Ford B-Max definitivně končí. O unikátní MPV nebyl zájem
Když v roce 2012 přišel na trh Ford B-Max, vzbudil velkou pozornost. V době příchodu byl nejúspornějším autem ve své třídě a hlavně nabídl unikátní koncepci dveří, proslavenou i netradiční reklamou. B-Max využíval zadní posuvné dveře, přičemž mu chyběly B-sloupky karoserie. Zákazníky ale v době klesajících prodejů MPV nezaujal. A proto končí po pěti letech na trhu. Bez přímého nástupce.
B-Max je tak další obětí klesajícího zájmu evropských zákazníků o MPV, který bude brzy znamenat úplný konec kategorie malých velkoprostorových aut. Škoda Roomster už je dávno v propadlišti dějin. Nissan nedávno přestal prodávat malé MPV Note, v blízké době skončí Hyundai ix20 a patrně i Kia Venga. Zákazníci dávají raději přednost SUV, což je směr, kterým se vydá také Ford.
„Malá auta se vyvinula a malá MPV jsou postupně nahrazována malými SUV a crossovery. V tomto kontextu začneme na podzim v Craiově vyrábět malé SUV EcoSport,“ uvedl Ford v oficiálním vyjádření k ukončení produkce B-Maxu, které je naplánované na září.
EcoSport se zatím prodává jen na vybraných evropských trzích (u nás ne), přičemž dosud je na starý kontinent dovážen z Indie, z tamější továrny Fordu v Chennai. Po pěti letech na trhu se ale chystá rázný facelift EcoSportu, kterým chce Ford rozproudit jeho prodeje i v Evropě. Na evropských trzích toto malé SUV zatím příliš nezaujalo, kvůli svému lacinému charakteru nebo neforemnému vzhledu. Na tyto vlastnosti se ale Ford hodlá v rámci modernizace zaměřit.
Evropské prodeje EcoSportu Ford podpoří i lokální výrobou, kvůli čemuž se tento model začne produkovat právě v rumunské Craiově, místo B-Maxu. Kvůli tomu automobilka do továrny najme dalších 500 zaměstnanců, čímž se počet pracovníků zvýší na 1.700. V souvislosti s rumunským zahájením výroby EcoSportu Ford do tohoto závodu investoval asi 200 milionů eur (cca 5,2 miliardy korun).
Ford si od B-Maxu, který se spolu s EcoSportem stal nepřímým nástupcem u nás oblíbeného hatchbacku Fusion, hodně sliboval. Původních plánů ale auto s unikátní koncepcí nikdy nedosáhl, třeba v roce 2013 místo plánovaných 100.000 kusů bylo postaveno jen asi 67.000 exemplářů. Kvůli nízkému zájmu Ford musel několikrát jeho výrobu pozastavit. Letos v září pak dojde k zastavení produkce B-Maxu definitivně.