Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zapomenuté škodovky: Vyzkoušeli jsme unikátní třídveřový favorit! Jaké je garde pro devadesátky?

Lukáš Prejzek Lukáš Prejzek 30. 5. 2022 • 22:28
22
3
Zobrazit náhledy (22)
Pohodlná přední sedadla prototypu pocházejí z luxusnějšího Favoritu 136 LS, obložení karosářských panelů je však zcela unikátní Řadicí páka s vyznačeným pětistupňovým schématem se shoduje se sériovými favority, perforovaná manžeta a tunel mezi sedadly působí na svoji dobu moderně Škoda Š 783 Škoda Š 783 Škoda Š 783 Prostor pro zadní cestující odpovídá standardu pro favorit, rozvor 2450 mm i využitelná délka kabiny zůstaly na svém Celočalouněné dveřní výplně představují jeden z estetických vrcholů ztvárnění kabiny Škoda Š 783 V souvislosti s přechodem od hatchbacku ke kupé se výrazně snížila výška karoserie Spodní část vozu ani délka standardního favoritu se při stavbě kupodivu nezměnily, skoro všechno ostatní je ale nové Nejmenší optický rozdíl mezi hatchbackem a kupé se skrývá v zadní stěně. Nebýt zešikmeného skla pátých dveří a poklesu výšky, těžko byste za jízdy před sebou odhalili, že jde o tak unikátní verzi Jedno z omezení dynamicky vytvarovaného kupé představovala nabídka jen jediného motoru. Čtyřválcová karburátorová třináctistovka OHV by přesto dokázala se sériovým vozem zatočit. Škoda Š 783 Škoda Š 783 Škoda Š 783 Bezrámová konstrukce dveřních oken si vyžádala úpravu zavěšení zrcátek na samostatném panelu, seřizování kolíčkem zevnitř zůstalo Jednu z největších vnějších zvláštností kupé představují dveřní kliky, zapuštěné do výlisku pod hranou dveří. Funkčnost výborná.

Jedním z nerealizovaných projektů Škody Favorit se stalo unikátní třídveřové kupé, které mělo kdysi nahradit původní modely Garde a Rapid. Nezdaru právě tohoto projektu je nám dodnes hodně líto. Stal by se totiž moderním pokračovatelem dlouhé řady kupé, započaté už modely MBX a 110 R.

Když začala novodobá první škodovka s pohonem předních kol a motorem vpředu dobývat přední evropské trhy a mezi československými motoristy se o ničem jiném nehovořilo, vývojové oddělení mladoboleslavské automobilky začalo chrlit jeden odvozený projekt za druhým.

Většina z nich však skončila jen ve formě prototypu, doprovodného protokolu a případně se přemístila do továrního muzea, kde dnes tvoří mimořádně vzácné exponáty. Jedním z nich se stalo sportovně naladěné kupé.

Přestože vnější tvary třídveřového favoritu působí dynamicky, pod sportovní karoserií najdeme spíše stylový třídveřový hatchback. Něco podobného zopakoval v roce 1995 Renault s řadou Mégane a současně Fiat s dvojicí Bravo/Brava.

Vůz Coupé s interním označením Š 783 se zrodil z nadšení pracovníků závodu v Kvasinách. Skici vznikly ve studiu Bertone v rámci přípravy favoritu. Konstruktérům se je podařilo rozpracovat do detailní výkresové dokumentace a v kvasinských vývojových dílnách se vůz i zrodil. Když jej později Nuccio Bertone spatřil na vlastní oči, byl velmi překvapen. Škodovácké kupé silně připomíná BX – nízkou střechou, nepřehlédnutelně skloněným čelním oknem, zatemněnými prostředními sloupky nebo volně padající zadní stěnou s dveřmi zavazadelníku přesahujícími rohy.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata
30. 5. 2022 18:21
Tak to kupé...
...bylo z celého modelového portfolia, navrženého Bertonem, asi nejméně povedené. Jednoznačně nejhezčí byl hatchback (Favorit). :-)
Avatar - Stejsn
30. 5. 2022 15:52
Mně toho líto neni,
bo je to hnusný jak prhel.