Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
JATO
JATO
Citroen C3
Dacia Duster
28
Fotogalerie

Tohle jsou nejprodávanější auta v Evropě za rok 2018. Pořád bodují malé hatchbacky

V Evropě sice rostou prodeje SUV, nejpopulárnějšími vozy ale zůstávají malé hatchbacky. V top 10 modelů je hned šest takových vozů.

Nejprodávanějším automobilem v Evropě byl i za rok 2018 Volkswagen Golf, a to navzdory tomu, že jeho prodeje od roku 2015 souvisle klesají. Za loňský rok dosáhl na 445.754 registrovaných kusů, o osm méně než o rok dříve. Vyplývá to ze statistik společnosti JATO Dynamics počítajících prodeje v 27 evropských státech.

Výsledky Golfu loni ovlivnil nejen blížící se příchod nové generace, která má být představena v druhé polovině letošního roku, ale především nové emisní normy, platné od září. Golf patřil mezi ty modely, u něhož mnohé verze nebyly včas homologovány podle nových norem, a tak se jeho dodávky zákazníkům pozdržely. Vliv měl i klesající zájem o dieselová auta.

Není však jediným modelem z nejlepší desítky, jemuž prodeje loni klesly. Celkově pátý Nissan Qashqai (mimochodem nejprodávanější crossover/SUV v Evropě za rok 2018) hlásí pokles o šest procent, stejně jako šestý Peugeot 208. Sedmý VW Tiguan spadl o pět procent a osmá Škoda Octavia o tři procenta. Dosáhla na 223.352 registrovaných kusů. I její prodeje ovlivnily podobné faktory jako u Golfu, tedy blížící se příchod nové generace (má se představit před koncem roku) a pozdržení dodávek.

Nejvíce naopak v top 10 rostl Volkswagen Polo, který s desetiprocentním nárůstem na 299.920 kusů skončil třetí. Byl tak druhým nejprodávanějším malým hatchbackem na trhu, za Renaultem Clio (336.268 kusů). Významně poskočila také celkově devátá Toyota Yaris (9 %), hlavně díky zájmu o její hybridní provedení. Oba jsou tak důkazem, že i v době rostoucí popularity SUV se vozům segmentu B nadále daří. Vždyť v evropské top 10 je hned šest takových modelů, vedle zmíněných rovněž Ford Fiesta a Opel Corsa, který nejlepší desítku uzavírá.

Evropský trh v roce 2018: Nejprodávanější auta podle modelů
Poř.ModelProdej 2018 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.VW Golf445.754-8
2.Renault Clio336.268+2
3.VW Polo299.920+10
4.Ford Fiesta270.738+6
5.Nissan Qashqai233.026-6
6.Peugeot 208230.049-6
7.VW Tiguan224.788-5
8.Škoda Octavia223.352-3
9.Toyota Yaris217.642+9
10.Opel Corsa217.036-7
11.Dacia Sandero216.306+8
12.Renault Captur214.7200
13.Citroën C3210.082+1
14.Peugeot 3008204.197+26
15.Ford Focus196.583-9
16.Fiat 500191.205+1
17.Dacia Duster182.100+22
18.Peugeot 2008180.2040
19.Škoda Fabia172.511-5
20.Fiat Panda168.697-10
21.Opel Astra160.275-27
22.VW Passat157.986-14
23.Mercedes-Benz A156.020+8
24.Peugeot 308155.925-2
25.Ford Kuga154.125+1

Nejžádanější segmenty

Malé vozy jsou nadále mezi evropskými zákazníky nejoblíbenější kategorií, segment B za rok 2018 držel 20,4 % trhu. Bylo to však o 0,4 % méně než o rok dříve. SUV sice mají 34,6% podíl na trhu, JATO Dynamics je však nedělí podle velikosti jako konvenční auta, jako nejžádanější kategorie se tak s ohledem na různé velikosti modelů počítat úplně nedají.

Celkem bylo v Evropě registrováno 5,4 milionu SUV, o 19 % více než v roce 2017. Táhnou hlavně malá SUV s meziročním růstem 29 % na dva miliony prodaných aut. Kompaktní SUV rostly o 17 % na 2,3 milionu exemplářů.

Evropský trh v roce 2018: Nejprodávanější auta podle segmentů
SegmentPodíl na trhu 2018 [%]Podíl na trhu 2017 [%]
SUV34,629,2
Malé vozy20,420,8
Kompaktní vozy17,819,4
Miniauta7,87,8
Střední třída6,77,9
MPV5,77,8
Vany3,23,2
Vyšší střední třída2,72,7
Sportovní vozy0,70,7
Luxusní auta0,30,3

Alternativní paliva

Roste také popularita elektromobilů. Výsledných 195.300 elektroaut bylo o 47 % více než o rok dříve, čímž dokonce překonaly prodeje plug-in hybridů. Ty měly na svém kontě 180.000 prodaných kusů, o 22 % více než v roce 2017.

Naopak zájem o automobily s naftovým motorem souvisle klesá. Loni držely jen 36 % evropského trhu, což byl nejmenší tržní podíl od roku 2001. Meziročně jejich podíl poklesl o osm procentních bodů, zatímco benzinová auta za tu dobu zvýšila svůj podíl z 50 na 57 %.

Evropský trh v roce 2018: Nejprodávanější auta s alternativním pohonem
Nejprodávanější hybridyProdeje
2018 [ks]
Nejprodávanější plug-in hybridyProdeje
2018 [ks]
Nejprodávanější elektrovozyProdeje
2018 [ks]
Toyota Yaris129.105Mitsubishi Outlander PHEV23.110Nissan Leaf38.792
Toyota C-HR117.631Volvo XC60 T813.814Renault Zoe38.167
Toyota Auris87.148BMW 530e13.360VW e-Golf21.108
Toyota RAV459.378BMW 225xe AT12.493BMW i318.100
Kia Niro34.116VW Passat GTE11.316Tesla Model S16.414

A co značky?

Co se týče značek, tak JATO Dynamics za vítěze řadí Jeep, kterému prodeje meziročně vzrostly o 56 % na 167.500 kusů. Americká značka tak v prodejích překonala Land Rover, dalšího specialistu na SUV, nebo třeba Hondu a Mitsubishi. Úspěšná byla i Dacia, která poprvé překonala metu půl milionu prodaných aut, čímž překonala aliančního partnera, Nissan. Její Sandero navíc skončilo těsně za nejlepší desítkou.

Díky úspěchům 3008 a 5008 se dařilo také Peugeotu, který tak v prodejích překonal Opel/Vauxhall. A špatný rok to nebyl ani pro Volkswagen. Navzdory potížím kvůli novým emisním normám dosáhl na 1,75 milionu prodaných automobilů. To bylo nejen o tři procenta více než v roce 2017, ale zároveň to byl nejlepší výsledek pro značku od roku 1999.