Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën C3 Aircross poprvé naživo: Jak působí nástupce C3 Picasso?

David Bureš
Diskuze (30)
Citroën nahrazuje MPV C3 Picasso malým SUV C3 Aircross. Bratr Opelu Crossland X se začne prodávat v druhé polovině roku.

Segment malých SUV se v posledních letech významně rozšířil a jeho expanze bude pokračovat i letos, svého zástupce v této třídě nově nabídnou Hyundai (model Kona) nebo Kia (Stonic). Nováčkem v segmentu je také Citroën, který letos uvede na trh model C3 Aircross. Ten jsme si poprvé prohlédli při jeho světové premiéře na speciální akci v Paříži.

Citroën následuje trend a také on nabídne SUV místo malého MPV. Letošní konec C3 Picasso, jehož je C3 Aircross nepřímým nástupcem, je tak dalším hřebíčkem do rakve tohoto segmentu. S nástupem chystaných SUV nebudou pokračovat ani Kia Venga nebo u nás nadmíru populární Hyundai ix20. Opel zase již ukončil výrobu Merivy s unikátními dveřmi otevíranými proti sobě, aby ji nahradil Crosslandem X.

„Kde a kdy obliba SUV skončí, v tuto chvíli nedokáže nikdo odhadnout. V následujících letech ale jejich prodeje ještě budou růst, a tak v této kategorii nemůžeme chybět,“ vysvětlila nám v exkluzivním rozhovoru generální ředitelka značky Citroën Linda Jacksonová důvod příchodu C3 Aircross.

Segment SUV se mezi lety 2012 a 2016 jen v Evropě zpětinásobil a přestože růst prodejů v třídě začíná podle šéfky Citroënu lehce zpomalovat, stále je pro automobilky hodně zajímavý, aby takové auto nabídly. I proto vedle C3 Aircross značka počítá ještě s větším modelem C5 Aircross, který se v Evropě začne prodávat v druhé polovině roku 2018.

Video se připravuje ...

Rozšiřující se nabídka malých SUV znamená, že se jednotliví zástupci musejí od konkurence hodně odlišit, aby zákazníky zaujali. A v tomto ohledu má C3 Aircross rozhodně čím zaujmout, protože podobně jako technicky spřízněná C3, postavená na stejně platformě PF1, vystupuje z davu a láká na svébytné designové prvky.

Svěží design

Přestože je C3 Aircross postaven na stejné architektuře jako Opel Crossland X (dokonce se bude po jeho boku vyrábět v továrně Opelu ve španělské Zaragoze), z hlediska vnějších tvarů byste technickou spřízněnost vůbec nehádali, tedy pokud si neuvědomíte shodný tvar A sloupků nebo dveří. Jestliže Opel láká na strohé německé křivky oživené vlastně jen nápadnými barevnými kombinacemi, Citroën je všechno, jen ne nudný a strohý. Jiné jsou i rozměry, C3 Aircross je s délkou 4.150 mm o 62 mm kratší než Crossland X, naopak rozvor 2.600 mm je shodný.

Citroën C3 Aircross – srovnání rozměrů s konkurenty
Model Citroën C3 Aircross Opel Crossland X Peugeot 2008
Délka (mm) 4150 4212 4159
Šířka (mm) 1760 1765 1739
Výška (mm) 1640 1605 1570
Rozvor (mm) 2600 2604 2537
Objem zavazadelníku (l) 410-520/1289 410-520/1255 360/1194

Designově sice C3 Aircross navazuje na malý hatchback C3, stejně jako on používá „dvouúrovňovou“ příď s rozdělenými světlomety (denní svícení v pásech nahoře, světlomety a mlhovky dole), její zpracování je ale natolik svébytné, že si oba Citroëny nebudete plést. Dolní část světel C3 Aircross je větší, tvarově tvoří čtverec se zaoblenými rohy a nikoliv ovál. Navíc může být zdůrazněna kontrastním orámováním. Jiná je také maska chladiče, která se z SUV snaží udělat většího drsňáka.

Jestliže C3 hraje na roztomilost, C3 Aircross je spíše maskulinní a robustní. Ve finále vlastně auto vycházející z letos představeného konceptu C-Aircross není ani tolik líbivé jako cé-trojka, kvůli vysokému pontonu kapoty a výrazné ochraně dolní části karoserie působí naživo z některých úhlů až příliš otyle a mohutně.

Video se připravuje ...

Přesto tu ale najdeme hned několik nápaditých prvků, které se stylistům pracujícím pod vedením šéfdesignéra Citroënu Alexandra Malvala povedly a auto zajímavě oživují. Na mysli máme tzv. žaluzie, neboli zadní okénka u C sloupků karoserie. Ta jsou plastová a ozdobená sítotiskem v podobě vodorovných pruhů, které v kabině vytváří zajímavou hru stínů. Atypicky řešené jsou také střešní ližiny, tvořící vpředu neobvyklé „bodce,“ s karoserií jsou spojeny až o kus dále.

Co naopak autu chybí, jsou vzduchové kapsy Airbump, které se už od příchodu C4 Cactus staly jedním z poznávacích znaků aktuálních Citroënů. „Nechceme být svázáni Airbumpy, a proto jsme se rozhodli je C3 Aircross nedat. Výrazný charakter má i bez nich. Jsou sice naším poznávacím znakem, nechceme je ale dávat na všechny modely,“ říká k tomu generální ředitelka Citroënu. Z jejích slov tak vyplývá, že z Airbumpů se stalo spíše designové než účelné řešení.

Originální vzhled pak jde široce individualizovat. Citroën nabízí osm různých odstínů karoserie, nechybí ani čtyři různé barvy střechy nebo čtyři designové balíčky nabízející kontrastní zbarvení vybraných detailů, jako jsou kryty zrcátek, „žaluzie“ na bocích či orámování předních světel.

Hlavně komfort

To vnitřek je už C3 bližší, C3 Aircross používá shodný volant, jednoduchý přístrojový štít nebo středovou konzoli. Palubní deska sice sází na jednoduché tvary, které svým vodorovným pojetím kabinu opticky rozšiřují, zároveň ale nepůsobí nudně. Oživují ji originální výdechy ventilace, které mohou být v kontrastním provedení.

Individualizovat lze totiž i vnitřek auta, a to pomocí pěti různých stylových balíčků. Originální verze je hlavně ta s látkou použitou i na palubní desce, oživenou oranžovými lištami. Naopak varianta s dvoubarevným čalouněním kombinujícím látku s kůží působí hodně luxusně, a to přestože řada plastů použitých v kabině je tvrdých a trochu lacině působících.

Oproti C3 je hlavním tvarovým odlišením vnitřku C3 Aircross dolní část středového panelu, kde se objevuje otočný ovladač systému Grip Control. Ten umožní změnit nastavení vozu v pěti režimech (Standard, Písek, All-road, Sníh, ESP off), které mají pomoci při jízdě na různých površích. Citroën tímto řešením podobně jako Peugeot nahrazuje pohon všech kol, který podle francouzské značky není potřeba. C3 Aircross ho tak podobně jako bratrský Crossland X nenabídne. Také Citroën tak při charakterizování SUV používá hlavně jeho vnější tvary a nikoliv jeho terénní schopnosti.

Sedadla myslí hlavně na poskytovaný komfort, který Citroën při prezentaci novinky hodně zdůrazňoval. Přední křesla jsou široká s minimálním bočním vedením, což ocení i osoby rozložitějších postav. Stejně tak zadní lavice není nijak výrazně tvarovaná, sedáky jsou stejně jako vpředu velice měkké. Z hlediska nabízeného prostoru je ale na tom C3 Aircross hůře než bratrský Crossland X. Hlavně místa nad hlavou jsem na zadních sedadlech se svými 182 centimetry neměl mnoho, prostor notně ukrajovala příplatková panoramatická střecha. Ta je elektricky ovládaná včetně roletky a na rozdíl od některé konkurence (třeba Renault Captur) také otevírací. Ani s místem před koleny to ale vzadu nebyl žádný zázrak.

Co naopak potěší, je variabilita, inspirovaná předchůdcem, MPV C3 Picasso. Automobil z tohoto důvodu nabízí posuvnou zadní lavici, s níž je v podélném směru možné hýbat v rozmezí 150 mm, a to nezávisle na sobě v poměru 60:40. Výhodou je i možnost nastavení sklonu opěradla. Autu nechybí ani dvojitá podlaha zavazadelníku vyrovnávající schod po sklopení zadních sedadel nebo sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, díky němuž lze uvnitř převážet až 2,4 metru dlouhé předměty.

Až pohled do zavazadelníku dokáže technickou spřízněnost s Crosslandem X, obložení kufru je shodné jako u Opelu. Stejný je také udávaný objem, v závislosti na poloze zadních má kufr C3 Aircross 410 až 520 litrů. Oproti C3 Picasso tak v základním objemu vyrostl o 25 litrů. Víko pak potěší i hráče košíkové, protože se otevírá hezky vysoko. Pro upevnění nákupních tašek tu jsou zase praktické háčky.

Citroën C3 Aircross – srovnání rozměrů s dalšími modely Citroën
Model C3 Aircross C3 C4 Cactus C3 Picasso
Délka (mm) 4150 3996 4157 4101
Šířka (mm) 1760 1749 1729 1766
Výška (mm) 1640 1474 1530 1670
Rozvor (mm) 2600 2540 2595 2540
Objem zavazadelníku (l) 410-520/1289 300/922 348/1170 385-500/1506

A kdy přijde na trh?

S Citroënem C3 Aircross jsme se seznámili již nyní, do prodeje ale auto vstoupí až v druhé polovině roku. Zahájení prodeje na českém trhu se očekává někdy na přelomu října a listopadu. Do té doby se zájemci mohou poohlédnout po posledních pár desítkách skladových kusů C3 Picasso. Na rozdíl od něj se však Aircross nebude vyrábět ve slovenské Trnavě, ale ve španělské Zaragoze, u Opelu.

Auto bude na evropských trzích dostupné s pěti motory z dílny Skupiny PSA. Ty benzinové zastupují tři verze tříválce 1.2 PureTech s 60 kW, 81 kW a 96 kW, zatímco z turbodieselů budou k dispozici dvě varianty 1.6 BlueHDi se 73 kW a 88 kW. Všechny agregáty budou standardně spárovány s manuální převodovkou, pro 1.2 PureTech (81 kW) bude za příplatek také šestistupňový automat. Jedná se tak o naprosto shodnou nabídku jako u Crosslandu X, jen s odlišným obchodním označením jednotlivých agregátů.

Příplatková výbava pak mimo jiné nabídne aktivní parkovací asistent, sledování mrtvého úhlu nebo varování před opuštěním jízdního pruhu. Varování před snížením pozornosti řidiče pomocí multifunkční kamery v horní části čelního skla sleduje ostražitost řidiče, a to prostřednictvím odchylky dráhy vozu od vodorovného značení na silnici, zatímco Coffee Break Alert vyzve řidiče, aby si po dvou hodinách nepřetržitého řízení při rychlosti nad 70 km/h udělal přestávku. Příplatková výbava zahrnuje i head-up promítající informace řidiče na sklíčko před řidiče. Později pak má nabídku obohatit také kamera ConnectedCaM, která automaticky nahrává dění před řidičem, čímž může nabídnout důkaz v případě nehody.

David Bureš
Diskuze (30)
Avatar - pallas
15. 6. 2017 11:14
Re: Ja by som si dal povedať
Kia Soul? to nemyslíš vážne. Veď to je desný vehikel. Na tom som asi 2000 km najazdil, na staršom aj na novom po facelifte. Na tom je dobré jediné - dostatok miesta vnútri. Inak celé zle.
14. 6. 2017 06:46
Re: Jak působí nástupce C3 Picasso?
Je to zrůda..... zachraň se kdo můžeš!!!
Avatar - pallas
14. 6. 2017 04:01
Re: C3 Aircross vs Cactus
tak mi potom daj vedieť.. chcem pre synovca
Avatar - pallas
14. 6. 2017 04:00
Re: Citroen C3
ja si myslím tiež. Neveril som predchádzajúcemu C4 Aircross - veď kto už by si kupoval prezlečené Mistubishi - a ono, na počudovanie, sa celkom chytilo. Takže u tohto vôbec nepochybujem.
Avatar - pallas
14. 6. 2017 03:59
Re: hm
to sa ešte nevie. Možno skončil ako Citroen, a vráti sa ako DS.