Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Golf GTI – Mohl být dokonalý

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 26. 2. 2021 • 09:32
43
99
Zobrazit náhledy (43)
Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI

Nový Volkswagen Golf GTI sice dovede rozdávat radost a malovat široké úsměvy na tváři řidiče, přesto jsem z něj trochu smutný.

Design, interiér


Golf GTI snad není potřeba podrobněji představovat. Sportovnější provedení k německému hatchbacku patří už od jeho první generace - prodávat se začalo v roce 1976. Do historie automobilismu se pak zapsalo hlavně jako auto, které výraznou měrou přispělo k nárůstu obliby hot-hatchů. A mimochodem, Volkswagen už za těch 45 let vyrobil více než 2,3 milionu exemplářů.

Osmá generace má tedy na co navazovat.

Tradičně i moderně

Ke slavné rodině se tenhle benjamínek hlásí několika detaily, které jsou pro verzi GTI charakteristické. Jde zejména o typickou červenou linii, která spojuje přední světlomety. Nově ji doplňuje tenký pruh LED, na nějž navazují diody denního svícení.

Golf GTI dostal také specifický nárazník, střešní spoiler nebo výraznější difuzor. Nechybí dvě koncovky výfukové soustavy – jedna vlevo, druhá vpravo. Líbí se mi, že Volkswagen to ani tentokrát se sportovností nepřehnal a GTI vypadá sice „dynamicky“, ale stále umírněně.

Tradice se o slovo hlásí i v interiéru, především klasickým károvaným vzorem čalounění sedadel. Ta jsou mimochodem velice příjemná, hezky kombinují pohodlí se sportovním tvarováním. Dalším známým prvkem Golfu GTI je hlavice řadicí páky připomínající golfový míček.

V autě s automatickou převodovkou, což bylo i to testované, však tento odkaz zcela chybí. GTI dostalo stejný drobný ovladač, jako mají ostatní motorizace Golfu se samočinnou převodovkou. U manuálu samozřejmě páka je, ale její hlavice až na menší část s charakteristickými „důlky“ golfový míček spíš nepřipomíná. Z mého pohledu je to trochu škoda, ale jako výraznější problém to nevidím.

Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI

Jiné věci ale ano. I sportovní varianta totiž vsadila na nový „digitální“ interiér. A můj názor je, že se Volkswagen nevydal správnou cestou.

Jen rychlé opáčko - výrobce z kabiny odstranil většinu klasických ovladačů a vsadil na dotykové displeje a plochy. Dokonce i na volantu. V případě Golfu GTI dostanete standardně digitální přístrojový panel a infotainment s dotykovým displejem s úhlopříčkou 8,25 palce. Připlatit si můžete za verzi s desetipalcovou obrazovkou, tu mělo i naše auto.

Pod obrazovkou pak najdeme dotykovou lištu pro nastavování teploty klimatizace nebo hlasitosti hudby. Dotykové plošky jsou ještě mezi výdechy klimatizace, ty fungují jako zkratky k některým funkcím - třeba k nastavení klimatizace nebo k parkovacímu asistentu. A dotykově se ovládají také světlomety - panel se nachází v levé části palubky.

Co mě zlobí?

Moje výhrady se týkají zejména dotykového ovládání, které jednoduše vyžaduje mnohem větší soustředění než zautomatizované sáhnutí po příslušném fyzickém ovladači. Štve mě například už zmíněná lišta pod displejem. Jednak není podsvícená, takže jakákoli práce s ní za tmy vyžaduje zvýšenou pozornost, a pak se mi také stalo, že jsem se některé částí dotkl omylem.

Moc příjemná není ani spolupráce s dotykovými plochami mezi výdechy ventilace. Jsou malé a trefit se do nich během jízdy není úplně snadné. Přitom nastavení klimatizace, upřesnění funkce bezpečnostních systémů a především volbu jízdních režimů můžete využívat poměrně často.

Ještě horší je, že po vyvolání příslušné funkce musíte následně svou pozornost (většinou) věnovat displeji a infotainmentu, abyste svůj požadavek dotáhli do konce.

Samotný multimediální systém vypadá moc hezky, je i docela přehledný, má krásnou grafiku a nabízí spoustu funkcí a vychytávek (třeba přednastavené režimy klimatizace jsou fajn), ale po další zkušenosti s ním si čím dál víc myslím, že se do auta nehodí. Zvlášť do takového, které chce nabídnout řidičské zážitky.

Ze systému mám skoro až pocit, že ho ve Volkswagenu navrhoval někdo „odděleně“ a že trochu zapomněl, že ho bude muset obsluhovat člověk, který by se měl věnovat řízení. Tím mířím zejména na různé animace, které ovládání zdržují, nebo bohatě rozvětvené nabídky. Je to hezké na pohled, ale nemohu se prostě zbavit dojmu, že Volkswagen k ovládání přidal zbytečné kroky navíc. Jako alternativa je tu ještě hlasové ovládání, ale to je taky často o nervy. Vlastně si nevybavuji, že by mě v GTI někdy správně poslechlo na první dobrou.

Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI

Samotnou koncepcí to ale nekončí, Golf mě dokázal pozlobit i jinak. Nejlepší bude, když vám svoje zkušenosti přiblížím den po dni.

Krátce po vyzvednutí auta mi multimediální systém zamrzl při výběru rozhlasové stanice. Což jistě mělo příčinu v tom, že infotainment po nastartování často dlouho „najíždí“ a trvá mu, než se dostane do „provozní teploty“. Někdy to však jsou i minuty, během nichž systém působí zasekaně.

Když už se mi povedlo rádio přeladit, tak za chvíli auto začalo hlásit, že v kabině postrádá klíč. Ten byl přitom položený v prostoru ve středovém tunelu. Ale ok, za několik sekund upozornění zmizelo.

Druhý den ráno jsem si zase připomněl, jak mě štve potřeba po nastartování vozidlo nastavovat – chci si přidat topení, pustit vyhřívání sedadel, deaktivovat stop-start a vypnout systém, který vůz automaticky udržuje v jízdním pruhu. Na všechno potřebujete infotainment, jenže ten se teprve „zahřívá“ a nefunguje úplně svižně. Takže i když třeba pro výhřev seslí používám „dvojhmat“, tedy klepnutí dvěma prsty na lištu s ovládáním teploty klimatizace, stejně musím chviličku čekat, než se spustí. A pak je třeba dodělat další kroky.

Ovšem nejhorší překvapení si pro mě Golf přichystal na třetí den. Ráno jsem se přesouval z domova do kanceláře v centru Prahy a v jednom úseku jsem po široké silnici vedle kolejí jel bok po boku s tramvají. Volkswagen však tuhle situaci vyhodnotil jako nebezpečnou a na fleku bez výstrahy zabrzdil. Kdyby jel někdo za mnou, mohl jsem vám tu teď poreferovat o deformačních zónách v zadní části Golfu GTI. Naštěstí se ale nic nestalo.

Mě každopádně tahle zkušenost přiměla k vypnutí systému nouzového brzdění. Pro sichr.

A dovolte mi ještě jeden příklad svérázného přístupu k ovládání. Volkswagen rád zdůrazňuje, že Golf GTI má vypínatelnou stabilizaci. Což je skvělé, to rozhodně. Jenže tuhle možnost zase musíte hledat v menu infotainmentu. Když už to auto umí, proč se ESC nedá vypnout jednoduše?

Motor, jízdní vlastnosti


Emise motor nezadusily

Pojďme ale k příjemnějším věcem. Ty naštěstí v novém GTI převažují. A naštěstí se týkají toho nejdůležitějšího. Tedy jízdy.

Osmé „gétéíčko“ stejně jako předchůdce pohání turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, motor se ale ve snaze o zvýšení efektivity a snížení emisí dočkal několika úprav. Obdržel nové turbo, nové vstřikovače, které pracují až s tlakem 350 bar (dosud 200 bar), výfuk dostal větší katalyzátor a účinnější filtr pevných částic.

Výkon dosahuje 180 kW při 6.500 min-1, nejvyšší točivý moment 370 N.m je k dispozici mezi 1.600 až 4.300 min-1. Motor může být spárován s šestistupňovou manuální převodovkou, nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. A GTI nadále zůstává předokolkou.

Dobrou zprávou je, že boj s emisemi přeplňovaný dvoulitr nezadusil, stále jde o sympatickou strojovnu. Motor působí celkově poměrně živě a zvlášť ve sportovním režimu okamžitě reaguje na plynový pedál. Potěší také pružností a ochotou nechat se vytočit až blízko omezovači, kde má stále dostatek elánu. Výkon stačí ke zrychlení z klidu na stovku za 6,3 sekundy s automatickou převodovkou (i když v některých podkladech Volkswagen udává 6,2), s manuální stejnou disciplínu vůz zvládne za 6,4 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h.

Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI

Líbí se mi, že si motor ponechává všestranný charakter, který je pro základní „golfový“ hot-hatch typický. Dvoulitr je totiž takový uhlazený, přívětivý a umírněný, není zbytečně „našponovaný“ a ostrý. Jde o motor, který dokonale zvládá každodenní cestování třeba po městě, ale když ho popoženete, umí velice rychle dostat auta z prostoru před vámi do rámečku zpětného zrcátka. Není to brutální raketa, ale „jen“ živý a silný motor, s nímž je předjíždění otázkou chvilky. A když budete chtít, užijete si s ním i na okreskách, sportovní jízdu zvládá s prstem v nose – jestli se to o motoru dá vůbec takhle říct.

Pochválit musím i spárování s dvouspojkovou převodovkou, automat řadí rychle a hladce. Bleskově reaguje také na povely pádel u volantu.

Zato se zvukem jsem se ještě tak úplně nesrovnal. Chápu, že kvůli emisím a filtrům pevných částic je asi doba vzrušujících soundtracků pryč, takže jsem rád, že se Volkswagenu povedlo dosáhnout toho, že nové GTI dovede být poměrně hlasité, ale nemůžu si pomoct, je to takové nijaké, obyčejné. Po většinu času vůz přehrává prostý dunivý hluk. Ale díky aspoň za to.

Se zvukem pak souvisí ještě jeden postřeh. Spolujezdkyně na zadním sedadle si postěžovala, že přes dunění neslyšela, co si povídáme vepředu. A to jsem jel v komfortním režimu.

V souvislosti s motorem nám zbývá ještě spotřeba. Dvoulitr dovede být poměrně skromný, na trase vedoucí mimo dálnice s průjezdem přes několik obcí a v legálním tempu si řekl o 6,7 l/100 km. Předchozí výlet do hor ovšem znamenal spotřebu přes 11 litrů. Ve městě jsem jezdil za 9,7 l/100 km, dlouhodobý průměr činil 8,9 l/100 km.

A teď to nejlepší

Volkswagen se při představování nové generace Golfu GTI chlubil řadou novinek, které mají pomoci k lepším jízdním vlastnostem. Konstruktéři vylepšili řízení, vpředu je nový hliníkový pomocný rám (o tři kilogramy lehčí), díky němuž se tuhost nápravy zvýšila o 30 procent, obě nápravy jsou přeladěné a s novou kinematikou, nové jsou pružiny (vzadu jsou tužší o 15, vpředu o 5 procent), tlumiče, ložiska nebo silentbloky.

Vpředu nechybí standardně dodávaný elektricky ovládaný samosvorný diferenciál, který byl doposud vyhrazen verzím GTI Performance nebo GTI TCR.

Osmá generace tradičního hot-hatche dostala také nový systém řízení jízdní dynamiky, který centrálně koordinuje chování všech elektromechanických funkcí. Zatímco u sedmé generace jednotlivé systémy reagovaly postupně - a tedy se zpožděním - na aktuální situaci, u novinky mají být tyhle funkce pohotovější, skoro až dopředu připravené na to, co se stane.

Řídící jednotky stabilizačního systému, samosvorného diferenciálu, adaptivních tlumičů (jsou za příplatek) a řízení spolu neustále komunikují a přizpůsobují chování aktuální jízdě. Pokud třeba řidič zatočí volantem, auto už ví, které kolo přibrzdit, nestane se tak až po jeho prokluzu. Pohyby volantu ovšem upravují také tuhost tlumičů, aby byly připraveny na případnou náhlou změnu směru. Při rychlém uvolnění plynového pedálu zase Golf umí přibrzdit motorem, díky čemuž se hmotnost přesune na předek, zatíží se přední kola, a zvýší se tak přilnavost přední nápravy. I taková „drobnost“ pak vozu pomůže stočit se do zatáčky.

Výsledek je opravdu ohromující. Golf suverénně mění směr, v zatáčkách působí neutrálně, zarputile se drží zvolené stopy, přehnaně se nenaklání a díky samosvoru dokáže z oblouku velice efektivně vystřelit vstříc další zákrutě. Parádní je řízení, je citlivé, rychlé a strmé a díky okamžitým reakcím na každý pohyb volantu auto působí mimořádně hbitě. Výhrady nemám ani k brzdám.

Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI

V praxi tak GTI můžete do zatáček posílat v až absurdních rychlostech, Golf poslechne a razantně, bez náznaku odmlouvání se díky „lepivé“ přední nápravě stočí, kam chcete. A přitom působí tak nějak přirozeně, nenuceně. Způsob, jakým nejnovější „gé-té-í“ drtí zakroucené silnice, je vážně fenomenální. Můžete jet jako blázen, auto zůstává neochvějně klidné a stabilní.

Tohle se Volkswagenu fakt povedlo.

Ale to pořád není všechno. Nejenže Golf GTI dokáže pobavit na okreskách, zůstal mu i všestranný charakter, díky němuž s ním nebudete trpět na rozbitých silnicích nebo ve městě. Pomáhají mu adaptivní tlumiče, které si můžete dokonce nastavit nad rámec režimů Sport a Comfort.

Přepínání mezi jednotlivými jízdními režimy odhalí výrazné rozdíly mezi nimi. V komfortním nastavení dostanete skoro obyčejný hatchback pro každodenní jezdění. Adaptivní tlumiče v tomto případě skvěle pracují i na nekvalitním povrchu a velice dobře tlumí nerovnosti. V ostrém setupu pak auto samozřejmě citelně ztuhne, ale pořád zůstává až překvapivě pohodlným vozem. Zlepší se však jeho reaktivnost, je najednou mnohem živější. Ale to už jsme si řekli...

Závěr


Závěr

Z pohledu jízdních vlastnosti se nový Golf GTI jednoduše povedl na jedničku. Možná i s hvězdičkou. Splňuje všechno, co já osobně od hot-hatche čekám - umí být rychlý a zábavný, ale současně dovede skvěle fungovat i v situacích, kdy jsou sportovní vlastnosti jinak spíš k vzteku. Třeba ve městě.

Golf GTI tak zůstává univerzálním autem na každý den, pořád jde o multitalentovaný kus techniky, do kterého se dá snadno zamilovat.

Mrzutý jsem však z nedoladěného elektroniky a ovládání, které mě někdy vyloženě štvalo. Zatímco konstruktéři svou práci odvedli dokonale a postavili auto, s nímž je radost jezdit, jiné oddělení přišlo s něčím, co jejich snahu podkopává. Aspoň takový je můj pocit. A nemusíte se mnou souhlasit.

Ano, na dotykové ovládání se dá zvyknout, jako snad na všechno v životě, ale pořád si myslím, že jde o špatné řešení. I proto jsem smutný z představy, jak úžasný by tenhle hot-hatch mohl být, kdyby se Volkswagen nevydal touhle dotykovou cestou...

A cena? S manuální převodovkou začíná na 838.900 Kč. Pro srovnání, předchozí generace po faceliftu startovala na 692.900 Kč.

Nejlevnější verze modelu 508.900 Kč (Volkswagen Golf 1.0 TSI)
Základ s testovaným motorem 838.900 Kč (Volkswagen Golf GTI)
Testovaný vůz bez příplatků 898.900 Kč (Volkswagen Golf GTI DSG)
Testovaný vůz s výbavou 1.104.100 Kč (Volkswagen Golf GTI DSG)

Plusy

  • Skvělé jízdní vlastnosti
  • Všestrannost
  • Živý motor

Minusy

  • Dotykové ovládání
  • Nedoladěný infotainment
  • Nepříliš zajímavý zvuk

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Volkswagen Golf GTI
Cena základní sestavy 898 900 Kč
Výbava základní sestavy 17" kola z lehké slitiny, automatická klimatizace, centrální zamykání Keyless Start, digitální přístrojový panel Digital Cockpit Pro, LED světlomety, navigace Discover Media, parkovací senzory, pedály z ušlechtilé oceli, pěnová výplň dveří v černé tkanině, potahy sedadel GTI, sedadla vpředu výškově nastavitelná, telefonní rozhraní s indukčním nabíjením, sportovní sedadla vepředu, zatmavená zadní okna, zimní paket a další. Kč
Cena testované sestavy 1 104 100 Kč
Výbava testované sestavy 19" kola z lehké slitiny Adelaide (35.400 Kč), adaptivní regulace podvozku DCC (25.000 Kč), IQ.LIGHT LED Matrix světlomety (23.100 Kč), navigace Discover Pro s head-up displejem (30.200 Kč), parkovací asistent (2.300 Kč), audio Harman/Kardon (13.400 Kč), vyhřívání zadních sedadel (6.100 Kč), zpětná kamera (7.800 Kč) a další. Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 1800 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 1600 - 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.3 / 6.5
Emise CO2: 157
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1237
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1463 / 0
Rozměr pneu: 235/35 R19
Volkswagen Golf GTI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4287
b) šířka (mm): 1789
c) výška (mm): 1478
d) rozvor (mm): 2627
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - iudex
1. 3. 2021 15:50
Re: Céčko
Nejdem sa hádať, len som ilustroval, že ten tvoj výrok že automat je "samozrejme rýchlejší" nemusí platiť.
1. 3. 2021 15:07
Re: Céčko
Ale to srovnáváš hrušky s jablky, dvě různé redakce, dvě různé metodiky, dva různé úseky dálnic, v různých časech a podmínkách.
Avatar - iudex
1. 3. 2021 13:49
Re: Céčko
Tu namerali automatu stovku za 6,32s (v druhom meraní 6,8s): https://www.youtube.com/watch?…
a tu manuálu za 5,9s: https://www.youtube.com/watch?… (a tam mal kameramana vedľa, teda záťaž navyše).
Rozdiel 0-200 bol ešte väčší.
1. 3. 2021 12:09
Re: Céčko
Klidně sem dej odkazy na ty viaceré testy, kde naměřili automatu víc než manuálu.
Avatar - iudex
1. 3. 2021 10:51
Re: Céčko
Holanďania (AutoTopNL) namerali automatu horšie cifry (6,3s vs 5,9s). A vo viacerých testoch som zaregistroval, že proste to nie je to pravé orechové čo sa rýchlosti týka, na dvojspojku nemá šancu. Ak FocuST, tak jedine s manuálom (notabene keď tých manuálnych hothečov je už len pár).

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku