1.9. 2017 Martin Frei

Kia Rio 1.4 CVVT vs Toyota Yaris 1.5 VVT-iE – Atmosférické variace na malé téma

 

Kia má nové auto a osvědčený motor, Toyota právě naopak. Stavíme obojí proti obojímu v testu, jehož jedinou jistotou je absence turbodmychadla.

Auta, která vidíte na snímcích, jedou ve středu pelotonu. Mezi malými vozy v České republice patří letos yarisu osmé místo, riu deváté. Nemají za zády ani tradici domácí značky, ani agresivní reklamu. Navíc hrají spíš na rozum než na city. Nejde jim o románek na jednu noc, ale o loajálního a dlouhodobě spokojeného zákazníka, který u značky zůstane. A to je daleko víc o poctivé práci než o prvním dojmu. Kia i Toyota o tom vědí dost, takže vedle sebe stavíme jasné rivaly – jakkoli se designem, rozvržením prostoru a také motorem značně liší.

Zcela jinou cestou

Rio letos dorazilo zcela v novém, i když z vnějšku překvapivě sází na konzervativnější střih než předchůdce. Svislé přední čelo, téměř plochá kapota, strmě stoupající čelní sklo a rovná linka bočních oken – základními tvary by to vlastně mohlo být auto z devadesátých let. Je až s podivem, jak moderně přitom rio vypadá. Jemné finesy povrchů, výrazně tvarované nárazníky a moderní optika světel – to vše dává karoserii šmrnc podle nejnovější módy. Štíhlá tygří maska a ornamenty denních světel si získávají pozornost všude, kde se s riem ukážeme.

TEST 2017: Kia Rio 1.0 T-GDI Exclusive – Méně válců, více koní

Yaris přijíždí s druhým faceliftem, který značně expresivními krajními partiemi maskuje výstřednost základního tvaru s krátkou skloněnou kapotou a sloupky protaženými nad přední kolo. Žraločí maska příliš neladí s klidnou povahou toyoty, ani po třech letech od prvního faceliftu si na ni nemůžeme zvyknout. Plastičtější zpracování kapoty a nárazníku ji pouze zasadilo do živějšího rámce, díky čemuž yaris získal hravější styl. Tomu pomáhají i větší a „puntíkaté“ zadní lampy. Výsledek je méně technokraticky a těžkopádně než dřív, na elegantní lehkost ria ale nestačí.

Rozdíl generací i mentalit

Stejná nota je slyšet uvnitř. Toyota obkládá prostor hezčími materiály, zavalité tvary palubní desky ale nezapřou šestileté stáří a černošedá krajina působí ponuře. K funkčnímu hledisku ani kvalitě zpracování nemáme připomínky, ale když přesedneme do ria, je generační rozdíl ihned poznat.

Štíhlá linie se světlým panelem, důraz na šířku a vodorovné linie, optická lehkost. Kia nepracuje s honosnějšími materiály, ale umí si pohrát s detaily a vzájemně je lépe sladit. Obě automobilky už dávno vybudovaly designérská studia v Evropě, ve kterých zaměstnávají místní talenty. Zdá se ale, že Kia jejich návrhům naslouchá pozorněji.

Mám jednu nohu dlouhou

Mezi vozy malé třídy nepanují velké rozdíly v rozměrech. Naši dnešní hosté ovšem zrovna patří na rozdílné konce škály. Rio je o osm centimetrů delší, nezvykle tvarovaný yaris zase o šest čísel vyšší. Rio má náskok také v šířce – tři centimetry jsou v malém autě hodně poznat.

Od toho se odvíjí všechno, co potřebujeme vědět o vnitřním prostoru. V riu se sedí řidičsky správně níž, strmější sloupky a vyšší sklo nechávají dobrý výhled do stran i na semafory a plochá kapota umožňuje odhadnout, kde je autu konec. Rozsah seřízení volantu nám vyhovuje, i když se uvelebíme úplně nejníže s nataženýma nohama. V rozměrných předních sedadlech si pohoví i vyšší postavy, na delší cesty bychom uvítali trochu tužší čalounění. Vzadu rio úročí velkou délku i rozvor, před koleny i nad hlavou máme velkorysý nadbytek místa. Nectností dnes bohužel obvyklou je nízko umístěný sedák a sezení se skrčenými koleny.

Vyšší šance

Kromě Hondy Jazz dnes v této třídě nenajdeme auto, které by se zaběhnutým zvyklostem vymykalo víc než právě Toyta Yaris. Šest přidaných výškových centimetrů je ohromně znát. Polovina rozdílu padne na komfortní nadbytek místa nad hlavou vpředu, polovina na vyšší polohu sedadla. Do yarisu se tedy snáz nastupuje, poloha za volantem je trochu autobusácká, což potvrzuje i dlouhá řadicí páka. Výhodu lepší orientace ale promarnily skloněné sloupky bránící ve výhledu do stran, vysoká palubní deska, přes niž je hůř vidět před auto, i nízká hrana čelního skla, stínící semafory. Navíc je celá kabina užší a to vše se s černými plastovými díly podepisuje pod těsnější a tmavou atmosférou kabiny yarisu. Připomínku máme i k nastavení volantu – podélný posuv je poněkud krátký.

TEST 2017: Toyota Yaris 1.5 VVT-iE – Fanda do WRC

Přední sedadla jsou v toyotě o chlup menší. U sedáku to vzhledem ke vzpřímenější poloze tolik nevadí, opěradlo ale urostlejším postavám končí u lopatek. Většině z nás nesedla ani výrazně předkloněná hlavová opěrka. Vzadu yaris uhraje plichtu. Před koleny nechává místa pořád dost, nad hlavou díky vysoké střeše také. Výhodou je samozřejmě vyšší poloha sedáku a pohodlnější sezení.

Kde se musíme yarisu zastat, je objem kufru. Tabulková ztráta téměř čtyřiceti litrů vypadá dramaticky, ale z naměřených hodnot i fotek je jasné, že o kanystr víc do ria nenaložíme. Proto oběma rivalům udělujeme stejnou známku.

Naměřené hodnoty Kia Rio 1.4 CVVT Toyota Yaris 1.5 VTT-i
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 157/16 144/12
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 95-102/96 90-99/92
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 6-12/7 6-15/7
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 143/147 139/139
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm)128/125 125/127
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 52 x 50/49 x 50 50 x 50/45 x 47
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 64 x 51 57 x 50
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 73 x 107 80 x 102
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 73/188 69/183

Letitá pověst může klamat

Se značkou Toyota máme spojená auta robustní, spolehlivá a nezničitelná, ale také drahá. Skutečně se nestává často, aby v našem srovnání vyšla toyota cenově výhodněji, natož jako etalon třídy. Jak ale vidíte, právě to je případ yarisu. Nejchudšímu stupni Live přitom nechybí klimatizace ani další prvky, které u malého auta očekáváme: rádio, centrální zamykání, elektrická přední okna ani dvouose stavitelný volant. Pravda, kromě metalízy nelze nic přiobjednat. Ale i kdybychom chtěli interiér vyšperkovat koženým volantem a tempomatem, s verzí Active to vyjde na 323.900 Kč. O dvanáct tisíc levněji než Rio Exclusive s příplatkem 14.000 Kč za asistenční systémy, bez kterých tempomat nedostaneme. Účet vyrovnají teprve hliníková kola, která má Rio Exclusive v ceně. Z tabulky konkurentů je ovšem jasné, že s oběma dnešními kandidáty pořídíme velmi dobře. Dráž vyjde peugeot i renault. Pod tři sta tisíc se vejde jen Opel Corsa, který ale v základní ceně nemá klimatizaci.

Pořizovací náklady Kia Rio 1.4 CVVT 74 kW Toyota Yaris 1.5 VVT-iE 82 kW (etalon)
Základní cena 319 980 Kč (Exclusive) 306 900 Kč (Live)
Cena verze Světa motorů 319 980 Kč (Exclusive) 306 900 Kč (Live)
Výbava verze Světa motorů Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Mlhovky Ano Ne
Vyhřívání předních sedadel 30 000 Kč * Ne
Zadní/zadní a přední park. senzory Ano Ne/Ne
Litá kola Ano (15") Ne
Navigace 16 000 Kč Ne
Dešťový/světelný senzor 30 000 Kč */Ano Ano/Ne
Tempomat 14 000/30 000 Kč ** Ne
Bezklíčkové startování Ano Ne
Metalíza 13 000 Kč 11 000 Kč
Porovnání cen 319 980 Kč (o 4 % horší) 306 900 Kč (etalon)
Známka 1,00 1,00
* V rámci paketu Premium (automatická klimatizace, 16" litá kola, vyhřívaná sedadla, tempomat, dešťový senzor), ** dle zvoleného paketu

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Sázky za miliardy jsou v ohrožení, sázkaři budou muset být registrovaní Sázky za miliardy jsou v ohrožení, sázkaři budou muset být registrovaní

Všichni sázkaři musejí být od příštího roku registrovaní.…

Skanska Reality bude mít nové vedení Skanska Reality bude mít nové vedení

Novým ředitelem developerské firmy Skanska Reality bude…

Investice do úspor energií v Česku spolykají stovky miliard Investice do úspor energií v Česku spolykají stovky miliard

Od půl bilionu korun až po více než jeden bilion korun by…

Komentář Martina Čabana: Babiš a síla politických žaludků Komentář Martina Čabana: Babiš a síla politických žaludků

Sotva se poslanci dohodli na ustavení mandátového a…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kia Rio 1.4 CVVT vs Toyota Yaris 1.5…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Kia má další malý crossover. Po Stonicu přichází Rio X-Line Kia má další malý crossover. Po Stonicu přichází Rio X-Line

Novinka korejské značky vychází z designu malého modelu…

Euro NCAP 2017: Kia Rio – Dvě hodnocení s rozdílem dvou hvězd Euro NCAP 2017: Kia Rio – Dvě hodnocení s rozdílem dvou hvězd

Organizace Euro NCAP pro Kia Rio zveřejnila dvě různá…

 



 
Nový Aston Martin Vantage je tu. S motorem Mercedesu a elektrickým samosvorem

Nový Aston Martin Vantage je tu. S motorem Mercedesu a elektrickým samosvorem

Dnes 13:31

Baby Aston se dočkal nové generace. O pohon se stará čtyřlitrový osmiválec s dvěma turby, který Aston využil již v modelu DB11.




Blesk.cz

Před smrtí natočila dojemný vzkaz rodině! Poslední slova Jany Novotné (†49) pro veřejnost!

Před smrtí natočila dojemný vzkaz rodině! Poslední…

17 měsíců sice bojovala se zákeřnou rakovinou, ještě v červenci ale našla sílu pomáhat jiným. Tenisová legenda…

Lyžařská sezóna startuje: 9 rad, jak na kopci zaválet

Lyžařská sezóna startuje: 9 rad, jak na kopci zaválet

Mnohá lyžařská střediska už otevřela, sezona se rozběhla. Pokud zrovna uvažujete, jak vybavit na lyže nejen sebe…

 

iSport.cz

Zažij La Ligu na vlastní kůži! Ovládni kvíz a leť s DIGI Sportem na Barcelonu

Zažij La Ligu na vlastní kůži! Ovládni kvíz a leť s…

Máš rád španělský fotbal? Chtěl bys jej sledovat přímo z tribuny? Máš výjimečnou příležitost. Dva fotbaloví…

Olympijské oblečení: od průšvihu v Naganu po zlato pro Koreu

Olympijské oblečení: od průšvihu v Naganu po zlato pro Koreu

Na olympiádu v Naganu vzpomínají čeští fanoušci jen v dobrém. A to především kvůli triumfu hokejistů. Oblečení…

 

Reflex.cz

Hrad nemluví o Zemanově zdraví pravdu, ani cukrovka problémy nevysvětluje, tvrdí Tomáš Cikrt

Hrad nemluví o Zemanově zdraví pravdu, ani cukrovka…

Cukrovka a polyneuropatie (porušení nervů, které znecitlivuje nohy): podle Hradu jediné zdravotní problémy…

Mugabe vs. Mandela: Oba koketovali s násilím a tíhli ke komunismu. Jak se stal z jednoho diktátor?

Mugabe vs. Mandela: Oba koketovali s násilím a tíhli…

Narodili se do stejné doby a regionu. Oba koketovali s násilím i radikálním socialismem, ba komunismem. Oba…