Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Palubní desku kodiaqu ozvláštňuje vyvýšení před spolujezdcem, plastové dekorace ale působí trochu lacině.
Škoda Kodiaq 2.0 TDI
Škoda Kodiaq 2.0 TDI
Škoda Kodiaq 2.0 TDI
42
Fotogalerie

Tohle jsou nejprodávanější auta s pohonem všech kol u nás. Nechybí ani mnohá luxusní SUV

Nejprodávanějším vozem u nás vůbec je léta Škoda Octavia. Víte však, kterého automobilu se nejvíce prodá s pohonem všech kol?

Pohon všech kol je mezi tuzemskými zákazníky notně populární. Hledají ho kvůli častým cestám v zimě do hor nebo kvůli většímu pocitu jistoty na kluzkém povrchu. Navíc u mnoha velkých aut už se dnes stává standardem. Vidět je to i na statistikách nejprodávanějších automobilů s pohonem 4x4 na českém trhu.

Tím vůbec nejprodávanějším je podle žebříčku Svazu dovozců automobilů Škoda Kodiaq, až sedmimístné SUV za loňský rok hlásilo 5.778 registrovaných kusů s pohonem všech kol. A to je nadmíru vysoký podíl, pohon všech kol totiž mělo 88,78 % všech u nás v roce 2020 registrovaných Kodiaqů.

Je to zároveň nejvyšší podíl mezi sedmi nejprodávanějšími modely s pohonem obou náprav. Třeba Škoda Octavia je v tomto žebříčku s 1.394 registracemi na slušné čtvrté příčce, čtyřkolkou ale bylo vybaveno jen 7,3 % všech registrovaných Octavií. To ale souviselo i s tím, že nabídka čtyřkolek se u nové čtvrté generace Octavie teprve postupně rozšiřuje.

Nízký podíl čtyřkolek pak hlásí také Škoda Karoq, jen 16,46 % loni registrovaných kusů tohoto SUV mělo pohon všech kol. U něj to souvisí s úzkou nabídkou pohonu 4x4, hlavně z hlediska flotilových emisí se značka rozhodla ji notně omezit. Vidět je to dnes v autobazarech, kde je Karoq 4x4 hojně žádaný. Jaký rozdíl proti celkově šesté Toyotě RAV4. V jejím případě bylo loni 78,1 % všech registrovaných kusů vybaveno pohonem obou náprav.

Nejvyššího podílu čtyřkolek na prodejích ale obecně dosahují velká luxusní SUV, která mnohdy ani variantu s pohonem jedné nápravy nenabízejí. Díky tomu se tak mezi nejprodávanější vozy s pohonem všech kol u nás loni dostaly i Mercedes-Benz GLE, BMW X5 nebo třeba Volvo XC90. Právě GLE je s 1.052 registrovanými čtyřkolkami (100 % všech registrovaných vozů) na dostřel Dacii Duster s pohonem všech kol. Takových Dusterů bylo u nás v roce 2020 evidováno podle statistik SDA 1.169 kusů. Byla ta třetina všech registrovaných SUV této rumunské značky, což dokazuje, že Duster zákazníci už nevolí jen kvůli levné čtyřkolce a schopnostem v terénu.

Z dostupných čtyřkolek se mezi nejlepší dostalo také třeba Suzuki Vitara s 595 registrovanými kusy s pohonem 4x4. Bylo to bezmála 70 % všech registrovaných exemplářů tohoto modelu. Vysoké podíly BMW 3 a BMW 4 pak dokazují, že xDrive je u těchto modelů stále žádanější volba. I proto, že u vrcholných variant ani jiná možnost nebývá...

A jaké auto s pohonem všech kol byste si pořídili vy? Je mezi nejprodávanějšími čtyřkolkami u nás?A má podle vás pohon obou náprav vůbec smysl? Diskuze pod článkem je vaše.

Český trh – registrace nových aut s pohonem všech kol v roce 2020
Poř.ModelRegistrace s 4x4 v 2020 [ks]Registrace celkem v 2020 [ks]Podíl 4x4 na registracích modelu [%]
1.Škoda Kodiaq5778650888,78
2.Škoda Superb2133624134,17
3.Hyundai Tucson1883445442,27
4.Škoda Octavia1394190917,3
5.Škoda Karoq1324804316,46
6.Toyota RAV41170149878,1
7.Dacia Duster1169353933,03
8.Mercedes-Benz GLE10521052100
9.BMW X5780780100
10.Mercedes-Benz GLC77679198,1
11.VW Tiguan738261628,21
12.Suzuki Vitara59585169,91
13.Volvo XC90518518100
14.BMW 351258387,82
15.Volvo XC6049854691,21
16.Mercedes-Benz V49558185,2
17.Audi Q8470470100
18.BMW 546049393,31
19.Audi Q7436436100
20.BMW X3433433100