Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dvanáctiválce tam, kde je čeká jen málokdo. Podívejte se do galerie

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Motory s dvanácti válci představují výjimečné pohonné jednotky, které jsou ve světě osobních vozů většinou spojeny s luxusními limuzínami, kupé a kabriolety. Narazit na ně ovšem lze i tam, kde je čeká opravdu jen málokdo.

Motory s dvanácti válci jsou obecně vnímány jako jedny z nejušlechtilejších pohonných jednotek. Především díky svým výkonům představují dodnes jeden z vrcholů motorářského umění, což ostatně nejlépe dokazují špičkové modely značek Ferrari a Lamborghini.

Prestiž, kterou dvanáctiválec vedle již zmíněného výkonu, poskytuje vozu, v němž je usazen pak naplno u svých vlajkových lodí v podobě velkých luxusních sedanů využívá nebo donedávna využívala celá řada světových značek v čele s německým triem Audi, BMW a Mercedes-Benz.

Poslední dvě desetiletí pak přinesla vzrůstající oblibu SUV a není tedy divu, že dvanáctiválec si našel cestu i pod kapoty nejluxusnějších z nich v podobě strojů, jakými jsou Bentley Bentayga či Mercedes-AMG G65.

V našem malém přehledu máme i dvě SUV, ale ani u jednoho z nich není dvanáctiválec motorem očekávaným po otevření kapoty. Na luxusní limuzíny, GT či supersporty ovšem můžete zapomenout. Podíváme se totiž na čtyřkolku, miniauto, hatchback nižší střední třídy nebo jedno zapomenuté MPV z Francie.

Lazareth Wazuma V12 patří k nejextrémnějším zástupcům francouzské společnosti Lazareth Auto-Moto. Skutečnost, že k pohonu této čtyřkolky slouží dvanáctiválec odhaluje již její označení.

Srdcem miniaturního monstra na čtyřech kolech je pětilitrový vidlicový dvanáctiválec, disponující nejvyšším výkonem 257 kW (350 k). Dynamické schopnosti stroje o hmotnosti pouhých 500 kg samotný výrobce neuváděl, ale v minulosti zmiňoval možnost přeplňování a nejvyššího výkonu 368 kW (500 k).

Lazareth Wazuma V12 dnes již jen demonstruje schopnosti své značky a není součástí její nabídky, ale v roce 2009 bylo uváděno, že cena této čtyřkolky startuje na částce 200.000 eur, což bylo podle tehdejšího kurzu 5.200.000 Kč za možnost vlastnit téměř nahý dvanáctiválec na čtyřech kolech.


Fiat 500 Lamborghini je dílem italské společnosti Oemmedì Meccanica, jejíž specializací jsou servis, renovace a úpravy klasiků italských značek v čele s proslulou pětistovkou.

Oemmedì Meccanica se pyšní především renovacemi vozů Fiat 500 a 600 v úpravě Abarth, ale vedle nich se tato firma ráda pochlubí i pětistovkami, jejichž půllitrové dvouválce byly nahrazeny vzduchem chlazeným šestiválcem Porsche, vidlicovým osmiválcem Ferrari a především dvanáctiválcem, jehož dárcem se stalo nabourané Lamborghini Murciélago.

Původně 2,97 m dlouhý a 1,32 m široký i vysoký automobil se díky instalaci vidlicového dvanáctiválce o objemu 6,2 litru a výkonu 427 kW (580 k) dočkalo prodloužení na 3,14 m a rovněž i výrazného rozšíření. Malá kreatura s děsivými jízdními výkony i vlastnostmi byla představena v roce 2012.


Sbarro Super Twelve již svým jménem dává najevo, že jeho pohonná jednotka disponuje dvanácti válci. Franco Sbarro tuto kreaci představil na autosalonu v Ženevě v roce 1982.

V době svého představení a i dnes vyvolává Super Twelve dojem, že je hot hatchem, v jehož přídí se ukrývá nanejvýše jen čtyřválec s přeplňováním, který roztáčí přední kola. Ve skutečnosti je ovšem všechno zcela jinak.

Sbarro totiž k pohonu vozu dlouhého 3,15 m, širokého 1,75 m a vysokého 1,30 m použil v zádi napříč uložený řadový dvanáctiválec, který byl složen ze dvou kapalinou chlazených řadových šestiválců značky Kawasaki. Motor o objemu 2,6 litru disponoval nejvyšší výkonem kolem 184 kW (250 k) a Super Twelve o hmotnosti pouhých 800 kg s ním zvládl akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,0 s.


Volkswagen Golf GTI W12-650 je v historii modelové řady Golf považován za jejího nejextrémnějšího zástupce, za jehož vznikem stojí samotná automobilka, která jej v roce 2007 připravila pro tradiční GTI Treffen u rakouského jezera Wörthersee.

Zřejmě nejrychlejší GTI, jaké kdy opustilo brány automobilky Volkswagen má uprostřed podélně uložený motor W12, který s přeplňováním dvojicí turbodmychadel disponuje nejvyšším výkonem 477 kW (648 k) a točivým momentem 750 N.m.

Rozsáhlý zásah do konstrukce původně klasického hatchbacku s koncepcí vše vpředu si vyžádal rozšíření karoserie na 1,88 m (sériový model 1,76 m). Volkswagen Golf GTI W12-650 má dosahovat maximální rychlosti 325 km/h a zvládnout akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,7 s.


BMW X5 Le Mans mělo premiéru na autosalonu v Ženevě v roce 2000 a vycházelo z tehdy ještě novotou vonící první generace řady X5. Dvanáctiválcové SUV bylo oslavou vítězství své značky ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v roce předchozím.

Na první pohled se tento výjimečný exemplář od svých sériových sourozenců lišil především kapotou motoru, pod níž se ukrýval šestilitrový dvanáctiválec BMW S70/2 naladěný na 515 kW (700 k) a 720 N.m.

BMW X5 Le Mans mohlo uhánět rychlostí až 311 km/h a z 0 na 100 km/h akcelerovalo za 4,6 s. Dvanáctiválcové SUV nebylo rychlé pouze v přímce, což dokázal Hans-Joachim Stuck v červnu roku 2001, když s ním na Nordschleife zajel jedno kolo v čase 7:49,92 min.


Audi Q7 V12 TDI se nejprve jako koncept představilo v roce 2006 na autosalonu v Paříži a šokovalo tehdy celý svět. Pozornost přitom nepřitahovala písmena TDI, která hrdě hlásala, že toto SUV spaluje naftu, ale právě počet válců. Svět byl do té doby u osobních vozů zvyklý maximálně na osmiválcové turbodiesely.

Detroitský autosalon v roce 2007 se stal místem premiéry sériového Q7 V12 TDI, v jehož přídí byl uložen šestilitrový dvanáctiválec, disponující nejvyšším výkonem 368 kW (500 k) a točivým momentem 1000 N.m. Tyto hodnoty mířily na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky Tiptronic.

Audi Q7 V12 TDI bylo v době svého vzniku a uvedení na trh výkladní skříní své značky. Tomu vedle jízdních výkonů v podobě zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s a maximální rychlosti omezené na 250 km/h odpovídala i luxusní výbava, zahrnující mimo jiné DVD navigaci, audiosystémem Bose i prvky obložení z uhlíkových vláken a rovněž cena, která byla v roce 2008 na českém trhu 3.265.000 Kč.


De La Chapelle Parcours je dnes prakticky zapomenutým pokusem o výrobu luxusního MPV z přelomu osmdesátých a devadesátých let, k jehož pohonu měly sloužit vidlicové osmiválce značky Mercedes-Benz a dvanáctiválce Jaguar.

Na rozdíl od konceptů Bertone Genesis a Ital Design Columbus vyvíjela francouzská automobilka De La Chapelle, kterou proslavily především její repliky sportovních vozů Bugatti Type 55 s řadovými šestiválci BMW, model Parcours od počátku jako vůz pro sériovou výrobu.

Na počátku devadesátých let nakonec vznikly údajně jen tři vozy, i když některé zdroje zmiňují celkem pět exemplářů. První z nich měl ve své přídi uložen vidlicový dvanáctiválec značky Jaguar. Tento motor o objemu 5,3 litru s výkonem 201 kW (273 k) a točivým momentem 412 N.m měl prostřednictvím čtyřstupňové automatické převodovky roztáčet kola zadní nápravy.

De La Chapelle Parcours s celkovou délkou 5,35 m, šířkou 2,01 m a výškou 1,73 m se pyšnil luxusně zařízeným interiérem pro šest až osm osob, v němž nechyběl telefon ani videopřehrávač. S dvanáctiválcem bylo toto MPV na 16palcových kolech schopno uhánět rychlostí kolem 230 km/h a s výkonnějším pětilitrovým osmiválcem značky Mercedes-Benz pak až 240 km/h, což byly na vůz této velikosti na počátku devadesátých let rozhodně úctyhodné výkony.


Foto: Lazareth Auto-Moto, Oemmedì Meccanica, Sbarro, Volkswagen, BMW, Audi, De La Chapelle, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Avatar - Hammunasakra
1. 1. 2018 22:41
Re: Vše nej.....
[odkaz]
Avatar - Hammunasakra
1. 1. 2018 22:41
Re: Vše nej.....
[odkaz]
Avatar - _Karel_
1. 1. 2018 17:01
Re: Vše nej.....
Připojuji se, vše nej !
Avatar - CHerokee
1. 1. 2018 14:39
Re: Vše nej.....
Všem nadšencům do aut nápodobně...
Avatar - Zappa
1. 1. 2018 14:04
Re: Vše nej.....
vlhké - tak to znie dobre!
;-)