Tohle je nová Dacia Spring. Vzhled levného elektroauta prozradily patentové snímky
Dacia pracuje na svém prvním sériovém elektromobilu. Už víme, jak model Spring bude vypadat. Oproti konceptu se prakticky nezmění.
Evropské emisní normy jsou neúprosné, a tak pro snížení flotilových emisí musí nabídnout svůj elektromobil také Dacia, specialista na levná auta, což k elektromobilitě zatím moc nesedí. V Rumunsku ale mají ambici nabídnout ten nejdostupnější elektromobil v Evropě. Začne se prodávat v roce 2021 a my už víme, jak bude vypadat.
Tvary auta poprvé na jaře naznačil koncept Dacia Spring, který vzhledem ke zpracování měl sériovému autu už hodně blízko. To se nyní potvrzuje, protože podobu sériového provedení prozradily snímky z patentového úřadu.
Základní tvar zůstane zachován, a to včetně vybraných designérských motivů, ať už mluvíme o tvaru masky s pro Dacii charakteristickým zdobením, nízkých hlavních světlometech nebo tvarech koncových světel, jejichž grafika se má stát novým poznávacím znakem vozů této rumunské značky.
Jiné prvky ale logicky kvůli snížení cenovky zmizely, ať už velká kola nebo střešní ližiny. Proměnou prošly také přední mlhovky a na střeše se usadila konvenční anténa. Zásuvka pro nabíjení se pak podle špionážních snímků prototypu přesunula pod logo automobilky na přídi.
Snahu o co maximální snížení ceny pak dokazuje třeba použití jediného stěrače čelního skla nebo jediné trysky ostřikovače. Podobu interiéru zatím neznáme, očekává se však nasazení infotainmentu Easy Link.
Už od premiéry konceptu víme, že základem první elektrické Dacie se stane maličký čtyřmístný crossover Renault City K-ZE prodávaný na čínském trhu. Spring se tudíž stane zároveň nejmenším modelem značky, s délkou 3,7 metru. Konstrukce však bude muset být přizpůsobena evropským požadavkům, hlavně z hlediska bezpečnosti.
Naopak pohonné ústrojí by kvůli snížení vývojových nákladů mělo zůstat zachováno z Renaultu pro Čínu. To by znamenalo elektromotor o výkonu 33 kW a točivém momentu 125 N.m, čerpající svoji energii z lithium-iontových baterií o kapacitě 26,8 kWh.
Spring by měl z 0-60 km/h zrychlit za sedm sekund a nabídnout nejvyšší rychlost pouze asi 105 km/h, což naznačuje důraz kladený na ryze městské využití. Dojezd by se pak podle metodiky WLTP měl pohybovat okolo hodnoty 200 kilometrů s tím, že baterie díky možnosti rychlého nabíjení bude možné dobít za 50 minut na 80 % jejich kapacity.
Dacia Spring se začne prodávat v roce 2021, představit by se však v sériové podobě měla už letos. Minimálně zpočátku se bude prodávat jen na vybraných trzích, těch, kde je o elektromobily vysoký zájem. Cena by se podle dřívějších prohlášení vedení měla pohybovat okolo částky 10.000 eur (zhruba 266.000 Kč).