Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový trojboj: Alfa Romeo MiTo vs. Citroën DS3 vs. Mini – Malí a styloví

Jakub Sochor
Diskuze (126)
Toto je přímý souboj retro-designu, sportovní elegance a avantgardní moderny.

Zajímavostí trojboje, ve kterém dochází ke střetu velmi rozdílných idejí, filozofií a tvarového pojetí, je existence jen velmi mála společných znaků trojice. Základním a pro dnešní konfrontaci rozhodným pojítkem je rozměrová příslušnost k segmentu B, tedy k malým vozům.

Rivalové představují módní produkty, které představují ušlechtilé zástupce třídy malých vozů. Zatímco vozidla hot-hatch tráví povětšinu času v posilovně, módní hatchbacky upřednostňují kosmetické salony a volí zpravidla stylové obutí.

Alfa Romeo MiTo – Sportovní tradicionalista

Subkompaktní automobil má pro firemní design své značky nemalý význam. Jde totiž o model, jenž (pomineme-li 8C Competizione, která je pro MiTo jistou inspirací) prolomil ledy pro současné tvarosloví, orientované na spíše tradiční prvky a inklinující ke sportovně líbivým tvarovým syntézám.

Příslušnost k současnému stylu je patrná již na první pohled, a to tím, že se příď distancovala od řešení použitého u vozidel 159, Brera a Spider. To se opíralo o trojici samostatně situovaných světlometů, ohraničených chromem a při pohledu z boku postupně postupujících vpřed. MiTo přineslo návrat k tradičněji pojatým tvarům tohoto funkčního dílu, nezbavilo se však lesklé barvy chromu (u některých verzí v černé barvě) u jeho obrouček.

Spodní okenní linka postupuje směrem nahoru, čímž je profil notně zdynamičtěn. Nelze opomenout masivní blatníky, které jsou na poměry segmentu B velmi pozoruhodné. Mohlo by se zdát, že s těmito výraznými prvky kontrastuje hladký povrch pontonu. Ve skutečnosti je však obojí harmonicky propojeno.

Zadní partie jsou ztvárněny klasickým způsobem – volí kruhové svítilny, které jsou zřetelným odkazem na výše jmenovaný supersport. Sportovně působí relativně vysoké umístění registrační značky.

Kabina odráží pojetí exteriéru. Většina řešení působí sportovně-klasickým dojmem (s ohlédnutím na subkompaktní velikost automobilu), a to včetně stavby přístrojové desky.

Citroën DS3 - Odmítnutí minulosti

Přítomnost kreace od Citroënu na relativně konzervativní půdě lze přirovnat k působení osamělého bojovníka na nepřátelském území. Nutno však říci, že DS3 vhodně doplňuje spektrum o produkt s orientací na styl v kombinaci s módními doplňky.

Příď nejmenšího Different Spirit využila subtilní komplet, sestavený z loga a tenkých linek, jenž propojila s nasávačem v úrovni nárazníku. Velká míra dekorativnosti pracuje na zcela jiném principu, než výše uvedená Alfa Romeo. Namísto hladce uhlazené hmoty s citlivými zásahy do celku volí Citroën propracované členění s leštěnými detaily.

Rozdíly snad nejsou zřetelnější, než při vzájemné konfrontaci bočních pohledů. Tradicionalismu MiTa oponuje francouzský model, a nutno říci, že velmi hlasitě. Výrazný B-sloupek bez fixního tvarového ukotvení je zde, prakticky vzato, součástí bujarého pontonu, který pranic neladí s tím u Alfy Romeo. Mírně se svažující střecha a lesklý dekor jsou pak vhodnými, byť spíše sekundárními, prvky pro doladění vizuální formy.

Záď přirozeně vyznává tytéž zásady a ani funkčnost ji neomezuje v kreativitě a rozletu. Jisté vizuální drama panuje i v případě Alfy Romeo, u ní však v tradičnějším provedení. Ani obvykle přímá dolní linka okna není ve svém projevu klidná, i zde je cítit dynamika. Svítilny vykazují dekorativnost, v porovnání s těmi předními však v podstatě ucelenější podobě.

Zatímco MiTo příliš neexperimentovalo a vsadilo na sportovnost, Citroën zůstává věrný moderně a experimentuje nejen s materiály, ale také s povrchy dílů a barvami. Dominantou přístrojové desky je výrazný díl, který je vyveden ve výrazných barvách.

Mini – Autentické retro

Pozvolna se dostáváme k autentickému retro designu, který plní většinu jeho nosných aspektů v čele s jasně zřetelným odkazem na kultovní lidový automobil Mini (přirozeně však v souladu s dnešními zvyklostmi a technologiemi). Vozidlo bývá často spojováno s módním prostředím, což je rys, jenž spojuje všechny dnes zúčastněné.

Mini disponuje maskou ve středu přídě, tedy řešením, kterému se vyhýbají oba jeho sokové (Alfa Romeo z důvodu ikoničnosti své trojúhelníkové masky a Citroën kvůli oddanosti k pokroku). Model však s tímto relativně konzervativním prvkem nakládá s citem a ohledem k původnímu modelu.

Nutno poukázat na zcela rovný ponton, což je řešení, které žádný ze zmíněných konkurentů nepoužívá. Jeho přímost je stvrzena chromovou linkou. Dalším prvkem kontinuálního průběhu je zcela rovná střecha, vyvedená v kontrastní pastelové barvě.

Menší svítilny kontrastují s dynamikou kruhových u Alfy Romeo a výrazně dekorativních u Citroënu. Nejen, že lehce odkazují na legendární britský vůz, ale také nerušeně zapadají do celkové retro kompozice.

Kabinu Mini lze označit za nejsvébytnější. I zde došlo k tomu, že se estetické zaměření zevnějšku promítá do kabiny. Všude kolem se nachází motivy kruhu (ukazatele přístrojů, kliky, výdechy ventilace či přihrádky na pití). Zajímavostí je několikadílná přístrojová deska se zapuštěným středem.


Alfa Romeo MiTo, Citroën DS3 a Mini - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Alfa Romeo MiToCitroën DS3Mini
Délka [mm]406339483714
Šířka [mm]172117151683
Výška [mm]144614581407
Rozvor [mm]251124642467
Objem zav. prostoru [l]270285160




Jakub Sochor
Diskuze (126)
Avatar - Hammunasakra
10. 1. 2012 10:39
Re: Pět Bychů z deseti volí Míťu.
To zas ANO - to souhlasím.. i když to "sedí" (i) zrovna na mne ;-)
Avatar - Ham.
10. 1. 2012 08:50
Re: Pět Bychů z deseti volí Míťu.
Někdy méně je více.
Avatar - Hammunasakra
10. 1. 2012 01:20
Re: hm napada mi ešte jeden konkurent
1. DS3 (neb je to ORIGINAL :yes: :-)
2. MiTo (neb je to MOC pěkná Alfa - a ty jsou hezké skoro VŠECHNY ;-)
3. Mini (neb je to ABSOLUTNí klasika :-)
4. A1 (neb je to malé DRAHÉ Poloaudi, prostě audi "dorazilo" mezi malá auta - nic víc, nic méně + ve srovnávacích testech občas prohrávající i s CITROËNem - no VĚŘIL by tomu někdo? ;-)
Avatar - Hammunasakra
10. 1. 2012 01:03
Re: Pět Bychů z deseti volí Míťu.
Ehm - a nemohlo by to být třeba PRÁVĚ NAOPAK ;-)
PS: Tak JÁ napíši 2x "sorry" a "vy takhle"? :-)
Avatar - Ham.
10. 1. 2012 00:38
Re: Pět Bychů z deseti volí Míťu.
Zmíněním lichoběžníků v Lotusu Elise jsi jen znovu potvrdila, že souvislosti ti unikají velmi často.