VW Golf GTI: Naše první jízdní dojmy

VW Golf GTI: Naše první jízdní dojmy

 
 

První zkušenosti s novou verzí Volkswagenovy legendy jsme sbírali na sněhu a mokrých cestách v okolí Karlštejna...

Rok 2005 je pro značku Volkswagen velmi významný. Ačkoli se zima stále hlásí o slovo, prodej automobilů v prvních dvou měsících roku překonává očekávání a v zástupu stojí dlouhá řada nových modelů, které mají upevnit pozici Volkswagenu na evropských trzích. Tím nejžhavějším želízkem na českém trhu je momentálně pátá generace Volkswagenu Golf GTI, který je v těchto dnech oficiálně uváděn na český trh. Konec března bude ve znamení nového Passatu, příjde také Golf Plus a na autosalonu v Brně bude mít výstavní premiéru Polo s novou tváří. V polovině roku tedy bude VW disponovat velmi mladou modelovou řadou, kterou ale konkurence bude stíhat cenami nebo obdobně atraktivními novými modely. Na podzim je prý připraveno také několik novinek, protože zářijový autosalon se letos po dvou letech opět uskuteční ve Frankfurtu, kde se německé automobilky tradičně předvádí před domácím publikem.

Golf GTI popáté
Jeden z průkopníků do sportovna upravených hatchbacků se letos dostává na český trh ve svém pátém vydání a při té příležitosti uspořádal český dovozce národní prezentaci tohoto vozu v areálu golfového hřiště nedaleko hradu Karlštejn. Desítka Golfů GTI v černé a červené barvě, se třemi i pěti dveřmi čekala na první kilometry po českých silnicích, pohádkově zimní počasí však bohužel kazilo radost z jízdy nám i vozům.

Vnější design
Pátá generace Volkswagenu Golf na první pohled nepůsobí příliš sportovně, tradice generací Golfu nedovoluje žádné extravagance, protože jinak by to zkrátka nebyl Golf. Vytvořit z poměrně vysokého hatchbacku takřka sportovní náčiní zřejmě nebyl snadný úkol. Stylisticky dominuje nový přední nárazník s dvěma otvory přivádějícími vzduch k chladiči. Mřížku tvoří plast se strukturou včelí plástve, horní díl mřížky je efektně orámován rudým proužkem. Nenápadné aerodynamické doplňky (prahy, nový nárazník vzadu) jsou vyvedeny v tmavě šedém plastu, který připomíná materiál nejlevnějších provedení Golfu a je tak zřejmě součástí maskování skutečných schopností vozu s písmeny GTI. Mimochodem ta nejdeme na přední masce a na zádi. Výraznějším identifikačním znakem je střešní spojler, ale ani tento prvek není příliš agresivní. Nebýt rozměrných (sedmnáctipalcových resp. osmnáctipalcových) kol, mnoho lidí by si nové GTI spletlo s obyčejnou konfekcí nejprodávanějšího modelu Volkswagenu. Volkswagen zvolil netradiční přístup k nabídce slitinových kol. Standardní kola Denver 7,5 x 17J mají totiž téměř shodný styling s pěti výraznými kruhovými otvory jako o palec větší kola Detroit 7,5 x 18J, za které musíte zaplatit 18.900,-Kč navíc.

Těm, co pochybují o příslušnosti ke smečce GTI, pomůže černým plastem opticky spojená dvojice otvorů na přídi, což je ale úprava, která na černém Golfu zaniká, podobně jako rudé orámování masky na červeném Golfu. Z deseti nabízených barev tak bude paradoxně velmi agresivně působit třeba bílá, kterou jsme na Golfu GTI viděli v Paříži.

GTI má téměř stejné rozměry jako standardní Golf, vzhledem k pozměněnému designu přední i zadní části a sníženému podvozku jsou však přece jen odlišné. Zatímco standardní Golf Trendline, Comfortline a Sportline je široký 1759 mm, vysoký 1485 mm a 4204 mm dlouhý, Golf GTI má stejnou šířku (1759 mm), je o 19 mm nižší (1466 mm) a o 10 mm delší (4216 mm). Pohotovostní hmotnost činí 1335 kg resp. 1370 kg (5D).

Interiér
Uvnitř Golfu GTI je nejmarkantnějším prvkem nový sportovní volant, který sice má „koncernový“ střední tříramenný základ, ale zcela nový složitě tvarovaný věnec. Ten se velkou měrou podílí na výborných pocitech z řízení. Věnec je obšitý kvalitní kůží, v místech, kde jej řidič drží nejčastěji, je pro lepší uchopení tvarovaný a kůže je perforovaná. Dolní část věnce volantu je nepatrně „seřízlá“.

Dalším znakem GTI jsou sportovní sedadla s dobrým bočním vedením, do kterých se ale dostanou i objemnější postavy. Marketingovým tahem bylo cejchování rychloměru do 300 km/h, ačkoli nejvyšší rychlost Golfu GTI dosahuje dle údajů výrobce 235 resp. 233 km/h (s převodovkou DSG). Podle slov Davida Lišky, vedoucího divize Volkswagen osobní vozy, si to ale zákazníci přejí, tak proč jim neudělat radost, že?

Motor+jízda
O přeplňovaném čtyřválci 2.0 T FSI jsme podrobně psali vloni v červnu a tak zájemci, kteří se zajímají o techniku, nechť si přečtou starší článek. Pro úplnost alespoň zopakujeme, že motor o objemu 1984 cm3 má nejvyšší výkon 147 kW v oblasti 5500 až 6000 ot./min a extrémně plochou křivku točivého momentu, která se mění ve vodorovnou přímku hodnoty 280 Nm mezi 1800 a 5000 ot./min. Vstřikovací tlaky trysek ústících přímo do spalovacího prostoru se pohybují mezi 30 a 110 bary. Oficiálně je potvrzena bezproblémová kompatibilita s benzinem BA95, pokud netrváte na 147 kW nejvyššího výkonu (ten je totiž udáván právě s BA98).

Subjektivní dojmy z přeplňovaného motoru jsou veskrze dobré. Už po startu se z motorového prostoru ozývá baryton stupňující očekávání před rozjezdem. Po zařazení prvního rychlostního stupně vyšlapujeme spojku a Golf se snaží vší silou využít veškerou dostupnou adhezi. Té na sněhu není mnoho a tak kontrolka protiprukluzového systému má napilno. Na padesátikilometrovém okruhu jsou naštěstí i dokonale suchá místa a tak není problém vyzkoušet motor i ve vyšších otáčkách. Tam se Golf GTi cítí jako ryba ve vodě, čtyři válce se ochotně pouští až k hranici červeného pole. Promyšleně odstupňovaná převodovka umožňuje akcelerace do 70 km/h provádět na první rychlostní stupeň, s jediným přeřazením se dostanete jen těsně za 100 km/h, což jistě vylepšuje hodnotu zrychlení z klidu na 100 km/h za 7,2 s. Hbitější řazení převodovky DSG se projevuje na vylepšeném čase ve stejné disciplíně (6,9 s). Nejživější chování předvádí motor v horní polovině otáčkového spektra. Mezi 1800 a 3000 ot./min nejsou reakce na sešlápnutí akcelerátoru špatné, ale jakmile okusíte funkce motoru mezi 4000 a 6000 ot./min, nebudete chtít jezdit jinak. Burácení zatíženého agregátu přitom plně odpovídá určení vozu. Svist turbodmychadla odhalí jen opravdoví znalci, nepatrnější je snad při chvilkovém omezení zatížení ve vysokých otáčkách během přeřazování.

Volkswagen umně vyladil podvozek běžného Golfu na sportovnější úroveň (mj. snížen o 15 mm). Na nerovných okreskách v Českém krasu rozhodně splnil očekávání jak z hlediska odezvy na zatočení volantem tak i z hlediska komfortu. Vpředu i vzadu se objevily tužší pružiny a tlumiče pérování. O 20 % se zvýšila tuhost předního i zadního stabilizátoru. Řídicí jednotka elektro-mechanického řízení byla naprogramována se zřetelem k vysokým dynamickým parametrům a sportovnímu charakteru GTI – řízení má výraznější vratný moment a poněkud vyšší ovládací síly.

Golf GTI je blízko výkonovému limitu, který lze přenést přes jedinou nápravu. Aby byla práce snazší vybavil Volkswagen Golf GTI standardními pneumatikami o rozměru 225/45 R17. Šířka pneumatik se podepisuje na jistě působících výkonech brzd. Jejich „ostrý“ charakter výrobce vizuálně podpořil červeně nabarvenými třmeny. Vpředu má Golf GTI vnitřně chlazené brzdové kotouče o průměru 312 mm, zadní kotouče mají průměr 286 mm.

Ceny
Třídveřový Golf GTI se v České republice prodává za 761.100,-Kč s šestistupňovou manuální převodovkou a za 821.400,-Kč s převodovkou DSG. Za pětidveřovou karosérii zaplatíte stejný volkswagenovský příplatek jako u běžných Golfů (+27.900,-Kč). Prakticky kompletní výbava Golfu GTI si žádá další útratu jen za autorádia (rozumné ceny od 4.000,- do 38.700,-Kč) a k dalším „často objednávaným položkám“ asi bude patřit sada bi-xenonových světlometů za 32.700,-Kč.

Představitelé českého Volkswagenu potvrdili, že příznivci nafty se nápisu TDI pod kapotou Golfu GTI v páté generaci definitivně nedočkají.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Firma SuperCom dodá náramky pro vězně. Celkem jich dodá dva tisíce Firma SuperCom dodá náramky pro vězně. Celkem jich dodá dva tisíce

Probační a mediační služba dnes podepsala smlouvu s…

Ruská O1 Properties jedná o prodeji většinového podílu čínskému developeru Vanke Ruská O1 Properties jedná o prodeji většinového podílu čínskému developeru Vanke

Jedna z největších ruských realitních firem O1 Properties…

Komentář Lukáše Kovandy: Dvojí radost z německých voleb Komentář Lukáše Kovandy: Dvojí radost z německých voleb

Z německých voleb mohou mít Češi radost. A to dokonce…

Jedna parkovací zóna pro celou Prahu? Stávající systém má zjednodušit digitalizace Jedna parkovací zóna pro celou Prahu? Stávající systém má zjednodušit digitalizace

Ke sjednocení parkovacího systému ve všech městských…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse

Z exponátu propagujícího um českých rukou na Světové…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson

Občas je až zarážející, co za kreace dokážou výrobci…

Ojetý VW Golf GTI Mk5:  Radost, nebo starost? Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a…

 



 
Kombi Porsche Panamera dostává plug-in hybridní pohon. Jeho vlastnosti jsou neskutečné!

Kombi Porsche Panamera dostává plug-in hybridní pohon. Jeho vlastnosti jsou neskutečné!

Dnes 12:59

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. Tak zní celý název nejnovějšího člena elektrifikované flotily stuttgartského výrobce.




Blesk.cz

Příští vláda by měla bojovat se suchem a zlepšit pozici Česka v EU, radí Sobotka

Příští vláda by měla bojovat se suchem a zlepšit…

Vyjednat lepší pozici v jádru Evropské unie, posilovat bezpečnost a zvyšovat výdaje na obranu. I to by měly být…

Šokovaní kolegové! Fero Fenič je přesvědčený: Tříska vůbec nevěděl, kde je...

Šokovaní kolegové! Fero Fenič je přesvědčený: Tříska…

Jeho nečekaná smrt zasáhla nejen český showbyznys. I když Jan Tříska v roce 1977 emigroval a 40 let žil v USA,…

 

iSport.cz

Odplata za bojkot olympiády! NHL během ní nevysíláme, uvedla televize

Odplata za bojkot olympiády! NHL během ní…

Vy nám vezmete hvězdy z olympiády, my vám zase vaše zápasy nepustíme na obrazovku. Americká celostátní televize…

Surovost na Limberského má dohru. Dva viníci, je možný i vysoký trest

Surovost na Limberského má dohru. Dva viníci, je…

David Limberský je po operaci jařmového oblouku, který mu surovým faulem loktem zlomil boleslavský Nikolaj…

 

Reflex.cz

Německá pravice se hlásí o slovo. Co čekat od liberálů z FDP a radikální AfD?

Německá pravice se hlásí o slovo. Co čekat od…

Víkendové parlamentní volby v Německu nepřinesly na první pohled moc překvapení. Kancléřkou nadále zůstane…

Pohnutý osud slavné

Pohnutý osud slavné "ušaté" lokomotivy. Zahrála si s…

Sedmasedmdesát parních rychlíkových lokomotiv řady 464 vyrobili v letech 1933 - 1939 v ČKD a plzeňské Škodě.…