Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus IS vs. BMW 3: Designový duel

Jakub Sochor
Diskuze (187)
Nejnovější Lexus posouvá hranice designu své značky o výrazný kus dál. Obstojí v porovnání s německou konkurencí?

Začněme společným znakem vozidel, jímž je velmi energický design, který je v obou případech specifický – a to nejen v rámci prémiového segmentu D, ale také v kontextu dosavadních designových zkušeností obou modelových řad. Je-li řeč o společné designové vlastnosti, zmiňme také jeden ze zásadních rozdílů mezi oběma návrhy, kterým je odlišné pojetí obou karoserií. Zatímco ta německá - i přes nesporné tvarové inovace a moderní vzhled - nezapře silné pouto se staršími modelovými řadami (které je tvořeno zejména užitím charakteristických rysů značky vně i uvnitř), japonský vůz se inspiroval u progresivní studie LF-CC, čímž se stylizuje do role modernisty a pokrokáře. Půjde tedy o duel dvou sedanů s odlišnými designovými koncepcemi.


BMW 3 - Dozvuky experimentátorského období

Ačkoli je aktuální, v pořadí již šestá generace sedanu 3 zaměřena na sportovní eleganci, v jejím designu nelze přehlédnout vliv minulé generace, jež byla součástí modelové palety s odvážným designem Chrise Bangla. Nový model na toto období navazuje, avšak v podstatně uhlazenější a kultivovanější podobě.

Zřejmě nejvýraznější tvarový experiment spatříme na přídi s nevšedním pojetím světlometů s drobnými výběžky směrem k masce chladiče, s níž úzce sousedí. Světlomety dostaly dynamický tvar, jímž korespondují s propracovanou strukturou nárazníku. V porovnání s minulou generací došlo ke zklidnění linek, což se nejvíce projevilo na kapotě, kde mají jednotlivé linie jemnější průběh a lépe zapadají do celku. Nutno poukázat na masku chladiče s ikonickým tvarem, který je díky atypickému provedení světlometů zušlechtěn výrazným chromovým okrajem. Lze říci, že právě díky tomuto prvku získala maska chladiče nový estetický rozměr, v němž je oproti provedení u minulých generací propracovanější a opticky ušlechtilejší.

Pojetí přídě výrazně ovlivňuje celkový vzhled profilu, a to zejména tehdy, představíme-li si jej jako hrubou siluetu, jež tvoří obrys karoserie. Čelní část má dynamický spád, s nímž ladí poměrně dlouhá a nízká příď s relativně krátkým převisem. Sportovní prolis, který se stal jedním z typických znaků moderních BMW, výrazně zasahuje do zadních svítilen, jež svou horní linkou plynule navazují na víko zavazadlového prostoru s elegantním klenutím. I to hraje v designu BMW důležitou roli, v případě aktuální generace modelové řady 3 však v podstatně méně výrazné formě - zvláště oproti předchozím řadám 6 či 7.

Architektura přístrojové desky navazuje na předchůdce a zároveň citlivě experimentu s plochami a velikostními poměry jednotlivých dekorativních prvků. Zvláštností, která oživuje dosavadní členění desky (jíž dominovalo horizontální dělení), je křivka, tvořící hranici mezi materiálem horní poloviny desky a lišty dekoru. Asymetrický rys, který se opakuje na středovém panelu, vnáší do atmosféry kabiny nápaditost a důraz na detail.


Lexus IS - Prohloubení futuristické myšlenky

Nejnovější generace Lexusu IS představuje paralelu mezi sférou odvážných tvarů, pokusů s tahem a propracovaností křivek (koncepční vozy) a oblastí sériově vyráběných vozidel. Sedan přebírá mnoho tvarových myšlenek kreace LF-CC, které aplikuje na tříprostorovou karoserii místy až neobvykle futuristického vzhledu. Lexus tak pokračuje ve filozofii, kterou lze vypozorovat v designu sedanů GS a LS. Jde o propojení klasické karoserie tradičních znaků (například mohutné masky chladiče mezi světlomety) s futuristickými detaily, kupříkladu optikou světlometů.

Na přídi najdeme výraznou inspiraci u výše uvedené studie - jde o osobité provedení světlometů, pod nimiž se nachází ostře zalomený diodový pás. Ten zasahuje do masky, která prochází obdobným procesem jako (svého času) Audi - opouští svou původní pozici, zvětšuje se a pokrývá prakticky celý střed přídě. V porovnání s BMW je příď (jako celek) méně členitá a klade větší důraz na ztvárnění nárazníku, který zde hraje - zejména díky odkazu na studii LF-CC v podobě originálního vykrojení spodní části blatníků - zásadnější roli.

Experimenty s linkami pokračují v profilu, který však na rozdíl od BMW nepoužívá pro své optické zušlechtění výrazný boční prolis. Místo něj zde najdeme výrazně zvlněnou prahovou lištu, jejíž průběh navazuje na prolis v zadním nárazníku, který je napojen na svítilny neobvyklého tvaru s vysoce členitou optikou. Také záď Lexusu je oživena klenutím, zde ale nehraje takovou roli - přebíjí jej výraznost zmíněných svítilen a široký prolis pro registrační značku.

Oficiální fotografie kabiny IS prozrazují přístrojovou desku s poměrně klasickým uspořádáním, které pracuje s výrazným středovým panelem a výplněmi dveří, v jejichž ozdobných lištách se odráží sportovní linky exteriéru. Lze očekávat, že v porovnání s interiérem BMW půjde o celek s méně sportovně působícími detaily, zato však s atmosférou, která v sobě propojí dynamičnost vnějších tvarů s pocitem zabydlenosti, známým z dosavadních Lexusů.


Jakub Sochor
Diskuze (187)
20. 2. 2013 17:13
Re: Vítěz je jasný
No tak nevim.... precetl jsem si celou diskuzi o tom a koukam, ze je pro tebe BMW fuj...
Design je vec nazoru, pro me je BMW super a libi se mi, ze 3-ka porad navazuje na tvary predchudce. ALE NIKOMU TO NENUTIM. Jo bmw je taky otazka image, ale to je pro nekoho i Lexus, MB,Audi a treba i VW phaeton ... Ja sam mam bmw, ne pro image, ne pro ukazani se pred nekym a ne pro machrovani ... proste to auto pro me ma neco do sebe, ale to se neda vysvetlit, to musis zazit.. a neni mi uz ani 20, abych to neumel ocenit. Mam najezdino hooodne kilometru s hooodne auty, ale pro me je bmw je jednicka. :-! O sofistikovane technice, kterou podle tebe bmw nema.. No staci si sednou k internetu, nez neco vypustis a najit si tam spousti technickych vymozenosti, ktere bmw ma a ve spouste technologii je i na technicke spicce. Zaroven nerikam, ze jine snacky stejneho segmentu jsou na tom hur nebo lip. Staci se podivat na starsi bmw a poravnat novou octavii... zjistis, ze co ujsou octavie novinky, bmw (ale i mb atd.) maji uz davno.
Ale neberu ti tvuj nazor .....
11. 2. 2013 21:22
Re: Designový duel?
Lexus nemá svůj designový styl?
11. 2. 2013 21:10
Re: Bavorák
Čtení ti moc nejde, zkus to projet všechno znovu...
Avatar - N6600
11. 2. 2013 20:59
Re: Bavorské vdolečky
Jo tak... Uz chapem. IS je samostatne (aj ked toto nove vychadza z GS). ES nielen ze vyzera ako Camry, ale to v podstate aj je ;)

Ono sa to moze zdat extremne male, ale v ramci kategorie je na tom rovnako ako jeho konkurenti. Zatial som ani na chvilku nelutoval, ze mam Lexus a nie BMW.
Avatar - Skipper
11. 2. 2013 20:26
Re: Bavorák
Píšeš, že trapas je 10 let staré BMW. Nenapsals proč. Vybíral bych mezi novým BMW a Jaguárem a na to fakt nemám a nestydím se za to. Bohužel pro mně cenově dostupné nové auta mi nenabídnou to, co od auta požaduji.