Tohle jsou nejprodávanější auta v Evropě za rok 2018. Pořád bodují malé hatchbacky
Nejprodávanějším automobilem v Evropě byl i za rok 2018 Volkswagen Golf, a to navzdory tomu, že jeho prodeje od roku 2015 souvisle klesají. Za loňský rok dosáhl na 445.754 registrovaných kusů, o osm méně než o rok dříve. Vyplývá to ze statistik společnosti JATO Dynamics počítajících prodeje v 27 evropských státech.
Výsledky Golfu loni ovlivnil nejen blížící se příchod nové generace, která má být představena v druhé polovině letošního roku, ale především nové emisní normy, platné od září. Golf patřil mezi ty modely, u něhož mnohé verze nebyly včas homologovány podle nových norem, a tak se jeho dodávky zákazníkům pozdržely. Vliv měl i klesající zájem o dieselová auta.
Není však jediným modelem z nejlepší desítky, jemuž prodeje loni klesly. Celkově pátý Nissan Qashqai (mimochodem nejprodávanější crossover/SUV v Evropě za rok 2018) hlásí pokles o šest procent, stejně jako šestý Peugeot 208. Sedmý VW Tiguan spadl o pět procent a osmá Škoda Octavia o tři procenta. Dosáhla na 223.352 registrovaných kusů. I její prodeje ovlivnily podobné faktory jako u Golfu, tedy blížící se příchod nové generace (má se představit před koncem roku) a pozdržení dodávek.
Nejvíce naopak v top 10 rostl Volkswagen Polo, který s desetiprocentním nárůstem na 299.920 kusů skončil třetí. Byl tak druhým nejprodávanějším malým hatchbackem na trhu, za Renaultem Clio (336.268 kusů). Významně poskočila také celkově devátá Toyota Yaris (9 %), hlavně díky zájmu o její hybridní provedení. Oba jsou tak důkazem, že i v době rostoucí popularity SUV se vozům segmentu B nadále daří. Vždyť v evropské top 10 je hned šest takových modelů, vedle zmíněných rovněž Ford Fiesta a Opel Corsa, který nejlepší desítku uzavírá.
Evropský trh v roce 2018: Nejprodávanější auta podle modelů | |||
Poř. | Model | Prodej 2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | VW Golf | 445.754 | -8 |
2. | Renault Clio | 336.268 | +2 |
3. | VW Polo | 299.920 | +10 |
4. | Ford Fiesta | 270.738 | +6 |
5. | Nissan Qashqai | 233.026 | -6 |
6. | Peugeot 208 | 230.049 | -6 |
7. | VW Tiguan | 224.788 | -5 |
8. | Škoda Octavia | 223.352 | -3 |
9. | Toyota Yaris | 217.642 | +9 |
10. | Opel Corsa | 217.036 | -7 |
11. | Dacia Sandero | 216.306 | +8 |
12. | Renault Captur | 214.720 | 0 |
13. | Citroën C3 | 210.082 | +1 |
14. | Peugeot 3008 | 204.197 | +26 |
15. | Ford Focus | 196.583 | -9 |
16. | Fiat 500 | 191.205 | +1 |
17. | Dacia Duster | 182.100 | +22 |
18. | Peugeot 2008 | 180.204 | 0 |
19. | Škoda Fabia | 172.511 | -5 |
20. | Fiat Panda | 168.697 | -10 |
21. | Opel Astra | 160.275 | -27 |
22. | VW Passat | 157.986 | -14 |
23. | Mercedes-Benz A | 156.020 | +8 |
24. | Peugeot 308 | 155.925 | -2 |
25. | Ford Kuga | 154.125 | +1 |
Nejžádanější segmenty
Malé vozy jsou nadále mezi evropskými zákazníky nejoblíbenější kategorií, segment B za rok 2018 držel 20,4 % trhu. Bylo to však o 0,4 % méně než o rok dříve. SUV sice mají 34,6% podíl na trhu, JATO Dynamics je však nedělí podle velikosti jako konvenční auta, jako nejžádanější kategorie se tak s ohledem na různé velikosti modelů počítat úplně nedají.
Celkem bylo v Evropě registrováno 5,4 milionu SUV, o 19 % více než v roce 2017. Táhnou hlavně malá SUV s meziročním růstem 29 % na dva miliony prodaných aut. Kompaktní SUV rostly o 17 % na 2,3 milionu exemplářů.
Evropský trh v roce 2018: Nejprodávanější auta podle segmentů | ||
Segment | Podíl na trhu 2018 [%] | Podíl na trhu 2017 [%] |
SUV | 34,6 | 29,2 |
Malé vozy | 20,4 | 20,8 |
Kompaktní vozy | 17,8 | 19,4 |
Miniauta | 7,8 | 7,8 |
Střední třída | 6,7 | 7,9 |
MPV | 5,7 | 7,8 |
Vany | 3,2 | 3,2 |
Vyšší střední třída | 2,7 | 2,7 |
Sportovní vozy | 0,7 | 0,7 |
Luxusní auta | 0,3 | 0,3 |
Alternativní paliva
Roste také popularita elektromobilů. Výsledných 195.300 elektroaut bylo o 47 % více než o rok dříve, čímž dokonce překonaly prodeje plug-in hybridů. Ty měly na svém kontě 180.000 prodaných kusů, o 22 % více než v roce 2017.
Naopak zájem o automobily s naftovým motorem souvisle klesá. Loni držely jen 36 % evropského trhu, což byl nejmenší tržní podíl od roku 2001. Meziročně jejich podíl poklesl o osm procentních bodů, zatímco benzinová auta za tu dobu zvýšila svůj podíl z 50 na 57 %.
Evropský trh v roce 2018: Nejprodávanější auta s alternativním pohonem | |||||
Nejprodávanější hybridy | Prodeje 2018 [ks] | Nejprodávanější plug-in hybridy | Prodeje 2018 [ks] | Nejprodávanější elektrovozy | Prodeje 2018 [ks] |
Toyota Yaris | 129.105 | Mitsubishi Outlander PHEV | 23.110 | Nissan Leaf | 38.792 |
Toyota C-HR | 117.631 | Volvo XC60 T8 | 13.814 | Renault Zoe | 38.167 |
Toyota Auris | 87.148 | BMW 530e | 13.360 | VW e-Golf | 21.108 |
Toyota RAV4 | 59.378 | BMW 225xe AT | 12.493 | BMW i3 | 18.100 |
Kia Niro | 34.116 | VW Passat GTE | 11.316 | Tesla Model S | 16.414 |
A co značky?
Co se týče značek, tak JATO Dynamics za vítěze řadí Jeep, kterému prodeje meziročně vzrostly o 56 % na 167.500 kusů. Americká značka tak v prodejích překonala Land Rover, dalšího specialistu na SUV, nebo třeba Hondu a Mitsubishi. Úspěšná byla i Dacia, která poprvé překonala metu půl milionu prodaných aut, čímž překonala aliančního partnera, Nissan. Její Sandero navíc skončilo těsně za nejlepší desítkou.
Díky úspěchům 3008 a 5008 se dařilo také Peugeotu, který tak v prodejích překonal Opel/Vauxhall. A špatný rok to nebyl ani pro Volkswagen. Navzdory potížím kvůli novým emisním normám dosáhl na 1,75 milionu prodaných automobilů. To bylo nejen o tři procenta více než v roce 2017, ale zároveň to byl nejlepší výsledek pro značku od roku 1999.