Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový trojboj: Subaru XV vs. Škoda Octavia Scout vs. Volvo V40 Cross Country

Jakub Sochor
Diskuze (27)
Předmětem srovnání je trojice dynamicky vyhlížejících, ale z hlediska filozofie designu a podstaty karoserie zcela odlišných automobilů.

Automobil s image terénního vozu je vysoce módní záležitostí, kterou lze – vzhledem k tomu, jak velký bývá rozdíl mezi upraveným modelem a jeho běžným provedením – zařadit po bok další populární kategorie, a sice čtyřdveřovým kupé. Takové modely obvykle pracují s osvědčenými tvary, které prostřednictvím několika úprav dostávají svébytný vzhled. Někdy jde však o zcela samostatnou modelovou řadu.

Avšak článek není obvyklým porovnáním, neboť pojednává o třech odlišných modelech, jejichž karosářské pojetí, design i samotné poslání se v řadě míst velmi liší. Zaměřme se tedy na rozdíly, které vytvářejí různorodé spektrum designových provedení s různou mírou oplastování a dekorů.


Subaru XV

Crossover od Subaru představuje pozoruhodnou kompozici, skládající se z aktuálního designového směřování automobilky, módního terénního stylingu a experimentování s klasickou karoserií. Již tak neobyčejný tvar crossoveru lze pak ozvláštnit výrazným barevným odstínem, který dá vyniknout plastovým doplňkům včetně blatníků s originálním nepravidelným tvarem.

Japonský výrobce velmi nevšedně zachází s tvary, zejména v podobě kombinování geometrických útvarů o různých velikostech. Toto smělé počínání ovlivnilo také XV, což je znát na přídi – namísto zarovnání stěžejních prvků do jedné linie (či plochy), které je poměrně častým jevem v automobilovém designu, dochází k jejich volnému rozvržení. Maska svými dvěma hranami dynamicky zasahuje do prostoru kapoty, s čímž sousedí dravé světlomety s výběžky směrem do středu přídě.

XV se odklání od klasického tvaru hatchbacku, čemuž přispívá nejen zvýšená světlá výška a výše uvedené plastové lišty, ale také bohatě rozpracovaná muskulatura zádě, jež kontrastuje s menšími svítilnami. Dominantu zde tvoří výrazný nárazník, který může opticky zastínit kreativně řešený sloupek.

Zaměření automobilu je znát i v kabině, která je spíše bytelná a účelná, nežli dekorativní. Jednoduchou přístrojovou desku s klasicky provedenými rysy doplňuje vcelku výrazný volant s kruhovým středem a sportovně propracovanými rameny.


Škoda Octavia Scout

Tuzemský reprezentant je veřejnosti velmi dobře znám, neboť vychází z automobilu notoricky známých tvarů – Octavie Combi. Z toho vyplývá, že jde o konzervativně založený automobil, jehož tradicionalistický charakter zdatně odolává stárnutí. To potvrdil i facelift, který automobil pouze přizpůsobil aktuálním zásadám firemního designu. Na podstatě vozu se toho příliš nezměnilo.

Nejzásadnější změny však, v rámci zmíněné modernizace, proběhly na přídi. Maska získala vyšší míru plastičnosti, s čímž koresponduje přepracovaný tvar její horní lišty se zakomponovaným logem výrobce. Světlomety se staly dynamičtějšími, což je dáno zejména jejích vybíháním směrem do stran. Pro provedení Scout je ale zásadnější míra zvolených úprav. Plastové díly zde hrají zásadnější roli, než v případě Subaru – pokrývají většinu plochy nárazníku a svým oblým provedením ladí se světlomety. Oproti XV je příď Octavie zušlechtěna stříbrnou lištou ve spodní části nárazníku, která, ač to nemusí být na první zdání zřejmé, má nemalý význam pro výsledný dojem.

Profil českého modelu se Subaru netřeba porovnávat – jde o dva zcela odlišné druhy karosérií. Zaměřme se tedy na míru aplikace plastových a dekoračních dílů. Ta je vyšší u Octavie Scout, neboť její blatníky mají pravidelný tvar a plynule navazují na prahovou lištu, zatímco Subaru pracuje s ostrými výběžky a dynamickými vstupy do jednotlivých dílů. Totéž platí, budeme-li chtít porovnat zádě automobilů – oproti XV s členitými prvky prezentuje Scout celistvý plastový díl, který, podobně jako na přídi, pokrývá drtivou většinu nárazníku.

Patrně nejméně paralel nalezneme v kabinách modelů, které se liší nejen vzhledově, ale především v postoji k samotné stavbě a pojetí přístrojové desky – její architektuře, dekorům a provedení použitých materiálů.


Volvo V40 Cross Country

Třetím vozem trojboje je seveřan, jenž oprašuje název již existujícího Volva – V70 Cross Country z roku 1997. Přítomnost skandinávského automobilu v tomto trojboji připomíná pestrost nabídky takto pojatých vozidel – vůz se vydává zcela jinou cestou, než dva výše uvedené vozy. Oproti konformnímu V40 má o 40 mm zvýšenou světlost a přepracované spodní partie přídě, profilu a zádě.

Nové Volvo přichází s upravenou maskou, která má oproti běžnému V40 silnější okraj a odlišný proklad. V porovnání se Subaru je jeho příď o poznání dekorovanější, míra členitosti je však vcelku podobná (což neplatí pro porovnání s Octavií, jež je vybavena sice souvislými, ale méně plastickými díly). V40 Cross Country se od svých konkurentů liší také tím, jak pracuje s kombinací dílů a jejich barev – černý plast v jeho případě vyplňuje prostor mezi maskou a spodní lištou v barvě karoserie.

Zatímco profil Octavie Scout tvoří kontinuální linky (u XV plochy s členitými rysy), V40 Cross Country jako by kombinovalo obě vlastnosti – jeho ponton je uhlazený, s jasným vedením linek a vyváženým poměrem dvou karosářských prostorů. Oproti Škodě a Subaru však disponuje menším množstvím plastových dílů, což prozrazují obnažené blatníky (jedna ze zásadních odlišností). Záď vykazuje tytéž vlastnosti, její umělohmotný díl vizuálně navazuje na ten v boční části karoserie.

Také v interiéru slučuje Volvo mnohé znaky Subaru a Škody, a sice sportovní dynamiku japonského a masivnost tvarů českého modelu. V porovnání s běžným V40 se vyznačuje odlišným čalouněním spolu s jiným barevným uspořádáním kabiny.


Jakub Sochor
Diskuze (27)
25. 9. 2012 07:06
Re: Každý má něco
Já čověče aji docela jo. Na plochu počítače to teda není, ale kouká se mi na ní fakt dobře :-)
Avatar - Magnetofon
24. 9. 2012 21:24
Nekala konkurencia
Subaru je nekaly Japonsky import. Subaru je vyrobene v Japonsku a za smiesne 10% clo dovezene do EU...sa tvaria, ze tu pomaly vyrabaju...nech si to nechaju. Ale vzdy lepsie nez Volvo...

Volvo vlastni Cinska kopirovacia automobilka Geely, ktora nonstop nelegalne kopiruje europske/korejske/japonske automobilky, kopiruje vsetky ich technologie..takze Geely zoberie len zisky a EU/JP/KR automobilky davaju miliardy do vyskumu a idu kvoli Cinskemu kopirovaniu do krachu. A drzost tisic rocia, ze Geely sa snazi tieto kopie predavat po svete a aj v Europe!

Takze jediny vitaz je "Made in Czech - EU" Skoda Scout.
24. 9. 2012 21:17
Problém subaru
... je ten, že na živo vypadá mnohem lépe než na fotkách. Vždy když subaru něco ukáže tak tady lidi brečí jak je to hnusné. Třeba onehdá u nového legacy. Černá barva, pěkná padnoucí kola a maska z GT a je to nádhera. To samé u XV - na živo je mnohem hezčí. Proto doporučuju všem kdo chtějí hodnotit první navštívit autosalon.

P.S. : Opravdu musí být v každém duelu něco od VW ?
Avatar - pumpkin
24. 9. 2012 21:05
Re: Každý má něco
súhlas, XV-čko vyzerá naozaj dobre naživo. kvalitatívne je navyše úplne inde ako Impreza.
u mňa teda: 1. XV, 2. V40XC a 3. Octavia Scout
24. 9. 2012 20:48
Re: Každý má něco
No, já té V40 nějak na chuť nepřišel ;-)