Daimler: Stlačíme emise užitkových vozů ještě více
Již v těchto dnech křižují světové silnice na tři tisíce užitkových vozů koncernu Daimler s alternativním pohonem.
Daimler oficiálně hovoří o dramatickém snížení emisí
Stále přísnější normy, vyšší ceny nafty a „zeleně smýšlející“ zákazníci – to vše přispívá u Daimleru k ještě vyššímu úsilí při vývoji ekologičtějších užitkových vozidel. Celkem 16 typů kamionů a autobusů pod koncernovými značkami Freightliner, Mitsubishi Fuso, Mercedes-Benz, Orion a Thomas Built Buses se dočká hybridního pohonu. Ten má mít za následek až třetinové snížení spotřeby v závislosti na způsobu využití vozidla. Celkově hovoří společnost na svých stránkách o dramatickém snižování emisí. Jak „dramatické“ ve skutečnosti bude, a především jak bude rychlé, však rozhodne několik faktorů, mezi nimiž je například pokrok při snižování cen masové produkce palivových článků.
Tři tisíce netradičních užitkových aut
Koncern Daimler si chce udržet pozici jedničky na trhu s velkými užitkovými vozy využívajícími hybridního pohonu. V USA a v Japonsku prodal Daimler zatím 1800 ekologicky šetrných autobusů, a to pod značkami Orion, Freightliner a Mitsubishi Fuso. Spolu s autobusy Mercedes-Benz na zemní plyn tak má Daimler v provozu po celém světě více než tři tisíce velkých užitkových aut s alternativním pohonem.
Česká republika je v první vlně
Výše uvedená čísla však Daimler neuspokojují. Koncern uvádí hybridní užitková auta i na další trhy. V Evropě zamíří první Mercedesy Atego BlueTec-Hybrid nejen do Německa a Francie, ale také do České republiky. Jako součást pilotního projektu dodá také Mitsubishi 10 svých kamionů Fuso Canter Eco Hybrid do Velké Británie. Mezikrokem k uvedení autobusu s nulovými emisemi je právě uvedený Mercedes-Benz BlueTec Hybrid Bus.
Nejen nafta a elektřina, ale také biomasa
Kromě vývoje modelů s hybridními systémy se Daimler soustřeďuje i na pokrok v oblasti používání alternativních paliv. Ať už jde o palivo z biomasy nebo rostlinného oleje. Mercedes už testuje pilotní projekty na využívání obou paliv, která snižují závislost lidstva na stále dražší ropě.
Od roku 1990 šly emise oxidů dusíku u dieselů Mercedesu dolů o 90 procent
Daimler podle svého tiskového prohlášení směřuje k výrobě užitkových vozidel s nulovými emisemi, která budou využívat palivových článků. Ty však stále ještě nejsou natolik výhodné, aby na ně mohli zákazníci přecházet. Než tohoto cíle automobiloví producenti dosáhnou, bude ještě dlouhou dobu sloužit například pokročilá dieselová technologie. Mercedes-Benz uvádí, že od roku 1990 se mu dosud podařil snížit emise oxidu oxidu dusíku o 90 procent.
De facto však už na světě jezdí autobusy od koncernu Daimler s nulovými emisemi, a to pod značkou Fuso a Mercedes-Benz. Oba producenti používají techniku, která umožňuje vozidlu krátkodobě využít k pohonu výhradně elektrickou energii z baterií a vypnout tak zcela spalovací motor. Nutno však dodat, že v tomto režimu nemohou autobusy pracovat dlouhodobě.
Mercedes-Benz Citaro však už brázdil světové silnice i v podobě vozu na palivové články. Avšak jen ve 30kusové sérii určené k testování. Automobilka s flotilou najela celkem přes 2 miliony kilometrů. Závěr ze série zkoušek je jednoznačný – pokud chce společnost vyrábět sériově užitková auta s pohonem na palivové články, musí dojít k dramatickému snížení nákladů na jejich masovou produkci a k prodloužení jejich životního cyklu.
Daimler to však myslí s vodíkovou budoucností smrtelně vážně, což dokazuje i spojení sil s při vývoji těchto technologií do osobních aut s Fordem.