Budoucnost aut podle Nissanu? Maličké vozy a stylovky pro mladé
Svoji budoucnost automobilky rády prezentují pomocí různých studií. Některé ukazují budoucnost blízkou a reálnou, jiné tu vzdálenější, která se nyní zdá mnohdy až nereálná. V současnosti výrobci počítají především s přeplněnými velkoměsty, kde budou potřebná malá auta.
V tomto směru kráčí i Nissan, jehož plánovači pracují rovněž na autech, která jsou od současnosti vzdálená i více než deset let. „Tyto myšlenky se zdají být daleko, ale musíme se podívat za obvyklý horizont čtyř až pěti let, protože se věci mění velice rychle,“ řekla serveru Automotive News Rachel Nguyenová, ředitelka pokročilého plánování u Nissanu.
S rychlým vývojem má Nissan zkušenosti. Aktuálním trendem je vývoj automaticky řízených aut, na kterých pracuje i japonská značka. Zatímco v sedm let starém výzkumu zákazníci Nissanu takové vozy odmítali, dnes jim dávají šanci. „Pokud jim to vrátí volný čas, chtějí to,“ tvrdí Nguyenová.
Automobilky se v současnosti musí potýkat s malým zájmem mladých o automobily. Nissan pracuje na nových přístupech k tvorbě designu, díky kterým se mladí více zapojí do vzhledu svých aut, což je má k vozům opět přilákat.
Nissan chce k tvorbě designu nejprve nalákat slavné osoby z módního průmyslu, čímž chce následovat například Land Rover. Britský výrobce již postavil Range Rover Evoque navržený Viktorií Beckham.
V dalším kroku má Nissan design budoucích aut zpřístupnit veřejnosti, podle jejíž přání bude upraven. Třetím stranám by mohla být nabídnuta i jednoduchá platforma auta, díky čemuž by si vůz mohly přizpůsobit svému zájmu.
Výsledkem prací Nissanu pro vzdálenou budoucnost je už například koncept We Lounge, jakýsi velkoprostorový automobil, který je kombinací taxíku a auta z půjčovny. Rodina nebo jiná skupina turistů si má takové auto půjčit na prohlídku města. Tu si užijí díky pohodlné kabině, na níž odkazuje i název (lounge je anglický výraz pro salonek).
Koncept Pedestrian on Wheels (chodec na kolech) naznačuje maličké osobní vozítko pro použití v místech, kam konvenční, větší automobily nesmí. O jeho pohon se stará elektromotor, vozítko tak vypouští nulové lokální emise. Do vozítka se vejdou až dvě osoby, převážet mohou i menší náklad. Podobné, byť větší auto Nissan již nabízí, je jím Twizy, který se nejprve začal prodávat se znaky Renaultu.