Zákazníky posloucháme, říká Lars Moravy z automobilky Tesla
Viceprezident pro techniku automobilů Tesla se rozpovídal o nejčerstvější novince, umělé inteligenci nebo výrobě.
Aktuálně se o značce Tesla nejvíce mluví v souvislosti s jejím zakladatelem Elonem Muskem, který si výsluní po boku nového amerického prezidenta Donalda Trumpa užívá doslova jako utržený ze řetězu, čímž proti sobě popudil kde koho. Náš rozhovor s Larsem Moravym, viceprezidentem pro konstrukci vozů firmy, se však vedl o řadě jiných věcí.
Jsme v gigafactory v Grünheide u Berlína, kde před pár týdny začala výroba faceliftované Tesly Model Y. Kdybyste měl zmínit tři přednosti novinky, které by to byly?
Určitě účinnost. Dojezd jsme zvýšili o přibližně deset procent, a to bez zásadních změn na hnacím ústrojí. Číslo dvě je zážitek z jízdy. Celkově je auto výrazně pohodlnější. Nejen po stránce odpružení, ale také v oblasti zvuku nebo pocitu z jízdy. A pak je tu jednoznačně konektivita. Automobil podporuje 5G a má více antén. To zlepšuje příjem a tím i celkový zážitek.
Mezi uživateli nebo fanoušky je zvláště horkým tématem 4D radarový systém pro sledování cestujících. Jaké jsou jeho výhody?
Vezměte si mě a sebe: naše těla jsou velikostí velmi rozdílná. Radarový systém používáme, aby na to přišlo také auto. Díky němu nejen zjistí, zda v kabině někdo je, ale také zda se jedná například o dítě, nebo dospělého. Podle toho se upraví zádržné systémy a časy aktivace airbagů. Za měsíc až dva dojde k aktualizaci, která ještě umožní zjistit, zda uvnitř nezůstaly opuštěné děti. Do aplikace uživatele se poté odešle varování.
Systém by prý měl být schopen monitorovat i životní funkce cestujících.
Ano. Radar je poměrně citlivý a existuje implementace, která umožňuje sledování srdečního tepu. Doufáme, že tato technologie bude nakonec dostatečně vyspělá, aby nám umožnila odhalit blížící se infarkt – potom by se okamžitě volala sanitka.
Co také způsobilo rozruch, je páčka směrových světel. Na rozdíl od jiných vozů značky ji model y má. Proč?
Zejména zpětná vazba z Evropy byla velmi jasná. Zdejším uživatelům chyběla, především na kruhových objezdech. A když si zákazníci stěžují, reagujeme na to – to je jedna z našich největších předností.
Existují další věci, které byly optimalizovány na základě zpětné vazby zákazníků?
Před několika lety jsme se tak například zbavili ultrazvukových senzorů. A pak chtěli řidiči lepší viditelnost při parkování popředu. Nyní se tedy při tomto manévru automaticky zapne přední kamera. Zlepšení jízdního chování také iniciovala zpětná vazba. A samozřejmě, Tesla Model Y je rodinné auto. V souladu s tím jsme chtěli zlepšit zážitek na zadních místech. Tamější sedadla jsou nyní automaticky nastavitelná. A nyní máme v zadní části obrazovku.
Tesla byla v minulosti často kritizována za kolísání kvality. Změnili jste v tomto směru něco?
Zejména závod v Německu nám v tomto velmi pomohl. Podařilo se nám získat několik skvělých inženýrů. Jak pro vývoj, tak pro výrobní procesy.
Jakou roli hraje facelift Tesly Model Y v gigacastingové strategii vaší značky?
Gigacasting jsme u modelu y zavedli před čtyřmi lety, a to především vzadu. Mezitím jsme ale provedli určitá vylepšení. Gigacastingové díly ve faceliftu jsou zhruba o sedm kilo lehčí, ale mají o pět až deset procent zvýšenou tuhost. A můžeme vyrábět třikrát rychleji.
Upravili jste ovšem také některé součásti, aby se vůz po nehodě snáze opravoval.
Správně. Stará verze měla poměrně citlivou zadní část. I menší nehoda si občas vyžádala výměnu celého zadního víka. Auto je nyní asi o 20 milimetrů delší, což nám umožnilo lehce posunout nárazník a nainstalovat další plastové díly, takže v případě lehčí nehody lze jednotlivosti na zádi vyměnit spíše než celé víko zavazadlového prostoru.
Tesla používá AI pro autonomní řízení, ale také pro výrobu a vývoj baterií. Jakou roli bude hrát strojové učení v příští generaci vašich vozidel?
Umělou inteligenci využíváme ve všech oblastech, kde se inženýři rozhodují. U aerodynamiky, akustiky, výrobních procesů, odhalování problémů s kvalitou nebo při vyhodnocování zpětné vazby od zákazníků. Počítače nepotřebují přestávku a nedělají chyby.
Gigacasting
Gigacasting je inovativní výrobní proces, při kterém se velké hliníkové komponenty vyrábějí v jediném odlitku. Tím se zmenšuje počet součástí, snižují se výrobní náklady a zvyšuje tuhost a bezpečnost vozidla při nárazu. Na tuto technologii využívající vysoké tlaky lisování sázejí i některé další značky.

Zdroj: Auto Bild, video: auto.cz