Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Aygo X konečně dorazila do Prahy. Co nového jsme se dozvěděli?

Ondřej Mára
Diskuze (37)

V Česku vyráběná Toyota Aygo X měla konečně oficiální českou premiéru, během které jsme se o vozu dozvěděli pár zajímavostí a mohli si ho konečně důkladněji prohlédnout a prolézt.

Toyota představila model Aygo X, ovšem pozor - čtěte Aygo Cross, již začátkem listopadu loňského roku. O pár týdnů později jsme měli možnost si vůz poprvé prohlédnout na zahraniční prezentaci automobilky a začátkem nového roku zveřejnilo české zastoupení i oficiální ceník. Výroba se však teprve rozbíhá a až dnes měl vůz svou první oficiální prezentaci v Česku.

Abychom se příliš neopakovali, pojďme si jen v rychlosti připomenout základní fakta. Nové Aygo X vyměnilo karoserii hatchbacku za vzhled robustnějšího crossoveru, který je pro zákazníky přitažlivější, slibuje lepší výhled a pocitově i vyšší úroveň bezpečí. Bezpečnost posádky ovšem automobilka nijak nepodcenila a již ve standardu vozu nadělila nejmodernější bezpečnostní balíček Safety Sense 2.5.

Každá Toyota Aygo X tak nabídne předkolizní bezpečnostní systém s detekcí objektů, vozidel, chodců ve dne i v noci, cyklistů ve dne, systém zmírňování kolize v křižovatkách, nouzový asistent řízení, asistent pro udržení v jízdním pruhu, automatické přepínání dálkových světel, systém rozpoznávání dopravních značek a 6 airbagů, včetně centrálního airbagu mezi řidičem a spolujezdcem.

Jde tak o skutečně bohatou paletu bezpečnostních systémů, zejména pro vůz mířící do skomírajícího segmentu mini-automobilů. Jenže oproti staršímu Aygu už nové Aygo X takovým prckem není. Je totiž o 235 mm delší, 125 mm širší a 65 mm vyšší. Rozvor narostl o 90 mm, světlá výška pak o cca 11 mm. Rozměry jsou tak 3700 mm na délku, 1740 mm na šířku, 1510 mm na výšku a rozvor je 2430 mm.

Samozřejmě se nabízí otázka, proč automobilka s novým vzhledem crossoveru nevsadila na klasické označení Cross, které nese například dobrodružněji laděný model Yaris Cross. Jedním z důvodů by přitom mohl být odkaz na starší model Aygo, který odkazoval na písmenko X například svou maskou.

Nový základ

Základem vozu se stala platforma TNGA GA-B, původně určená pro větší segment vozů, na které stojí modely Yaris a Yaris Cross. Oproti větším vozům je však platforma lehce upravena v přední i zadní části a má kratší rozvor. Díky nové platformě přitom nové Aygo X slibuje vyšší tuhost a lepší ovladatelnost při zachování komfortu.

Navzdory větším rozměrům přitom hmotnost nejzákladnější výbavy modelu Aygo X vzrostla oproti staršímu Aygu údajně jen o cca 30 kilogramů, což je především zásluhou nových materiálů a technologií souvisejících s přechodem na novou platformu. Bavíme se tak o pohotovostní hmotnosti v rozmezí 940 až 1015 kg, přičemž celková hmotnost vozu je 1360 kg.

Video se připravuje ...

Nově získané centimetry v kabině pak automobilka přerozdělovala podle preferencí samotných uživatelů. Prioritou tak bylo zvětšení prostoru v první řadě sedadel, na druhém místě byl kladen důraz na zvětšení zavazadelníku (který narostl o 68 litrů) a až na chvostu skončil prostor na druhé řadě sedadel, kterou prý zájemci o model Aygo příliš nevyužívají.

O tom jsme se pak mohli přesvědčit na vlastní kůži u vystaveného exempláře. Za jeho volantem, který lze nastavit bohužel jen výškově, je sice místa dost, nicméně sednout si sám za sebe při mých 183 centimetrech už byl trochu problém. S lehkými ústupky v obou řadách by nebyl problém s koleny, jakkoliv jsem s nimi drhnul o sedadlo před sebou. Hlavu bych ale vzadu pod střechou bohužel nevzpřímil.

Příliš komfortní ale není ani nastupování na zadní řadu sedadel. Dveře jsou totiž poměrně úzké a prostoru není nazbyt. Samotná sedadla však nepůsobí nejhůř a zajímavá je i kombinace přiznaných plechů dveří v kombinaci s plastovým obložením. Zadní okna se pak nestahují, ale pouze se vyklápí. Zvuk při dovření zadních dveří ovšem působil velmi plechově a oldschoolově.

Objem zavazadelníku narostl o 68 litrů na výsledných 231 litrů. Nejde tedy o žádný stěhovák, což je patrné hned po otevření zadních dveří, potěší však dvojité dno, pod které se vejde i rezerva. S příplatkovým audio-systémem JBL se však namísto rezervy nastěhuje subwoofer, který tak praktičnost vozu opět lehce omezí.

Vraťme se ale zpátky do kabiny, které dominují tvrdé (avšak solidně zpracované) plasty. Z pozice řidiče zaujme jak stylový přístrojový štít, který chytře koncentruje maximum informací na minimálním půdorysu, tak i specificky pojaté provedení středové části palubní desky, která dostala tvar oválu se zabudovaným infotainmentem. V nabídce by navíc měly být i různé barevné dekory, obložení a orámování.

Pokud ještě zůstaneme u designových prvků – u exteriéru zaujmou například světlomety, které mohou být v závislosti na výbavě vybaveny Full LED technologií vpředu i vzadu. Do podběhů automobilka umístila 17“ kola, v základní výbavě Active ocelová, ve vyšších výbavách pak Aygo X dostává i 18“ litá kola. Díky paketu Air lze navíc do střechy instalovat plátěnou stahovací střechu.

Staronový litrový tříválec

Pod kapotou je dostupný pouze 1,0litrový zážehový atmosférický tříválec s přímým vstřikováním paliva, který nabízí nejvyšší výkon 53 kW (72 k) a 93 Nm točivého momentu. Jde tak o podobnou jednotku jako pod kapotou minulé Toyoty Aygo, jeho vnitřnosti však doznaly řady změn (nové technologie a materiály), díky čemuž vůz slibuje podobnou spotřebu i emise (v některých verzích by však spotřeba mohla být i nižší).

Přenos výkonu na přední kola zajišťuje buď pětistupňová manuální převodovka, nebo nová automatická S-CVT (Super CVT) převodovka, která nahrazuje starší robotizovanou MMT převodovku. Nová CVT převodovka přitom slibuje ještě lepší potlačení „gumového“ akcelerace a odstranění nešvarů starší MMT převodovky.

Podvozek pracuje se vzpěrami McPherson vpředu, zatímco vzadu je jednoduchá torzní příčka. Za předními koly se pak ukrývají odvětrávané kotoučové brzdy, zatímco na zadní nápravu automobilka umístila jednodušší bubnové brzdy, což ale při hmotnosti, výkonu a očekávaném využíváním vozu není žádné překvapení.

Od 299.000 Kč

A co ceny? Základ nabídky tvoří výbava Active, za kterou zákazníci zaplatí od 327.000 Kč. Při využití současné akční nabídky se slevou 8.000 Kč a Trade-in zvýhodnění 20.000 Kč se však zájemci o základní model mohou dostat až na částku od 299.000 Kč. Automobilka je přitom pyšná, že už nejzákladnější model nabízí vše důležité.

Kromě již zmiňovaného balíku bezpečnostních systémů tak posádka dostává například elektrická přední okna, manuální klimatizaci, LED denní svícení, multimediální systém se 7“ dotykovou obrazovkou, 2 reproduktory nebo 17“ ocelová kola. Verze Comort (od 340.000 Kč) ale přihodí vylepšené odhlučnění (celkové – motoru i podvozku), parkovací kameru, zrcátka i kliky v barvě, 4 reproduktory, otáčkoměr, kryt zavazadelníku nebo automatický omezovač rychlosti.

Pro tuto dvojici výbav automobilka nachystala konzervativní strategii barev karoserie, včetně odstínu čistě bílá, stříbrná třpytivá nebo černá noční obloha. Pro vyšší výbavy pak automobilka nabízí dvoubarevné laky (s černou střechou) v odstínu inspirovaném bylinkami: červená chilli, béžová ginger (zázvor), modrá juniper (jalovec) nebo zelená cardamon (kardamom).

Základem nabídky vyšších výbav je stupeň Style (od 362.000 Kč), který nabídne mlhovky, ochranné lišty dveří a lakované nárazníky, interiérové prvky v barvě karoserie, černou stropnici, multimediální systém s 8“ obrazovkou - podporující Apple CarPlay/Android Auto po kabelu a 17“ litá kola.

K paketu Style je navíc dostupný Paket Tech (+28.000 Kč), který přidává automatickou klimatizaci, ambientní LED osvětlení, bezdrátovou nabíječku, infotainment Toyota Smart Conect s 9“ obrazovkou a bezdrátovou konektivitou pro Android/Apple nebo možnost dálkového ovládání přes aplikaci MyT. Druhou alternativou je paket Vision (+18.000 Kč), přidávající přední i zadní parkovací senzory a LED světla s uvítací funkcí.

Oba tyto prvky přitom již ve standardu obsahuje výbava Executive (od 412.000 Kč), která dále nabízí i čalounění s koženými bočnicemi, 18“ litá kola nebo nové dekory dle karoserie (jiné než ve výbavě Style). Volitelně bude navíc k dispozici paket Smart (dálková klimatizace, Smart Entry & Start/9.000 Kč), paket JBL (4 reproduktory a subwoofer/14.000 Kč) nebo již zmiňovaný paket Air (26.000 Kč).

Komu by to stále nestačilo, může si zvolit výbavu Limited, která bude vyráběna pouze prvních 6 měsíců. Poté bude pravděpodobně nahrazena jinou speciální verzí. Výbava Limited (od 434.000 Kč) přitom slibuje 18“ litá kola, zelené lakování s unikátními oranžovými dekory Mandarina, speciální 18“ litá kola nebo speciální design textilních koberečků.

Během prezentace jsme si přitom mohli prohlédnout model ve výbavě Executive s příplatkovými pakety Smart, JBL a AIR s akční cenovkou 448.000 Kč, který si můžete prohlédnout ve fotogalerii.

A kdy se čeští zákazníci dočkají svých vozů? S koncem loňského roku skončila v kolínském závodu výroba původního modelu Aygo, od začátku roku probíhá přestavba výrobních linek na výrobu modelu Aygo X, na showroomech by se měly první vozy objevit v dubnu a od května by se prvních vozů měli dočkat i zákazníci. Ti si prý přitom již od ledna, kdy byly spuštěny objednávky, objednali okolo 120 vozů – aniž by je předtím vůbec osobně viděli.

Toyota Aygo X - české ceny
  1.0 VVT‑i 1.0 VVT‑i
Výkon [kw/min] 53/6000  53/6000 
Točivý moment [Nm/min] 93/4400  93/4400 
Převodovka 5st. man převodovka aut. převodovka S‑CVT
Zrychlení 0-100 km/h [s] 15,6 15,5
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km]  4,7 4,9
Celková hmotnost  [kg] 1360 1360
Objem zavazadlového prostoru [l]  231 231
Délka x šířka x výška [mm]  3700 x 1740 x 1510
Cena Active [Kč] 327.000 -
Cena Comfort [Kč] 340.000 375.000
Cena Style [Kč] * 362.000 397.000
Cena Executive [Kč] * 412.000 447.000
Cena Limited [Kč] * 434.000 469.000
* Výbava je podmíněna zakoupením příplatkového dvoubarevného lakování karoserie
Ondřej Mára
Diskuze (37)

Doporučujeme

Avatar - Roland Von Wagen
10. 2. 2022 01:10
Re: Urcite
10.700,- Téměř průměrný důchod.
9. 2. 2022 23:25
Re: Slušné
;-) :yes: Naprostý souhlas! :yes:
Avatar - xxc
9. 2. 2022 17:53
Re: Nelítostný
Lebo tie auta sa nebudu predavat preto, ze ludia v tom chcu silnejsi motor, ale preto, ze to budu najlacnejsie auta. Keby tam dali 40 kw motor, ludia to kupia, ked daju 33 kw dvojvalec, ludia to kupia. Ktore ine auto ma silnejsi motor? Sandero sce? Picanto 1.0 dpi?
Avatar - xxc
9. 2. 2022 17:48
Re: Urcite
Panko neviem co cakal, ale yaris stala do 20 000 a corolla mozno pred rokom aj nieco mohla stat do 25 000. Nove platformy toyoty chvalili, tak sa len informujem, ci je to fakt tak. V zivote som v tom nejazdil, osobne by som si najprv siel pozriet Jazz od Hondy. Keby som nemal kde nabijat. A s isofixami je to pravda, snad sa im nenarodi uz nic :-)
Avatar - petr petrumr
9. 2. 2022 17:29
Re: Nelítostný
keci v kleci, vystoupíš z Q7 rovnou pod kola matizu a jsi na ***.