo stačí k tomu, aby Volvo S60 opět omládlo…

Multimédia na útoku

Interiér Volva S60 se dal již v době příchodu druhé generace považovat za kus fortelného švédského nábytku. Je vyroben se smyslem pro detail, materiály jsou hodny luxusního segmentu a celkové dílenské zpracování za konkurencí nezaostává.

Tolik opěvovaná tenká středová konzola se designově nezměnila, pouze ustoupila spodní tlačítka, kterými jsme dříve ovládali vyspělé bezpečnostní systémy. V digitální podobě je najdeme v útrobách multimediálního systému. Něco zde ale přece jenom přibylo – tříramenný volant dostal elektrické vyhřívání, vůz může být vybaven systémem automatického paralelního parkování a vlevo nahoře se nachází tajemné tlačítko s piktogramem globusu.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida  

Co onen globus znázorňuje? Pravděpodobně největší novinku v oblasti multimedií – systém Sensus Connect. Mezi řadou užitečných funkcí najdeme vzdálené úložiště dat, 3D navigaci s funkcí Send to Car, která umožní zadávání cílů přímo z počítače nebo naladění internetového rádia TuneIn. Samozřejmostí je přístup k internetu a za příplatek 25.800 korun dokonce dostanete digitální televizi. Nutné zlo představuje zastaralé ovládání kruhovým ovladačem na středové konzole. Bohužel, dotykového rozhraní se v rámci značky dočkáme až u příští generace XC90.

Volvo na stále větší rozšířenost displejů TFT zareagovalo a upustilo od analogového ztvárnění. Zobrazení kapličky přístrojů lze nyní měnit ve třech módech (Eco, Elegance a Performance), přičemž prostřední se k usedlejšímu sedanu s šedým interiérem hodí nejlépe. Celé to všechno ale není pouze pro parádu – displej vás totiž dokáže upozornit na rychlostní limity a přehledným způsobem detekuje vyjetí vozu z jízdního pruhu. Pokud řidič nereaguje a systém je aktivní, umí odvrátit možnou nehodu zásahem do řízení.

Jsou tady ale také nešvary, kterých se Volvo ani navzdory modernizaci nezbavilo – hned v první zatáčce budete proklínat ostrou hranu středové konzole po kontaktu s kolenem a sedáky zcela nových předních sedadel by mohly být o něco delší. Na adresu prostornosti však vznášíme jen samá pozitiva a jiné to není ani vzadu, kde se pohodlně usadí dvojice dospělých s výškou do 190 centimetrů.

Nové srdce startuje vzestup čtyřválců

Není tomu tak dávno, co jsme pěli ódy na pětiválec D4 (2,4 l/133 kW) pod kapotou Volva XC70. Zatímco tehdy jsme se s tímto turbodieselem projeli snad naposledy, v případě testovaného sedanu S60 máme pod kapotou očekávanou novinku – přeplňovaný naftový čtyřválec D4 Drive-E (2,0 l/133 kW), který v rámci značky znamená skutečně hodně.

Volvo S60 D4 Drive-E - Srovnání s konkurencí
Model Volvo S60 Mercedes-Benz C Infiniti Q50 BMW 3
Motor D4 Drive-E 220 CDI Bluetec 2.2d 320d ED
Převodovka 8A 7A 7A 8A
Zdvihový objem [cm3] 1969 2143 2143 1995
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 133/4250 125/3000 125/3000 120/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 400/1750-2500 400/1400-2800 400/1400-2800 380/1750-2750
Max. rychlost [km/h] 230 233 230 230
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,4 7,8 8,5 8,0
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,1 4,4 4,8 4,1
Základní cena [Kč] 910.300 1.017.828 915.961 974.200

Agregát plní přísnou emisní normu Euro 6 a je součástí zcela nové rodiny pohonných ústrojí, kterými Volvo vyráží do boje proti stále přísnější evropské legislativě. Všechny z dosud nabízených jednotek Drive-E (D4, T5 a T6) jsou dlouhozdvihové (vrtání 82 mm, zdvih 93,2 mm) a mají shodný objem 1969 cm3. Vedle druhu použitého paliva se také liší způsobem přeplňování, v případě našeho dieselu hovoříme o dvojici turbodmychadel.

Ačkoliv se od začátku vědělo, že s odchodem pětiválcového turbodieselu odejde také kus nezaměnitelného charakteru, úplně se nevytratil. Čtyřválec má jadrný běh a díky dvojitému přeplňování mohutně táhne zhruba od 1200 otáček za minutu. Maximální točivý moment 400 N.m je pak dostupný v poměrně úzkém spektru od 1750 – 2500 min-1, přibližně uprostřed se však probouzí všech 181 koní (133 kW) a nepoleví až do 4000 otáček, kde se elán začíná vytrácet.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida  

Nový však není pouze motor, ale také příčně uložená automatická osmistupňová převodovka. Na svědomí ji má společnost Aisin, a ačkoliv nedostala dvě spojky (používá hydrodynamický měnič momentu), proces řazení je příkladný. Smířit se pouze musíte s občasným cukáním při rozjezdu, kdy se skříň snaží v rámci udržení co nejnižších otáček naskládat první tři stupně co nejrychleji. Tento fakt přičítáme dřívějšímu uzamykání měniče a snaze o udržení co nejnižších třecích ztrát.

Ruku v ruce s tím jde také nižší spotřeba – ve městě nebyl problém s udržením osmilitrové hranice, při klidné mimoměstské jízdě počítejte přibližně s polovinou, a zhruba šesti litry nafty na dálnici. Agregát totiž při rychlosti 130 km/h na nejvyšší rychlostní stupeň točí 1.900 otáček a veškerý potenciál má stále ještě před sebou.

Hlavní dopad technologie Drive-E v plné míře oceníme až s příchodem další generace sedanu S60. Co nejkompaktnější rozměry pohonné jednotky a příčně uložená převodovka totiž uvolní další prostor pro posádku a instalaci hybridní techniky. To je také směr, jakým se bude Volvo v budoucnu ubírat…

Jízda

S příchodem pohonných jednotek Drive-E se zapracovalo také na podvozku. Volvo nabídne čtyři varianty (Touring, Dynamic, Four-C a snížený sportovní podvozek), my jsme hned napoprvé sáhli po Dynamic. Stala se S60 konečně ostrou?

Ačkoliv tomu označení podvozku neodpovídá, strach o snížený jízdní komfort není na místě. Naopak – Volvo se silnicemi nese ladně a z hlediska směrové stability mu nedělá problém ani hodně svižná jízda. Rozhodit jej však dokážou ostřejší nerovnosti a k zatáčkám je třeba přistupovat trochu opatrněji, protože karoserie se nebrání výraznějším bočním náklonům a dřívějšímu přechodu k nedotáčivosti. Trochu rozpačití jsme také byli z řízení s novým elektrickým posilovačem (EPAS) – přesností sice nestrádá, odtažitostí a minimem zpětné vazby od předních kol však ano.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida  

Stále tedy platí, že klidná jízda je tím pravým ořechovým. V rámci zvýšené ochrany posádky navíc Volvo zdokonalilo pokrokové bezpečnostní systémy. Řeč je hlavně o technologii detekce chodců a cyklistů, která je nyní schopna automaticky zabránit střetu do rychlosti 50 km/h. Pomyslné „zadní oči“ pak nahrazuje systém BLIS (detekuje vozidla v mrtvém úhlu až na vzdálenost 70 metrů) a varování řidiče před automobily přijíždějícími z příčného směru, což oceníte především při couvání z řady šikmo zaparkovaných vozidel.

Úplně největší radost však přinesly bixenonové světlomety, které neoslní ostatní řidiče ani při permanentní aktivaci dálkového režimu. Vše závisí na mechanismu projekční jednotky, kterou je vybaven každý ze světlometů. Pokud jedete za úplné tmy a vynoří se před vámi jiný vůz, je nádherně vidět, jak jej světlomety „hledají“. Zanedlouho je automobil zahalen do tmy, což je doprovázeno viditelným „tunelem“ uvnitř světelného kužele. Problém nastává pouze v případě, kdy se na silnici objeví návěs, jehož zadní plochu ohraničují reflexní proužky – na ty projekční mechanismus nereaguje.

Závěr

Hlavním tahákem modernizace Volva S60 bude bezesporu nový vznětový agregát a osmistupňová automatická převodovka. Ačkoliv s odchodem pětiválcových pohonných jednotek umře kus neopakovatelného charakteru značky, turbodiesel D4 Drive-E se stane adekvátní náhradou. A to nejen z hlediska jízdní dynamiky, ale především díky jadrnějšímu projevu a výborné spotřebě.

Jsou tady však také chyby, které se stále nepodařilo zcela odstranit. Při jízdě vás přitom bude ze všeho nejvíce obtěžovat kontakt kolene se středovou konzolou a složitější ovládání multimediálního systému.

K vozu je však třeba přistupovat z trochu jiné stránky – není tak majestátní jako Mercedes-Benz C ani sportovní jako BMW 3. Má zkrátka svůj nezaměnitelný severský styl, a pokud vám padne do noty, je pravděpodobné, že už věrnost značce Volvo nikdy neporušíte.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 721.500 Kč (D2 Base 6M)
Základ s testovaným motorem 854.300 Kč (D4 Drive-E 6M Base)
Testovaný vůz s výbavou 1.376.250 Kč (D4 Drive-E 8A Summum)

Plusy

  • Elegantní a nadčasový design
  • Silný a úsporný vznětový motor
  • Práce osmistupňové převodovky
  • Pohodlná přední sedadla
  • Nabídka vnitřního prostoru
  • Chytrý multimediální systém
  • Vzhledem ke konkurentům příznivá cena

Minusy

  • Ovládání multimediálního systému
  • Ostrá hrana středové konzole
  • Poměrně odtažité řízení
  • Citelnější náklony karoserie v zatáčkách
  • Kratší přední sedáky

Foto: Petr Homolka

Doporučujeme

Témata
Volvo S60 D4 Drive-E
Cena základní sestavy 854 300 Kč
Výbava základní sestavy Osm airbagů, City Safety II. generace, elektronická parkovací brzda, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, audiosouprava High Performance Sound, samočinná klimatizace, funkce Eco+, start/stop, textilní čalounění, diodové denní svícení, litá 17“ kola, tempomat, multifunkční tříramenný volant, dešťový senzor, parkovací čidla vzadu, kožené čalounění atd. Kč
Cena testované sestavy 1 376 250 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (21.500 Kč), paket Winter Pro – vyhřívaná přední a zadní sedadla, volant, čelní sklo a trysky ostřikovačů (22.000 Kč), paket Security – alarm + dvojité uzamykání dveří, laminovaná skla oken, PPC komunikátor v klíčku, privátní zamykání zavazadlového prostoru (37.500 Kč), paket Light – zpětná zrcátka s automatickou clonou, diodové osvětlení, ostřikovače světlometů, aktivní bixenonové světlomety (33.500 Kč), Drive Support 1 – BLIS, kontrola pozornosti řidiče, adaptivní tempomat ACC (55.000 Kč), Climate Control – systém kvality vzduchu v interiéru, čidlo vlhkosti (3.850 Kč), Xenium Drive-E – elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce, střešní okno, couvací kamera, poloautomatický parkovací asistent (52.700 Kč), Business Connect 2 – navigace Sensus, Sensus Connect High Performance (36.000 Kč), autorádio s DAB (10.100 kč), digitální TV (25.800 Kč), dálkový ovladač k multimédiím (1.900 kč), úchytový systém v zavazadelníku (3.100 Kč), páčky pro řazení pod volantem (4.200 Kč), posilovač řízení EPAS (2.300 Kč), bezpečnostní šrouby na kola (1.100 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 133 / 4250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / 4.1 / -
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 0
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1570 / 500
Rozměr pneu: 235/45 R 17
Volvo S60 D4 Drive-E
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4635
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1484
d) rozvor (mm): 2776
e) rozchod vpředu (mm): 1588
f) rozchod vzadu (mm): 1585
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 6. 2014 19:13
Ako to je s tým dotykovým displejom???
[odkaz]
Avatar - Norge
5. 6. 2014 11:20
Volvo ...
Ja by som povedal, ze Volvo je velmi zaujímavou volbou :yes:

..je sice pravdou,ze maju mierne prestrelene ceny, ale to ma aj konkurencia a vela krat ovela viac :-! Sam sa pristihujem, ze vek ma naozaj tendenciu sily prehodnocovat pohlad a priority.., a tak bezpecnost je viac ako ine faktory, pohodlie na palube a sedadla skoro za 1na, ..skvely volant, stale moznost radit manual, ..nenapadna image zo skrytou hodnotou a kludnim spankom :yes: ..no, mozno maly ulet v podobe farby, ehmm, uz asi viem, a je to FESAK ;-) !

[odkaz]
Avatar - Ham.
1. 6. 2014 22:50
Re: Reklama
Šestiválce BMW
N57D30O0 (180kW), N57D30O1 (190kW) have 1800 bar pressure, while N57D30T0 (225kW) N57D30T1 (230kW) and N57S (280kW) have 2000 bar pressure. N57D30Ox uses single turbocharger, while N57D30Tx uses 2 turbochargers, and N57S uses 3 turbochargers of varying size.

Se zvyšujícím se výkonem vidím u reálných motorů jedné řady:
a) zvyšující se tlak vstřikování (pro nižší výkony evidentně není potřeba zvyšovat tlak vstřikování pro dosažení čistoty výfuk. plynů)
b) rostoucí tlak ve válci (ano pro dosažení vyššího výkonu to bez vyššího tlaku nejde)
N47D20 (105kW) Injection pressure 1600 bar max. combustion chamber pressure 170 bar
N47D20 (130kW) Injection pressure 1800 bar max. combustion chamber pressure 180 bar
N47D20 (160kW) Injection pressure 2000 bar max. combustion chamber pressure 200 bar

Reálné svezení třeba s tím 105 kW dvoulitrem je daleko měkčí, jemnější než 160kW verze téhož motoru, která je sice supervýkonná, ale také projevem tvrdší než základní verze. Totéž platí pro TDI 105kW, 130 kW, vyšší výkon = tvrdší chod. Já tam rozdíl v tvrdosti chodu prostě pociťuji.
Avatar - WinDiesel
1. 6. 2014 21:43
Re: Reklama
Opět se mýlíš.
Vysoké tlaky vstřikování se dělají jen a jen pro lepší rozprášení nafty ve válci. (Díky tomu se zlepšují NOx a hlavně se snižuje množství produkovaných pevných částic na absolutní minimum). Tady mi můžeš věřit něco o tom vím. Vyšší tlaky ve válci s tím absolutně nesouvisí, vstřikovač je od prostoru spalování směsi zcela oddělen. Vyšší tlaky ve válci podpoří vyšší účinnost spalování. (´Vyšší výkon a krouťák, méně pevných částic. Na NOx již nezáleží protože se likvidují v chemických DENOx filtrech, nebo prostřednictvím SCR nebo kombinací obojího v USA). Detonace by byly vyšší, pokud ............ by se zároveň neaplikovaly sofistikované procesy snížení úrovně detonací jako jsou vícenásobné pilotní předvstřiky paliva, měření NOx přímo ve válci, měření úrovně detonací ve válci, měření tlaků ve válci, přesné měření množství a teploty vstřikovaného paliva atd.
Pokud půjdeš po tri-turbo motorech BMW a podobně výkonných u AUDI, dostaneš se na 2500 bar spolehlivě. U Mercedesu nastane tato doba až za rok s uvedením nových řadových šestiválců ........
Avatar - 3_diamanty
1. 6. 2014 21:30
Re: Už to není co to bývalo!
ty tie plasty hadam olizujes? alebo ich nejako pocas jazdy inak znasilnujes? .... makceny plast je to posledne co skutocneho poctiveho sofera na aute trapi.... hold ale metrosexuali maju dnes ine poziadavky to je pravda... este by to chcelo vediet ci to ma aj zrkadlo v slnecnej clone u sofera.... ak nie tak je to fakt na prd take volvo ... to mas pravdu

poviem ti to takto ... pajero ma makcene plasty.... ale keby ich makcnene nemalo tak to pajero bude rovnako kvalitne a dobre auto.... navyse ja som nemal nikdy potrebu ani cas v pajere tie makcene plasty lizat ani stlacat ani nejako inak ich znasilnovat... naopak mam pocit ze tvrde plasty sa budu cistit lepsie...