Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Proace Verso Shuttle 2.0 D-4D – Když s sebou potřebujete sbalit půlku bytu

David Bureš
Diskuze (31)

Toyota svoji větší dodávku nabízí i v kombinaci pětimístné kabiny s delší karoserií. To pak dostanete auto, do něhož zvládnete zabalit opravdu cokoliv.

Segment velkoprostorových automobilů býval kdysi doménou MPV, na rodinné zákazníky přizpůsobených vozů s praktickou a prostornou kabinou. Ty jsou už ale nějakou dobu na ústupu, a tak je tento segment dnes na českém trhu doménou osobních dodávek, osobních variant užitkových vozidel. A nadmíru úspěšnou v tomto ohledu je v poslední době také Toyota Proace Verso, která aktuálně patří vůbec nejprodávanější velkoprostorové vozy u nás.

Současná generace se prodává od roku 2016 a stejně jako předchůdce vznikla díky spolupráci Toyoty se Skupinou PSA. Jedná se totiž o přeznačkovaného sourozence Citroënu SpaceTourer a Peugeotu Traveller, k nimž nedávno přibyl také Opel Zafira Life. Stejně jako ony je vedle osobní varianty Proace Verso dostupná také ryze užitková verze nazvaná jednoduše Proace. Toyota se přitom od sourozenců odlišuje prakticky jen jinak řešenou přídí evokující někdejší MPV Verso.

Praktický univerzál

Právě užitkový původ znamená, že se automobil umí přizpůsobit potřebám různých zákazníků. K dispozici jsou tak dvě různé délky karoserie nebo různé konfigurace interiéru s dvěma nebo třemi řadami sedadel s místem až pro devět cestujících.

K nám do testu dorazila varianta nazvaná L2, což znamená delší karoserii s celkovou délkou 5.309 mm, o 350 mm více než u L1. Rozdíl přitom připadá výhradně na prodloužený zadní převis (z 803 na 1.153 mm). Rozvor 3.275 mm totiž zůstává pro obě varianty zachován. V nabídce Proace Verso tak chybí nejkratší varianta, s délkou 4.606 mm a rozvorem 2.925 mm, v níž je dostupný bratrský Peugeot Traveller.

Testovaný Proace Verso je tak už pořádný kus auta, s nímž už si při manévrování musíte dávat pozor.  Délka 5,3 metru už zkrátka nějakou pozornost vyžaduje. Zároveň je však delší karoserie nabízena rovněž v kombinaci s jen dvěma řadami sedadel. My jsme tuto formu vyzkoušeli ve výbavovém stupni Shuttle, která však mezitím v pětimístné konfiguraci z nabídky vypadla. Proace Verso je však jako pětimístný model nadále dostupný ve vyšším stupni Family.

Shuttle dnes v osmimístné konfiguraci s třemi řadami sedadel přijde s testovaným motorem 2.0 D-4D (103 kW) na 940.170 korun včetně DPH. Jestli si pak vystačíte s kratším provedením L1, zaplatíte 907.500 korun. Za pětimístné Family pak dnes s testovaným motorem dáte 1.1016.400 Kč (L1), respektive 1.052.700 Kč (delší L2). Výbavu však rozšíří textilem čalouněná podlaha, stolky na zadní straně předních sedadel, 17“ kola, automatická dvouzónová klimatizace, hlavové airbagy pro zadní řadu sedadel, multimediální systém, vyhřívaná přední sedadla nebo zadní parkovací senzory. 

Jen dvě řady sedadel každopádně znamenají že místo zavazadelníku už tu máte doslova nákladový prostor, do něhož se podle technických dat vejde až 2.932 litrů zavazadel (respektive spíše nákladu). Délka ložné plochy je ostatně dlouhá 123 až 166 centimetrů, v závislosti na poloze zadní lavice, šířka mezi podběhy činí 124 centimetrů. Počítejte však s odhalenými plasty, které se stejně jako podlaha rychle poškrábou. Nakládku pak u testovaného exempláře usnadňují do stran otevírané dveře, s možností otevření do úhlu 180°. Ty jsou ale výdobytkem Shuttle, stupeň Family má běžnější vzhůru výklopné víko. Nakládací hrana každopádně činí 63 centimetrů.

Kombinace dlouhé a vysoké „dodávkové“ karoserie znamená, že vzadu má dostatek prostoru i dospělý, velká rezerva zůstává hlavně nad hlavou. 

Toyota Proace Verso Shuttle 2.0 D-4D Toyota Proace Verso Shuttle 2.0 D-4D

Přesun dopředu a pohled na palubní desku pak dokazuje, že jde původně o dílo Skupiny PSA. Část prvků interiéru totiž známe třeba z vozů Peugeot, ať už jde o hlavici řadicí páky, páčky pod volantem, ovládání tempomatu nebo třeba navigaci. Posaz je vyšší, jak je u dodávek zvykem. Co se pak týče celkového feelingu, pořád se v testovaném exempláři Proace cítíte jako v dodávce, ať už kvůli tvrdým plastům, odhaleným plastům v zavazadelníku nebo právě posazu, který celkově není nijak zvlášť pohodlný.

Jestli ale hledáte primárně rodinného nebo pracovního praktika, hodíte nad tím hlavou. Co vám však může vadit, jsou odkládací prostory, respektive jejich ztvárnění. Neustále jsem totiž třeba řešil, kam si dát chytrý telefon. Prostor u řadicí páky je příliš malý, mobil z něj pořád padá, ten na vrchu palubní desky zase příliš vzdálený a není tak moc po ruce.

Pohodlný i úsporný

Toyota je sice známá jako propagátor hybridního pohonu, kterým jím dokonce u svých osobních aut nahradil vznětové motorizace, jichž se automobilka zcela zbavila. Zároveň ale dobře ví, že v případě užitkových vozidel to bez nafty zkrátka nejde, a tak Proace Verso ani s jiným motorem než turbodieselem nepořídíte.

V našem testovaném exempláři pracovala slabší verze 2.0 D-4D o výkonu 110 kW, která mezitím mírně oslabila kvůli emisním úpravám na dnešních 106 kW. Jedná se o motor sdílený se sourozenci, ze zásob Skupiny PSA. Výhrad k němu vlastně nemám, má sice syrovější zvukový projev, jak už je u naftových dodávek zvykem, odhlučnění je ale celkově na slušné úrovni. Síly je pak dostatek na to, aby si motor poradil s takhle velkým vozem. Konkrétně největšího elánu se dočkáte kolem 2000 otáček.

Testovaný dvoulitr je dostupný také s automatem v podobě osmistupňové převodovky, my však vyzkoušeli výchozí šestistupňový manuál. Ten má sice poněkud tužší řazení, je ale přesné, a tak je celkový dojem pozitivní.

To samé platí také pro spotřebu paliva, která se drží v mezích. Závěrečný průměr po týdnu testování činil 8,1 l/100 km. Třeba ve městě se dalo dostat i k šestilitrové hranici, když byl zrovna slabý provoz, jinak se spotřeba držela právě kolem osmi litrů. Ať už mluvíme o jízdě po městě s hustší dopravou nebo třeba o dálničním přesunu. Když se pak rozhodnete na dálnici zrychlit, 150km/h přesun Toyota zvládne za devět litrů.

Jestliže o osobní dodávce budeme mluvit jako o rodinném voze, určitě od něho budete očekávat komfort. A přesně ten Proace Verso při jízdě poskytuje. Potěší na poměry takových aut slušné odhlučnění, na dálnici slyšíte jen lehký šum kolem A sloupků způsobený vyšší karoserií. Stejně tak mně potěšilo chování podvozku. Ten je pohodlný i při nízkém zatížení, kdy ani nebouchá. Přestože jinak Proace Verso dává najevo svůj dodávkový původ, v tomto případě dokazuje, že má blízko také osobním autům. Při manévrování každopádně počítejte s dlouhým převodem řízení.  

Toyota Proace Verso Shuttle 2.0 D-4D Toyota Proace Verso Shuttle 2.0 D-4D

Závěr

Testovaný exemplář Toyoty Proace Verso je opravdu neobvyklý, kombinace jen dvou řad sedadel a delší karoserie znamená, že zavazadelník už v tomto případě není ani tak zavazadelník jako spíše nákladový prostor, do něhož toho naskládáte opravdu hodně. Jen škoda, že tu chybí nějaké pečlivější oddělení zavazadlového prostoru od kabiny. Praktik to každopádně je, na rozdíl od modernějších osobních dodávek však v této variantě dává najevo svůj užitkový původ. Přece jen se uvnitř kvůli tvrdým plastům a celkovému ztvárnění Proace Verso ve variantě Shuttle pořád cítíte jak v dodávce. Varianta Family s pečlivějším čalouněním je však v tomto směru o krok dále.

Jestli ale hledáte maximum vnitřního prostoru, respektive co největší zavazadelník, žádné MPV nebo snad SUV mu nedosahuje ani po kotníky. Proace Verso navíc potěší pohodlným podvozkem nebo povedeným turbodieselem se slušným elánem i slušnou spotřebou. Já osobně bych raději volil nějakou variantu s třemi řadami sedadel, pro možnost obsazení více osobami. Zřejmě takový názor měli i zákazníci, protože pětimístnou variantu u testovaného stupně Shuttle už nepořídíte, standardem je dnes v jejím případě osm míst se třemi řadami sedadel. 

 

Nejlevnější verze modelu 755.040 Kč (1.5 D-5D/88 kW L1 Kombi)
Základ s testovaným motorem 809.940 Kč (2.0 D-4D/106 kW L1 Kombi) *Aktuálně oslabená varianta testovaného motoru
Testovaný vůz bez příplatků 940.170 Kč (2.0 D-4D/106 kW L2 Shuttle) *Aktuálně oslabená varianta testovaného motoru
Testovaný vůz s výbavou 1.000.670 Kč (2.0 D-4D/106 kW L2 Shuttle) *Aktuálně oslabená varianta testovaného motoru

 

Plusy

  • Bohatý vnitřní prostor
  • Obrovský zavazadelník
  • Slušná spotřeba paliva
  • Pohodlný podvozek

Minusy

  • Stále se cítíte jak v dodávce
  • Chybějící pečlivější oddělení kabiny od zavazadelníku
  • Odkládací prostory by stálo za to vylepšit
David Bureš
Diskuze (31)

Doporučujeme

Toyota Proace Verso Shuttle 2.0 D-4D
Cena základní sestavy 940 170 Kč
Výbava základní sestavy Přední mlhovky, dešťový a světelný senzor, nárazníky a boční lišty lakované v barvě karoserie, zatmavená zadní okna, 16“ ocelová kola s celoplošnými kryty, rádio s integrovanými displejem a čtyřmi basovými a čtyřmi výškovými reproduktory, bluetooth, posuvné boční dveře napravo i nalevo, čtyři airbagy, tempomat, plastová podlaha, plnohodnotné rezervní kolo, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna, zadní dvoukřídlé dveře otevírané do úhlu 180°, manuální klimatizace, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, příprava na tažné zařízení. Kč
Cena testované sestavy 1 000 670 Kč
Výbava testované sestavy Paket Cool – klimatizace vzadu se stropním rozvodem, multifunkční střecha, bezklíčový vstup, kožený multifunkční volant, multimediální systém se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou, funkce Apple CarPlay a Android Auto, zadní parkovací senzory (40.000,-), navigace (+10.000,-), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 6.1 / 5
Emise CO2: 142
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 2932 / 0
Objem nádrže (l): 69
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1748 / 967
Rozměr pneu: 215/65 R16
Toyota Proace Verso Shuttle 2.0 D-4D
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5309
b) šířka (mm): 1920
c) výška (mm): 1910
d) rozvor (mm): 3275
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1618
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
5. 3. 2021 16:10
Re: Family
Postupy jsou 2.

Prvni je, ze do orifinalnich uchytu v podlaze se bez uprav auta zakotvi dodatecne mezikolejnice a do nich teprve originalnim zpusobem sedadla bez jakekoli upravy. Posun prostredni rady je cca 7 cm vzad, zadni pak cca 12 cm. Na nohy pribude 7 cm ve druhe, respektive 5 cm mista ve treti rade. Kufr se zkrati o 12 cm. Protoze vlozene mezikolejnice jsou nad urovni originalni podlahy, je vhodne, pokud chce mit uzivatel rovnou podlahu po vyjmuti sedadel, celou podlahu vyrovnat (zvednout) o cca 5 cm vhodnym materialem a zakryt treba kobercem. Mezikolejnice lze vyrobit z originalni koupenych nekde v bazaru nebo si je vyrobit dle rozmeru tech, co jsou v aute. Kotveni na podlahu se provadi pomoci U sroubovanych pevnostnich svorek.

Druhy pak ten, ze vymontujete z auta originalni kotvici kolejnice (jsou prisroubovane skrz celou podlahu pevnostnimi srouby az do podvozku auta. Auto ma na podvozku v pravidelnych rozestupech pripravene otvory a navarene matice pro montaz kolejnic (i Verso ma pripravu na montaz VIP posuvnych kolejnic), upravite si patricne polstrovani podlahy patricnym vyrezem vzad dle libosti a posunete originalni kolejnice vzad a znovu je prisroubujete do orginalnich otvoru v podvozku auta. V teto variante vam nebude nic vystupovat nad uroven originalni podlahy. Jen vam vznikne otvor pred kolejnicema, ktery opet zaplnite vhodnym materialem.
5. 3. 2021 14:28
Re: Family
Zaujal me ten vas popis, protoze je v nem vse, co jsem se chtel zeptat. Jedne veci ale nerozumim. Konkretne teto casti: "V pripade, ze by nekdo chtel v teto shuttle variante vice mista na nohy ve druhe rade, lze to resit a sedadla se daji take posunout smerem vzad. Bezpecnostni pasy jsou dostatecne vzadu ve sloupkach auta. K posunu je treba posunout podlahove konzoly sedadel smerem vzad. "
Jak mam chapat posledni vetu? Nejsou ty sedadla pevne na miste? Resp. je potreba rozebrat ty uchyty v podlaze a nejak je zbastlit?
16. 11. 2020 18:49
Re: Pseudo Toyota
Pozor na to... bo Toyota Android Auto v tomdle modelu az do letosniho roku nemela k dispozici (Peugeot a Citron ano, ale Tojka ne) a ani nenabizi dodatecne zprovozneni. Nemela na to licence. Viz jejich ofiko web, kde se o tom pise.

No a MirrorLink letos odpiskal Samsung. Skoncila jeho podpora. A to i na starych telefonech. Sluzba bude s novym uzivatelskym profilem nebo aktualizaci zakazana na vsech jejich telefonech. Vice rekne google.

Takze v techto Tojkach do 2020 si externi navigaci na interni obrazovku radia nepripojite.
16. 11. 2020 12:45
Re: Pseudo Toyota
tazne na tudle tojku/space/travel jsou ruzne.. ja jsem potreboval extra silne (mam zvysenou unosnost zadni napravy & vyssi moznou hmotnost vleku) a zaroven bez snizeni sv. vysky, tak je rucne sundavaci.

To jen na doplneni.
Avatar - Emel
16. 11. 2020 11:27
Re: Dobrý příklad
Subaru Libero rulez!