Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koncepty Peugeot: Předvoje současnosti

Jakub Sochor
Diskuze (14)
Aktuální designový jazyk Peugeotu, který je součástí identity Motion & Emotion, je propojením moderny a návratu ke klasické eleganci. Co vše mu předchází a v čem spočívají jeho kořeny?

Nejnovější studie značky Peugeot, čtyřdveřový model Exalt, signalizuje návrat ke sportovně-elegantním tvarům, v tomto případě však zdynamičtěných užitím dvou barev na exteriéru a ozvláštněných unikátní architekturou přístrojové desky. Kreace, jejíž oficiální představení proběhne na autosalonu v Pekingu, zaujme již na první pohled – zejména díky puristicky vyhlížející surové oceli, kterou doplňuje textilie Shark skin. Prvky vozu jsou však výsledkem pečlivé práce s předchozími studiemi, z nichž čtyřdveřový Exalt – jakožto plnohodnotný článek postupného tvarového vývoje své značky – vychází.

Nový stylistický trend Peugeotu však pramení již v roce 2009, kdy jej předznamenává městský experimentální vůz BB1. Odmyslíme-li si jeho neobvyklé znaky, navržené s cílem zneklidnit a zaujmout pozorovatele (zvláště opačný sklon čelního skla), můžeme tuto studii vnímat jako vůz, při jehož navrhování byl uplatněn nový přístup k dílčím aspektům designu – zejména plasticitě povrchových dílů karoserie, proporčnímu uspořádání nebo ztvárnění jednotlivých částí exteriéru, což bylo postupně přeneseno do sériové výroby. Nové Peugeoty, jejichž návrháři při práci čerpali z nejnovějších studií značky, tak opouštějí design, kterému dominovala mohutná maska, úhledně zaoblené boční karosářské panely a koncová světla s pestrou optikou. Šlo o rysy, jež byly v rámci designu Peugeot aktuální po dobu uplynulých zhruba deseti let a které na tento časový úsek přerušily etapu klasicky stavěných, sportovně-elegantních vozidel.

Vzhledem ke změnám, které v designu francouzské značky probíhají, pokusme se zmapovat klíčové koncepty, jež ovlivnily styl sériových Peugeotů a které postupně vedly k současnému pojetí designu. Abychom jej však vystihli v plné míře, zaměřme se na takové koncepty, jež utvářely trendy své značky a většinou stály na počátku jednotlivých etap designu, jehož vývoj si pro větší přehlednost rozdělíme na čtyři specifická období. Nutno však poznamenat, že jde o hrubé časové vymezení, které tu a tam narušují alternativně laděné koncepty.

80. a 90. léta – Doba uhlazené sportovní elegance

Jak již bylo řečeno, Peugeot se vrací k proporční eleganci, kterou doplňují sportovně laděné doplňky a dynamicky vyhlížející řešení. Nejde však o návrat do historie v plném rozsahu – aktuální modely francouzské firmy jsou zcela nové a nemají za přímý vzor žádný z modelů historie značky. V přístupu ke karoserii však lze vysledovat jistý návrat před etapu, jejímž klíčovým znakem byly výše uvedené velké masky a spíše jemné přechody mezi plochami.

Charakteristickým rysem etapy designu, spadajícího do osmdesátých a devadesátých let minulého století, je důraz na světlomety, které jsou nosným prvkem přídě. Maska (oproti předchozímu stylu, k čemuž se dostaneme později) zde hraje spíše vedlejší roli. Většinou ji tvoří štíhlé horizontální otvory, jež propojují výrazné kryty světlometů – s tím se setkáme například na čelních partiích konceptu Quasar, představeného roku 1984 v Paříži. Podobné uspořádání dílčích částí přídě přebírají následující dvě studie – Proxima (1986) a Oxia (1988). I přes charakter těchto konceptů, který byl notně vzdálen sériové výrobě, jde o automobily plně odrážející dobový styl své značky, s čímž souvisí použití sériových dílů (zejména světlometů).


Styl poslední dekády minulého století se obecně vyznačoval měkkými křivkami a kulacením hran. Nejinak tomu bylo u Peugeotu. Pomineme-li kreace, které jsou spíše stylistickými cvičeními (zejména modely Tulip, frankfurtský speciál 806 Runabout či poutavý otevřený model Toscana), připomeňme elektromobil Ion, uvedený roku 1994 na autosalonu v Paříži. Realisticky ztvárněné tvary doplňují atraktivní a zároveň praktická řešení, mezi něž patří ochranné boční panely napojené na přední i zadní nárazník. Pocit absence čelních reflektorů vyvolává jejich nezvyklé umístění – nacházejí se pod čelním sklem, přičemž jejich obvyklé místo zabírají směrovky sousedící s maskou.

peugeot design peugeot design

V interiéru je patrný dobový styl, zde zastoupený kombinací plastových dílů a četného užití textilie, kterou – kromě sedadel – najdeme na přístrojové desce a výplních dveří. Pestrobarevné čalounění oživuje desku s mohutným středovým panelem, jehož zaoblená forma předznamenává styl desek následujících let – podobně řešené schéma bylo použito kupříkladu v kabině masově produkovaného hatchbacku 206.

Přelom milénií – Vytváření základu pro „lví“ masku

Rok 2000 vnímalo mnoho designérů jako výzvu – spolu s novým tisíciletím přicházeli s novými kreacemi a hledali nové formy nejen samotných karoserií, ale i jejích jednotlivých částí. Tehdy se u Peugeotu začíná formovat základ pro velké masky, tvořený postupnou rozměrovou redukcí nasávacích průduchů mezi světlomety a zvětšováním otvorů na nárazníku.

Tento postup je patrný při pohledu na příď studie Prométhée, vystavené na prvním pařížském autosalonu tohoto století. Kreace, krom toho, že zaujme atraktivním kombinováním oblin a ostrých zlomů, je předvojem sériového kompaktu 307, který byl představen hned v následujícím roce. Důraz na výrazné světlomety již není tak výrazný, neboť designéři se zaměřili na pojetí nasávacího otvoru v nárazníku, jemuž dali zcela nový tvar – namísto dříve neurčitých a ryze funkčních útvarů je nárazník vize Prométhée opatřen nápaditým výřezem, který je zasazen do tmavého výlisku. Masku mezi světlomety zde tvoří dva štíhlé a ve výsledku vcelku nenápadné průduchy.

peugeot design peugeot design

Mnohem radikálněji byl nový postup uplatněn při tvorbě kupé 607 Feline, uvedeného téhož roku v Ženevě. Masku v tomto případě představuje jen výřez v nárazníku, vyplněný horizontální lamelou a dvěma kulatými mlhovkami. Tento prvek, doplněný velkými světlomety, je pomyslným magnetem pro zrak pozorovatele a předznamenává novou etapu designu Peugeotu a její klíčové znaky – kromě velké masky jde o vyhrazení prostoru uprostřed přídě logu automobilky a méně přehlednou optiku koncových světel.

peugeot design peugeot design

2004 až 2009 – Změna stylu i proporčnosti

Pařížský autosalon roku 2003 se stal dějištěm premiéry Peugeotu 407 Elixir, průkopníka nové etapy designu francouzské značky, který zároveň naznačil podobu středně velkého modelu 407 – vzhledem k unikátní koncepci karoserie dokonce obou jeho karosářských variant (ostrý zásah zadního okna do sloupků byl – spolu s protáhlými svítilnami – použit na karoserii provedení SW). Studie také přináší novou proporčnost, která klade důraz na objem přídě, s čímž souvisí delší převis a rozměrnější maska. V sériové výrobě ale došlo ke kontrastu mezi celkovou velikostí přídě a menší zádí, s kratším převisem a subtilními světly. To se však netýkalo jen sedanu 407, ale také malého hatchbacku 207, který se proporčně zcela vzdálil od svého předchůdce.

peugeot design peugeot design

Styl byl postupně rozvíjen – o rok později se v Paříži ukázal dvanáctiválcový Peugeot 907, jehož příď se držela téhož schématu jako model 407. Bylo zřejmé, že nové tvarosloví je perspektivní a že se postupem let objeví na karoseriích více modelových řad. Skutečně se tak stalo – po vozidle 407 došlo i na zbylé modely, od městského 107 až po studii Prologue, koncepční předobraz crossoveru 3008.

peugeot design peugeot design

Potvrdilo se, že nové tvary jsou univerzální, použitelné prakticky pro všechny karosářské třídy i rozměrové kategorie. Jakmile se ustálily a důkladně rozpracovaly, nastal ideální čas na tvořivé experimenty. Jedním z nejkreativnějších je monumentální 908 RCz roku 2008, jehož mohutnou masku designéři rozdělili na dvě části, jež od sebe odděluje vertikální chromová linka. Všimněme si také vydutého čela, známého již v kompaktu 308 – právě plasticita přídě je výrazným rysem čelních partií Peugeotů konce první dekády tohoto století.

peugeot design peugeot design

Za poslední koncept předchozí etapy lze považovat model RC HYmotion4, který je pozoruhodnou prací stran práce s povrchovými díly. Karoserii vozu můžeme označit za skulpturální, neboť ji tvoří atraktivní, odvážné a nesmírně dramatické ohyby, křivky a zlomy, čemuž byl přizpůsoben tvar funkčních dílů – zejména plastických zadních svítilen, jež kopírují prostorové zpracování zádě. Celkově vzato je RC HYmotion4 předstupněm nové tvarové éry, avšak z hlediska uspořádání čelních partií spadá do etapy, která končí prezentací konceptu BB1 (2009).

peugeot design peugeot design

peugeot design peugeot design

Motion & Emotion (od 2010) – Moderní interpretace klasiky

Mohutné masky byly v době svého vzniku originálním řešením. Postupem let je ale začalo používat – byť v odlišné podobě – stále více automobilek. Krom toho, s přibývajícími facelifty, jimiž byly modernizovány Peugeoty z předchozího tvarového období, došlo k mnohými kritizované modelové unifikaci a mohutný nasávací otvor s přiléhajícími protáhlými světlomety ztrácel na atraktivitě.

Řada lidí poukazovala na klasickou eleganci starších Peugeotů, jejichž výrazný, avšak nekonfliktní a konvenční vzhled zdatně odolával stárnutí. Ke klasičtějšímu stylovému pojetí se Peugeot skutečně vrátil, a sice prostřednictvím moderního designu jakožto integrální součásti své nové identity s označením Motion & Emotion. Zůstaneme-li u designu, poukažme na jeho intenzivní – a odpůrci předchozího stylu vítanou – minimalizaci, skrze níž se tvůrci vrátili k hladkým plochám bez nadbytečností. Neopustili však dekorativnost – nové tvarosloví pojímá zdobnost jako plnohodnotnou součást designu. Nejde tedy o samoúčelnou záležitost, neboť každá dekorace užitá na karoserii nových Peugeotů má zároveň plně funkční význam.

Souběžně s přehodnocením významu dekorace je pro moderní styl typický návrat ke sportovním proporcím. Zatímco Peugeoty předchozí etapy byly občas kritizovány pro nepoměr mezi objemnými čelními partiemi a kratší zádí, průkopník aktuálního směru, sportovní koncept SR1, je založen na vyváženém rozvržení proporcí, jejichž hmota je kreativně tvarována. Čisté plochy zde doplňují křivky a dynamická vydutí. Zvláštní pozornost ale zasluhuje sošná příď s novou maskou, která je oproti svému předchozímu provedení menší a dekorativnější.

Nový designový jazyk se záhy dočkal prvních konceptů, které jej přetavily do podoby různých karosářských kategorií. Kromě relativně všedních karoserií, jako jsou různé formy SUV (v několika rozměrových třídách – od HR1, přes 2008 a Urban Crossover až po SXC) či sportovní vůz (Onyx), byl navržen model HX1, zcela nezaměnitelný automobil s aerodynamickou siluetou a specifickým stylem kabiny, jíž spoluutvářejí dřevěné díly a technicistní detaily. Designéři mysleli na atmosféru v interiéru jako takovou – výrazný vliv na jeho působivost má hra světla a stínu, sněhobílé čalounění prostoru pro cestující vzadu a vkusné doplňky, které opouštějí automobilový design, zejména jedinečné dámské boty. Vůz bývá označován za automobilovou analogii haute couture.

peugeot design peugeot design

Vše uvedené rozvíjí Peugeot Exalt, který jde v experimentování s tvarovým uspořádáním kabiny ještě dál – pracuje s neobvykle vysokým středovým panelem a masivními dřevěnými díly, jejichž struktura kontrastuje s precizními drobnými ovladači. Peugeot se tak vrací do pozice tvůrce klasicky stavěných, sportovně-elegantních automobilů, čímž se liší od specifického Renaultu a neúnavně experimentátorského Citroënu.

peugeot design peugeot design

Jakub Sochor
Diskuze (14)
22. 4. 2014 09:30
No co dodat…je to slabý
To co je zde výše je dost slabý, a to beru na zřetel dobovost snímků.

Čestná vyjímka je exalt, takto by mohl (a v kontexku Peugotu měl) ihned do výroby.

Na druhou stranu se mi nezdá, že má Peugot v portfoliu konceptů jen tyto hrůzy.
Avatar - Emel
22. 4. 2014 08:55
Re: Koncepty Peugeot
Třeba tohle je super, ne?

8-SW-1.jpg" target="_blank">[odkaz]

V rámci kompaktních kombi... tohle se může se ctí (ne nutně vítězně) postavit čemukoli, aspoň v mých očích.
Avatar - Ada je zase tady
22. 4. 2014 00:18
Aktuální designový jazyk Peugeotu
povede k zániku této společnosti :no:
21. 4. 2014 21:38
Re: Koncepty Peugeot
Všetko. Peugeot dnes prakticky nemá auto, ktoré by som si vybral.
21. 4. 2014 21:37
Re: Koncepty Peugeot
Z toho auta sa mi páči iba ak interiér. Príliš malé predné svetlá a dizajn a´la ohnutý banán môjmu oku príliš nelahodia.
Pokrivený 208 je celkom mimo môj vkus a podobne všetko s dvomi nulami uprostred. No, možno ten RCZ...
Zo súčasnej ponuky Peugeotu by som si nevybral.