1.9. 2017 Martin Frei

Kia Rio 1.4 CVVT vs Toyota Yaris 1.5 VVT-iE – Atmosférické variace na malé téma

 

Kia má nové auto a osvědčený motor, Toyota právě naopak. Stavíme obojí proti obojímu v testu, jehož jedinou jistotou je absence turbodmychadla.

Auta, která vidíte na snímcích, jedou ve středu pelotonu. Mezi malými vozy v České republice patří letos yarisu osmé místo, riu deváté. Nemají za zády ani tradici domácí značky, ani agresivní reklamu. Navíc hrají spíš na rozum než na city. Nejde jim o románek na jednu noc, ale o loajálního a dlouhodobě spokojeného zákazníka, který u značky zůstane. A to je daleko víc o poctivé práci než o prvním dojmu. Kia i Toyota o tom vědí dost, takže vedle sebe stavíme jasné rivaly – jakkoli se designem, rozvržením prostoru a také motorem značně liší.

Zcela jinou cestou

Rio letos dorazilo zcela v novém, i když z vnějšku překvapivě sází na konzervativnější střih než předchůdce. Svislé přední čelo, téměř plochá kapota, strmě stoupající čelní sklo a rovná linka bočních oken – základními tvary by to vlastně mohlo být auto z devadesátých let. Je až s podivem, jak moderně přitom rio vypadá. Jemné finesy povrchů, výrazně tvarované nárazníky a moderní optika světel – to vše dává karoserii šmrnc podle nejnovější módy. Štíhlá tygří maska a ornamenty denních světel si získávají pozornost všude, kde se s riem ukážeme.

TEST 2017: Kia Rio 1.0 T-GDI Exclusive – Méně válců, více koní

Yaris přijíždí s druhým faceliftem, který značně expresivními krajními partiemi maskuje výstřednost základního tvaru s krátkou skloněnou kapotou a sloupky protaženými nad přední kolo. Žraločí maska příliš neladí s klidnou povahou toyoty, ani po třech letech od prvního faceliftu si na ni nemůžeme zvyknout. Plastičtější zpracování kapoty a nárazníku ji pouze zasadilo do živějšího rámce, díky čemuž yaris získal hravější styl. Tomu pomáhají i větší a „puntíkaté“ zadní lampy. Výsledek je méně technokraticky a těžkopádně než dřív, na elegantní lehkost ria ale nestačí.

Rozdíl generací i mentalit

Stejná nota je slyšet uvnitř. Toyota obkládá prostor hezčími materiály, zavalité tvary palubní desky ale nezapřou šestileté stáří a černošedá krajina působí ponuře. K funkčnímu hledisku ani kvalitě zpracování nemáme připomínky, ale když přesedneme do ria, je generační rozdíl ihned poznat.

Štíhlá linie se světlým panelem, důraz na šířku a vodorovné linie, optická lehkost. Kia nepracuje s honosnějšími materiály, ale umí si pohrát s detaily a vzájemně je lépe sladit. Obě automobilky už dávno vybudovaly designérská studia v Evropě, ve kterých zaměstnávají místní talenty. Zdá se ale, že Kia jejich návrhům naslouchá pozorněji.

Mám jednu nohu dlouhou

Mezi vozy malé třídy nepanují velké rozdíly v rozměrech. Naši dnešní hosté ovšem zrovna patří na rozdílné konce škály. Rio je o osm centimetrů delší, nezvykle tvarovaný yaris zase o šest čísel vyšší. Rio má náskok také v šířce – tři centimetry jsou v malém autě hodně poznat.

Od toho se odvíjí všechno, co potřebujeme vědět o vnitřním prostoru. V riu se sedí řidičsky správně níž, strmější sloupky a vyšší sklo nechávají dobrý výhled do stran i na semafory a plochá kapota umožňuje odhadnout, kde je autu konec. Rozsah seřízení volantu nám vyhovuje, i když se uvelebíme úplně nejníže s nataženýma nohama. V rozměrných předních sedadlech si pohoví i vyšší postavy, na delší cesty bychom uvítali trochu tužší čalounění. Vzadu rio úročí velkou délku i rozvor, před koleny i nad hlavou máme velkorysý nadbytek místa. Nectností dnes bohužel obvyklou je nízko umístěný sedák a sezení se skrčenými koleny.

Vyšší šance

Kromě Hondy Jazz dnes v této třídě nenajdeme auto, které by se zaběhnutým zvyklostem vymykalo víc než právě Toyta Yaris. Šest přidaných výškových centimetrů je ohromně znát. Polovina rozdílu padne na komfortní nadbytek místa nad hlavou vpředu, polovina na vyšší polohu sedadla. Do yarisu se tedy snáz nastupuje, poloha za volantem je trochu autobusácká, což potvrzuje i dlouhá řadicí páka. Výhodu lepší orientace ale promarnily skloněné sloupky bránící ve výhledu do stran, vysoká palubní deska, přes niž je hůř vidět před auto, i nízká hrana čelního skla, stínící semafory. Navíc je celá kabina užší a to vše se s černými plastovými díly podepisuje pod těsnější a tmavou atmosférou kabiny yarisu. Připomínku máme i k nastavení volantu – podélný posuv je poněkud krátký.

TEST 2017: Toyota Yaris 1.5 VVT-iE – Fanda do WRC

Přední sedadla jsou v toyotě o chlup menší. U sedáku to vzhledem ke vzpřímenější poloze tolik nevadí, opěradlo ale urostlejším postavám končí u lopatek. Většině z nás nesedla ani výrazně předkloněná hlavová opěrka. Vzadu yaris uhraje plichtu. Před koleny nechává místa pořád dost, nad hlavou díky vysoké střeše také. Výhodou je samozřejmě vyšší poloha sedáku a pohodlnější sezení.

Kde se musíme yarisu zastat, je objem kufru. Tabulková ztráta téměř čtyřiceti litrů vypadá dramaticky, ale z naměřených hodnot i fotek je jasné, že o kanystr víc do ria nenaložíme. Proto oběma rivalům udělujeme stejnou známku.

Naměřené hodnoty Kia Rio 1.4 CVVT Toyota Yaris 1.5 VTT-i
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 157/16 144/12
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 95-102/96 90-99/92
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 6-12/7 6-15/7
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 143/147 139/139
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm)128/125 125/127
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 52 x 50/49 x 50 50 x 50/45 x 47
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 64 x 51 57 x 50
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 73 x 107 80 x 102
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 73/188 69/183

Letitá pověst může klamat

Se značkou Toyota máme spojená auta robustní, spolehlivá a nezničitelná, ale také drahá. Skutečně se nestává často, aby v našem srovnání vyšla toyota cenově výhodněji, natož jako etalon třídy. Jak ale vidíte, právě to je případ yarisu. Nejchudšímu stupni Live přitom nechybí klimatizace ani další prvky, které u malého auta očekáváme: rádio, centrální zamykání, elektrická přední okna ani dvouose stavitelný volant. Pravda, kromě metalízy nelze nic přiobjednat. Ale i kdybychom chtěli interiér vyšperkovat koženým volantem a tempomatem, s verzí Active to vyjde na 323.900 Kč. O dvanáct tisíc levněji než Rio Exclusive s příplatkem 14.000 Kč za asistenční systémy, bez kterých tempomat nedostaneme. Účet vyrovnají teprve hliníková kola, která má Rio Exclusive v ceně. Z tabulky konkurentů je ovšem jasné, že s oběma dnešními kandidáty pořídíme velmi dobře. Dráž vyjde peugeot i renault. Pod tři sta tisíc se vejde jen Opel Corsa, který ale v základní ceně nemá klimatizaci.

Pořizovací náklady Kia Rio 1.4 CVVT 74 kW Toyota Yaris 1.5 VVT-iE 82 kW (etalon)
Základní cena 319 980 Kč (Exclusive) 306 900 Kč (Live)
Cena verze Světa motorů 319 980 Kč (Exclusive) 306 900 Kč (Live)
Výbava verze Světa motorů Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Mlhovky Ano Ne
Vyhřívání předních sedadel 30 000 Kč * Ne
Zadní/zadní a přední park. senzory Ano Ne/Ne
Litá kola Ano (15") Ne
Navigace 16 000 Kč Ne
Dešťový/světelný senzor 30 000 Kč */Ano Ano/Ne
Tempomat 14 000/30 000 Kč ** Ne
Bezklíčkové startování Ano Ne
Metalíza 13 000 Kč 11 000 Kč
Porovnání cen 319 980 Kč (o 4 % horší) 306 900 Kč (etalon)
Známka 1,00 1,00
* V rámci paketu Premium (automatická klimatizace, 16" litá kola, vyhřívaná sedadla, tempomat, dešťový senzor), ** dle zvoleného paketu

1/3 Pokračovat ve čtení

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Zbourat, nebo opravit? Libeňský most není kulturní památkou, rozhodlo ministerstvo Zbourat, nebo opravit? Libeňský most není kulturní památkou, rozhodlo ministerstvo

Pražský Libeňský most se kulturní památkou nestal,…

Firmy vyplatily na dividendách nejvíce v historii Firmy vyplatily na dividendách nejvíce v historii

Společnosti po celém světě vyplatily za loňský rok na…

Komentář Tomáše Prouzy: Fiskální pakt, vstupenka mezi dospělé Komentář Tomáše Prouzy: Fiskální pakt, vstupenka mezi dospělé

Fiskální pakt – tedy dohoda evropských zemí, že nebudou…

Sazka Group upsala dluhopisy za miliardy Sazka Group upsala dluhopisy za miliardy

Investoři nakoupili dluhopisy loterijní Sazka Group…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kia Rio 1.4 CVVT vs Toyota Yaris 1.5…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné! BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné!

V prosinci minulého roku světem proletěla zpráva o…

 



Kia má další malý crossover. Po Stonicu přichází Rio X-Line Kia má další malý crossover. Po Stonicu přichází Rio X-Line

Novinka korejské značky vychází z designu malého modelu…

Euro NCAP 2017: Kia Rio – Dvě hodnocení s rozdílem dvou hvězd Euro NCAP 2017: Kia Rio – Dvě hodnocení s rozdílem dvou hvězd

Organizace Euro NCAP pro Kia Rio zveřejnila dvě různá…

 



 
Citroën Spacetourer  XL 2.0 BlueHDi – Vpředu business, vzadu párty

TEST: Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi – Vpředu business, vzadu párty

Dnes 12:54

Zkoušený Spacetourer představuje téměř vrchol toho, co lze v rámci modelové řady pořídit. Za jeho volantem přitom nemáte až takový pocit, že řídíte dodávku.




Blesk.cz

Tereza Brodská se vrací do Ulice! Nechala se přemluvit po 7 letech

Tereza Brodská se vrací do Ulice! Nechala se…

Patřila k největším hvězdám prvních dílů Ulice, ale po letech se rozhodla z nekonečného seriálu vyskočit. Jenže…

Fotograf celebrit pobodal svého milence: Ten skončil bez domova v ruině Andreje Babiše!

Fotograf celebrit pobodal svého milence: Ten skončil…

I když je to k nevíře, jde o příběh, který napsal život sam. Jeho hlavním aktérem je bezdomovec Rudo Barický.…

 

iSport.cz

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Čeští hokejisté na zimních olympijských hrách 2018 v Pchjongčchangu postoupili přímo do čtvrtfinále, když bez…

Nominace do smíšené štafety: zkušenosti, medaile a naděje Davidová

Nominace do smíšené štafety: zkušenosti, medaile a…

Medailisté Veronika Vítková a Michal Krčmář, Ondřej Moravec a premiérově jednadvacetiletá Markéta Davidová…

 

Reflex.cz

Pražský Libeňský most není kulturní památkou, rozhodlo ministerstvo. Může se i zbourat

Pražský Libeňský most není kulturní památkou,…

Pražský Libeňský most se kulturní památkou nestal, rozhodlo ministerstvo kultury. Verdikt není pravomocný. Na…

Bývalý ředitel CIA přiznává, že také Amerika ovlivňuje volby v cizině

Bývalý ředitel CIA přiznává, že také Amerika…

Po obvinění Rusů podezřelých z vměšování se do amerických prezidentských voleb, přiznal bývalý ředitel americké…