Hondy Insight a CR-Z v Evropě končí, Civic nedostane motory Earth Dreams
Hybridní systém Integrated Motor Assist to od počátku neměl jednoduché. Toyota tuto techniku obestavěla patenty a nebylo tedy určitě snadné vytvořit slušnou alternativu. Přesto se to podařilo a vozy s touto technikou Insight a Civic Hybrid za Priusem ekonomikou provozu nijak výrazně nezaostávaly. Nicméně Honda udělala další chybu - nabízela jej v malých a kompaktních autech s vidinou jejich dostupnosti pro široké masy. Jenže kupující aut v této třídě preferují spíš laciné vozy, než relativně drahá a nevýkonná ekoauta, která současně neměla dostatečně "drahou" image. A nepomohl ani nápad poprvé využít hybrid pod kapotou sportovního kupé CR-Z. V tomto případě více než v ostatních případech vadily nijak úchvatné dynamické schopnosti.
Nicméně to vypadalo, že se Honda nehodlá vzdát své nové zelené filozofie, která působila dojmem, že ji Japonci vyměnili za bývalou sportovní orientaci. Nyní ovšem nastává zlom - hybridy Hondy v Evropě končí. Pro Insight i CR-Z byl modelový rok 2013 poslední, v němž bylo možné objednat vůz do výroby a s 2014 už se nepočítá. Případní zájemci už tak mohou sáhnout pouze po skladových, případně dealerských zásobách.
V případě Insightu nejde o nic tragického - vzhledem k faceliftu v rámci MY 2012 už má před sebou jen jeden rok života, v případě CR-Z to však mohly být ještě roky dva. Osud případných nástupců obou modelů i hybridů obecně je v Evropě nejasný, nicméně se dá předpokládat, že se sem hybridy vrátí v nových generacích SH i-DCD a SH i-MMD. V nabídce tak zůstává pouze Jazz Hybrid. Výsledkem tohoto kroku je ovšem paradoxně to, že z Evropy mizí i poslední sportovní auto Hondy a na třistakoňový turbo Civic Type R si musíme počkat ještě dlouhý rok a půl a na hybridní supersport NSX roky dva.
Další smutná zpráva se týká motorů pro Civic. Honda vyvinula novou generaci dvouspojkových a CVT převodovek a přímovstřikových DOHC i-VTEC motorů s pseudoatkinsonovým cyklem Earth Dreams a už teď jsou jejich exempláře k dispozici v Americe v modelu Accord a Acurách RDX a RLX a dostane je i nová generace Jazzu a městského SUV, které přijdou příští rok. Předpokládalo se tedy, že je v rámci faceliftu získá i aktuální Civic, jenž už má nyní k dispozici dieselový 1.6 i-DTEC Earth Dreams. Jenže z Ameriky přišla zpráva, že si Honda nechá nové motory vždy až pro novou generaci svých aut, patrně z čistě marketingových důvodů - aby na ně strhla plnou pozornost. A přestože se to vztahuje na tamní Civicy, Evropa na tom patrně nebude jinak.