Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle jsou nejprodávanější auta v Evropě za rok 2018. Pořád bodují malé hatchbacky

David Bureš David Bureš 1. 2. 2019
28
54
Zobrazit náhledy (28)
Dacia Sandero Fiat 500 Fiat Panda Ford Fiesta Ford Focus Ford Kuga Mercedes-Benz A Nissan Qashqai Opel Astra Opel Corsa Peugeot 2008 Peugeot 208 Peugeot 3008 Peugeot 308 Renault Captur Renault Clio Grandtour Škoda Fabia Škoda Octavia Toyota Yaris Volkswagen Golf Volkswagen Passat Volkswagen Polo Volkswagen Tiguan
V Evropě sice rostou prodeje SUV, nejpopulárnějšími vozy ale zůstávají malé hatchbacky. V top 10 modelů je hned šest takových vozů.

Nejprodávanějším automobilem v Evropě byl i za rok 2018 Volkswagen Golf, a to navzdory tomu, že jeho prodeje od roku 2015 souvisle klesají. Za loňský rok dosáhl na 445.754 registrovaných kusů, o osm méně než o rok dříve. Vyplývá to ze statistik společnosti JATO Dynamics počítajících prodeje v 27 evropských státech.

Výsledky Golfu loni ovlivnil nejen blížící se příchod nové generace, která má být představena v druhé polovině letošního roku, ale především nové emisní normy, platné od září. Golf patřil mezi ty modely, u něhož mnohé verze nebyly včas homologovány podle nových norem, a tak se jeho dodávky zákazníkům pozdržely. Vliv měl i klesající zájem o dieselová auta.

Není však jediným modelem z nejlepší desítky, jemuž prodeje loni klesly. Celkově pátý Nissan Qashqai (mimochodem nejprodávanější crossover/SUV v Evropě za rok 2018) hlásí pokles o šest procent, stejně jako šestý Peugeot 208. Sedmý VW Tiguan spadl o pět procent a osmá Škoda Octavia o tři procenta. Dosáhla na 223.352 registrovaných kusů. I její prodeje ovlivnily podobné faktory jako u Golfu, tedy blížící se příchod nové generace (má se představit před koncem roku) a pozdržení dodávek.

Nejvíce naopak v top 10 rostl Volkswagen Polo, který s desetiprocentním nárůstem na 299.920 kusů skončil třetí. Byl tak druhým nejprodávanějším malým hatchbackem na trhu, za Renaultem Clio (336.268 kusů). Významně poskočila také celkově devátá Toyota Yaris (9 %), hlavně díky zájmu o její hybridní provedení. Oba jsou tak důkazem, že i v době rostoucí popularity SUV se vozům segmentu B nadále daří. Vždyť v evropské top 10 je hned šest takových modelů, vedle zmíněných rovněž Ford Fiesta a Opel Corsa, který nejlepší desítku uzavírá.

Evropský trh v roce 2018: Nejprodávanější auta podle modelů
Poř.ModelProdej 2018 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.VW Golf445.754-8
2.Renault Clio336.268+2
3.VW Polo299.920+10
4.Ford Fiesta270.738+6
5.Nissan Qashqai233.026-6
6.Peugeot 208230.049-6
7.VW Tiguan224.788-5
8.Škoda Octavia223.352-3
9.Toyota Yaris217.642+9
10.Opel Corsa217.036-7
11.Dacia Sandero216.306+8
12.Renault Captur214.7200
13.Citroën C3210.082+1
14.Peugeot 3008204.197+26
15.Ford Focus196.583-9
16.Fiat 500191.205+1
17.Dacia Duster182.100+22
18.Peugeot 2008180.2040
19.Škoda Fabia172.511-5
20.Fiat Panda168.697-10
21.Opel Astra160.275-27
22.VW Passat157.986-14
23.Mercedes-Benz A156.020+8
24.Peugeot 308155.925-2
25.Ford Kuga154.125+1

Nejžádanější segmenty

Malé vozy jsou nadále mezi evropskými zákazníky nejoblíbenější kategorií, segment B za rok 2018 držel 20,4 % trhu. Bylo to však o 0,4 % méně než o rok dříve. SUV sice mají 34,6% podíl na trhu, JATO Dynamics je však nedělí podle velikosti jako konvenční auta, jako nejžádanější kategorie se tak s ohledem na různé velikosti modelů počítat úplně nedají.

Celkem bylo v Evropě registrováno 5,4 milionu SUV, o 19 % více než v roce 2017. Táhnou hlavně malá SUV s meziročním růstem 29 % na dva miliony prodaných aut. Kompaktní SUV rostly o 17 % na 2,3 milionu exemplářů.

Evropský trh v roce 2018: Nejprodávanější auta podle segmentů
SegmentPodíl na trhu 2018 [%]Podíl na trhu 2017 [%]
SUV34,629,2
Malé vozy20,420,8
Kompaktní vozy17,819,4
Miniauta7,87,8
Střední třída6,77,9
MPV5,77,8
Vany3,23,2
Vyšší střední třída2,72,7
Sportovní vozy0,70,7
Luxusní auta0,30,3

Alternativní paliva

Roste také popularita elektromobilů. Výsledných 195.300 elektroaut bylo o 47 % více než o rok dříve, čímž dokonce překonaly prodeje plug-in hybridů. Ty měly na svém kontě 180.000 prodaných kusů, o 22 % více než v roce 2017.

Naopak zájem o automobily s naftovým motorem souvisle klesá. Loni držely jen 36 % evropského trhu, což byl nejmenší tržní podíl od roku 2001. Meziročně jejich podíl poklesl o osm procentních bodů, zatímco benzinová auta za tu dobu zvýšila svůj podíl z 50 na 57 %.

Evropský trh v roce 2018: Nejprodávanější auta s alternativním pohonem
Nejprodávanější hybridyProdeje
2018 [ks]
Nejprodávanější plug-in hybridyProdeje
2018 [ks]
Nejprodávanější elektrovozyProdeje
2018 [ks]
Toyota Yaris129.105Mitsubishi Outlander PHEV23.110Nissan Leaf38.792
Toyota C-HR117.631Volvo XC60 T813.814Renault Zoe38.167
Toyota Auris87.148BMW 530e13.360VW e-Golf21.108
Toyota RAV459.378BMW 225xe AT12.493BMW i318.100
Kia Niro34.116VW Passat GTE11.316Tesla Model S16.414

A co značky?

Co se týče značek, tak JATO Dynamics za vítěze řadí Jeep, kterému prodeje meziročně vzrostly o 56 % na 167.500 kusů. Americká značka tak v prodejích překonala Land Rover, dalšího specialistu na SUV, nebo třeba Hondu a Mitsubishi. Úspěšná byla i Dacia, která poprvé překonala metu půl milionu prodaných aut, čímž překonala aliančního partnera, Nissan. Její Sandero navíc skončilo těsně za nejlepší desítkou.

Díky úspěchům 3008 a 5008 se dařilo také Peugeotu, který tak v prodejích překonal Opel/Vauxhall. A špatný rok to nebyl ani pro Volkswagen. Navzdory potížím kvůli novým emisním normám dosáhl na 1,75 milionu prodaných automobilů. To bylo nejen o tři procenta více než v roce 2017, ale zároveň to byl nejlepší výsledek pro značku od roku 1999.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

astra
kovv
| 3. 2. 2019
Pokles u Astry je právě proto, že je na trhu třetí sezónu a měla začít obměna u věrných zákazníků, kteří měli předchozí generace, ale ti radši volí jiné značky v daném segmentu, právě kvůli špatné pověsti Astry mezi uživateli Oplu.
Avatar - white label
Bejvaly doby
white label
| 3. 2. 2019
Jasně, zjednodušil jsem to, je tam toho prostě víc směrem na východ.
Tehdy jsme to řešili nějak podrobněji a Turecko bylo jednou z těch zemí, které mu k té flašce pomohly. ;-)
Avatar - Emel
astra
Emel
| 2. 2. 2019
Zrovna teď, z roku na rok -27%? Kolik "věrných zákazníků" potřebovalo zrovna letos Astru obměnit?

Jako jo, pokud se značka nechová k zákazníkům s respektem a má problémy s kvalitou, tak se to projeví... časem. Ale nevěřím, že je zrovna tohle za tím "zubem" v prodejích Astru, tohle může meziročně udělat IMO pár procent.

Je tu ještě jeden faktor jménem SUV - Opel začal pořádně prodávat Crossland a Grandland, tam je dohromady víc než +100t aut
Avatar - Emel
Fotka
Emel
| 2. 2. 2019
Však jo, měl to být vtip, jenže... i tady na diskusi je dneska možné všechno, tak to asi nevyznělo tak absurdně, jak mělo. To je jako když se na facebooku objeví, že premiér bude bojovat za Apple Store pro svoje lidi, taky nevíš, jestli to je vtip ;-)

Je tu slušné stádo diskutérů přesvědčené o tom, že to má zaplacené VW... tak mě to pobavilo, vzhledem k tomu, že VW je tady mezi poškozenými, což si ve spravedlivém rozhořčení nad absencí Clia asi ne všichni uvědomili :-)
astra
kovv
| 2. 2. 2019
To není o vnímání veřejnosti. Problém u Aster resp. všech 1.4T Opel je v tom, že Opel měl jednu z největších (%) základen věrných zákazníků a ti díky přístupu Oplu k řešení jakékoli reklamace postupně přecházejí k jiným značkám. Jasně i ostatní značky mají problémy, ale nesvádějí ti na styl jízdy řidiče. Jsem na fórech a klubech 5 značek a takové nářky jako na přístup Oplu u jiných značek nejsou (neřešení reklamací, předražené servisní prohlídky, drahé náhradní díly, nekvalitní práce v servise atd.). První garanční prohlídka v Oplu byla bezkonkurenčně nejdražší ze všech značek co jsem zažil. Jak jsem psal, tak s příchodem PSA se situace začíná zlepšovat. Ale stejně jde velká většina závazků stále za koncernem GM. Mně osobně importér prostřednictvím prodejce tvrdil, že auta Opel se nesmí mít takovou myčkou.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku