Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Touareg R eHybrid po modernizaci – Jednu chybu odstranil, jinou přidal

Marek Bednář
Diskuze (24)

Modernizovaný Volkswagen Touareg R je krásně silný, úžasně prostorný a ještě víc komfortní na jakémkoliv povrchu. Jeho čtyřkolka bez sebemenších problémů zvládá rozjezd v blátě do kopce a také světlomety jsou podstatně lepší než dřív. Možnosti nastavení chování adaptivního tempomatu jsou však užší, což finální hodnocení citelně sráží.

Design, interiér


„Je to nesmírně výkonné, prostorné a luxusní auto, kterým bez problémů dojedete na druhý konec Evropy a ani o tom nebudete vědět,“ napsal jsem před nějakou dobou o Touaregu R eHybrid před modernizací. Letos na jaře automobilka odhalila faceliftované provedení, na které jsem se velmi těšil, když jsem je spatřil v plánu aut k testování.

Co se změnilo? Vůz dostal příď s novým designem, na níž jsou nejdůležitější kompletně nové světlomety nejen po stránce vzhledu, ale zejména po stránce funkčnosti. Podobně se proměnila i zadní světla, která jsou nově spojena svítící linkou napříč celou zádí.

Zajímavé „bumerangy“ ve světelném podpisu, které své části plnící funkci obrysovek při rozsvícení brzdových světel zhasnou, zůstaly v podstatě beze změn. Kromě červené linky však přibyl ještě jeden designový prvek, který bude značně kontroverzní – svítící logo Volkswagenu.

Proč kontroverzní? Design je jedna věc, o ten teď nejde. Pamatujete si na dobu, kdy volkswageny měly couvací kameru schovanou pod výklopným logem, aby se jízdou za špatného počasí nešpinila? Jsem si vědom toho, že svítící logo produkuje marketingově důležitý „wow“ efekt, ale byl bych upřímně radši, kdyby místo něj automobilka investovala spíš do toho výklopného loga, aby na obrazu z kamery bylo i něco vidět, kdykoliv člověk jezdí v dešti či na sněhu.

Video se připravuje ...

Jakkoliv mě tohle vážně otravuje, neb celou upršenou sobotu trávím za volantem touaregu, když večer jedu zpátky domů, rychle si všímám toho, kde automobilka vylepšila funkčnost předních světlometů vozu. Před modernizací měl touareg R sice dobře fungující funkci LED Matrix, ale zároveň byly v kuželu jeho potkávacích světel tmavé fleky, kvůli kterým nebyla vozovka nasvícená tak, jak bych chtěl pro příjemnou a bezpečnou jízdu ve tmě.

Tato v titulku zmíněná velká chyba je úplně pryč. Nové světlomety svítí jasněji a jejich kužel je rovnoměrný až po cutoff line. Zásadně lepší je také funkce vystiňování okolního provozu „matrixy“, které mají nově 38 tisíc svítících bodů a auta vpředu – i když jich jsou tucty při jízdě po dálnici – dokáže vystínit opravdu velmi přesně. Jízda v noci tak je úplně jiná káva.

Volkswagen v rámci snižování výrobních nákladů nevypustil ostřikovače světel. Navíc, i když adaptivní funkci dálkových světlometů vypnu a přepínám si je „postaru“ páčkou, zůstává jim funkce natáčení do zatáček. Za světlomety tedy získává spoustu plusových bodů.

Dojem prostornosti dominuje

Beru za kliku a šplhám – skoro doslova – za volant. V kabině zůstalo v podstatě všechno při starém, přinejmenším bavíme-li se o vrcholovém provedení. Přístrojový štít i centrální obrazovku tvoří dva obrovské displeje, které jsou opticky spojené, navíc dobře rozvržené tak, že mi věnec volantu nezakrývá výhled na část některého z nich.

Palubní systémy prošly jen kosmetickými změnami – až na dva detaily, o nichž se rozepíšu později – a tak můžu ergonomii pořád hodnotit velmi vysoko. Je sice trochu škoda, že klimatizaci musím ovládat kompletně v displeji a že ovladače na volantu zůstaly kapacitní místo klasických tlačítek, třebaže automobilka už připustila, že tohle je slepá ulička a že se bude vracet k léty prověřeným tlačítkům, ale kromě toho si v podstatě nemám na co stěžovat.

V přístrojovém štítu je perfektně intuitivní zejména otáčkoměr, který při jízdě v hybridním režimu rafičkou ukazuje napřed zatížení elektromotoru, a když jeho výkon nestačí, přeskočí do části otáčkoměru. Ta je opticky pokračováním budíku, což člověku navyklému na konvenční auta přijde přirozené. Také se mi líbí, že se v jízdních datech dá najít teplota motorového oleje i chladicí kapaliny, když už prostor dole po stranách zabírá palivoměr a stav nabití trakční baterie.

Volkswagen Touareg R eHybrid Volkswagen Touareg R eHybrid

Interiér je samozřejmě úchvatně prostorný ve všech myslitelných ohledech. Zejména do šířky je vpředu až neuvěřitelně místa, což je samozřejmě dáno velkou šířkou vozu. Všemožně elektricky nastavitelné, vyhřívané i ventilované sedačky sice neposkytnou kdovíjak úchvatné boční vedení, ale přeci jen navzdory označení R nesedíme ve sporťáku. Pohodlí tu je důležitější a toho má touareg opravdu na rozdávání.

Všude kolem sebe hromadu prostoru mají také cestující na zadních sedadlech; lavice je i posuvná a opěradla se dají naklápět. Je tu i čtyřzónová klimatizace, naopak chybí něco, co bych u takhle drahého auta očekával dnes už ve standardní výbavě – vyhřívání vnějších zadních míst. Připlatit za něj samozřejmě lze, v rámci paketu Winter za 10 tisíc korun dostanete i vyhřívané trysky ostřikovačů, jen tenhle konkrétní kousek ho nemá.

Dostatečně prostorný je i zavazadelník, třebaže pod jeho podlahou nenajdete rezervu ani místo na drobnosti kvůli přítomnosti trakční baterie. Dobře ale tak, aspoň baterie nezmenšila palivovou nádrž, která má zdravých 75 litrů objemu. A kdo by měl problém naložit těžší věci, je tu tlačítko, kterým si záď vozu můžete snížit na vzduchovém odpružení.

Motor, jízdní vlastnosti


Vzduchovým odpružením můžu rovnou začít druhou kapitolu, neboť je naladěné výborně. Prvních pár dnů jezdím v podstatě jen v režimu Comfort a baví mě houpavost a klid, s jakým se v touaregu dá jezdit. Filtrování nerovností je prvotřídní i díky tomu, že tento kousek nemá největší 22“ kola, jaká si můžete pořídit – jsou tu „jen“ jednadvacítky a těch pár milimetrů výšky bočnice pneumatiky má citelný efekt.

Sportovní režim samozřejmě odpružení přitvrdí, ale hodí se jen pokud chcete jet opravdu rychle; i na lehce svižnější jízdu stačí jistota, kterou nabízí režim Comfort. Konečně, jelikož sedíme v SUV, stojí za zmínku i mód Offroad, který podvozek přizvedne a zapne asistenta pro sjíždění prudkých kopců.

Jak se dá očekávat, touareg exceluje na dálnicích a silnicích první třídy – na to je taky stavěný. Se stejným přehledem zvládá i velmi lehký offroad, jmenovitě rozblácený kopeček, do nějž se rozjíždím s vytočenými koly. Není tu ani náznak nejistoty, vůz navzdory své hmotnosti nemá sebemenší problém s rozjezdem či protáčením kol.

Volkswagen Touareg R eHybrid Volkswagen Touareg R eHybrid

Kapitolou samotnou pro sebe je převodovka – planetový osmikvalt od ZF. Ten totiž nechá vůz drobně couvnout při rozjezdu do kopce. Pak už se ale chová jako klasický automat s hydrodynamickým měničem točivého momentu a řadí nádherně hladce. Se studeným olejem – typicky po startu v jednociferných teplotách, když trakční baterie hlásí na displeji „vybito“, a tak se hned sepne spalovací motor – se vůz chce rozjíždět s notnou silou a abych zůstal stát na místě, musím na brzdový pedál nohou vyvíjet poměrně silný tlak.

Sametový a působivě silný

Plug-in hybridní ústrojí se skládá z třílitrového vidlicového šestiválce a elektromotoru, který je součástí převodovky. Ten sám o sobě není až tak silný – zůstalo mu 136 koní, stejně jako před modernizací – ale zvládá krásně vykrývat hluchá místa V6. Kde by konvenční vůz trpěl prodlevou v reakci na plyn, uměle vytvořenou z emisních důvodů, plug-in hybrid zabere elektřinou a téměř okamžitě vás popožene kupředu.

Zvládá to samozřejmě, i když je podle displeje trakční baterie vybitá; všechny plug-in hybridy si takto v baterii nechávají trochu energie, aby zvládly kdykoliv nabídnout plný kombinovaný výkon.

Volkswagen Touareg R eHybrid Volkswagen Touareg R eHybrid

Zmíněné ostřejší jízdě by zdánlivě mohlo házet klacky pod nohy ne zrovna ideální umístění motoru – podélně před přední nápravou – či umístění druhé těžké věci, trakční baterie, za zadní nápravu. Elektronické řízení pohonu všech kol spolu s vektorováním točivého momentu však nevýhody faktu, že jsou těžké věci mimo rozvor náprav, dokážou poměrně hezky napravit.

Na výjezdu ze zatáčky dokáže vůz hezky zabrat vnějším zadním kolem, umenšit tak tendenci k nedotáčivosti a pomoci autu vykroužit oblouk. Nepředstavujte si však, že je touareg R nějaký likvidátor klikatých okresek, na to je přeci jen příliš těžký a široký. Je to mnohem spíš přizvednutý grand tourer.

Samozřejmě, při grands tours nepočítejte s tím, že by kombinovaná spotřeba byla katalogových 2,3 l/100 km. Celková spotřeba za sedm stovek kilometrů, z většiny ujetých na delších trasách, se vyšplhala na 10,7 l/100 km. Stejně jako u všech plug-in hybridů samozřejmě i zde platí, že čím víc nabíjíte, tím nižší je spotřeba benzinu; pokud budete přes týden jezdit výhradně pár kilometrů do práce a denně nabíjet, můžete se klidně dostat i pod ty slibované dva litry. Při víkendové cestě napříč republikou ale počítejte spíš s dvoucifernými hodnotami.

Volkswagen Touareg R eHybrid Volkswagen Touareg R eHybrid

Baterie samotná vydrží dle normy WLTP na 50 km; v realitě počítejte spíš s 40 kilometry pomalé jízdy, neboť sto kilowatt elektromotoru je na 2,5 tuny hmotnosti opravdu málo. Na město to vcelku stačí, jen nepočítejte s kdovíjak rychlým nabíjením – maximum výkonu palubní nabíječky je 7,2 kW a plně nabít vybitou baterii tak trvá dvě hodiny.

Jedinou výtkou jízdnímu projevu tak může být snad jen nesnadné dávkování brzdného účinku. Míra zpomalování totiž není přísně lineárně svázaná s tím, jak moc tlačím na brzdový pedál, snad kvůli nedokonalému sladění rekuperačního brzdění se zapojením třecích brzd.

Elektronika dle posledních předpisů

Modernizovaný touareg prošel homologací podle pravidel platných od července 2022. Všechno, co nové eurounijní homologační předpisy přinesly, už v nabídce bylo, s jednou výjimkou – inteligentního asistenta rychlosti. Ten na vás pískne vždy, když překročíte rychlost, o které si vůz myslí, že je v daném místě dovolená.

Že si vůz dovolenou rychlost myslí, ne že to je skutečně rychlost v místě dovolená, je v tomto případě klíčové. Ne kvůli pískání – to je v touaregu tak jemné a nevtíravé, že vůbec nevadí a vypínat ho po každém startu je mnohem více obtěžující. Hlavní problém – a zároveň ta přidaná velká chyba, kterou zmiňuji v titulku – je v tom, jak se změnily možnosti nastavení adaptivního tempomatu.

Volkswagen Touareg R eHybrid Volkswagen Touareg R eHybrid

Touareg už před modernizací nabízel možnost přebírat rychlost z dopravního značení či z navigačních dat do adaptivního tempomatu, stejně jako mohl systém reagovat na blížící se zatáčku zpomalením. Zatímco dřív však šly obě tyto funkce vypnout, dnes už jde vypnout pouze tzv. predikce průběhu cesty, tedy zpomalování před zatáčkami.

Jinými slovy, adaptivní tempomat vždy sám nastavuje rychlost jízdy podle značky, kterou vidí, nebo podle navigačních dat. Problém je v tom, že ta rychlost, kterou nastaví, velmi často neodpovídá skutečnému rychlostnímu limitu v daném místě.

Stává se tak, že vůz z navigačních dat vyčte, že v daném místě by měla být třeba sedmdesátka. Jenže třeba se místní úprava nedávno změnila, nebo je tu nějaká přechodná změna, kterou vůz z nějakého důvodu nezaregistruje, a místo aby zůstal na padesátce, sám zrychlí na 70 km/h.

Konkrétně se mi to stalo na pražské Modřanské ulici, na níž je spousta radarů. Nebo třeba na Jižní spojce přečetl značku omezující rychlost na 60 km/h, ale už nikoliv její dodatkovou tabulku, která určuje platnost té značky jen pro nákladní vozidla. A samozřejmě začal poměrně prudce zpomalovat, nečekaně pro auto za mnou. To může velmi snadno způsobit nehodu, pokud by byl řidič za mnou třeba zrovna rozptýlený prací s rádiem či mobilem.

Volkswagen Touareg R eHybrid Volkswagen Touareg R eHybrid

Tato velká vada na kráse jinak výborně fungujícího Travel Assistu – suity jízdních asistentů pro poloautonomní jízdu za určitých podmínek – mě dost mrzí. Z jinak příjemné jízdy, při níž by člověk nemusel moc na nic myslet, to tvoří náročnější činnost, protože musím auto neustále hlídat, zda nedělá něco špatně. Anebo jezdit bez tempomatu.

Ve světle předchozího se tak jeví jako malichernost, že už si nemůžete nastavit, že budou šipky na volantu přepínat mezi uloženými stanicemi rádia – listují všemi přijímanými stanicemi. Volkswagen při představení vozu tvrdil, že touareg vylepšil podle přání zákazníku; upřímně netuším, komu by to takto vyhovovalo. Pokud vám ano, budu rád, pokud mi do komentářů napíšete proč.

Závěr


„Erkový“ touareg je na papíře stále stejně špičkovým grand tourerem maskovaným jako SUV, jako jím byl před modernizací. Ta dokázala odstranit největší neduh toho předchozího – mizerné světlomety – a tak bych mu opravdu rád udělil pětihvězdičkové hodnocení.

Jenže změna v možnostech nastavení adaptivního tempomatu je tak otravná a potenciálně nebezpečná, že jsem se zdráhal mu dát i celé čtyři hvězdičky. Nakonec ale převážil fakt, že se dá taky jezdit bez použití tempomatu a řada lidí to běžně dělá.

Jsou tu detaily, třeba že bych chtěl někde v interiéru tlačítko na aktivaci kamer kolem auta, či nějakou další kameru pro pohled na pravé přední kolo, abych přesně věděl, kolik tam mám místa, či třeba to zmíněné výklopné zadní logo, aby se nešpinila couvací kamera. Na první pohled drobnosti, které by ale u auta se základní cenou přes 2,3 milionu korun měly být dokonale vyřešené.

Pořád to ale jsou relativně drobnosti a pokud si je odmyslím v naději, že spoustě lidem vadit nebudou, máme před sebou sice pořádně drahý, ale taky opravdu velmi schopný všestranný vůz. Takový, který odveze rodinu velmi rychle a velmi daleko, a zároveň tam odtáhne tříapůltunový přívěs. Téměř všechno je na něm prvotřídní; bohužel to, co není, je pro mě velmi výrazné.

Nejlevnější verze modelu 1.699.900 Kč (3,0 V6 TDI, 170 kW, 8st. aut., Touareg)
Základ s testovaným motorem 2.370.900 Kč (3,0 V6 TSI PHEV, 340 kW, 8st. aut., R eHybrid)
Testovaný vůz bez příplatků 2.370.900 Kč (3,0 V6 TSI PHEV, 340 kW, 8st. aut., R eHybrid)
Testovaný vůz s výbavou 2.775.500 Kč (3,0 V6 TSI PHEV, 340 kW, 8st. aut., R eHybrid)

Plusy

  • Vysoký výkon
  • Příznivá spotřeba vzhledem ke schopnostem
  • Ohromná prostornost
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti

Minusy

  • Omezené možnosti nastavení ACC
  • Chybující čtení dopravních značek
Zobrazit celý článek
Marek Bednář
Diskuze (24)

Doporučujeme

VW Touareg R eHybrid
Cena základní sestavy 2 370 900 Kč
Výbava základní sestavy 4MOTION Active Control, Aktivní přední opěrky hlavy WOKS, Alarm s ostrahou interiéru, Automatická klimatizace Climatronic, Automatická uzávěrka diferenciálu Torsen, Barevné ambientní osvětlení interiéru, Bederní opěrky vzduchově nastavitelné, Bezpečnostní systém rozpoznávání chodců, Boční a hlavové airbagy, Čalounění stropu v tmavém provedení, Digitální radiopřijímač (DAB+), Dvoutónový klakson, Elektrické otevírání a zavírání kufru, Elektromechanická parkovací brzda, Asistent pro rozjezd do kopce, e-Sound, Front Assist, Innovision Cockpit Premium, Interiérový dekor Alu Dark 45°, IQ.LIGHT HD Matrix světlomety, Dynamic Light Assist - dynamická regulace dálkových světel(umožňuje trvalé použití dálkových světel bez oslňování vozů v protisměru), Lane Light (promítání světelného interaktivního pruhu na vozovku, Svícení do špatného počasí, Přisvěcování do zatáček, Ostřikovače světlometů, ISOFIX, Koncová mlhová světla na obou stranách, Kryty pedálů z nerezové oceli, Kryt zavazadlového prostoru elektricky samočinný, Lane Assist, LED zadní světla High Plus Dark, Paket Black Style, Paket Konektivita (3x USB-C porty vpředu, 2x USB-C porty vzadu na středové konzoli), Bezdrátový App-Connect Wireless pro Apple CarPlay a Android Auto, Paket Světla & Výhled Plus, Sportovní multifunkční volant vyhřívaný v designu R, možnost řazení pádly pod volantem, Systém sledování únavy řidiče, Vzduchový podvozek Air PHEV, Zadní sedadla asymetricky dělená, sklopná opěradla v poměru 40:20:40, Zatmavená zadní boční okna, Zpětná kamera Rear View Kč
Cena testované sestavy 2 775 500 Kč
Výbava testované sestavy Tažné zařízení (+36.000 Kč), Klimatizovaná a masážní sedadla (+33.300 Kč), Vyhřívané čelní sklo (+12.400 Kč), Night Vision (+48.000 Kč), Servodovírání dveří (+15.900 Kč), Head-up displej Plus (+34.300 Kč), Paket Airbag Plus (+15.900 Kč), Easy Open+Safelock (+25.100 Kč), Parkování Professional (+25.700 Kč), Asistenční systémy řidiče Plus (+28.400 Kč), Travel paket PHEV (+16.900 Kč), Memory paket Premium (+9.500 Kč), Potahy sedadel v kůži Puglia R (+41.400 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 24
Zdvihový objem (ccm): 2995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 340 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 2.2
Emise CO2: 50
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 655 / 1675
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2592 / 418
Rozměr pneu: Nokian 285/40 R21
VW Touareg R eHybrid
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4878
b) šířka (mm): 1984
c) výška (mm): 1646
d) rozvor (mm): 2894
e) rozchod vpředu (mm): 1669
f) rozchod vzadu (mm): 1685
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 1050
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1049
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - salamoon
11. 12. 2023 13:22
pred FL
sa mi pacil viac...hlavne ta predna cast.
11. 12. 2023 09:09
Re: Tempomat
u myho volkswagenu to napriklad v nemecku a v rakousku funguje slusne, vcetne dodatkovych tabulek.

Bohuzel to kombinuje informace z kamery a z map, a problem je prekvapive v mapach (jako se pise v recenzi). takze si to nekde jedu 50kou a najednou bum znicehonic jedu 30, protoze v tom miste nekdy pred dvema lety, kdyz se delaly posledni mapovy podklady, byla docasne 30.

A jestli tenhle s.hit nejde vypnout, tak to je skvely. Za normalnich okolnosti bych se malem oznacil za eurofederalistu, ale za to, jak EU tema vsema povinnejma asistentama k.urvi nase auta, bych snad i hlasoval pro exit ;D
Avatar - Mokrous
10. 12. 2023 11:45
Re: Světla a tempomat
Nevím jak to obcházejí. Na Golfu s Bixenony ostřikovače byly, na Passatu před FL taky a novej s matrixy je nemá a přitom svítí zdaleka nejsilněji. Když to srovnám s P508 II s top LED světlama, který měly mít snad 4000 lm tak rozhodně nezaostává, ba dokonce svítí líp.
Mě osobně teda ostřikovače světel totálně štvaly a jsem rád, že tam nejsou.
10. 12. 2023 09:03
Re: Světla a tempomat
EHK č.48 a EHK č.98
EHK č.48:
6.2.9 Další požadavky
Potkávací světlomety se zdrojem světla nebo LED modulem (moduly), vytvářejícím(i) hlavní potkávací světlo a majícím(i) celkový skutečný světelný tok přesahující 2 000 lm, jsou přípustné pouze ve spojení s montáží zařízení pro čištění světlometů podle předpisu č. 45

Nevěnoval jsem se tomu úplně podrobně. LED prý má barevnou jinou teplotu i svítivost a tak možná určitým způsobem nebo nějakou jinou vyjímkou můžou schválením projít
9. 12. 2023 09:01
Re: Světla a tempomat
Gle s matrixama ostrikovace nema, x5 s laserama taky ne