Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výstavní prototyp Ferrari 365 GTB/4 je na prodej. Cena je tajemstvím

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Vzpomínka na vývoj jednoho z nejžádanějších Ferrari stojí tolik, že se prodejce zdráhá zveřejnit cenu. V kontextu nabízeného prototypu se nelze divit, protože následoval velmi povedený sériový model, který dráždí snad všechny sběratele.  

Ferrari Daytona alias 365 GTB/4 Berlinetta je známé jako klasický grand tourer s obřím motorem uloženým vepředu. Vidlicový dvanáctiválec před posádkou je nadčasově největším klenotem vozu, který bývá celkově hodnocen jako model s rozpolcenou osobností. 

Polykač kilometrů snadno dosáhne rychlost 200 km/h a více, ovšem cokoliv pomalejšího ji nebylo vlastní. Tučná Daytona excelovala při hrubém řidičském stylu na rovinkách zaručujících dosažení nepovolených rychlostí.

Jméno po vytrvalostním závodu dnes už zná celý svět  

V 60. letech minulého století mělo Ferrari ve zvyku představovat novinky na pařížském autosalonu. Váhově nadstandardní GT nebylo výjimkou. Očekávaný nástupce řady 275 byl odhalen na pařížském salonu v roce 1968 a rychle se ujalo jméno Daytona coby odkaz na vítězství ve vytrvalostním kroužení na stejnojmenném okruhu.

Daytona bylo posledním oznámeným dvanáctiválcem od Ferrari, než převzal kontrolu nad výrobou silničních automobilů Fiat. Do příchodu Testarossy neexistoval další dvanáctiválec určený pro americký trh. Za oceánem vždy platila jiná pravidla a ústup homologačním náležitostem se projevil také v konečném designu vozu označovaného kvůli světlometům za „americké“ Ferrari.

Ostře tvarovaná karoserie Pininfariny odpovídala aerodynamice ve vysokých rychlostech. Jednoduché linie fungovaly i na subjektivní dojmy prvních, druhých i třetích majitelů. Neutrální vzhled spolu s pocitem jednoho z posledních V12 vepředu vyvolává Daytona slabost u nadšených sběratelů charismatických aut. V mnoha ohledech nedokonalé stvoření je nejvíce „macho“ Ferrari a jeho popularita se odráží v zájmu movitých příznivců z celého světa.

Výše popsaná pozitiva nepřišla z čista jasna, Daytona je výsledkem podrobného vývoje, který samozřejmě zahrnoval testovací prototypy. Zkušebních studií nebylo mnoho, proto je snadné pochopit exkluzivitu jednoho takového exempláře. Vrcholně vzácné zboží je čtvrtý kus vývojového konceptu, artefakt rodokmenu Daytony nese číslo podvozku #11929. Nesmírně žádaný dílek skládanky historie Ferrari nabízí londýnská společnost Sport Classsics London se sídlem na Kendrick Place 6 čtvrti South Kensington.

Video se připravuje ...

Cena utajena

Britská nabídka tedy obsahuje červený doklad vývojového snažení italské továrny, kde poté sériově vznikly jedny z nejžádanějších Ferrari. Výstavní prototyp Ferrari 365 GTB/4 je na prodej za blíže nespecifikovatelnou cenu. Závratnou hodnotu podtrhuje tvrzení, že vůz vznikl zkušebně pod vedením karosářského studia Carrozzeria Scaglietti a sloužil k ověřování maximální dynamiky poctivého dvanáctiválce.

Prodávaná ojetina byla údajně používána pro rozsáhlé testování, kam patřilo i dosažení rychlosti 283 km/h, což automaticky znamenalo pozici nejrychlejšího automobilu v modenské výrobě. Rekordman byl po zkouškách vyleštěn a v roce 1968 odvezen na úvodní představení do Paříže. Odkaz italských pokusů strávil většinu života v Americe, majitel nešetřil na údržbě a tím zachránil prvotřídní stav interiéru i exteriéru. Poctivé vlastnictví zahrnovalo i generální opravu motoru v roce 2006.

Možná zaujme skalpovaná střecha do verze Spyder. Otevřených variant se prodalo podstatně méně, možná proto původní šťastlivec zvolil volné nebe nad hlavou, přesto inzerát slibuje dodávku včetně příslušenství připraveného na zpětnou konverzi do častěji vyskytujícího se kupé.

Bez ohledu na panely karoserie uhrane rudě červený lak elegantně podtržený béžovým kokpitem. Útulné kabině dominuje dřevěný volant a leštěná řadící páka, soubor mechanických ovladačů je ozdoba racionálního přístupu automobilek neznalých elektrických součástek.

Krásný veterán pobýval v USA, i přes to byl uzpůsoben evropskému provozu. Nad rafičkou rychloměrů cejchovaného v kilometrech za hodinu naskočilo celkem 28.721 ujetých kilometrů, každý z nich musel být zážitkem s atmosférou 70. let. Věk je jen číslo a 53 let tomuto uklizenému Ferrari věří jen naprostý šílenec, ovšem nikomu jinému už dnes není vůz určen. Prototyp Ferrari 365 GTB/4 za utajovanou cenu si průměrný smrtelník nekoupí.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme