Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Golf GTI Performance – Ostrý hatchback pro každý den

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 25. 12. 2017
30
42
Zobrazit náhledy (30)
Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf
Vedle tradičního Golfu GTI můžete sáhnout i po okořeněnější variantě Performance. Silnější zážehový dvoulitr jsme vyzkoušeli v kombinaci s manuální převodovkou.


Design, interiér


Ve stínu módní vlny SUV se o nich mluví podstatně méně než před lety, přesto jsou a snad ještě dlouho budou nedílnou součástí automobilového trhu. Na mysli mám ostré hatchbacky, kterých v současné nabídce jednotlivých výrobců stále nalezneme poměrně dost. Vzpomeňme novinku v podobě Hyundai i30 N, Hondu Civic Type R či Peugeot 308 GTi.

Nemalou historii za sebou mají i hot-hatche německé automobilky Volkswagen, jež vedle menšího sourozence Pola GTI (aktuálně přijela nová generace) nabízí v ostřejším střihu taktéž ikonický Golf, aktuálně jeho sedmou generaci.

Zákazníci prahnoucí po svižném hatchbacku s logem VW na kapotě přitom mají pestré možnosti volby. V nabídce totiž nenajdeme jen běžné GTI, ale i silnější GTI Performance, vznětové GTD a vrchol sportovní nabídky – model R s výkonem 310 koňských sil. Ten disponuje pohonem všech kol a pro akčního chlapíka a tátu od rodiny v jednom je připraven i v praktičtější variantě kombi.

Můžu vám prozradit, že i tohle auto jsme vyzkoušeli a brzy se můžete těšit na tradiční redakční test. Nyní je ale předmětem textu jiný vůz, a sice GTI Performance párovaný se šestistupňovou manuální převodovkou. Za co všechno si vlastně ve srovnání s klasickým GTI připlácíte a stojí to za to?

Hlavně nenápadně

Nebýt odznáčků vpředu a vzadu, Golfu GTI Performance byste ostřejší ambice určitě nehádali. Na první dobrou se totiž tváří jako docela obyčejný hatchback. Zapomeňte na „wow efekt“, který ve vás vyvolá první setkání se Civicem Type R. Zatímco Honda ostrými rysy a robustním zadním spoilerem jen umocňuje schopnosti svého auta, Volkswagen je na odiv nevystavuje.

V tomto ohledu hodně záleží na preferencích zákazníků. Přikláním se spíše ke skupině, která chce, aby byl výkon jejich auta „vidět“. Proto jsem výše vzpomínal právě na střih japonského „erka“. Od Golfu nic takového nečekejte. Nelze to však mít za zlé jen jednomu kousku, ve stejném duchu totiž kráčí i filozofie ostatních ostrých provedení, včetně vrcholového R.

Podíváme-li se na vůz podrobněji, vpředu jistě zaujme červeno-stříbrná linka, která se od loga elegantně táhne až do předních svítilen, kde je navíc zlomená na dvakrát. V základu byste u testovaného GTI Performance našli halogenové světlomety, LEDky jsou za příplatek 29.100 Kč, případně 37.300 Kč s přisvětlováním zatáček. Součástí standardní výbavy jsou až u vrcholového R.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni

Pokud má ostřejší ambice prozrazovat něco na boční siluetě, pak jsou to kromě dalšího odznaku GTI krásná 19“ kola z lehkých slitin (v našem případě s pneumatikami 225/35) či výrazně červené brzdové třmeny taktéž označeny třípísmennou zkratkou ostrého modelu. Základ tvoří sedmnáctipalcová kola, připlatit si lze za osmnáctky a právě největší devatenáctky, které v našem případě stojí 36.100 Kč.

Na zádi pak nalezneme dvojici koncovek výfuku a diodové světlomety. Podívejte se do galerie, hádali byste tomuhle nenápadnému autu 245 koní pod kapotou? Zatmavení bočních skel vzadu a zadního skla je také za příplatek, s 65% absorpcí světla činí 9.100 Kč, s hodnotou 90 % je to pak o 1.700 Kč více.

V interiéru už je o poznání živěji, což řidič pocítí hned po prvním usednutí za volant. Posádce vpředu jsou již v základu k dispozici sportovní sedačky s kultovním látkovým potahem Clark a hlavně výrazným bočním tvarováním, které vás pevně podrží i v rychlejších zatáčkách. Řidič pracuje s multifunkčním koženým volantem a při volbě manuálního šestikvaltu s řadičkou, jejíž hlavice symbolizuje golfový míček. Sympatický a legendární detail!

Součástí základního balení je v případě GTI Performance i Active Info Display, tedy digitální štít za volantem. Tuhle vychytávku dobře známe nejen v podání Volkswagenu, ale i ostatních koncernových značek. Digitální budíky dostane v příštím roce i Škodovka, prvním nositelem bude kompaktní SUV Karoq. Jen ve zkratce připomenu, že displej umí uspořádat informace o jízdě přesně podle vašich preferencí. Pro mě osobně je nejzajímavější vychytávkou zobrazení mapy navigace přímo mezi budíky. Letmé mrknutí pod věnec volantu je na rozdíl od neustálého uhýbání pohledu na střed palubní desky nejen efektivnější, ale hlavně bezpečnější.

Po stránce praktičnosti potěší prostor vzadu. Se svými 176 centimetry samozřejmě nemám problém sednout si sám za sebe, ale místo na zadní lavici ocenil i o nějakých deset čísel vyšší kolega. I když v oblasti kolen měl poněkud těsněji, nad hlavou stále zůstávala dostatečná rezerva. Již uspořádání sedaček napoví, že Golf vzadu počítá s přepravou dvou dospělých, případně tří dětí.

Jen dodejme, že hatchback pojme 380 litrů zavazadel, případně 1270 l při sklopení zadních sedaček. Se stejným prostorem můžete pracovat nejen u obou variant GTI, ale i GTD. Až v případě volby nejvyššího „erka“ se musíte uskromnit na 343, respektive 1233 litrů, důvodem je zástavba pohonu všech čtyř kol.

Motor, jízdní vlastnosti


Všestranný univerzál

Motorová paleta ostrých Golfů není nikterak složitá - v případě GTI, GTI Performance, GTD i R dostanete vždy dvoulitrový čtyřválec. Nejslabším mezi silnými je naftové GTD vyladěné na 135 kW. Zážehové TSI se kromě jiného liší v počtu koní a hodnotě točivého momentu. Zatímco „běžné“ GTI dostalo 169 kW a 350 N.m, Performance disponuje navíc 11 kW a 20 N.m. Jen připomeňme, že nejvýkonnější „erko“ má výkon 228 kW a točivý moment 380 N.m. Všechny vozy lze párovat se šestistupňovou manuální převodovkou, případně sedmistupňovým samočinným ústrojím DSG.

Pohonná jednotka o sobě dává vědět příjemnou akustikou již po nastartování, a to nemusíte okamžitě sahat po nejostřejším sportovním režimu. Ano, zvukovému projevu v kabině sice pomáhají reproduktory, ale není to nic, co by vás mělo vyloženě obtěžovat. Zajímavé je, že auto o sobě dá nahlas vědět i v ekonomickém režimu.

Ptáte-li se na odlišnosti GTI a GTI Performance, nejde jen o změny kosmetické či zábavní, ale i technické. Testovaný vůz má totiž na přední nápravě elektronicky řízenou mechanickou uzávěrku diferenciálu (VAQ), tedy takový Haldex pro přední kola, jenž v nestandardních podmínkách pomáhá autu efektivně zatočit. Kromě různých rychlostí dokáže systém reagovat i na dané podmínky vozovky, tedy déšť či sníh. Z příplatkových položek se pak jízdních vlastností dotýká i adaptivní podvozek DCC (+25.900 Kč), jenž tuhost odpružení nastaví dle vašich aktuálních požadavků.

Postupně se dostáváme k tomu, že GTI Performance je vlastně takovým univerzálním společníkem pro chlapíka samotáře či malou rodinu. Dává totiž dohromady dvě důležité funkce: zaprvé umí být pohodlným a poklidným elegánem, navíc v rámci možností s rozumnou spotřebou. Druhá stránka jej ale profiluje jako čistokrevný hot-hatch, za jehož výsledky se během víkendového řádění na okruhu rozhodně nebudete muset stydět.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni

I při volbě nejsportovnějších režimů přitom GTI zůstává na tradičních českých okreskách použitelné. Jasně, velké výmoly a příčné nerovnosti v kabině pocítíte, ale menší nedostatky komunikací zvládá zdatně odhlučněný podvozek vstřebávat bravurně. Zvláště vezmeme-li v potaz, že je auto posazeno na devatenáctipalcových kolech.

Kromě nastavení podvozku vás za volantem potěší i samotné řízení. Neměl jsem sice možnost přímého porovnání GTI a provedení Performance, ale zdá se, že elektronicky řízený lamelový diferenciál odvádí svou práci na jedničku. Zatočit totiž zvládnete za všech okolností, čemuž kromě elektroniky pomáhá i hladký chod tříramenného volantu. Tady by zkušení mazáci mohli namítnout, že GTI vlastně řídí „samo“ a není s ním na silnicích tolik zábavy. Zábava s ním ale je!.

Je k neutahání...

Výkon 180 kW a 370 N.m točivého momentu v pásmu od 1600 do 4300 otáček pocítíte vlastně na požádání. Nejenže vždy jako první vystartujete od semaforů, ale síla agregátu pod kapotou vás potěší i během pružného zrychlení při předjíždění nejen na okreskách, ale i dálnici. I z rychlosti kolem 120 km/h má motor vždy kam sáhnout. Za doprovodu líbivé akustiky pošle jednotku do vysokých otáček a požadovanou akceleraci pocítíte okamžitě. Ve srovnání s klasickým GTI tu zázračné rozdíly nečekejte. Na stovce je Performance o dvě desetiny sekundy dříve (konkrétně za 6,2 s), maximální rychlost obou aut je totožná – 250 km/h.

Není to ale jen o rychlém svištění po dálnicích a ostrých průjezdech zatáčkami. Když se rozhodnete pro poklidnější jízdu a necháte jednotku pracovat v nižším spektru otáček, nebude protestovat nepříjemnými vibracemi. A díky rozložení jednotlivých rychlostních stupňů můžete klidně hlavní silnici v obci proplout maximální povolenou rychlostí se zařazenou pětkou.

A když se konečně dostanete na její konec, z nízkých otáček se motor sbírá svižně. Není ale nutno jej trápit, jelikož spolupráce s manuálním šestikvaltem je příjemnou záležitostí. Páka převodovky cestuje v krátkých a přesných drahách, hlavice po vzoru golfového míčku navíc skvěle padne do ruky. Jak se v mém žebříčku hodnot dostal automat za poslední rok do čela, ostrý Golf budu vždy preferovat s klasickým řazením. V autě takového střihu to zkrátka má své kouzlo.

Volba jízdního stylu je samozřejmě klíčová i pro spotřebu. Hot-hatch totiž nemusí být za každou cenu „užraný“, s ekonomickým režimem a lehkou nohou můžete apetit stlačit klidně k sedmi litrům. Ale vězte, že s takovou porcí koní pod kapotou to není nic lehkého. Při běžné jízdě, kdy se nebudete nikterak omezovat, počítejte se spotřebou nad devíti litry. Když si budete potenciál vozu užívat plnými doušky, můžete se klidně dostat k hranici 12 l na každých sto kilometrů.

Závěr


Závěr

Cenová politika Volkswagenu je následující: klasické GTI pořídíte od 699.900 Kč, přičemž automatická převodovka je (u všech provedení) za příplatek 60.000 Kč. Mezi GTI a GTI Performance je usazeno ještě dieselové GTD, i když má samozřejmě mnohem blíže k běžné variantě – je jen o tisícovku dražší.

Performance už přijde minimálně na 752.900 Kč, navíc dostanete 12,3“ Active Info Display (jinak za příplatek 12.700 Kč) a zmiňovaný prvek VAQ na přední nápravě. Suma sumárum je rozdíl oproti základnímu GTI „snesitelný“. Za částku lehce přes milion dostanete slušně vybavených hot-hatch, jemuž nechybí LED světlomety, adaptivní tempomat, vyspělé audio či konektivita s chytrým telefonem.

Celkově ve mně GTI Performance zanechalo pozitivní dojem. Splnilo totiž očekávání, s nímž jsem do testovacího týdne vstupoval. O víkendu umí být rychlé a ostré, ale v týdnu skvěle poslouží k odvozu dětí do školy i přes hustý městský provoz. Zpracování interiéru i jízdní projev jsou na velmi vysoké úrovni. Největší nedostatek vidím v konzervativním pojetí vnějšího designu a faktu, že univerzální schopnosti mohou být pro adrenalinového nadšence tak nějak málo.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni

Nejlevnější verze modelu699.900 Kč (2.0 TSI/169 kW GTI)
Základ s testovaným motorem752.900 Kč (2.0 TSI/180 kW GTI Performance)
Testovaný vůz bez příplatků752.900 Kč (2.0 TSI/180 kW GTI Performance)
Testovaný vůz s výbavou1.040.700 (2.0 TSI/180 kW GTI Performance)

Plusy

  • Vkusný a hezky zpracovaný interiér
  • Maximalizace vnitřního prostoru
  • Komfort a všestrannost

Minusy

  • Na hot-hatch nevýrazný design

Zobrazit celý článek
Témata
VW Golf GTI Performance
Cena základní sestavy 752 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, Active Info Display, adaptivní tempomat s funkcí Front Assist, parkovací systém Parkpilot, automatická klimatizace, dojezdové rezervní kolo, dvojitá chromovaná koncovka výfuku, elektromechanická parkovací brzda, elektronicky řízená mechanická uzávěrka, halogenové světlomety, multifunkční kožený sportovní volant, pedály z ušlechtilé oceli, sledování únavy řidiče atd. Kč
Cena testované sestavy 1 040 700 Kč
Výbava testované sestavy 19“ kola z lehkých slitin, adaptivní regulace podvozku DCC, bezklíčový přístup, sledování mrtvého úhlu, boční skla vzadu a zadní sklo zatmavené, LED světlomety včetně mlhových, navigace Discover Pro, vyspělejší audio Dynaudio Excite, telefonní rozhraní Comfort, paket zrcátka (vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, sklopná, vyhřívaná; automatické naklonění vnějšího zpětného zrcátka u spolujezdce při zařazení zpátečky; osvětlení okolí) +5.200 Kč, zimní paket (vyhřívané přední sedačky, vyhřívané trysky ostřikovačů předního skla, ostřikovače světlometů, ukazatel stavu nádržky ostřikovačů) +16.700 Kč atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 1600 - 44300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5 / 6
Emise CO2: 148
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1270
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1387 / 473
Rozměr pneu: 225/35 R19
VW Golf GTI Performance
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4351
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1492
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1521
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Beefcake
chyba v článku
Beefcake
| 28. 12. 2017
U mna som videl v lete max cca 105.
To bude zavisiet viac od chladenia ako od samotneho oleja.
Je to sucast celku, ked to raz odporucaju, tak ostava verit, ze je tomu vsetko prisposobene a nerobit vopred konspiracie.
Golf GTI
adamzprahy
| 27. 12. 2017
Bylo by fajn, kdyby redaktoři definovali co ty jízdní režimy znamenají. Nevěřím, že využívání "plnými doušky" znamená 12l/100km. Běžná jízda do 9l je tak možná mimo město?
Ideální
Řidič007
| 27. 12. 2017
VW Golf GTI Performance bude opravdu velmi dobrým autonomním vozítkem.
chyba v článku
Šimpanz
| 27. 12. 2017
No ta voda se už ve světě (USA, Japonsko) cca 2 roky používá
[odkaz]
a nyní tato vlna přišla i do Evropy. A 0W-20 není zdaleka poslední slovo, připravuje se už přechod na 0W-16.
[odkaz]
Ekologie nepustí, brzy přijde doba a bude se mazat opravdu čistou destilovanou vodou.
chyba v článku
fOE
| 26. 12. 2017
Inzinieri z VW meli v posledni dobe s olejema (konkretne treba jejich zravosti u TSI) docela dost problemu, to je pak jedno kolik tech inzinieru a s kolika diplomy mas, i tak to zjevne umi zmrsit (a to neni pripad jen VW). Jestli je cesta lit tam neco co se do dnes poradne nelije ani do naftaku, inu, to ukaze az cas, ale duveru to ve me teda nevzbuzuje. Tim spis ne kdyz s necim podobnym prichazi u GTI kde ty naroky na tepelnou odolnost oleje budou spis vetsi. Docela by me zajimalo jakou teplotu oleje drzi aktualni golf GTI po 5-10min ostrejsi jizdy behem leta...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku