Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zajímavosti o továrně Ferrari: Má vlastní slévárnu a denně vyrobí až 65 aut

Továrna Ferrari
Továrna Ferrari
Továrna Ferrari
Továrna Ferrari
52 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Představujeme vám šest zajímavostí o slavné továrně Ferrari v Maranellu.

Navštívit slavnou automobilku Ferrari je snem všech jejích příznivců, ale jen málokdo má šanci se tam skutečně dostat. Během své nedávné návštěvy jsem však dostal exkluzivní příležitost se do továrny podívat a seznámit se s výrobou nejnovějších modelů značky. Během detailní prohlídky jsem se mohl seznámit s různými zajímavostmi, o němž se s vámi mohu podělit. Pojďte se seznámit s tím, co byste o dnešní výrobě Ferrari měli vědět.

Ferrari má vlastní slévárnu

Italská továrna Ferrari má ve svém výrobním závodě vlastní slévárnu. Už v roce založení 1947 chtěl mít Enzo Ferrari úplnou kontrolu nad výrobou svých aut, a proto se dodnes v areálu továrny nechybí slévárna, díky níž si automobilka může vyrábět díly přesně podle svých specifických požadavků.

Za téměř osmdesát let od založení automobilky se výroba komponentů z hliníkových slitin ve svém základu příliš nezměnila a nejvýraznějšími produkty slévárny jsou téměř kompletní motory. Jediným dílem všech motorů, na němž automobilka spolupracuje s externím dodavatelem, je na míru navržená a vyrobená kliková hřídel. Hlavním důvodem je použitý materiál – ocel. Tovární slévárna zpracovává pouze hliník, jež umí i recyklovat.

Každým dnem se vyrobí 65 vozů

Maranellská továrna aktuálně vyrábí šesti-, osmi- a dvanáctiválcové modely. Na dvou výrobních linkách se v dnešních dnech můžete setkat s vozy 296 GTB/GTS, Roma Spider, 12 Cilindri a 12Cilindri Spider, Purosangue, SF90 XX Stradale a Daytona SP3. Každým dnem se ve Ferrari vyrobí až 65 nových vozů.

První výrobní linka v přízemí dvoupatrové budovy chrlí 296 GTB/GTS, obě varianty 12Cilindri a Romu Spider, druhá pak Purosangue, SF90 XX Stradale a Daytonu SP3. Všechny vozy vznikají moderními výrobními technologiemi, avšak stále se vyrábějí ručně.

Vlastní větrný tunel

Výraznou dominantou továrny, kterou můžete vidět z ulice, je vlastní větrný tunel. V Maranellu jej otevřeli v roce 1997 a autorem budovy je architekt Renzo Piano, navrhující stavby po celém světě. Ferrari si jej postavilo pro potřebu továrního týmu Scuderia Ferrari v šampionátu Formule 1 a využívá jej i při vývoji silničních aut.

Větrný tunel má klimatizaci pro regulaci teploty s přesností 0,5 °C a velkým ventilátorem s průměrem 5 metrů a výkonem přesahujícím 2000 kW. Během zkoušek je aktivní monitorovací systém pro měření rychlosti, směru a turbulencí větru s maximální přesností a mechanismus umí simulovat libovolné náklony i směry pohybu vozidel. Automobilka v něm testuje modely v měřítku 65 procent i skutečné vozy.

Karoserie se nevyrábí v Maranellu

Za vysokou zdí továrny Ferrari sice vznikají kompletní motory, vyjma klikových hřídelí, ale karoserie vozů se vyrábějí v dílnách karosárny Scaglietti v Modeně. Odtamtud míří do Maranella, kde jsou nalakovány a odeslány na výrobní linku. Mezi Ferrari a Scaglietti přitom běží dlouhodobá spolupráce, protože si jí oblíbil sám Enzo Ferrari koncem čtyřicátých let.

Enzo Ferrari se spojil se Sergiem Scagliettim, když hledal dílnu pro opravy a úpravy karoserií svých závodních vozů. Carrozzeria Scaglietti shodou náhod sídlila přes ulici od původní továrny Enza Ferrariho v Modeně a útočiště v ní našel i mladý Dino Ferrari, když pomáhal se vznikem nových vozů. Carrozzeria Scaglietti se postupem let podílela na výrobě některých z nejslavnějších ferrari všech dob, včetně legendárního typu 250 GTO.

Žádné ferrari nedostanete s nulovým počtem kilometrů

Ferrari vám nikdy nedoručí nový vůz s nulovým počtem najetých kilometrů. Každé z vyrobených aut po opuštění výrobní haly absolvuje krátkou testovací jízdu, jejíž délka se liší podle aktuálních potřeb. Nepotvrzené informace uvádějí, že každé nové ferrari se dostává do rukou hrdých majitelů s 20 až 30 kilometry na počítadle.

Sklad exkluzivních závoďáků není mýtus

A teď jedna z největších zajímavostí o továrně. Už při představení Ferrari FXX a dalších exkluzivních závodních aut bez homologace z programu XX Programme jsme slyšeli o tom, že se tyto vozy nikdy nedostanou do garáží svých majitelů, ale Ferrari je uskladňuje u sebe v Maranellu. A skutečně je to pravda, protože během své prohlídky továrny jsem mohl navštívit jeden ze tří skladů, v němž se nacházejí.

Prohlížet si velkou prosvětlenou místnost plnou historických i starších moderních monopostů formule 1 je opravdový zážitek. Nechybí tu stroj Gillese Villeneuva ani hned několik formulí Michaela Schumachera. Žádný z nich však nemá originální volant, jež má továrna uskladněné zvlášť, protože jsou hlavním řídícím mozkem všech modernějších monopostů. Ferrari tu parkuje i vozy z programu XX, tedy FXX, 599 XX a FXX-K.

Video placeholder
Ferrari F80 • Zdroj: Ferrari

Začít diskuzi