Zapomenuté škodovky: Vyzkoušeli jsme unikátní třídveřový favorit! Jaké je garde pro devadesátky?
Jedním z nerealizovaných projektů Škody Favorit se stalo unikátní třídveřové kupé, které mělo kdysi nahradit původní modely Garde a Rapid. Nezdaru právě tohoto projektu je nám dodnes hodně líto. Stal by se totiž moderním pokračovatelem dlouhé řady kupé, započaté už modely MBX a 110 R.
Když začala novodobá první škodovka s pohonem předních kol a motorem vpředu dobývat přední evropské trhy a mezi československými motoristy se o ničem jiném nehovořilo, vývojové oddělení mladoboleslavské automobilky začalo chrlit jeden odvozený projekt za druhým.
Většina z nich však skončila jen ve formě prototypu, doprovodného protokolu a případně se přemístila do továrního muzea, kde dnes tvoří mimořádně vzácné exponáty. Jedním z nich se stalo sportovně naladěné kupé.
Přestože vnější tvary třídveřového favoritu působí dynamicky, pod sportovní karoserií najdeme spíše stylový třídveřový hatchback. Něco podobného zopakoval v roce 1995 Renault s řadou Mégane a současně Fiat s dvojicí Bravo/Brava.
Vůz Coupé s interním označením Š 783 se zrodil z nadšení pracovníků závodu v Kvasinách. Skici vznikly ve studiu Bertone v rámci přípravy favoritu. Konstruktérům se je podařilo rozpracovat do detailní výkresové dokumentace a v kvasinských vývojových dílnách se vůz i zrodil. Když jej později Nuccio Bertone spatřil na vlastní oči, byl velmi překvapen. Škodovácké kupé silně připomíná BX – nízkou střechou, nepřehlédnutelně skloněným čelním oknem, zatemněnými prostředními sloupky nebo volně padající zadní stěnou s dveřmi zavazadelníku přesahujícími rohy.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!