Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Auto Tipu 8/13 právě vychází: Škoda Superb Combi TSI na 100 000 km

Auto Tip Klassik
Diskuze (143)
Aktuální číslo časopisu Auto Tip přináší dlouhodobý test Škody Superb Combi s dvoulitrovým turbomotorem TSI. Největší ze škodovek zvládla porci 100 000 km za dva roky bez poruch, prospělo by jí ale více originality.

Zatím posledním autem, které má za sebou dva roky a 100 000 kilometrů ve službách redakce Auto Bildu, je tmavě zelená Škoda Superb Combi. Vůz, který asi nejlépe dokumentuje, kam se značka dostala od doby, kdy ji v roce 1991 koupil koncern Volkswagen. Zatímco v případě první generace (2001-2008) limitovala prodej existence jen verze sedan, navíc příliš okatě příbuzné se starším passatem, „dvojkový“ superb (interně značený B6) je o pořádný kus dál. Představil se na autosalonu v Ženevě v roce 2008, o měsíc později se v závodě Kvasiny naplno rozjela jeho sériová výroba. Fleetové prodeje podpořila elegantní a velmi vzdušná verze Combi, zatímco sedan zaujal atypicky řešenou zádí Twindoor, kterou lze otevřít částečně (sedan) i úplně (liftback). V prodejích modelu jasně vítězí kombi, v ČR jde o 67 %, v Německu dokonce o 88 %. Větší podíl sedanů jde u nás na konto státní správy, pro primátory a ministry je superb skoro povinnou volbou tím spíše, když se jím teď nechává vozit i prezident. Vedle větší užitné hodnoty to má podle nás dvě příčiny: Combi dostalo nadčasovější tvary zádě, navíc se povedlo opticky lépe zamaskovat určitou disproporci ve tvarech superbu. Použitá platforma nedovolila roztáhnout rozchod kol tak, aby šířka vozu lépe ladila s opulentní délkou 4,9 m. V podélném směru tak v této škodovce panuje zejména na zadních sedadlech nevídaný nadbytek prostoru, v příčném je místa právě tak akorát. Výrobce na letošní rok nachystal facelift, který oficiálně ukáže na autosalonu v Šanghaji. A ještě jeden zajímavý poznatek z největšího západoevropského trhu – v Německu tvoří 66 % klientely superbu lidé, kteří ke Škodě přešli od jiné značky.

Na vyloženě diskontní ceny si ale nehraje už ani korejský Hyundai, natož pak Škoda u své vlajkové lodi. Proto se určitě vyplatí sledovat akční verze mladoboleslavských vozů. U menších je to aktuálně edice Fresh, která stlačila ceny zajímavě vybavených provedení na úroveň, z níž musí bolet hlava i dovozce dacií, pro luxusnější superb jde o akční provedení Drive. Jen stručně – výchozí cena všech úrovní výbavy (mimo vrcholnou Laurin & Klement) je u specifikace Drive o 30 000 až 40 000 Kč nižší, k tomu se přidávají různé pakety v ceně až 59 700 Kč zdarma - i základní výbava Active tak dostane bixenony či zadní parkovací senzory. Dlouhodobě testovaná verze Superb Combi 2.0 TSI DSG v základu vyjde na 858 900 Kč, velmi dobře vybavená vyšší výbava Elegance/Drive stojí 919 900 Kč. Zvídavým typům lze doporučit srovnání cen v ČR a SRN, tuzemské vyjdou o dost výhodněji.

Ale pojďme už k zápiskům v palubním deníku. Spousta chvály mířila k velkým sedadlům, která vám nezničí záda ani na hodně dlouhých cestách. I po 100 000 km navíc vypadají fit, marně jsme na nich hledali prosezená místa či otřepy čalounění. K použité alcantaře (interiér Emory, 50 900 Kč) se našla kritika na její dost obtížné čištění, řadě cestujících se nelíbilo obložení přístrojové desky a dveří imitací dřeva Noblesse, která je sice u většiny výbav ve standardu, ale vypadá staromódně jak ze sedmdesátých let. Zde bychom radili připlatit 1100 korun za imitaci kovu, která je přece jen pohlednější. Navigace Columbus s TV tunerem (49 500 Kč) bývá v Česku terčem zlodějů, navíc pracovala příliš zdlouhavě, hlášení dopravních problémů na bázi TMC se často ukázalo jako zpožděné. Výrobce vše průběžně řeší, nicméně v tomto případě bychom bez rozpaků sáhli po některém jednodušším a výrazně levnějším přístroji.

„Je to vlastně auto bez velkých emocí. Ničím vyloženě nenadchne, ale také ničím nenervuje. Časem zjistíte, že se můžete soustředit jen na jízdu a řízení, a vůbec nic neřešíte,“ trefně popisuje charakter superbu další zápis z knihy jízd. Pravdou je, že vlajkové lodi české automobilky by neškodilo trochu více originality a odvahy. Tím spíš, když se dvojitě výklopná záď sedanu účinným marketingovým lákadlem nestala. V případě combi, které přímo vybízí k dálkovým jízdám, by jím mohly být adaptivní tlumiče, který by vyřešily i bouchání od předních kol při přejezdu krátkých nerovností. Škoda že se jich nedočkáme ani s aktuálním faceliftem.

Délkou 4,9 m slibuje Superb Combi vysoce nadprůměrnou prostornost, na druhou stranu ale potenciální prostor není využitý dokonale. Část litrů zavazadelníku se obětovalo nahoře dost zešikmené zádi, další porci spolkl taneční sál před zadními sedadly. Jistě, základní objem kufru 633 l je parádní, na druhou stranu nová Octavia Combi nabízí téměř shodných 610 l a vlajkové lodi v tomto směru jasně dýchá na záda. Ideální by v případě

superbu byla posuvná zadní sedadla i s naklápěním opěradel.

Pokud jde o motory, u nás jasně kraluje duo 2.0 TDI/103 a 125 kW s podílem 49/36 %, ale ne všechna auta v dlouhodobém testu Auto Bildu jezdí s koncernovým „tédéíčkem“, to by byla trochu nuda. A tak padla volba na benzinový motor 2.0 TSI/147 kW, který byste jinak našli třeba v minulé Octavii RS. Jde o točivý, velmi kultivovaný agregát s pořádnou zásobou síly. Když mu nešlapete na krk, umí jezdit i s docela rozumnou spotřebou (8,9 l). Samozřejmě že velký podíl ně meckých dálnic bez omezení rychlosti si vzal svou daň (celkový průměr 10,7 l), více však vadila nádrž jen na 60 litrů paliva.

Dvoulitr se prodává pouze s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, ke které nebylo výhrad ani během testu, ani po rozložení vozu na komponenty. U této verze nás ale trochu zarazilo provedení výfuku se čtyřmi koncovkami ve dvou větvích – na luxusní auto s automatem trochu moc „tuningový“ prvek.

ZÁVADY A OPRAVY

3108 km: Vypadlá krytka světla ve dveřích - Oprava svépomocí (0,-)

56 278 km: Výměna pojistky zadní prostřední opěrky hlavy - Záruka

64 046 km: Výměna předních brzdových destiček - 4750 Kč

Kompletní text, včetně všech tabulek, naměřených hodnot a závěrečného hodnocení si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 8/13, který je právě k dostání na stáncích.

Auto Tip Klassik
Diskuze (143)
16. 4. 2013 20:33
Re: SUPERBÁLNÍ SUPERB
Tak jen do toho, piš co a jak se vyvíjí ve škoda auto a nebo někde jinde.
Avatar - Hammunasakra
16. 4. 2013 10:09
Re: SUPERBÁLNÍ SUPERB
:yes: :yes: :-)
Milý Hendly!
Děkuji za vtipný veselý (pro mne dopolední) příspěvek - z vás by měla radost i BUBÁ BLONDÝNA :-)
Jsem ráda že "nejste jen v zajetí automagazínů" - to by byl docela SMUTNÝ život (i pro toho kdo má auta opravdu RÁD ;-)
Já se tedy "v průmyslu" trošku NEpohybuji, ale u pár automobilek "uvnitř" (NEbudete věřit, ale i ve Škoda Auto :-) ) BYLA a pro jednu automobilku i PRACOVALA ;-)
NEžiji v česku (před pár lety pár let ano) ale i kdybych žila, tak by vaše argumentace "nevidím důvod proč ti věřit, když ani nevíš jak velký objem vozů zde škodovka vyrábí" je VÍC než "mimo" (pro znalost/NEznalost automobilového trhu nebo aut jako takových :-)
(a jestli se stále ještě vyrobí víc kusů na českém území, tak SORRY - ono to "zanedlouho" bude TAK jak jsem napsala.. ;-)
Pokud opravdu NEvíte jak to "funguje" a opravdu to (bez "narážek/urážek") CHCETE vědět, ráda (to co vím) "předám" dál :-)
Pěkný den (já osobně raději s JINÝM vozem než značky škoda - sorry ;-)
15. 4. 2013 21:11
Re: SUPERBÁLNÍ SUPERB
Protože nejsem jen v zajetí automagazínů a pohybuju aspoň trošku v průmyslu. A z toho co vím musí být navrhnout tak komplexní stroj jako je automobil pořádná fuška i když jsou základní součásti k dispozici.
Nevidím tedy jediný důvod proč ti v něčem zde věřit když ani nevíš jak velký objem vozů zde škodovka vyrábí a jak velký objem vývojových prací zadává na českém průmyslovém trhu.
Jak je to u Dacie by mě zajímalo, ale od tebe lze těžko brát objektivní data.
Avatar - Hammunasakra
15. 4. 2013 18:32
Re: SUPERBÁLNÍ SUPERB
No (přece) protože to takhle funguje VŠUDE (třeba i u té Dacie :-)
PS: Otázka je PROČ si to (třeba zrovna) vy "předstaVWujete" JINAK ;-)
Avatar - Hammunasakra
15. 4. 2013 18:30
Re: SUPERBÁLNÍ SUPERB
Protože takhle to funguje VŠUDE (třeba i u té Dacie :-)
PS: Otázka je PROČ si to (třeba zrovna) vy "předstaVWujete" JINAK ;-)