Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový trojboj: Hyundai Elantra vs. i40 vs. Grandeur - Fluidum třikrát jinak

Jakub Sochor
Diskuze (26)
Etablovaným evropským modelům konkuruje korejské trio sedanů. Který z nových modelů vás zaujal nejvíce?

Málokterá automobilka prodělala za posledních deset let tolik změn ve svém designu jako Hyundai. Dříve spíše střídmé tvary postupně vystřídala smělá, asijsky kreativní a nápaditá řešení, která navíc disponují notnou dávkou evropské vizuální vyspělosti, v níž je kladen důraz na detail.

Společným rysem trojice je orientace na tzv. fluidní tvarování. Jde o směr, jímž se ubírá automobilka Hyundai a který se jí daří převádět z vizí do sériové výroby. Jedním z předobrazů svérázných křivek a linií, jež patří k základní genetické výbavě tohoto trendu, je loňský koncept i-flow.

Hyundai Elantra vs. i40 vs. Grandeur - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Elantrai40Grandeur
Délka [mm]453047404910
Šířka [mm]177518151860
Výška [mm]144514701470
Rozvor [mm]270027702845

Hyundai Elantra

Dnešní trojboj zahajuje model Elantra, který prezentuje představu korejské automobilky o sedanu kompaktních rozměrů.

Již pohled na příď prozradí, jakým způsobem se výrobce staví ke kompozici jednotlivých prvků. Nenajdeme v ní tradiční masku chladiče - ta je členěna na dva dominantní díly, mezi kterými je vyhrazen prostor pro registrační značku. Ačkoli nejde o průkopnické řešení, díky dynamickým tvarům lze výsledek označit za osobitý.

Nové automobily Hyundai se mimo jiné vyznačují specifickým uspořádáním linek v boční části karosérie. Zde není k vidění tradiční, nejčastěji přímo vedená linka, plynoucí přes celou délku vozu. Tu vystřídala křivka, která je směřována z pozice zadních svítilen a jež splývá s volnou plochou v oblasti předních dveří.

Ačkoli může záď působit členitě, ve své podstatě jde o celek, opírající se z velké části o několik dominantních linií. Jedna z nich definuje horní část lamp. Té sekunduje subtilní linka ohraničující prohloubený prostor pro registrační značku. Dynamickou auru zadní části modelu Elantra zvýrazňuje další linka, jež je situována na nárazník.

Kabina odráží velmi kreativní myšlenky. Patrně nejzřetelnějším prvkem je středový panel. Ten je nejen velmi subtilní, ale také plynulý. Formují jej totiž dvě křivky, které pokračují přes invenční přístrojovou desku a pokračují až na výplně dveří.

Hyundai i40

O třídu větší model i40 představuje sedan se smělými plány. Vůz, útočící na špičky mainstreamu segmentu D, pracuje s obdobnou filozofií jako předchozí vůz. Mnohé prvky jsou zde však provedeny v jiném stylu a velikosti, aby korespondovaly se standardy střední třídy.

Přední světlomety i40 jsou těm u Elantry velmi podobné, a to i z hlediska jejich vnitřního členění s použitím křivky, která kopíruje zbylý exteriér. Maska je větší a s vyšší mírou chromování. Linie kapoty nenavazují na čelní část karosérie, jak je tomu u Elantry - namísto toho setrvávají nad maskou chladiče.

Profil praktikuje fluidní tvarování, stejně jako Elantra. Zde jsou však nuance mezi oběma modely takřka nejmenší. Obě boční části si téměř notují z hlediska rozmístění linek (a jejich směrové orientace) i bočního tvaru předních a zadních svítilen.

Jelikož je i40 mohutnější a větší automobil, než Elantra, není jeho zadní část tolik jednoduchá. Nepracuje rovněž s tak souvislými linkami, horní část víka zavazadlového prostoru má však jemné konkávní klenutí.

Zde je středový panel o poznání mohutnější. Přístrojová deska je více členitá a výdechy ventilace jsou umístěny výše, než v případě kompaktního Hyundaie. Vše protkávají křivky a linky.

Hyundai Grandeur

Nejvýraznější odlišnosti nastávají v případě vozu Grandeur. Jeho tvarosloví neopouští dnes již tolikrát zmiňované křivky různých délek a směřování. Pracuje s nimi v o něco konzervativnějším duchu, s přihlédnutím k větší hmotě a její propracovanější muskulatuře.

Maska je z dnešní trojice největší a nejreprezentativnější. S přihlédnutím k segmentu, ve kterém je model zastoupen, je to logické. Má bohaté chromování, přičemž tloušťka takto upravených jednotlivých linek je proměnlivá.

Boční část je v porovnání se svými továrními sourozenci uhlazenější a méně konfliktní. Avšak přihlédneme-li ke konkurenci, jde o kreativní a ne zcela všední celek. Nikoli však po stránce karosářské, nýbrž z hlediska vedení a uspořádání linek, a to zejména v oblasti zadních dveří.

Zmíněné linky harmonicky navazují na tvarování třetího prostoru karosérie. Na rozdíl od menších sedanů Hyundai má Grandeur ucelené zadní svítilny, a to v jejich horní části. Dochází tak k optickému ucelení a citelné harmonizaci.

Kabina pracuje se známými prvky, avšak je intenzivnější, hovoříme-li se o inklinaci k bujarým křivkám. Některá místa jakoby pracovala s organickými motivy, zvláště pak středová konzole a oblast, rozprostírající se kolem ní.

Jakub Sochor
Diskuze (26)
Avatar - skejpa
5. 9. 2011 09:29
Re: Hromada keců
Souhlas a souhlas i s poradim :-) :yes:
Avatar - skejpa
5. 9. 2011 09:29
Re: jine 3
Ten sedan je asi tak 20x hezci nez liftback... Ostatne jako je to skoro s kazdym autem.
4. 9. 2011 12:06
Re: Originální neoriginalita
>:D Prave ta toyota to mela jako jedna z prvnich. Viz avensis. Akorat to nedela tak prehnane.
4. 9. 2011 10:57
Re: jine 3
Jj, pěkný eskový Mercedesy...
4. 9. 2011 10:54
Re: Originální neoriginalita
Moje chyba, špatně jsem to napsal. Chtěl jsem tim říct, že tento styl je u všech korejců/japonců skoro stejný. Vyjímku tvoří snad jen Toyota, která má styl důchodce.