Tokijský autosalon 2017: Limuzíny i odvážné kreace ve velké fotogalerii (2.díl)
Sláva Tokia rozhodně neuvadá a na stáncích vystavovatelů lze vidět spoustu nových děl. Přece jen je tu ale změna, už tu není tolik prapodivných kreací, jakými se tokijský autosalon v minulosti nejvíce proslavil. Jakoby japonští designéři dospěli a rozhodli se navrhnout reálnější koncepty. A tak najednou Tokio neosloví jen domácí publikum, ale i to globální.
Nissan – Zaměřeno na elektřinu
Ani na stánku Nissanu nechybí vizionářský koncept, který je s ohledem na dnešní trend poháněný elektřinou. Jmenuje se Nissan IMx, přičemž se jedná o elektřinou poháněný crossover schopný autonomní jízdy. O pohon se starají dvě elektrické jednotky o kombinovaném výkonu 320 kW a točivém momentu 700 N.m, které díky svému umístění u náprav umožňují posílat svoji sílu na všechna čtyři kola. Auto prý zvládne ujet až 600 kilometrů, což má být pro posádku pohodová jízda. Kabina je díky rovné podlaze prostorná, v autonomním režimu se navíc sedadla speciálně naklopí a volant se ukryje v palubní desce.
Nissan ale vystavuje i reálnější dílo, koncept Leaf Nismo, který je vizí sportovní verze druhé generace populárního elektromobilu. Vedle pro Nismo typického zbarvení se koncept proti sériovému provedení liší několika aerodynamickými prvky, které zvyšují přítlak a dělají vůz sportovnějším. Tomu napomáhá i tužší naladění podvozku nebo sportovní obutí.
Tokijský autosalon 2017: Limuzíny i odvážné kreace ve velké fotogalerii (1.díl)
Subaru – První náznak nového WRX STI
S blížícím se příchodem nové generace Subaru Impreza, je čas se ptát na to, kdy dorazí i odvozený superrychlý sedan WRX STI, a to zvlášť s ohledem na to, že jeho stávající generace se ještě na podzim odebere do důchodu. Subaru tyto hlasy slyší a v Tokiu ukazuje koncept, který podobu příštího WRX STI naznačuje. Jmenuje se Subaru Viziv Performance a nabízí přesně to co WRX STI, tedy karoserii sedanu, motor typu boxer a pohon všech kol. Koncept dlouhý 4.630 mm s rozvorem 2.730 mm ale nemyslí jen na zábavu za volantem, ale také na bezpečnost. Je vyzbrojen novou generací balíčku asistenčních systémů EyeSight chystanou pro rok 2020, jejíž součástí bude vedle radaru i superpřesný GPS systém a navigace.
Další novinky jsou určeny primárně japonským zákazníkům. Jedná se o limitovanou edici WRX STI s názvem S208, který navazuje na dva roky starou edici S207. Jen 450 vyrobených aut nabídne výkon 242 kW, strmější řízení nebo přední tlumiče DampMatic. Kupé BRZ STI Sport se zase vedle upraveného vzhledu (nový přední nárazník, unikátní 18palcová kola, bordové prvky v interiéru) dočkalo tužšího předního zavěšení a tlumičů Sachs.
Suzuki – Jimny, ale jen trochu
Očekávalo se, že Suzuki na domácím autosalonu představí novou generaci legendárního offroadu Jimny, na její premiéru ale v Tokiu nedošlo. Terénní auto ale na stánku Suzuki nechybí, je jím prazvláštní koncept e-Survivor, dvoudveřové SUV-kabrio s elektrickým pohonem. Jistý náznak Jimnyho tu ale přece jenom může být, novinka by mohla použít podobnou masku jako koncept. Vždyť sama automobilka v souvislosti s konceptem hovoří o náznaku blízké budoucnosti...
Zbývající novinky lákají hlavně domácí klienty. Spacia je reálný koncept nástupce stejnojmenného modelu. Jedná se o krabicovitý minivan, který je opravdu mini – na délku měří jen 3.395 mm, zapadá tedy do oblíbené japonské kategorie kei carů. Jde o mildhybrid poháněný tříválcem o objemu 658 cm3. Komu by pak výchozí styl nepadl do oka, je tu i koncept Spacia Custom s výraznou přídí. Koncept malého retro SUV Xbee, dlouhého jen 3.760 mm, pak debutuje ve dvou stylových variantách, Street Adventure a Outdoor Adventure, které jsou oba mildhybridy s přeplňovaným litrovým tříválcem v útrobách.
Toyota – Kdo je tu největší?
Nejvelkolepěji domácí autosalon pojala největší japonská automobilka, Toyota, která v Tokiu představuje celou záplavu různorodých automobilů. JPN Taxi je vozidlo taxislužby přizpůsobené japonským podmínkám. Dovnitř se pasažérům snadno nastupuje posuvnými zadními dveřmi, kterými se dovnitř dostane i vozíčkář. Zajímavostí je i pohon, jedná se o nově vyvinutý hybrid využívající zážehovou patnáctistovku na LPG.
Kdo by raději vlastní limuzínu, pro toho Toyota vystavuje novou generaci luxusního sedanu Century. Ten si zachoval retro styl, v útrobách však nově pracuje hybridní systém s pětilitrovým osmiválcem. Zaujme též koncept nové, už 15. (!) generace velkého sedanu Crown, která je chystaná pro rok 2018, nebo přepracovaného sporťáku GT86. Koncept GR HV Sports má zcela jiný design, karoserii targa a automatickou převodovku s unikátním voličem umožňujícím ruční řazení v kulise ve stylu manuálních převodovek.
Netradičně tvarovaným konceptem „prémiového“minivanu Fine-Comfort Ride zase výrobce připomíná, že se angažuje v oblasti vodíkových aut. Šestimístný, 4.830 mm dlouhý, koncept totiž využívá palivové články, které mu údajně umožní ujet asi až 1.000 kilometrů. Hodně místa chce nabídnout také koncept Tj Cruiser, který chce kombinovat obří vnitřní prostor MPV s robustním vzhledem SUV.
Yamaha – Opět auto, tentokrát pick-up
Vedle automobilek v Tokiu nechybí ani výrobci motocyklů, přičemž jeden z nich – Yamaha – dokonce vystavuje i dvoustopé vozidlo, koncept Cross Hub. Přestože svým volantem uprostřed tento pick-up evokuje nejslavnější dílo Gordona Murraye, McLaren F1, s uznávaným inženýrem společnost tentokrát nespolupracovala. Cross Hub každopádně v mnoha ohledech zaujme, vedle volantu uprostřed svým rozmístěním sedadel do kosočtverce nebo atypickým vzhledem.