Dvanáctiválce tam, kde je čeká jen málokdo. Podívejte se do galerie

 

Motory s dvanácti válci představují výjimečné pohonné jednotky, které jsou ve světě osobních vozů většinou spojeny s luxusními limuzínami, kupé a kabriolety. Narazit na ně ovšem lze i tam, kde je čeká opravdu jen málokdo.

Motory s dvanácti válci jsou obecně vnímány jako jedny z nejušlechtilejších pohonných jednotek. Především díky svým výkonům představují dodnes jeden z vrcholů motorářského umění, což ostatně nejlépe dokazují špičkové modely značek Ferrari a Lamborghini.

Prestiž, kterou dvanáctiválec vedle již zmíněného výkonu, poskytuje vozu, v němž je usazen pak naplno u svých vlajkových lodí v podobě velkých luxusních sedanů využívá nebo donedávna využívala celá řada světových značek v čele s německým triem Audi, BMW a Mercedes-Benz.

Poslední dvě desetiletí pak přinesla vzrůstající oblibu SUV a není tedy divu, že dvanáctiválec si našel cestu i pod kapoty nejluxusnějších z nich v podobě strojů, jakými jsou Bentley Bentayga či Mercedes-AMG G65.

V našem malém přehledu máme i dvě SUV, ale ani u jednoho z nich není dvanáctiválec motorem očekávaným po otevření kapoty. Na luxusní limuzíny, GT či supersporty ovšem můžete zapomenout. Podíváme se totiž na čtyřkolku, miniauto, hatchback nižší střední třídy nebo jedno zapomenuté MPV z Francie.

Nejlevnější auta s dvanáctiválcovým motorem: Ve znamení německých sedanů

Lazareth Wazuma V12 patří k nejextrémnějším zástupcům francouzské společnosti Lazareth Auto-Moto. Skutečnost, že k pohonu této čtyřkolky slouží dvanáctiválec odhaluje již její označení.

Srdcem miniaturního monstra na čtyřech kolech je pětilitrový vidlicový dvanáctiválec, disponující nejvyšším výkonem 257 kW (350 k). Dynamické schopnosti stroje o hmotnosti pouhých 500 kg samotný výrobce neuváděl, ale v minulosti zmiňoval možnost přeplňování a nejvyššího výkonu 368 kW (500 k).

Lazareth Wazuma V12 dnes již jen demonstruje schopnosti své značky a není součástí její nabídky, ale v roce 2009 bylo uváděno, že cena této čtyřkolky startuje na částce 200.000 eur, což bylo podle tehdejšího kurzu 5.200.000 Kč za možnost vlastnit téměř nahý dvanáctiválec na čtyřech kolech.

Video: Tuhle motorku pohání dvanáctiválec Lamborghini


Lazareth Wazuma V12
 

Fiat 500 Lamborghini je dílem italské společnosti Oemmedì Meccanica, jejíž specializací jsou servis, renovace a úpravy klasiků italských značek v čele s proslulou pětistovkou.

Oemmedì Meccanica se pyšní především renovacemi vozů Fiat 500 a 600 v úpravě Abarth, ale vedle nich se tato firma ráda pochlubí i pětistovkami, jejichž půllitrové dvouválce byly nahrazeny vzduchem chlazeným šestiválcem Porsche, vidlicovým osmiválcem Ferrari a především dvanáctiválcem, jehož dárcem se stalo nabourané Lamborghini Murciélago.

Původně 2,97 m dlouhý a 1,32 m široký i vysoký automobil se díky instalaci vidlicového dvanáctiválce o objemu 6,2 litru a výkonu 427 kW (580 k) dočkalo prodloužení na 3,14 m a rovněž i výrazného rozšíření. Malá kreatura s děsivými jízdními výkony i vlastnostmi byla představena v roce 2012.

Fiat 500 (1957-1975): Pětistovce je šedesát!


Fiat 500 Lamborghini
 

Sbarro Super Twelve již svým jménem dává najevo, že jeho pohonná jednotka disponuje dvanácti válci. Franco Sbarro tuto kreaci představil na autosalonu v Ženevě v roce 1982.

V době svého představení a i dnes vyvolává Super Twelve dojem, že je hot hatchem, v jehož přídí se ukrývá nanejvýše jen čtyřválec s přeplňováním, který roztáčí přední kola. Ve skutečnosti je ovšem všechno zcela jinak.

Sbarro totiž k pohonu vozu dlouhého 3,15 m, širokého 1,75 m a vysokého 1,30 m použil v zádi napříč uložený řadový dvanáctiválec, který byl složen ze dvou kapalinou chlazených řadových šestiválců značky Kawasaki. Motor o objemu 2,6 litru disponoval nejvyšší výkonem kolem 184 kW (250 k) a Super Twelve o hmotnosti pouhých 800 kg s ním zvládl akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,0 s.

Šest válců v jedné stopě: Velká galerie


Sbarro Super Twelve
 

Volkswagen Golf GTI W12-650 je v historii modelové řady Golf považován za jejího nejextrémnějšího zástupce, za jehož vznikem stojí samotná automobilka, která jej v roce 2007 připravila pro tradiční GTI Treffen u rakouského jezera Wörthersee.

Zřejmě nejrychlejší GTI, jaké kdy opustilo brány automobilky Volkswagen má uprostřed podélně uložený motor W12, který s přeplňováním dvojicí turbodmychadel disponuje nejvyšším výkonem 477 kW (648 k) a točivým momentem 750 N.m.

Rozsáhlý zásah do konstrukce původně klasického hatchbacku s koncepcí vše vpředu si vyžádal rozšíření karoserie na 1,88 m (sériový model 1,76 m). Volkswagen Golf GTI W12-650 má dosahovat maximální rychlosti 325 km/h a zvládnout akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,7 s.

Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson


Volkswagen Golf GTI W12-650
 

BMW X5 Le Mans mělo premiéru na autosalonu v Ženevě v roce 2000 a vycházelo z tehdy ještě novotou vonící první generace řady X5. Dvanáctiválcové SUV bylo oslavou vítězství své značky ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v roce předchozím.

Na první pohled se tento výjimečný exemplář od svých sériových sourozenců lišil především kapotou motoru, pod níž se ukrýval šestilitrový dvanáctiválec BMW S70/2 naladěný na 515 kW (700 k) a 720 N.m.

BMW X5 Le Mans mohlo uhánět rychlostí až 311 km/h a z 0 na 100 km/h akcelerovalo za 4,6 s. Dvanáctiválcové SUV nebylo rychlé pouze v přímce, což dokázal Hans-Joachim Stuck v červnu roku 2001, když s ním na Nordschleife zajel jedno kolo v čase 7:49,92 min.

10 nejrychlejších SUV na českém trhu. Všechny jedou alespoň 250 km/h!


BMW X5 Le Mans
 

Audi Q7 V12 TDI se nejprve jako koncept představilo v roce 2006 na autosalonu v Paříži a šokovalo tehdy celý svět. Pozornost přitom nepřitahovala písmena TDI, která hrdě hlásala, že toto SUV spaluje naftu, ale právě počet válců. Svět byl do té doby u osobních vozů zvyklý maximálně na osmiválcové turbodiesely.

Detroitský autosalon v roce 2007 se stal místem premiéry sériového Q7 V12 TDI, v jehož přídí byl uložen šestilitrový dvanáctiválec, disponující nejvyšším výkonem 368 kW (500 k) a točivým momentem 1000 N.m. Tyto hodnoty mířily na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky Tiptronic.

Audi Q7 V12 TDI bylo v době svého vzniku a uvedení na trh výkladní skříní své značky. Tomu vedle jízdních výkonů v podobě zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s a maximální rychlosti omezené na 250 km/h odpovídala i luxusní výbava, zahrnující mimo jiné DVD navigaci, audiosystémem Bose i prvky obložení z uhlíkových vláken a rovněž cena, která byla v roce 2008 na českém trhu 3.265.000 Kč.

Audi Q7 V12 TDI: Nejdražší SUV na českém trhu má cenu 3,265 milionu Kč


Audi Q7 V12 TDI
 

De La Chapelle Parcours je dnes prakticky zapomenutým pokusem o výrobu luxusního MPV z přelomu osmdesátých a devadesátých let, k jehož pohonu měly sloužit vidlicové osmiválce značky Mercedes-Benz a dvanáctiválce Jaguar.

Na rozdíl od konceptů Bertone Genesis a Ital Design Columbus vyvíjela francouzská automobilka De La Chapelle, kterou proslavily především její repliky sportovních vozů Bugatti Type 55 s řadovými šestiválci BMW, model Parcours od počátku jako vůz pro sériovou výrobu.

Na počátku devadesátých let nakonec vznikly údajně jen tři vozy, i když některé zdroje zmiňují celkem pět exemplářů. První z nich měl ve své přídi uložen vidlicový dvanáctiválec značky Jaguar. Tento motor o objemu 5,3 litru s výkonem 201 kW (273 k) a točivým momentem 412 N.m měl prostřednictvím čtyřstupňové automatické převodovky roztáčet kola zadní nápravy.

De La Chapelle Parcours s celkovou délkou 5,35 m, šířkou 2,01 m a výškou 1,73 m se pyšnil luxusně zařízeným interiérem pro šest až osm osob, v němž nechyběl telefon ani videopřehrávač. S dvanáctiválcem bylo toto MPV na 16palcových kolech schopno uhánět rychlostí kolem 230 km/h a s výkonnějším pětilitrovým osmiválcem značky Mercedes-Benz pak až 240 km/h, což byly na vůz této velikosti na počátku devadesátých let rozhodně úctyhodné výkony.

Legendární Toyota Supra je na prodej. Dvanáctiválcový speciál upravil slavný pirát silnic


De La Chapelle Parcours
 

Foto: Lazareth Auto-Moto, Oemmedì Meccanica, Sbarro, Volkswagen, BMW, Audi, De La Chapelle, Auto.cz

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 





 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni podali 20 tisíc přihlášek

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni…

Zájem Slováků o studium na vysoké škole v ČR neklesá. Ačkoli se v důsledku demografického vývoje snížil celkový…

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…