Fiat: Rozdělením nabídky modelů za lepšími prodeji
Informace o rozdělení nabídky Fiatu na dvě části – racionální a emocionální – zazněla už na letošním autosalonu v Istanbulu, kde automobilka oficiálně představila nový globální sedan s koncepčním názvem Ægea. Již tehdy jsme věděli, že vůz dorazí také jako kombi a hatchback, vzhledem k oblibě sedanů na tureckém trhu (vůz se zde bude vyrábět) však jako první padla volba na tříprostorovou verzi. A bude toho víc…
Rozdělením nabídky na dvě části se chce Fiat přiblížit prodejní bilanci z devadesátých let minulého století. Tehdy vyráběl více než milion auto ročně (v roce 1997 to bylo 1,3 milionu aut v západní a střední Evropě) a jeho podíl na evropském trhu byl oproti současnosti dvojnásobný (v prvním pololetí 2015 to bylo 4,8 %).
Základ racionální části bude tvořit model Panda (nová generace se ukáže asi za tři roky) a už v příštím roce se přidá také malý automobil odkazující na úspěšné Uno. Za přijatelné peníze bychom měli dostat co nejvíce muziky, ale neočekávejme holátka, protože na mušce je konkurence v podobě předních evropských mainstreamových značek. Prozatímním vrcholem se stane model nižší střední třídy (premiéru bude mít v březnu v Ženevě), který se s cenou udrží někde mezi Dacií a Škodou. Alespoň tak to tvrdí britský Autocar.
Nízká cena vozů racionální části by měla být „vykoupena“ jedinou výbavovou linií, dvojicí motorů (patrně benzinový a vznětový) a omezenou nabídkou barev. Důvod? Pokud budou všechna auta takříkajíc stejná, zlevní se výroba. Prvky komfortní výbavy dodají samotní prodejci, část peněz za montáž a potřebný materiál by tedy Fiat mohl získat zpátky.
To s emocionální části je to jiná písnička. Bude tvořena rodinou Fiatu 500, která se v budoucnu rozroste o další pětidveřovou variantu na základech 500X, a roadsterem 124 Spider. Tady už půjde mainstream stranou a mohli bychom se proto dočkat srovnání s britským Mini a podobnými luxusními „roztomilostmi“. Což o to, už nyní by model 500X v souboji s Mini Countryman, případně Paceman, nepohořel…