reklama


VW Golf GTI: Naše první jízdní dojmy

VW Golf GTI: Naše první jízdní dojmy

 
 

První zkušenosti s novou verzí Volkswagenovy legendy jsme sbírali na sněhu a mokrých cestách v okolí Karlštejna...

Rok 2005 je pro značku Volkswagen velmi významný. Ačkoli se zima stále hlásí o slovo, prodej automobilů v prvních dvou měsících roku překonává očekávání a v zástupu stojí dlouhá řada nových modelů, které mají upevnit pozici Volkswagenu na evropských trzích. Tím nejžhavějším želízkem na českém trhu je momentálně pátá generace Volkswagenu Golf GTI, který je v těchto dnech oficiálně uváděn na český trh. Konec března bude ve znamení nového Passatu, příjde také Golf Plus a na autosalonu v Brně bude mít výstavní premiéru Polo s novou tváří. V polovině roku tedy bude VW disponovat velmi mladou modelovou řadou, kterou ale konkurence bude stíhat cenami nebo obdobně atraktivními novými modely. Na podzim je prý připraveno také několik novinek, protože zářijový autosalon se letos po dvou letech opět uskuteční ve Frankfurtu, kde se německé automobilky tradičně předvádí před domácím publikem.

Golf GTI popáté
Jeden z průkopníků do sportovna upravených hatchbacků se letos dostává na český trh ve svém pátém vydání a při té příležitosti uspořádal český dovozce národní prezentaci tohoto vozu v areálu golfového hřiště nedaleko hradu Karlštejn. Desítka Golfů GTI v černé a červené barvě, se třemi i pěti dveřmi čekala na první kilometry po českých silnicích, pohádkově zimní počasí však bohužel kazilo radost z jízdy nám i vozům.

Vnější design
Pátá generace Volkswagenu Golf na první pohled nepůsobí příliš sportovně, tradice generací Golfu nedovoluje žádné extravagance, protože jinak by to zkrátka nebyl Golf. Vytvořit z poměrně vysokého hatchbacku takřka sportovní náčiní zřejmě nebyl snadný úkol. Stylisticky dominuje nový přední nárazník s dvěma otvory přivádějícími vzduch k chladiči. Mřížku tvoří plast se strukturou včelí plástve, horní díl mřížky je efektně orámován rudým proužkem. Nenápadné aerodynamické doplňky (prahy, nový nárazník vzadu) jsou vyvedeny v tmavě šedém plastu, který připomíná materiál nejlevnějších provedení Golfu a je tak zřejmě součástí maskování skutečných schopností vozu s písmeny GTI. Mimochodem ta nejdeme na přední masce a na zádi. Výraznějším identifikačním znakem je střešní spojler, ale ani tento prvek není příliš agresivní. Nebýt rozměrných (sedmnáctipalcových resp. osmnáctipalcových) kol, mnoho lidí by si nové GTI spletlo s obyčejnou konfekcí nejprodávanějšího modelu Volkswagenu. Volkswagen zvolil netradiční přístup k nabídce slitinových kol. Standardní kola Denver 7,5 x 17J mají totiž téměř shodný styling s pěti výraznými kruhovými otvory jako o palec větší kola Detroit 7,5 x 18J, za které musíte zaplatit 18.900,-Kč navíc.

Těm, co pochybují o příslušnosti ke smečce GTI, pomůže černým plastem opticky spojená dvojice otvorů na přídi, což je ale úprava, která na černém Golfu zaniká, podobně jako rudé orámování masky na červeném Golfu. Z deseti nabízených barev tak bude paradoxně velmi agresivně působit třeba bílá, kterou jsme na Golfu GTI viděli v Paříži.

GTI má téměř stejné rozměry jako standardní Golf, vzhledem k pozměněnému designu přední i zadní části a sníženému podvozku jsou však přece jen odlišné. Zatímco standardní Golf Trendline, Comfortline a Sportline je široký 1759 mm, vysoký 1485 mm a 4204 mm dlouhý, Golf GTI má stejnou šířku (1759 mm), je o 19 mm nižší (1466 mm) a o 10 mm delší (4216 mm). Pohotovostní hmotnost činí 1335 kg resp. 1370 kg (5D).

Interiér
Uvnitř Golfu GTI je nejmarkantnějším prvkem nový sportovní volant, který sice má „koncernový“ střední tříramenný základ, ale zcela nový složitě tvarovaný věnec. Ten se velkou měrou podílí na výborných pocitech z řízení. Věnec je obšitý kvalitní kůží, v místech, kde jej řidič drží nejčastěji, je pro lepší uchopení tvarovaný a kůže je perforovaná. Dolní část věnce volantu je nepatrně „seřízlá“.

Dalším znakem GTI jsou sportovní sedadla s dobrým bočním vedením, do kterých se ale dostanou i objemnější postavy. Marketingovým tahem bylo cejchování rychloměru do 300 km/h, ačkoli nejvyšší rychlost Golfu GTI dosahuje dle údajů výrobce 235 resp. 233 km/h (s převodovkou DSG). Podle slov Davida Lišky, vedoucího divize Volkswagen osobní vozy, si to ale zákazníci přejí, tak proč jim neudělat radost, že?

Motor+jízda
O přeplňovaném čtyřválci 2.0 T FSI jsme podrobně psali vloni v červnu a tak zájemci, kteří se zajímají o techniku, nechť si přečtou starší článek. Pro úplnost alespoň zopakujeme, že motor o objemu 1984 cm3 má nejvyšší výkon 147 kW v oblasti 5500 až 6000 ot./min a extrémně plochou křivku točivého momentu, která se mění ve vodorovnou přímku hodnoty 280 Nm mezi 1800 a 5000 ot./min. Vstřikovací tlaky trysek ústících přímo do spalovacího prostoru se pohybují mezi 30 a 110 bary. Oficiálně je potvrzena bezproblémová kompatibilita s benzinem BA95, pokud netrváte na 147 kW nejvyššího výkonu (ten je totiž udáván právě s BA98).

Subjektivní dojmy z přeplňovaného motoru jsou veskrze dobré. Už po startu se z motorového prostoru ozývá baryton stupňující očekávání před rozjezdem. Po zařazení prvního rychlostního stupně vyšlapujeme spojku a Golf se snaží vší silou využít veškerou dostupnou adhezi. Té na sněhu není mnoho a tak kontrolka protiprukluzového systému má napilno. Na padesátikilometrovém okruhu jsou naštěstí i dokonale suchá místa a tak není problém vyzkoušet motor i ve vyšších otáčkách. Tam se Golf GTi cítí jako ryba ve vodě, čtyři válce se ochotně pouští až k hranici červeného pole. Promyšleně odstupňovaná převodovka umožňuje akcelerace do 70 km/h provádět na první rychlostní stupeň, s jediným přeřazením se dostanete jen těsně za 100 km/h, což jistě vylepšuje hodnotu zrychlení z klidu na 100 km/h za 7,2 s. Hbitější řazení převodovky DSG se projevuje na vylepšeném čase ve stejné disciplíně (6,9 s). Nejživější chování předvádí motor v horní polovině otáčkového spektra. Mezi 1800 a 3000 ot./min nejsou reakce na sešlápnutí akcelerátoru špatné, ale jakmile okusíte funkce motoru mezi 4000 a 6000 ot./min, nebudete chtít jezdit jinak. Burácení zatíženého agregátu přitom plně odpovídá určení vozu. Svist turbodmychadla odhalí jen opravdoví znalci, nepatrnější je snad při chvilkovém omezení zatížení ve vysokých otáčkách během přeřazování.

Volkswagen umně vyladil podvozek běžného Golfu na sportovnější úroveň (mj. snížen o 15 mm). Na nerovných okreskách v Českém krasu rozhodně splnil očekávání jak z hlediska odezvy na zatočení volantem tak i z hlediska komfortu. Vpředu i vzadu se objevily tužší pružiny a tlumiče pérování. O 20 % se zvýšila tuhost předního i zadního stabilizátoru. Řídicí jednotka elektro-mechanického řízení byla naprogramována se zřetelem k vysokým dynamickým parametrům a sportovnímu charakteru GTI – řízení má výraznější vratný moment a poněkud vyšší ovládací síly.

Golf GTI je blízko výkonovému limitu, který lze přenést přes jedinou nápravu. Aby byla práce snazší vybavil Volkswagen Golf GTI standardními pneumatikami o rozměru 225/45 R17. Šířka pneumatik se podepisuje na jistě působících výkonech brzd. Jejich „ostrý“ charakter výrobce vizuálně podpořil červeně nabarvenými třmeny. Vpředu má Golf GTI vnitřně chlazené brzdové kotouče o průměru 312 mm, zadní kotouče mají průměr 286 mm.

Ceny
Třídveřový Golf GTI se v České republice prodává za 761.100,-Kč s šestistupňovou manuální převodovkou a za 821.400,-Kč s převodovkou DSG. Za pětidveřovou karosérii zaplatíte stejný volkswagenovský příplatek jako u běžných Golfů (+27.900,-Kč). Prakticky kompletní výbava Golfu GTI si žádá další útratu jen za autorádia (rozumné ceny od 4.000,- do 38.700,-Kč) a k dalším „často objednávaným položkám“ asi bude patřit sada bi-xenonových světlometů za 32.700,-Kč.

Představitelé českého Volkswagenu potvrdili, že příznivci nafty se nápisu TDI pod kapotou Golfu GTI v páté generaci definitivně nedočkají.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Ojetý VW Golf GTI Mk5:  Radost, nebo starost? Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a…

Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu

Volkswagen Golf je etalonem nižší střední třídy. Platí to…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama