TEST Cadillac CTS 2,8 V6 - Americká krása
Americký sedan vyšší střední třídy nikdy nemůže stát v řadě se zástupci vyhlášené evropské prémiové školy. Alespoň to jsme si mysleli do chvíle, než jsme před časem poprvé vyzkoušeli Cadillac CTS druhé generace.
Od té doby víme, že k těmto vozům existuje alternativa pro ty zákazníky, kteří se touží odlišit a svého favorita nenašli ani v katalozích japonských výrobců. Přijíždí ze států „za velkou louží“ a přináší s sebou pořádnou porci zhmotnělé americké sebedůvěry. Rozhodli jsme se tedy vyzkoušet tento automobil také se základním lidovým atmosférickým šestiválcem o výkonu 155 kW a pohonem zadních kol.
J.R.Cadillac
Prvním a myslím si že ve většině případů i hlavním argumentem pro nákup právě Cadillacu CTS je jeho design. S trochou nadsázky lze říci, že návrhářům stačilo jen pravítko a tužka – ale výsledek je opravdu impozantní. Doširoka tvarovaná kubistická tlama podtrhává stylový obličej, který ovšem rozhodně nehraje na prvoplánovou „zlou“ strunu. Vertikální optika světlometů, mřížka chladiče trumfující svou velikostí i vozy Audi a ostře řezané linky, končící na zádi v doprovodu LED svítilen – to je ten pravý muskulaturní americký styl, to je ten svěží vítr vanoucí na evropské silnice. Někomu možná může z fotografií přijít až příliš akční či neurvalý, na živo je ovšem přesně takový, jaký má být. Může z něho vystoupit řetězy ověšený rapper někde v ghettu stejně jako právník před justičním palácem a pokaždé to bude prostě ono. Fantastické.
|
ROADLOOK TV Videotest: Cadillac CTS - American Way |
Kvalitní základ
I světoví šampióni se ve skoku vysokém pojišťují a začínají na výškách o poznání nižších, než je jejich nejlepší výkon. Stejné je to i u CTS. Základní motorizací je kultivovaný atmosférický šestiválec s objemem válců 2,8 l a nejvyšším výkonem 155 kW. To nezní vůbec špatně, co říkáte? Na druhé straně (nebo je lépe říci ob jeden motor?) ale stojí bestiální verze CTS-V, poháněná kompresorem přeplňovaným osmiválcem o objemu 6,2 l, pro modelový rok 2009 naladěným na výkon 415 kW. Takže náš dnešní exemplář je proti tomuto gepardovi vlastně taková mírná kočička z Manhattanu.
Po týdnu s tímto vozem musíme bohužel uznat, že veškeré sportovní aktivity tohoto vozu jsou redukovány na poměrně úzký okruh činností. Přeci jenom, pohotovostní hmotnost 1,8 tuny a spíše komfortní automatická šestistupňová převodovka jakékoliv sportovní choutky řidiče a jeho vozu zatrhnou hned po první sérii zatáček. Podvozek samotný je ovšem jistý v kramflecích, což spolu s opravdu přesným, středně tuhým a konečně také dostatečně komunikativním řízením dělá z CTS (v rámci možností a velkého převodu) zábavné auto, tedy pokud nehodláte jezdit kdovíjak ostrým stylem. BMW zkrátka stojí se svou řadou 5 podvozkově o jeden až dva stupínky výše, CTS se ale poměrně bez problémů řadí mezi něj a Audi A6. Cadillac ovšem díkybohu nestojí na pneumatikách typu run-flat, a tak se jeho pohodlně-sportovní podvozek může českým řidičům docela dobře zamlouvat. Celé je to ale ještě o něco obtížnější. V domácích Spojených státech amerických stavějí CTS na úroveň BMW řady 3 či Mercedesu C, tedy do naší střední třídy. Z evropského pohledu to je spíše marketingový trik, jak vyhrát co nejvíc srovnávacích testů (stačí se podívat na rozměry vozu).
|
Cadillac CTS: První jízdní dojmy |
TEST Cadillac CTS 3,6 V6 AWD: Kdo se bojí, nesmí do lesa |
Cadillac CTS Wagon: První statické dojmy |
Převodovka řadí jemně a plynule, evropští či japonští soupeři to ale umí ještě o chloupek jemněji a plynuleji. Lámání chleba začne ve chvíli, kdy od ní čekáte sportovního ducha. Ten se totiž prostě nedostaví a tak je nutné počítat s občasným zaváháním při podřazení. Cadillac se sice ohání sportovními hesly a prohlášeními, realita je ale trochu jiná. To ale určitě není zklamání, ba naopak! Posilovač s proměnlivým účinkem, komfortní kožená (v našem případě vyhřívaná i ventilovaná) sedadla a špičkové audio od BOSE si přímo říkají o uvolněnou, pohodovou jízdu českými luhy a háji.
Route 66 vs. Praha-Brno
Jedno je synonymem pro uvolněný, příjemný výlet a druhé je průsečíkem pojmů „silnice“ a „noční můra“. Obojí kupodivu CTS zvládá brilantně. Talent ke cruisingu je ve výbavě snad každého amerického auta, na tom druhém museli inženýři tvrdě zapracovat. Výsledek ale stojí za to, svižné manažerské dálniční tempo je pro Cadillac CTS přirozenou činností, do které jej nemusíte nutit a díky vzhledu vám lidé budou levý pruh jaksi automaticky a bez hořkosti vyklízet.
Daní za jízdu u nás nejvyšší povolenou dálniční rychlostí je odběr 11,5 litru benzinu z nádrže, ve městě počítejte spíše s litry patnácti. Pokus o eko-jízdu se u CTS nesetkal s pochopením, protože dostat se na okreskách pod devět litrů je jev spíše ojedinělý. Celkem jsme s CTS během testu jezdili za 13 litrů Naturalu, což rozhodně není málo, ale politicky řečeno je to údaj odpovídající hmotnosti vozu a použití automatické převodovky.
Uvnitř pohoda
Další mýtus, který se nově příchozí americké vozy pokoušejí vyvrátit, je jejich nedůsledný přístup k interiéru vozu. Však to znáte, levně působící tlačítka či optika přístrojů v drahých vozech, dokáže mnoho evropských zákazníků prostě a jednoduše odradit. CTS je dost možná prvním americkým vozem, který tento mýtus konečně vyvrátil z kořenů. Slícování, použité materiály i design palubní desky jsou na velmi dobré úrovni, i když pár drobností jako jsou malá tlačítka ovládání klimatizace či levně působící ovladače oken by ještě stálo za to přepracovat.
Naprosto skvělá je velká barevná navigace, jejíž výsuvný dotykový panel vévodí palubní desce. Pokud jej ale nechcete používat, stiskem tlačítka jej uklidíte ze svého zorného pole. Kdyby bylo ovládání navigace o něco uživatelsky přívětivější a propracovanější (jednou se kolegovi dokonce podařilo systém zcela regulérně na zbytek cesty zmrazit), nezbývalo by než smeknout.
Výhled z vozu je i přes menší boční okénka bezproblémový, nepříjemně vysoká záď vozu je naštěstí osazena parkovacími senzory. Zavazadlový prostor se svými 373 litry chalupáře neokouzlí, pro běžné civilní použití ale stačí. Místa pro čtyři dospělé osoby je dostatek ve všech směrech.
Americký sen
Cadillac udeřil na správnou strunu a nabízí evropským zákazníkům něco naprosto odlišného (vzhledově), ovšem technicky a kvalitativně plně srovnatelného se zdejší zavedenou konkurencí. Nezbývá tedy než držet mu palce při rozbíjení někdy až sterilně unifikovaného prémiového trojbloku.
První cena vozu | 1.022.400,-Kč (CTS 2,8 V6, 155 kW, Elegance) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.022.400,-Kč (CTS 2,8 V6, 155 kW, Elegance) |
Základní cena testovaného vozu | 1.180.200,-Kč (CTS 2,8 V6 Aut., 155 kW, Sport Luxury) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.392.100,-Kč (CTS 2,8 V6 Aut., 155 kW, Sport Luxury) |
Plusy
- Originální vzhled
- Dobře zpracovaný a prostorný interiér
- Komfortně naladěný podvozek
- Hezká a přehledná barevná dotyková obrazovka
- Špičkový audiosystém
Minusy
- Krátká sedací část předních sedadel
- Menší dynamika vozu
- Vyšší spotřeba