Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (1. díl): Prvních tisíc

Ladislav Černý Ladislav Černý 1. 5. 2017 • 10:52
24
9
Zobrazit náhledy (24)
Průměrná spotřeba během první tisícovky kilometrů činila podle palubního počítače 6,7 l/100 lm Po kontrole a dohuštění jsme v palubním počítači nastavili nové hodnoty Zatímco ručka teploty chladicí kapaliny motoru atakovala po studeném startu osmdesát stupňů, olej ještě nedosáhl ani padesáti stupňů Šestistupňovou přímou řazenou převodovku dostal dvoulitrový turbodiesel ve výkonech 90 a 110 kW V mrazivém lednu jsme nemohli vynachválit účinné vyhřívání obou předních sedadel Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI Vznětovou jednotku tvoří v modelu Caddy Maxi výhradně dvoulitr. S předním pohonem lze volit mezi 75 a 110 kW. V zimních měsících přijde vhod zateplení akumulátoru Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI Litrový tříválec v Caddy Litrový tříválec nechává pod kapotou spoustu místa. Osvědčil slušnou sílu a příjemnou spotřebu zejména ve městě. Jednotka 1.0 TSI má jen pět převodových stupňů spolu se čtyřválcem 1.2 TSI Litrový tříválec v Caddy
Tři měsíce budeme prověřovat Caddy s nejsilnějším dvoulitrovým turbodieselem. Co ukázaly první kilometry?

Mrazy hluboce pod nulou až do minus dvaceti a na ukazateli ujeté vzdálenosti pouze dvouciferná hodnota. Tato kombinace velí k velké šetrnosti k silnému turbodieselu v novém Volkswagenu Caddy. Syrový motor jsme tedy po každém studeném startu zahřívali postupně a turbodmychadlo zatěžovali maximálně do poloviny, dokud motorový olej nevystoupal nad 60 °C. V desetistupňovém mrazu bylo k tomu třeba ujet přibližně pět až deset kilometrů.

Ohledy ke studenému motoru

Údaj o teplotě oleje v hlavním menu palubního počítače má pro životnost motoru velký význam. Najdou se i tací, kteří v ranních mrazech vyjedou ze satelitu půl kilometru na dálnici a tam hned sešlápnou akcelerátor až na podlahu. Krátká doba jízdy do zaměstnání a rychlé ohřátí motoru a topení jsou tak lákavé. Na omluvu takových řidičů je třeba říci, že v návodu k obsluze moderních automobilů se nic o nutnosti postupného zahřívání turbomotoru nedozvíte. Přitom jde o naprosto logickou věc, kterou zná naprostá většina sportujících lidí. Před plným výkonem je třeba svaly přiměřeným pohybem zahřát, jinak může dojít k vážným následkům.

Kdyby ranní „kaliči full gas“ viděli, co se děje v plně roztočeném turbodmychadlu slabě mazaném vymrzlým olejem, asi by se jim udělalo nevolno a hned by zvolnili. Ložiska turbodmychadla však v omezeném počtu takový „výbrus“ vydrží, později však jeho drahou výměnu už odvrátit nelze. V době, kdy automobilky z důvodu ušetření pár centů přestaly do většiny vozů dávat teploměry oleje či dokonce i kontroly studeného stavu, je Volkswagen v nového modelu Caddy skvělým příkladem.

Spotřeba v mrazech

První tisícovku kilometrů zatíženou syrovým motorem, velmi mrazivým počasím a mnohdy pomalou jízdou kvůli kluzké vozovce jsme dle palubního počítače ujeli s průměrnou spotřebou 6,7 l/100 km. Tento údaj také odpovídal množství dotankované nafty po první vypnutí pistole. Vzhledem k sejití extrémních podmínek jsme předpokládali ještě větší žízeň, takže po ujetí tisíce kilometrů jsme s novým dvoulitrovým turbodieselem nesmírně spokojeni. Ještě však nenastal čas, abychom nejsilnější motorizaci modelu Caddy vyzkoušeli v plné síle. Té jsme stanovili minimální nájezd 1500 km, který u automobilů sedmdesátých a osmdesátých let znamenal první návštěvu servisu a povinnou výměnu motorového oleje a filtru.

Olej pomalejší než voda

Stoupání teploty chladicí kapaliny motoru a oleje není kontinuální. Rychleji se ohřívá voda, olej mívá zpočátku přibližně dvaceti- až pětadvacetistupňový skluz. Zobrazily to také přístrojové ukazatele zkoušeného caddy. Zatímco teploměr chladicí kapaliny překračoval sedmdesátistupňovou hodnotu, displej teploty motorového oleje ještě ukazoval tři vodorovné čárky, tedy reálně pod padesát stupňů. Proč ukazatel oleje nezobrazuje hodnoty pod padesát stupňů? Naznačuje řidiči, že tak nízká teplota oleje není pro běžný dlouhodobý provoz (tím spíše v plném zatížení) přijatelná.

Tlak v pneumatikách

Po ujetí tří stovek kilometrů se na přístrojovém štítu rozsvítila žlutá kontrolka nahuštění pneumatik a text, že pravá přední pneumatika nemá správný tlak. Zastavili jsme a pohledem nezjistili zvláštní úbytek tlaku. Na nejbližší čerpací stanici se ukázalo, že všechny ostatní pneumatiky mají přesný tlak, ale pravá přední ukazuje odchylku 0,02 MPa (0,2 baru). Po dohuštění jsme v Návodu na obsluhu nastudovali postup a v palubním počítači nastavili aktuální nahuštění.

Volkswagen ke kontrole tlaku pneumatik používá systém vyhodnocující data z jednotky ABS, která v případě podhuštění jednoho kola na nápravě podá informaci o různé rychlosti otáčení kol. Jednoduchý, praktický a bezúdržbový systém Volkswagenu kvitujeme. Přímé kontrole tlaku pneumatik pomocí ventilků vysílajících signál se doporučujeme bránit jako čert kříže, protože při každé výměně (všech kol či jen rezervního) je třeba načítat diagnostikou kódy do řídicí jednotky. Životnost ventilku v ceně několika stovek či tisíců korun se navíc pohybuje kolem pěti let.

Péče o motorový olej

V rámci dlouhodobého testu se také zaměříme na kvalitu informací v Návodu k obsluze. Jelikož mazání motoru nejvýznamněji ovlivňuje jeho životnost, probereme tentokrát tuto oblast. V textu návodu je pro měření hladiny oleje tučným písmem zdůrazněno, že měrku je třeba vytahovat s motorem při provozní teplotě. Další pochvalu si zaslouží informace, že během prvních pěti tisíců kilometrů může dojít ke spotřebě oleje až jeden litr/2000 km, proto je třeba hladinu kontrolovat po každém tankování nafty. Další dobrá rada spočívá v doplnění oleje do horní přípustné oblasti (k maximu), když má následovat jízda ve velkém zatížení například s přívěsem či na dlouhé dálniční trase. Trochu nás zarazila jen informace, že v případě výměny oleje mimo servis má majitel vozidla nejprve nechat motor zcela vychladnout a pak vypustit olej. Chápeme, že jde jen o ochranu výrobce před případnými žalobami na popáleniny, ale pro dokonalejší vytečení motorového oleje spolu s nečistotami je nutné, aby měl provozní teplotu.

Nebere nic

My jsme po ujetí první tisícovky kilometrů nezaznamenali znatelné snížení hladiny motorového oleje. Je to dobrá zpráva nejen pro peněženku majitele, ale také životnost filtru pevných částic, který by se zanášel olejem pronikajícím do nafty. Na příkladu zkoušeného vozidla je vidět, že Volkswagen se udanou velkou hodnotou spotřeby oleje během prvních pěti tisíc kilometrů spíše hodně jistí, než že by to byla pravidelná záležitost.

Objem náplně dvoulitrového turbodieselu činí 4,6 litru, což je obecně dost. Servisní interval až 30.000 km bychom i při převaze dálničních jízd zkrátili na dvacet tisíc. Při běžné ceně litru tohoto oleje splňujícího normu VW 507 00 kolem tří set korun nejde o extrémní finanční zátěž bohatě vyrovnanou dlouhou životností motoru. To má u modelu Caddy mimořádný význam, protože je ve své kategorii vozidel vyhlášený jako velký držák. Stačí důsledně respektovat jeho užitečné zatížení a nepřetěžovat zadní nápravu, aby vůz spolehlivě a dlouhé roky sloužil. To platí pro živnostníky, ne však velké fleety, kde se přísně počítají náklady na dobu leasingu. V takovém případě majitele nezajímá životní cesta vozu po pěti letech či cca sto tisících kilometrech, proto je pro živnostníka vhodnější si koupit nový vůz a patřičně jej hýčkat. V dalším dílu se podíváme, jak zkoušené caddy obstálo po pěti tisících kilometrech a připojíme rady týkající se nafty.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 TDI CR
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1968
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 110/3500
Točivý moment (N.m/min-1)340/1750-3000
Emisní norma Euro 6
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
D/š/v (mm) 4976/1793/1868
Rozvor (mm) 3006
Rozchod P/Z (mm) 1537/1544
Světlá výška (mm) 158
Pohotovostní hmotnost (kg) 1537
Celková hmotnost (kg) 2345
Hmotnost nebrzděn. přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1400
Objem nákladového prostoru (m3) 1,35/3,88
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,3
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,1/4,4/5,0
Objem nádrže nafty (l) 55
Objem nádrže AdBlue (l) 9
Cena (Kč bez DPH) 592 740*
*Aktuální zvýhodnění

Plusy

  • Komfort jízdy
  • Velký prostor
  • Silný motor

Minusy

  • Pomalý nástup topení v zimě

Litrový tříválec v Caddy

Opačným pólem motorizace zkoušené nejsilnější Caddy 2.0 TDI 110 kW tvoří litrový zážehový tříválec TSI o výkonu 75 kW. Pohání jen kratší model Caddy, prodloužené provedení Maxi tuto jednotku nemá.

Po nastartování tříválce nebylo příliš znát, že jde o lichou konstrukci válců, protože motor byl navzdory absenci tlumicích materiálů v kapotě velmi dobře odhlučněný. Příjemnému chodu bez velkých vibrací pomáhal dvouhmotový setrvačník. V mrazivých ránech se velmi rychle ohřál a topil v interiéru. V rámci celého testu jsme nad jeho spotřebou 6,2 l/100 km mohli jen žasnout, protože malý tříválec prošel velkým počtem studených startů a jízd na krátkou vzdálenost. Ani jízda po dálnici nebyla utrpením, jak to u velmi krátce zpřevodovaných tříválců bývalo. Ty se také vyznačovaly velmi malou olejovou náplní. Volkswagen však testovanému přeplňovanému tříválci dopřál čtyři litry oleje stejně jako ostatním zážehovým jednotkám o objemu 1,2, 1,4 a 1,6 litru. Pro životnost technicky vyšperkované jednotky je to velmi dobrá zpráva.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Ešte stále
| 14. 3. 2018
Měl jsem Caddy r.v.2008 slaboučké PD 55KW. Loni jsem koupil nový model 110KW. Věděl jsem přesně do čeho jdu a jsem spokojen. Používám na práci i soukromě. Vzadu "užitkové" listové pružiny v základu (za příplatek se ještě nabízí HeavyDuty pro větší zatížení). Je fakt, že když nic nevezu, zadek je hlučnější a uskákanější. Ale to je bohužel ta daň za tu možnost auto vydatně naložit... něco za něco. Kdybych jen vozil děti do školy a na nákup do obchodu, asi bych do toho nešel... Ještě doplním jak píše Somewhere .. když neberu v potaz motor, všechno ostatní je jen stále dokola facelift. Až překvapivě velké množství prvků na chlup stejné jako v předchozích generacích. Možná jsem čekal větší revoluci.. ale zase na druhou stranu proč asi měnit něco co funguje
Ešte stále
| 1. 5. 2017
Urcite nie je osobne auto. Primarne je to uzitkove auto s tubou zadnou napravou. A toto je jeho osobna verzia. Ak nevidis rozdiel, neviem ako lepsie to vysvetlit. To ze je to koncepcne stary voz ktory rokmi len upravuju je ale fakt.
Na druhu stranu svoj ucel ako uzitkove auto plni dobre. Tuha naprava je predzvestou dlhej zivotnosti...
Ešte stále
| 1. 5. 2017
Osobná verzia úžitkového vozidla nie je osobné auto? Je primárne určené na prepravu osôb, dokonca niektoré verzie, ak sa nemýlim, ponúkajú vyslovene rodinám. Problém bude asi v tom, že to auto je už starý vrak, vždy ho len trochu premaľujú a označia za novú generáciu...
Ešte stále
| 1. 5. 2017
Ale toto nie je osobne auto. Je to auto uzitkove a toto je jeho osobna verzia...
Ešte stále
| 1. 5. 2017
Ešte stále je v tom tuhá zadná náprava? V roku 2017 v osobnom aute?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku