Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mustang: Obří galerie prototypů všech pěti generací

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Ford odhalil šestou generaci Mustangu nedávno. Americká legenda se ale chystá na oslavy půlstoletí existence. Modrý ovál tak opět sáhl do přebohatého archivu.

Automobilka z Dearbornu nám naservírovala archivní ochutnávky konceptů, prototypů a skic už několikrát. Nebylo to však všechno. Teprve nyní se pochlubila se snad už kompletním archivem fotek hliněných modelů, kreseb a nefunkčních maket a dalšími zajímavými informacemi. Mustang, který zdědil jméno po stíhačce (a také příležitostném bombardéru) North American P-51 Mustang, se začal vyvíjet coby fastback s výklopnou zadní stěnou a dokonce měl mít zadní lavici obrácenou proti směru jízdy!

Pravda, prototyp bílého roadsteru s vidlicovým čtyřválcem 1,5 l/66 kW z Taunusu (!), který se představil v říjnu 1962, vypadal nakonec úplně jinak. Ale ani ten neměl se sérií nic společného. Podobně jako Allegro postavené ve stejném roce týmem vedeným Genem Bordinatem. Vozů s tímto názvem bylo několik a dost se lišily, u posledního ale už byly vidět základní tvary: dlouhá kapota, kompaktní prostor pro posádku a krátká záď. Ford si pro sériové auto dokonce pohrával s myšlenkou děleného zadního okna, jaké dostala Corvette C2! Už v době výroby vznikly návrhy čtyřdveřové verze, kombi (či spíše shooting brake), narodily se představy o výkonné verzi Mach 1 a Mach 2 (1967) měl dokonce motor před zadní nápravou, konkrétně V8 objemu 4,73 l.


Modrofialový Mustang Milano z autosalonu v Chicagu 1970 se chlubil opět rozměrnou výklopnou zadní stěnou a vidlicovým osmiválec 4,95 l/216 kW. I neoblíbený menší Mustang II (1973-1978) prošel nějakým tím vývojem. Ač ho fanoušci milují ze všech generací asi nejméně, sama automobilka dnes hrdě připomíná, že už měl pod kapotou i čtyřválec 2,3 l. Přišel v době první palivové krize a dostal upravený podvozek subkompaktu Pinto. Některé studie ale stály na delší platformě s rozvorem 2769 mm a postrádaly chromované logo divokého koně... Klínovitý Mustang II (1971) od turínského studia Ghia byl určitě mnohem zajímavější a vyznával velmi čisté tvary, ale ani ten slavný emblém neměl. Ghia patří Fordu dodnes, byť z ní zbyl jen název.


Třetí generace se vyráběla nejdéle, plných čtrnáct let (1979-1993) a dostala podvozek Fox (liška). Zmíněný znak také nakonec ztratila. Designéři opět experimentovali, navrhli záď ve stylu ostrých Shelby GT350 a 500 první generace. Vrátil se i třídveřový shooting brake (1976) s tehdy módním obložením boků z imitace dřeva. Nakonec se však „trojka“ vyráběla jen coby kupé, kabriolet a také třídveřový „hatchback“. Mohli bychom ještě vzpomenout alespoň prototyp soutěžního speciálu RSX z roku 1980, za kterým opět stála Ghia.


V případě Mustangu s pořadovým číslem 4 se mluvilo dokonce o předním pohonu (!), nakonec však konstruktéři díkybohu zůstali u klasické koncepce, která provází tuto řadu od počátku až po dnešek. Jedna ze skic z roku 1989 počítala s odnímatelnými panely střechy, ovšem těmi zadními. Jiná zase nápadně připomínala Mercedes-Benz SL série R129, který se představil právě ten rok na IAA. Další reprezentovala jakýsi fastback, který poskytoval dost místa i pasažérům vzadu. Náznaky tvarů této řady ovšem Ford představil i oficiálně na konceptu Mach 3 v roce 1992. Radikální rudý 4,79 m dlouhý speedster opět na rozdíl od mnoha jiných Mustangů jezdil díky vidlicovému osmiválci 4,6 l/336 kW. A pěkně rychle, až 290 km/h.


U páté generace s kódem S-197 hledali návrháři naštěstí inspiraci v kořenech té první. V jejím případě se už naplno uplatnila počítačová vizualizace. Jedna z raných skic však dokazuje, že retro tvary nebyly původní myšlenkou, prostor pro posádku se v jejím případě posunul ve stylu „cab-forward“, tedy více vpřed. Zajímavé jistě bude i to, až Ford odtajní pozadí vývoje novinky.


Aleš Dragoun
Diskuze (6)
16. 12. 2013 18:55
Re: Výborný článek!
Jinak samozřejmě děkuju za reakce :-)
16. 12. 2013 18:55
Re: Výborný článek!
Micinko, ze základních tvarů Milana vycházel do značné míry australský Falcon XB - [odkaz] Jinak o konceptech Mustangu jsem psal už tady - [odkaz] . Ale povedlo se mi sehnat údaje právě Milana, které podle mě Ford odtajnil až teď.... Ještě musím povolit komentáře, koukám, že jsou zakázané, měl jsem tenkrát problémy s nasazováním :-). Kdybyste mi náhodou chtěli něco napsat.
14. 12. 2013 08:13
Super článek a fotogalerie !
Děkuji !
Avatar - Pekelná Micinka
14. 12. 2013 03:34
Re: Výborný článek!
Samozřejmě, 1. generace je nej. Myslím, že ten fialový koncept měli vyrábět, když ne jako Mustang, tak jako nějakou jinou káru. A ten červený über mustang taky.
Avatar - PTS
13. 12. 2013 19:56
Výborný článek!
Jako vždy, autor ukázal je je mužem na svém místě! :yes:

Ale k Mustangu. Nevím jak vás, ale mě nejvíce fascinovaly návrhy první generace, kde jsem objevil kousek, který jsem si zamiloval jeho klínovitý čumák [odkaz] a jeho obdélné světla. Dále i tento model mě zaujal - vlastně je to takovej shooting-brake [odkaz] .

No prostě krása projet galerii :yes: