Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za porušení zákazu vjezdu kamionů budou zřejmě tresty i pro firmy

Za porušení zákazu vjezdu kamionů budou zřejmě tresty i pro firmy

Za porušení zákazu vjezdu kamionů budou zřejmě tresty i pro firmy Zdroj: acz

redakce AUTO.CZ
Diskuze (20)
Za porušení zákazu vjezdu pro kamiony nad určitou hmotnost by měl nově nést odpovědnost nejen řidič, ale i jejich provozovatel, tedy firmy nebo živnostníci.

Počítá s tím novela zákona o pozemních komunikacích, kterou dnes schválila Sněmovna. Jde o novelu, která za určitých okolností umožní zvýšit nejvyšší povolenou rychlost na vybraných úsecích dálnic až na 150 km/h.

Poslanci do předlohy vložili pozměňovací návrh svého kolegy Jana Birkeho. Návrh nově rozšiřuje na provozovatele vozidla odpovědnost za případy, kdy toto auto poruší zákaz nebo omezení tranzitní nákladní dopravy stanovené místní úpravou. Týkat se to bude firem nebo podnikatelů a může jim za to hrozit až stotisícová pokuta. Má to zamezit především nežádoucímu objíždění zpoplatněných tras, které má negativní dopad na silnice nižších tříd i na tamní bezpečnost provozu.

Zpravodaj k novele Karel Šidlo řekl, že návrh vznikl ve spolupráci s ministerstvem dopravy v reakci na senátní návrh z loňského roku. Senát v něm navrhl zvýšit pokuty za porušení zákazu vjezdu pro kamiony, které překročí povolený hmotnostní limit. Řidičům by hrozila pokuta až 20.000 korun a navíc by dostali dva trestné body.

Podle Šidla ale nebyl senátní návrh příliš systémový. Proto Sněmovna schválila změnu, kterou navrhl poslanec Birke. Často prý nejde pouze o libovůli řidičů, ale někdy jim jejich zaměstnavatelé ukládají, aby kvůli nižším nákladům projeli kratší trasou, kde je ale zákaz vjezdu. Novela proto obsahuje změnu, která umožní za zákonem stanovených podmínek umístit na silnice II. a III. tříd značku se zákazem vjezdu pro tranzitní nákladní dopravu. Jednou z podmínek bude například existence náhradní objízdné trasy.

Poslanci v novele také ponechali právo policie mít konečné slovo při místních úpravách na silnicích a dalších komunikacích. Hospodářský výbor navrhoval, aby si pro potřeby posouzení, jak je zajištěna bezpečnost silničního provozu, obecní úřad obce s rozšířenou působností pouze vyžádal stanovisko policie. Sněmovna to ale odmítla a ponechala současný stav.

Bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura kritizoval změnu, kterou předložila vláda a která podle něj umožní, aby kraje zadávaly zakázky na správu a údržbu silnic bez soutěže. Podle současného zákona může stát převést správu silnic ve svém vlastnictví na jinou firmu, pokud ji vybere podle zákona o veřejných zakázkách. Stanjura kvůli tomu neúspěšně navrhoval vrátit zákon do druhého čtení. Nyní se bude snažit o to, aby se tím zabývali senátoři a případně zákon vrátili s úpravou zpět do Sněmovny.

Vstoupit do diskuze (20)