Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota nabídne revoluční solid-state baterii do roku 2025, nebude však v elektromobilu

Ondřej Mára
Diskuze (33)

Baterie s pevným elektrolytem se poprvé překvapivě neobjeví v elektromobilu, ale v hybridu.

Automobilka Toyota je dobře známa svým přístupem k pohonným jednotkám, kdy chce nabídnout vhodné řešení prakticky pro každého zákazníka. Vedle vývoje spalovacích motorů a pohnu na vodík, ať už ve formě palivových článků nebo jeho spalování, ale investuje také do vývoje elektromobility a nových baterií. Včetně tzv. solid-state baterií, známých také jako baterie s pevným elektrolytem.

Ty jsou považovány za jednu z možných revolucí ve světě elektromobility, neboť by měly nabídnout rychlejší nabíjení, podstatně vyšší dojezd a zřejmě i vyšší úroveň bezpečnosti. Není tedy divu, že na nich pracují prakticky všechny větší automobilky, různé technologické společnosti i menší start-upy.

Gill Pratt, šéf Toyota Research Institute, pak během právě probíhajícího veletrhu spotřební elektroniky CES 2022 v rozhovoru pro Autoline prozradil, že vývoj solid-state baterií probíhá podle rozvrhu a první vozy značky, které je budou využívat, by se měly objevit ještě před koncem první poloviny tohoto desetiletí.

Vzhledem k tomu, že nyní máme začátek roku 2022, zbývají automobilce zhruba tři roky, než vozy s revoluční baterií uvede na trh. Zajímavostí Toyoty ale bude skutečnost, že solid-state baterie nepředstaví ve formě klasického bateriového elektromobilu, ale ve formě hybridu, takže si vůz stále ponechá i spalovací motor.

Na první pohled může jít o zvláštní přístup, Gill Pratt však nabídl vysvětlení, které dává dokonalý smysl. Elektromobily jsou totiž dnes stále považovány za prémiové vozy, jejichž ceny stále zůstávají vysoko nad ekvivalenty se spalovacími motory. Pokud by pak elektromobily dostaly tuto zcela novou technologii jako první, jejich cena by zřejmě zamířila ještě výš.

Ceny elektromobilů by se podle současných očekávání měly dostat na cenu aut se spalovacími motory zhruba v roce 2025, vozy s novými solid-state bateriemi by však stále měly prémiovou cenovku. Umístit baterii do hybridu ale znamená vsadit na menší baterii, která nebude tak drahá a neprojeví se výrazněji na ceně vozu.

Hybridní vozy navíc mohou představovat skvělý zátěžový test pro solid-state baterie, neboť u nich častěji dochází k nabíjení a vybíjení. Do klasických elektromobilů značky by se pak solid-state baterie mohly dostat až v době, kdy se jejich cena výrazněji přiblíží běžným cenám.

Ještě před uvedením na běžný spotřební trh by se však solid-state baterie mohly objevit ve sportovních vozech. A pro příklad nemusíme chodit daleko. Značka Lexus, prémiová divize Toyoty, totiž nedávno představila parádní koncept Electrified Sport, který má tvary nádherného kupé a podle odhadovaných parametrů by měl nabízet dojezd až 700 km a zrychlení 0-100 km/h za 2 sekundy. Zkrátka dokonalý základ pro využití solid-state baterií.

Ondřej Mára
Diskuze (33)

Doporučujeme

Avatar - MS-sport
12. 1. 2022 18:47
Re: Fantastický pokrok
Proti tobě se všichni spikli právě, zejména ty přírodní zákony :D :D
12. 1. 2022 16:00
Re: Fantastický pokrok
A kohopak ty beres vazne?

Klimaticti vedci (100%) jsou taky zpolitizovany?
Vsichni se proti tobe spikli, vid.
Avatar - MS-sport
12. 1. 2022 14:50
Re: Fantastický pokrok
Smajlíky patří tomu, že Země se neustále ohřívá :D Země se totiž i neustále ochlazuje. Říká se tomu přirozený proces ;-) a Drábová je politická nominantka, tu být tebou neberu moc vážně, je celej život závislá na politickým pozadí. :-!
12. 1. 2022 08:42
Re: Fantastický pokrok
K cemu patri ty smajliky?
Drabove?
Avatar - MS-sport
12. 1. 2022 06:55
Re: Fantastický pokrok
:D :D
Jaderný fyzik Jaroslav Novák. „Uhlí se nesmíme vzdát. Společnost neví, jaký katastrofický scénář může nastat,“ varuje.