Volkswagen dál sype peníze do Rivianu. Slibuje si od toho i nový software
Koncern Volkswagen oznámil, že navýší plánované investice do americké automobilky Rivian. Ta tak bude mít peníze na start výroby menšího modelu. Němci doufají, že se dostanou k americkým inovacím.
Partnerství Volkswagenu a Rivianu není nic nového. Tento týden ale obě firmy oznámily, že investice Volkswagenu bude vyšší než se původně plánovalo. Půjde o 5,8 miliardy dolarů místo v červnu oznámených pěti miliard. Firmy také nyní půl na půl založí společný podnik, bude vyvíjet software a technologie pro elektrické vozy.
Pro Rivian jsou nyní peníze velmi důležité. Chystá se na start výroby modelu R2, který by měl být konkurentem vozů jako je Tesla Y. Firma ale naráží na stále vyšší úroky na úvěrech, a to kvůli obecně dražším penězům i kvůli nedůvěře bank v dobré prodeje, protože elektromobilům se nedaří tak, jak se původně očekávalo.
„Toto partnerství a tato dohoda pro nás zajistí kapitál, abychom nejen mohli zahájit výrobu R2 v Normalu, ale na také spuštění a růst R2 v našem závodě v Georgii,“ řekl novinářům šéf Rivianu RJ Scaringe. Odkazuje na stávající závod ve městě Normal v Illinois a opožděnou stavbu továrny v Georgii, kde firma žádá o půjčku od americké vlády.
Scaringe dodává, že díky přílivu peněz by měl být Rivian řečí byznysmenů „cash flow pozitivní“: do firmy poteče více peněz, než kolik jich bude utrácet. Obvykle podobné start-upy jen pálí hotovost přípravou výroby a tržby z prodeje jsou jen ve vzdálené budoucnosti. Pokud neseženu ochotné investory, mnohdy zbankrotují dříve, než se produkt vůbec dostane na trh, a to bez ohledu na jeho kvality.
Rivian letos za prvních devět měsíců vykázal ztrátu čtyři miliardy dolarů a předpokládá, že se mu letos podaří prodat mírně přes 50 tisíc vozidel. Teoreticky tak na každém prodaném voze ztrácí desítky tisíc dolarů, problémem ale je, že investuje do výroby modelů, které ještě nevyrábí ani neprodává.
I Volkswagen má ale své cíle. Řada analytiků zmiňuje sázku na software Rivianu. Německý koncern se už roky trápí s vývojem nových systémů a nemá v tom právě úspěchy. Dceřiná firma Cariad se topí ve ztrátách a výsledky utracených už 300 miliard korun stále nejsou tolik vidět. Němci proto sází na to, že když nepomohly miliardy, pomohou další miliardy. Doufají, že uvolněnější prostředí v americkém start-upu by mohlo přinést lepší výsledky než v německé korporaci.
„Partnerství se společností Rivian je dalším logickým krokem k posílení naší globální konkurenční a technologické pozice,“ řekl ke spolupráci Oliver Blume, šéf koncernu Volkswagen.
Automobilový svět tak nyní očekává, jak to celé dopadne. Tedy zda se Volkswagenu podaří software Rivianu dobře využít a zda spolupráce přinese výsledky i v oblasti celých aut. Je ale třeba zmínit, že Volkswagen s cílem získat přístup k technologiím investuje i v Číně. Nakonec je možné, že firma bude řešit, co se třemi systémy.