Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota prodala už devět milionů hybridů, začala Priusem

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
Toyota se chlubí devíti miliony hybridních aut, které našly svoje zákazníky. Číslo bude narůstat i nadále, protože poslední milion trval shodou okolností pouhých devět měsíců.

Toyota Motor Corporation s mírným zpožděním oznámila, že k 30. dubnu letošního roku globální odbyt hybridních vozů této značky dosáhl 9,014 milionů kusů. Za pouhých devatenáct let. O kombinaci konvenčních pohonných jednotek a elektromotorů si lze myslet cokoliv, ale u malých aut typu Yarisu určitě smysl má, tady se turbodiesel v Evropě rozhodně nevyplatí a dá se s ním jezdit pod čtyři litry. A Toyota byla první, kdo takové osobní auto dovedla do opravdu hromadné výroby. Prototyp představila už v polovině devadesátých let.

Nejstarším vozidlem této kategorie japonské značky byl ovšem v srpnu 1997 malý autobus Coaster Hybrid EV na základě třetí generace příslušné řady. Úvodní Prius byl představen o čtyři měsíce později, v prosinci téhož roku. Na starý kontinent se však prakticky nedostal a u nás není příliš známý. Toyota se pochlubila i zajímavými čísly. Její „ekologická“ vozidla vypustila do ovzduší o 67 milionů tun méně emisí CO2 než srovnatelné konvenční automobily a ušetřila 25 milionů kilolitrů (m3) paliva. Jistě, oxid uhličitý není vše...

Co na tom, že hybridy mají za sebou v současnosti 120 let vývoje? Prvním byl pravděpodobně americký Armstrong Phaeton z roku 1896, původně konstrukce vynálezce Harryho E. Daye. Pohonná jednotka, benzinový dvouválec 6,5 l, napájela přes setrvačník a dynamo akumulátor. Ten sloužil nejen pro elektrickou síť, ale také coby startér a dodával potřebnou energii ovládání spojky. Třístupňová převodovka tedy fungovala polosamočinně a řadilo se pod volantem! Ferdinand Porsche se svými pokusy pro vídeňskou firmu Lohner přišel až později, na přelomu století.

Toyota možná v současnosti zaspala v oblasti čistých bateriových elektromobilů (věnuje se také palivovým článkům), jenomže její technika je v praxi mnohem použitelnější. Hybridní systémy dnes vyrábí i v Číně. V úvodu zmíněný Prius se dočkal už čtvrté generace, plug-in hybridní verze Prime se objeví na trhu ještě letos. Pouze na elektřinu ujede 35 km a oficiální normovaný dojezd na oba druhý paliva činí 965 km. Na starém kontinentu se nabízí třeba i hybridní Auris a nově RAV4. Aktuálně Toyota prodává v různých částech světa, více než devadesátce zemí, 33 modelů. Do roku 2020 chce dosáhnout patnáctimilionové hranice, to znamená každoroční odbyt 1,5 milionu hybridů.

Tato hranice není nereálná, navíc se do celkové sumy počítá i Lexus. Starší Priusy jsou oblíbené i jako ojetiny, jenže v Evropě je jich hodně málo. Také s velkorysou sedmiletou zárukou na baterie již skončila, protože se jí výměna nevyplatila (nyní nabízí většinou pětiletou). Ale hromadná produkce logicky přinese další redukci nákladů a také pochopitelně konečných cen.

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
24. 5. 2016 00:02
Re: SOUDRUZI NÁČELNÍCI JACHAČŮ :
Jsou tam započítané. Nezávisle to analyzovalo vícero institucí a výsledky jsou podobné, tam kde se nevyrábí významná část el. energie z obnovitelných zdrojů generují elektroauta více CO2 než auta se spalovacími motory, třeba zde studie ohledně HongKongu
[odkaz]
23. 5. 2016 07:21
Re: SOUDRUZI NÁČELNÍCI JACHAČŮ :
a co vzit v uvahu dostupnost vzacnych prvku? jaky smysl ma nahrazovat neco, ceho neni dost, necim, ceho je kriticky malo??
Avatar - AUDIRS6
21. 5. 2016 21:56
Re: SOUDRUZI NÁČELNÍCI JACHAČŮ :
a ty co tu ? Uz si bol rucne umyt dlhodobo testovane ACZ CRV-cko a vylestil komplet aj vyfuky ? >:-[] >:D
21. 5. 2016 19:40
Re: SOUDRUZI NÁČELNÍCI JACHAČŮ :
nechce se me to cele louskat, ale zapocitavaj tam do fosilnich aut i produkci elektriny a jejich splodiny prave na rafinaci ropy v benzin/naftu? pokud ne, tak je to zase zkreslenej vypocet ku prospechu prave fosilnich aut
Avatar - TeeJay
21. 5. 2016 19:34
Re: SOUDRUZI NÁČELNÍCI JACHAČŮ :
Trefa. On Fostek často nejdřív píše a pak myslí. ;-)