Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Passat GTE Variant – Dokonalý kombík?

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 13. 5. 2020 • 22:14
37
103
Zobrazit náhledy (37)
Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant Volkswagen Passat GTE Variant

Na papíře Volkswagen Passat GTE Variant vypadá jako dokonalé rodinné auto. Je úsporné, ale současně výkonné, k tomu dobře vybavené a s velkým kufrem i praktické.

Design, interiér


Pravda, prvotní nadšení může trochu otupit pohled na cenu, plug-in hybridní pašík totiž není zrovna levný, startuje na 1.178.900 Kč. Jenže když se ponoříte do ceníku modelu Passat a porovnáte elektrifikované provedení se srovnatelnými motorizacemi, zjistíte, že ceny jsou docela podobné. Srovnatelnými motorizacemi myslím ty, jejichž výkon se pohybuje okolo 160 kW, jimiž disponuje hybridní varianta.

Mezi zážehovými Passaty připadá v úvahu 2.0 TSI o výkonu 140 kW, který stojí nejméně 1.011.900 Kč, případně 200kW provedení za 1.220.900 Kč. Vznětová nabídka zahrnuje 2.0 TDI o výkonu 140 kW za 1.075.900 Kč, nebo 2.0 BiTDI se 176 kW za 1.233.900 Kč.

Ve všech případech jde o vozy ve výbavové linii Elegance, z níž vychází i samostatně stojící GTE. To ale navíc přidává bezklíčové odemykání, zamykání a startování, multifunkční volant potažený kůží, elektricky sklopná a vyhřívaná vnější zrcátka nebo zpětnou kameru. A samozřejmě také teoreticky nízké provozní náklady. Ale o tom až později.

Volkswagen Passat GTE Variant

Teď možná kroutíte hlavou a říkáte si, že je tady přece plug-in hybridní Škoda Superb, po technické stránce dvojče Passatu GTE, která jako kombík stojí už 921.900 korun, tedy o 257 tisíc méně. Jenže škodovka na rozdíl od Volkswagenu elektrifikované provedení nabízí ve všech dostupných výbavách - tedy včetně základní verze Ambition.

Takže když se při objednávce rozšoupnete a zatoužíte po lépe vybaveném vozu, také se supem se snadno dostanete přes milion. Kolega Standa I. ostatně nedávno testoval hybridní kombík v ceně 1.236.300 Kč.

O jízdě zjistíte všechno

Samotný plug-in hybridní Passat není novinkou, představen byl už před nějakými pěti lety. Nedávno však prošel modernizací, která přinesla několik novinek. Už jsem je popisoval v testu sedanu, tak mi odpusťte, že se občas budu opakovat.

Drobné úpravy vzhledu zahrnují přepracované nárazníky, odlišnou masku chladiče či upravené světlomety s diodovou technologií. Volkswagen se také snažil, abyste hybridní GTE rozeznali od toho běžného. Tím nejnápadnějším poznávacím znamením představují LED světla pro denní svícení ve tvaru písmene "C" v nárazníku. Doplňují je plakety GTE vpředu, po stranách vozu a vzadu nebo modré detaily. Hybrid dostal i odlišnou masku chladiče, jejíž součástí je víko konektoru pro nabíjení.

Decentní přístup výrobce zvolil v interiéru, kde se objevují nové ozdobné prvky a materiály, nově navržené výplně dveří či nový multifunkční volant. Místo analogových hodin na středu palubky nově najdeme osvětlený nápis Passat.

Celkově je vnitřek klasický, přesně takový, jaký od Volkswagenu čekám - tedy spíš strohý, nepříliš zdobný, zato kvalitně a solidně působící. A také je tu všechno tak nějak po ruce.

Volkswagen Passat GTE Variant

Líbí se mi, že Passat si i po modernizaci ponechal fyzické ovladače, i když v podstatě jen pro klimatizaci a příbuzné funkce (jako vyhřívání sedadel nebo čelního okna).

Nechybí ale ani moderní parádičky v podobě digitálního přístrojového štítu s úhlopříčkou 11,7“ s různými možnostmi zobrazení a hezkou čitelností nebo infotainment Discover Pro (za 50.100 Kč) s velkým 9,2“ displejem na středovém panelu. Standardem pro GTE je jinak osmipalcová obrazovka. Příplatkový infotainment každopádně funguje výborně, je svižný a přehledný.

Co je ovšem paráda, je množství informací souvisejících s jízdou, které si můžete v systému prohlížet. Najdete zde  dojezd na benzin i elektřinu, průměrnou spotřebu benzinu i elektřiny, ujetou vzdálenost, čas na cestě, průměrnou rychlost nebo třeba informaci, jakou vzdálenost z právě ujetých kilometrů jste urazili čistě na elektřinu. Údaje navíc máte k dispozici v období od startu, od posledního tankování či od restartu palubního počítače. Všechno je úžasně přehledné.

Jasně, takhle to zní jako v podstatě normální palubní počítač, který by asi měl být samozřejmostí. Jenže není. Z Passatu jsem totiž přesedl do jednoho plug-in hybridního Opelu a v něm jsem podobné přehledy nenašel. Přitom si myslím, že právě u plug-in hybridu jsou podobné informace pro jeho uživatele docela zajímavé a užitečné. Volkswagen je navíc podává opravdu srozumitelně.

Ještě než se dostaneme k jízdě, rychlá poznámka k prostoru. Elektrifikovaný Passat stále nabízí spoustu místa vpředu i vzadu, kvůli přítomnosti hybridního ústrojí se však změnil objem zavazadlového prostoru.

Variant v základu dává k dispozici 483 litrů, po sklopení zadních opěradel až 1613 litrů. V případě běžné verze se bavíme o 650 l v základním uspořádání a 1780 l po sklopení sedaček. I tak je však kufr více než dostatečný, baterie ani výrazně neovlivňuje jeho tvar. Šikovný pak je prostor pro dobíjecí kabel(y) pod podlahou, kam se vejdou i další drobnosti.

Motor, jízdní vlastnosti


Nově s větší baterií

Nejdůležitější novinku, kterou přinesla modernizace, však představuje instalace větší baterie. Passat GTE totiž dostal akumulátor s kapacitou 13 kWh, zatímco před faceliftem vozil 9,9kWh baterii. Reálně využitelných je však „jen“ 10,3 kWh. Zbylá kapacita je jakousi zálohou, aby původní kapacita akumulátoru vydržela co možná nejdéle. Vestavba si vyžádala menší palivovou nádrž, která pojme 50 litrů benzinu.

Větší kapacita baterie znamená zvýšení elektrického dojezdu, ve starším testovacím režimu měření NEDC se posunul z původních 50 km na zhruba 70 km. Podle novějšího měření WLTP, bližšího reálným podmínkám, se pak bavíme o čistě elektrickém dojezdu okolo 56 km. Ale k tomu se ještě dostanu.

Jak vypadá a jak funguje plug-in hybridní soustava v Passatu už možná víte, třeba jste četli už zmíněný můj test sedanu GTE, nebo vás zlákal materiál o Škodě Superb iV se stejnou technikou.

Volkswagen Passat GTE Variant

Takže stručně: pohonné ústrojí tvoří 1,4litrový přeplňovaný čtyřválec TSI o výkonu 115 kW (156 k), kterému sekunduje elektromotor o výkonu 85 kW (115 k). Nejvyšší kombinovaný výkon pak podle automobilky dosahuje 160 kW (218 k) a točivý moment 400 N.m. Třífázový synchronní elektromotor s permanentními magnety je integrován v šestistupňové samočinné převodovce DSG a od spalovacího motoru je oddělen spojkou.

Hybridní ústrojí může fungovat několika různými způsoby, které si volí řidič. Je to jednoduché a intuitivní. Režim "EV" znamená využití pouze elektromotoru, takže z auta udělá čistý elektromobil. S výkonem 85 kW samozřejmě nelze očekávat omračující dynamiku, ale popojíždění ve městě je naprosto v pohodě – i díky tomu, že elektromotor okamžitě reaguje na "plyn".

Volkswagen však myslel i na případy, kdy vám síla elektrického pohonu nestačí. Když totiž prošlápnete plynový pedál až přes pojistku, okamžitě naskočí spalovací motor, který se hned zapojí do práce.

Čistě na elektřinu Passat GTE umí jet do 140 km/h, po překročení této rychlosti se automaticky aktivuje zážehový čtyřválec. Elektromotor pak funguje jen v roli pomocníka, který je schopen přispět k lepší akceleraci a dynamice.

Mód "GTE" pak řidiči poskytuje výhradně veškerý potenciál, auto tedy využívá oba motory a nabízí oněch maximálních 218 koní a 400 newtonmetrů.

Třetím režimem je "Hybrid", v němž se o všechno stará samotný vůz. Elektromotor se v něm uplatňuje při rozjezdech, po dosažení určité rychlosti pak startuje i spalovák. Ten však Passat GTE také pravidelně odpojuje, tak často, jak to jen jde. Soustava navíc pracuje tak, že i když vám palubní počítač ukazuje nulový dojezd na elektřinu, udržuje si jistou rezervu (a samozřejmě využívá také rekuperaci), aby mohla benzinový čtyřválec odpojovat i v tomto stavu, zdánlivě bez elektřiny.

Volkswagen Passat GTE Variant

Schválně jsem si to zkusil ve městě - s nulovým elektrickým dojezdem jsem v Praze urazil 21 kilometrů, z nichž podle palubního počítače bylo 10 s  "nulovými emisemi", tedy skoro polovina. To je doklad, že hybridní ústrojí dokáže s elektřinou pracovat i v situaci, kdy vám nabití baterie (nebo spíš nenabití) neumožní používat vůz výhradně jako elektromobil.

S hybridním režimem si pak můžete ještě hrát. Pomocí dotykového displeje infotainmentu totiž lze vozu například přikázat, že má během jízdy dobít baterii, nebo že má uchovat určitou kapacitu na později. Při dobíjení během jízdy samozřejmě stoupne spotřeba - klidně i nad 10 l/100 km. Jak zjistil Standa I. při testování Superbu, za 60 kilometrů lze během jízdy baterii nabít z nuly na víc než 70 procent.

Za kolik jezdí?

A když už jsem nakousnul spotřebu, pojďme se ponořit do detailů. Omlouvám se, že vás zahltím čísly, ale v případě plug-in hybridů prostě nejde říct, že "to jezdí za tolik ve městě a tolik na dálnici".

Vždy záleží na tom, jak vůz používáte. Plug-in hybrid samozřejmě dává největší smysl v případě, že ho máte kde dobíjet. To mimochodem není úplně rychlý proces, relativně malý akumulátor v externě nabíjitelných hybridech totiž z důvodu jeho ochrany neumožňuje výkonné nabíjení stejnosměrným proudem, nezvládl by to.

Takže plné nabití prázdné baterie zabere několik hodin, z běžné zásuvky pět až šest. Pořídit si ale můžete výkonnější wallbox, s nímž se dobíjení zkrátí na přibližně 4 hodiny. Ideální používání plug-in hybridu tedy zahrnuje pravidelné připojení k zásuvce - nejčastěji se tak asi bude dít přes noc.

Elektrický dojezd pak závisí na klimatických podmínkách, činnosti klimatizace a pochopitelně i způsobu jízdy. Čtyřicet až padesát kilometrů je však rozhodně reálných, pokud se tedy váš denní nájezd pohybuje okolo této hodnoty, mohl by pro vás Passat GTE být zajímavý. Pak by se náklady na provoz měly vejít pod korunu na kilometr - někdy i výrazně pod korunu.

Passat GTE je však úsporný i jako benzinové/hybridní auto. Se sedanem jsem zkusil vytlouct baterii a jezdit chvíli s nulovým elektrickým dojezdem. Mezi městy jsem při klidné jízdě dosáhl na výtečných 5,4 l/100 km, po Praze to bylo okolo 8 l/100 km.

V kombíku jsem se zaměřil víc také na hybridní režim. S plně nabitou baterií jsem vyrazil z Prahy na 100 kilometrů dlouhou cestu, která vedla přes několik obcí a měst a především mimo dálnici. Jel jsem svým obvyklým tempem, který není zrovna loudavý. Výsledkem byla průměrná spotřeba benzinu 3,7 l/100 km a v případě elektřiny 7,1 kWh/100 km.

Stejný pokus jsem provedl i se zapojením dálnice, po níž jsem tentokrát urazil zhruba polovinu ze 100km trasy vedoucí z totožného místa do stejného cíle jako v předchozím případě. Spotřeba benzinu se zvedla na 5,1 l/100 km, elektřiny na 7,8 kWh/100 km.

Volkswagen Passat GTE Variant

Celkově jsem od vyzvednutí vozu najezdil 607 km s průměrnou spotřebou 5,1 l/100 km a 4,0 kWh/100 km. Během testu jsem se snažil GTE používat tak, jak by se mělo - tedy často nabíjet, ideálně každý den, abych měl plno před každou cestou. Nepovedlo se mi to jen o víkendu, což se do výsledné spotřeby samozřejmě projevilo.

Uvedené údaje proto berte s jistou rezervou, znovu opakuji - strašně moc záleží na tom, jak se plug-in používá a jak často se dobíjí. I tak tahle čísla podle mě dokládají, že Passat GTE umí být zajímavě úsporný. I v případě, že musíte cestovat s vybitou baterií, také jako "obyčejný hybrid" totiž pracuje efektivně.

Starý dobrý Passat

A jak jezdí? Ani u kombíku není důvod měnit moje starší tvrzení, že jezdí jako běžný Passat. Dostanete tedy víc než slušný komfort, podpořený mimo jiné rozumným rozměrem kol a pneumatik (215/55 R17). Kombík sice nebyl vybaven adaptivními tlumiči, ale úroveň jízdy naznačila, že nejsou potřeba.

Elektrifikovaný Volkswagen se dokáže pohybovat velmi potichu, v elektrickém režimu je to samozřejmé, ale klid v kabině nekazí ani připojování spalovacího motoru, k němuž dochází vcelku nenápadně. Neruší ani aerodynamický hluk nebo zvuky od podvozku, Passat má jednoduše skvěle odhlučněný interiér.

A i když plug-in hybrid samozřejmě vzhledem k přítomnosti elektromotoru a baterie není zrovna muší váhou, na silnici nepůsobí neohrabaně. Hmotnost přesahující 1,7 tuny je navíc srovnatelná s verzí, kterou pohání dvěma turbodmychadly přeplňovaný dvoulitrový diesel.

Na rozdíl od ní má však GTE jiné rozložení hmotnosti, které určuje rozmístění jednotlivých prvků plug-in hybridního ústrojí - spalovací motor a elektromotor jsou vpředu, vzadu pak palivovou nádrž doplňuje 135 kilogramů vážící baterie. Přesto, nebo právě proto, mi Passat GTE připadal stabilní.

Celkově jde o hodně příjemné a pohodové auto, které byste měli řídit rádi. Nebo spíš v něm budete jezdit rádi, to je asi přesnější.

Ani dynamika není špatná, zvlášť ve sportovním módu "GTE", který jsem zapínal vždy, když jsem věděl, že budu předjíždět. Škoda, že v tomto režimu VW do kabiny posílá poněkud umělý a rádoby sportovní zvuk.

Volkswagen Passat GTE Variant

Zvláštně fungují také brzdy, ale to se týká všech elektrifikovaných vozů pracujících s rekuperací při brzdění. Brzdový pedál totiž působí trochu tupě a během prvních metrů až kilometrů je potřeba si zvyknout, že vyžaduje více síly, než je obvyklé.

Mimochodem, Passat GTE umí zpomalovat ještě jedním způsobem. Pokud volič převodovky posunete k písmenu B, auto začne brzdit (a rekuperovat) automaticky po sundání nohy z plynu - tedy neplachtí.

Závěr


Dokonalý, když...

Pokud jste narazili na můj nedávný test sedanu, asi jste pochopili, že se mi Passat GTE docela líbí. A kombík v mém subjektivním hodnocení dopadl ještě o chlup lépe, má totiž navíc praktický kufr.

Když k tomu přidám nízké náklady na provoz, prostorný interiér, vyvážené jízdní vlastnosti a komfort, vychází mi z toho hodně povedené rodinné auto. Skoro dokonalé. Je tu ale háček.

Dokonalé bude pro zlomek lidí. O poměrně vysoké ceně už byla řeč, ale hlavní důvod, proč plug-in hybridní Variant nemůže oslovit široké publikum, je zřejmý.

Také u GTE totiž přetrvávají některé nevýhody známé z elektrických aut – zejména nutnost mít kde dobíjet. Často dobíjet. A relativně dlouho dobíjet.

Jako potenciální negativum můžeme brát i komplikované pohonné ústrojí, které vzhledem k přítomnosti spalovacího motoru vyžaduje podobný servis jako běžný "neelektromobil".

Nejlevnější verze modelu 1.178.900 Kč (Volkswagen Passat GTE Variant)
Základ s testovaným motorem 1.178.900 Kč (Volkswagen Passat GTE Variant)
Testovaný vůz bez příplatků 1.178.900 Kč (Volkswagen Passat GTE Variant)
Testovaný vůz s výbavou 1.374.400 Kč (Volkswagen Passat GTE Variant)

Plusy

  • Úsporné hybridní ústrojí
  • Povedený interiér a praktický zavazadelník
  • Vyvážené jízdní vlastnosti

Minusy

  • Vyšší cena
  • Omezený dojezd na elektřinu
  • Smysl dává, když máte kde nabíjet

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Volkswagen Passat GTE Variant
Cena základní sestavy 1 178 900 Kč
Výbava základní sestavy : 17" kola z lehkých slitin, bezklíčové odemykání Keyless Access včetně bezklíčového zamykání a startování, dobíjecí zásuvka vozu pro nabíjení střídavým proudem, multifunkční 3ramenný volant v kůži R-Line s pádly pro řazení převodovky DSG, nabíjecí kabel pro připojení vozidla k nabíjecí stanici, nabíjecí kabel pro připojení k zásuvce, vnější zpětná zrcátka el. sklopná nastavitelná, vyhřívaná, zpětná kamera, komfortně sportovní sedadla vpředu, navigace Discover Media s 8" barevným dotykovým displejem, palubní počítač s barevným multifunkčním ukazatelem, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, parkovací senzory vpředu i vzadu, automatická klimatizace, dešťový senzor, LED světlomety a další. Kč
Cena testované sestavy 1 374 400 Kč
Výbava testované sestavy : zatmavená zadní okna (7.800 Kč), sada Easy Open zahrnující otevírání zavadlového prostoru pohybem nohy pod zadním nárazníkem; dveře zavazadlového prostoru s elektrickým otevíráním a zavíráním; dveře zavazadlového prostoru s dálkovým odjištěním; Keyless Access - bezklíčové odemykání, zamykání a startování; zakrytí zavadlového prostoru, stahovatelné a odjímatelné s elektrickým odjištěním otevírání (21.300 Kč), LED světlomety High Matrix s DLA (56.400 Kč), multifunkční 3ramenný volant v kůži, vyhřívaný (4.000 Kč), navigace Discover Pro (50.100 Kč), Paket Ambiente (6.200 Kč), Travel Assist High s Park a Side Assist (21.000 Kč), metalický lak (20.500 Kč), sada Zimní výbava 1 obsahující vyhřívání předních sedadel a vyhřívané trysky ostřikovačů předního skla (8.300 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 85
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 160
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Emise CO2: 37
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 483 / 1613
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1760 / 0
Rozměr pneu: 215/55 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4889
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1521
d) rozvor (mm): 2786
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1565
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 945
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1545
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
16. 5. 2020 18:48
Re: Vybitá baterie
Kdyz v plugin hybridu dojde proud, je z toho klasicky hybrid (HEV).

A ze ty preferujes chrochtajici diesely neznamena, ze je preferuje kazdy.

Ja treba chrochtajici passat mam a mam ho rad, cim dyl ho mam, tim ho mam radsi, ale to chrochtani me nekdy po meste pekne stve. Jak se jede ustalenou rychlosti ani o nem nevim, tam problem neni.

Ale predstava, ze mam hybrid, kde se bude vypinat a zapinat studeny diesel, to me teda zrovna 2x nelaka.
16. 5. 2020 18:40
Re: O jízdě zjistíte všechno.
A to bych se hadal. Uz jsi v tom jel?
16. 5. 2020 18:31
Re: ohřev spalovacího motoru
Ale prosim tebe, co by ne, jsou situace kdy je to bomba.

Dam priklad - zijes v Praze, mas u baraku / v garazi nabijecku, autem jezdis 95% na nakup / mamataxi / do prace, denne ujedes obvykle 30-50km, chces si koupit na 5 let vybavenyho Passata - nic lepsiho nez plugin hybrid pro tebe neni.

Elektrika levna, jezdis skoro stale na elektrinu, je to tichy, kdyz obcas potrebujes jet delsi trasu klidne k mori tak neni zadny problem, tak pojedes za 7,5 na sto a budes zastavovat pro benzin jednou za 500km no, to neni zadny velky omezeni.

A jen tak mimochodem tech lidi par tisic bude uz ted. Nejvetsi problem cele rovnice je mit doma nabijeni a jak budou pribyvat nabijecky u lidi doma, bude pribyvat i lidi, kterym to bude vyhovovat.
Avatar - Ada je zase tady
15. 5. 2020 21:51
Shrnovačka
Do Passatu patří diesel! :yes:
Avatar - JirkaVejrazka
15. 5. 2020 09:53
Re: Vlastní zkušenost se spotřebou GTE
Presne tak. Typicky nekdo, kdo parkuje pobliz zasuvky a dojizdi denne par desitek km. Ja mam taky dlouhodbou 2,8L/100km s najezdem cca 34 000km. Podrobneji v recenzi na MACZ.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku