21.4. 2014 Jakub Sochor

Koncepty Peugeot: Předvoje současnosti

Koncepty Peugeot: Předvoje současnosti

Aktuální designový jazyk Peugeotu, který je součástí identity Motion & Emotion, je propojením moderny a návratu ke klasické eleganci. Co vše mu předchází a v čem spočívají jeho kořeny?

Nejnovější studie značky Peugeot, čtyřdveřový model Exalt, signalizuje návrat ke sportovně-elegantním tvarům, v tomto případě však zdynamičtěných užitím dvou barev na exteriéru a ozvláštněných unikátní architekturou přístrojové desky. Kreace, jejíž oficiální představení proběhne na autosalonu v Pekingu, zaujme již na první pohled – zejména díky puristicky vyhlížející surové oceli, kterou doplňuje textilie Shark skin. Prvky vozu jsou však výsledkem pečlivé práce s předchozími studiemi, z nichž čtyřdveřový Exalt – jakožto plnohodnotný článek postupného tvarového vývoje své značky – vychází.

Nový stylistický trend Peugeotu však pramení již v roce 2009, kdy jej předznamenává městský experimentální vůz BB1. Odmyslíme-li si jeho neobvyklé znaky, navržené s cílem zneklidnit a zaujmout pozorovatele (zvláště opačný sklon čelního skla), můžeme tuto studii vnímat jako vůz, při jehož navrhování byl uplatněn nový přístup k dílčím aspektům designu – zejména plasticitě povrchových dílů karoserie, proporčnímu uspořádání nebo ztvárnění jednotlivých částí exteriéru, což bylo postupně přeneseno do sériové výroby. Nové Peugeoty, jejichž návrháři při práci čerpali z nejnovějších studií značky, tak opouštějí design, kterému dominovala mohutná maska, úhledně zaoblené boční karosářské panely a koncová světla s pestrou optikou. Šlo o rysy, jež byly v rámci designu Peugeot aktuální po dobu uplynulých zhruba deseti let a které na tento časový úsek přerušily etapu klasicky stavěných, sportovně-elegantních vozidel.

Vzhledem ke změnám, které v designu francouzské značky probíhají, pokusme se zmapovat klíčové koncepty, jež ovlivnily styl sériových Peugeotů a které postupně vedly k současnému pojetí designu. Abychom jej však vystihli v plné míře, zaměřme se na takové koncepty, jež utvářely trendy své značky a většinou stály na počátku jednotlivých etap designu, jehož vývoj si pro větší přehlednost rozdělíme na čtyři specifická období. Nutno však poznamenat, že jde o hrubé časové vymezení, které tu a tam narušují alternativně laděné koncepty.

80. a 90. léta – Doba uhlazené sportovní elegance

Jak již bylo řečeno, Peugeot se vrací k proporční eleganci, kterou doplňují sportovně laděné doplňky a dynamicky vyhlížející řešení. Nejde však o návrat do historie v plném rozsahu – aktuální modely francouzské firmy jsou zcela nové a nemají za přímý vzor žádný z modelů historie značky. V přístupu ke karoserii však lze vysledovat jistý návrat před etapu, jejímž klíčovým znakem byly výše uvedené velké masky a spíše jemné přechody mezi plochami.

Charakteristickým rysem etapy designu, spadajícího do osmdesátých a devadesátých let minulého století, je důraz na světlomety, které jsou nosným prvkem přídě. Maska (oproti předchozímu stylu, k čemuž se dostaneme později) zde hraje spíše vedlejší roli. Většinou ji tvoří štíhlé horizontální otvory, jež propojují výrazné kryty světlometů – s tím se setkáme například na čelních partiích konceptu Quasar, představeného roku 1984 v Paříži. Podobné uspořádání dílčích částí přídě přebírají následující dvě studie – Proxima (1986) a Oxia (1988). I přes charakter těchto konceptů, který byl notně vzdálen sériové výrobě, jde o automobily plně odrážející dobový styl své značky, s čímž souvisí použití sériových dílů (zejména světlometů).


Quasar (1984), Proxima (1986) a Oxia (1988)
 

Styl poslední dekády minulého století se obecně vyznačoval měkkými křivkami a kulacením hran. Nejinak tomu bylo u Peugeotu. Pomineme-li kreace, které jsou spíše stylistickými cvičeními (zejména modely Tulip, frankfurtský speciál 806 Runabout či poutavý otevřený model Toscana), připomeňme elektromobil Ion, uvedený roku 1994 na autosalonu v Paříži. Realisticky ztvárněné tvary doplňují atraktivní a zároveň praktická řešení, mezi něž patří ochranné boční panely napojené na přední i zadní nárazník. Pocit absence čelních reflektorů vyvolává jejich nezvyklé umístění – nacházejí se pod čelním sklem, přičemž jejich obvyklé místo zabírají směrovky sousedící s maskou.

V interiéru je patrný dobový styl, zde zastoupený kombinací plastových dílů a četného užití textilie, kterou – kromě sedadel – najdeme na přístrojové desce a výplních dveří. Pestrobarevné čalounění oživuje desku s mohutným středovým panelem, jehož zaoblená forma předznamenává styl desek následujících let – podobně řešené schéma bylo použito kupříkladu v kabině masově produkovaného hatchbacku 206.

Přelom milénií – Vytváření základu pro „lví“ masku

Rok 2000 vnímalo mnoho designérů jako výzvu – spolu s novým tisíciletím přicházeli s novými kreacemi a hledali nové formy nejen samotných karoserií, ale i jejích jednotlivých částí. Tehdy se u Peugeotu začíná formovat základ pro velké masky, tvořený postupnou rozměrovou redukcí nasávacích průduchů mezi světlomety a zvětšováním otvorů na nárazníku.

Tento postup je patrný při pohledu na příď studie Prométhée, vystavené na prvním pařížském autosalonu tohoto století. Kreace, krom toho, že zaujme atraktivním kombinováním oblin a ostrých zlomů, je předvojem sériového kompaktu 307, který byl představen hned v následujícím roce. Důraz na výrazné světlomety již není tak výrazný, neboť designéři se zaměřili na pojetí nasávacího otvoru v nárazníku, jemuž dali zcela nový tvar – namísto dříve neurčitých a ryze funkčních útvarů je nárazník vize Prométhée opatřen nápaditým výřezem, který je zasazen do tmavého výlisku. Masku mezi světlomety zde tvoří dva štíhlé a ve výsledku vcelku nenápadné průduchy.

Mnohem radikálněji byl nový postup uplatněn při tvorbě kupé 607 Feline, uvedeného téhož roku v Ženevě. Masku v tomto případě představuje jen výřez v nárazníku, vyplněný horizontální lamelou a dvěma kulatými mlhovkami. Tento prvek, doplněný velkými světlomety, je pomyslným magnetem pro zrak pozorovatele a předznamenává novou etapu designu Peugeotu a její klíčové znaky – kromě velké masky jde o vyhrazení prostoru uprostřed přídě logu automobilky a méně přehlednou optiku koncových světel.

2004 až 2009 – Změna stylu i proporčnosti

Pařížský autosalon roku 2003 se stal dějištěm premiéry Peugeotu 407 Elixir, průkopníka nové etapy designu francouzské značky, který zároveň naznačil podobu středně velkého modelu 407 – vzhledem k unikátní koncepci karoserie dokonce obou jeho karosářských variant (ostrý zásah zadního okna do sloupků byl – spolu s protáhlými svítilnami – použit na karoserii provedení SW). Studie také přináší novou proporčnost, která klade důraz na objem přídě, s čímž souvisí delší převis a rozměrnější maska. V sériové výrobě ale došlo ke kontrastu mezi celkovou velikostí přídě a menší zádí, s kratším převisem a subtilními světly. To se však netýkalo jen sedanu 407, ale také malého hatchbacku 207, který se proporčně zcela vzdálil od svého předchůdce.

Styl byl postupně rozvíjen – o rok později se v Paříži ukázal dvanáctiválcový Peugeot 907, jehož příď se držela téhož schématu jako model 407. Bylo zřejmé, že nové tvarosloví je perspektivní a že se postupem let objeví na karoseriích více modelových řad. Skutečně se tak stalo – po vozidle 407 došlo i na zbylé modely, od městského 107 až po studii Prologue, koncepční předobraz crossoveru 3008.

Potvrdilo se, že nové tvary jsou univerzální, použitelné prakticky pro všechny karosářské třídy i rozměrové kategorie. Jakmile se ustálily a důkladně rozpracovaly, nastal ideální čas na tvořivé experimenty. Jedním z nejkreativnějších je monumentální 908 RCz roku 2008, jehož mohutnou masku designéři rozdělili na dvě části, jež od sebe odděluje vertikální chromová linka. Všimněme si také vydutého čela, známého již v kompaktu 308 – právě plasticita přídě je výrazným rysem čelních partií Peugeotů konce první dekády tohoto století.

Za poslední koncept předchozí etapy lze považovat model RC HYmotion4, který je pozoruhodnou prací stran práce s povrchovými díly. Karoserii vozu můžeme označit za skulpturální, neboť ji tvoří atraktivní, odvážné a nesmírně dramatické ohyby, křivky a zlomy, čemuž byl přizpůsoben tvar funkčních dílů – zejména plastických zadních svítilen, jež kopírují prostorové zpracování zádě. Celkově vzato je RC HYmotion4 předstupněm nové tvarové éry, avšak z hlediska uspořádání čelních partií spadá do etapy, která končí prezentací konceptu BB1 (2009).

Motion & Emotion (od 2010) – Moderní interpretace klasiky

Mohutné masky byly v době svého vzniku originálním řešením. Postupem let je ale začalo používat – byť v odlišné podobě – stále více automobilek. Krom toho, s přibývajícími facelifty, jimiž byly modernizovány Peugeoty z předchozího tvarového období, došlo k mnohými kritizované modelové unifikaci a mohutný nasávací otvor s přiléhajícími protáhlými světlomety ztrácel na atraktivitě.

Řada lidí poukazovala na klasickou eleganci starších Peugeotů, jejichž výrazný, avšak nekonfliktní a konvenční vzhled zdatně odolával stárnutí. Ke klasičtějšímu stylovému pojetí se Peugeot skutečně vrátil, a sice prostřednictvím moderního designu jakožto integrální součásti své nové identity s označením Motion & Emotion. Zůstaneme-li u designu, poukažme na jeho intenzivní – a odpůrci předchozího stylu vítanou – minimalizaci, skrze níž se tvůrci vrátili k hladkým plochám bez nadbytečností. Neopustili však dekorativnost – nové tvarosloví pojímá zdobnost jako plnohodnotnou součást designu. Nejde tedy o samoúčelnou záležitost, neboť každá dekorace užitá na karoserii nových Peugeotů má zároveň plně funkční význam.

Souběžně s přehodnocením významu dekorace je pro moderní styl typický návrat ke sportovním proporcím. Zatímco Peugeoty předchozí etapy byly občas kritizovány pro nepoměr mezi objemnými čelními partiemi a kratší zádí, průkopník aktuálního směru, sportovní koncept SR1, je založen na vyváženém rozvržení proporcí, jejichž hmota je kreativně tvarována. Čisté plochy zde doplňují křivky a dynamická vydutí. Zvláštní pozornost ale zasluhuje sošná příď s novou maskou, která je oproti svému předchozímu provedení menší a dekorativnější.

Nový designový jazyk se záhy dočkal prvních konceptů, které jej přetavily do podoby různých karosářských kategorií. Kromě relativně všedních karoserií, jako jsou různé formy SUV (v několika rozměrových třídách – od HR1, přes 2008 a Urban Crossover až po SXC) či sportovní vůz (Onyx), byl navržen model HX1, zcela nezaměnitelný automobil s aerodynamickou siluetou a specifickým stylem kabiny, jíž spoluutvářejí dřevěné díly a technicistní detaily. Designéři mysleli na atmosféru v interiéru jako takovou – výrazný vliv na jeho působivost má hra světla a stínu, sněhobílé čalounění prostoru pro cestující vzadu a vkusné doplňky, které opouštějí automobilový design, zejména jedinečné dámské boty. Vůz bývá označován za automobilovou analogii haute couture.

Vše uvedené rozvíjí Peugeot Exalt, který jde v experimentování s tvarovým uspořádáním kabiny ještě dál – pracuje s neobvykle vysokým středovým panelem a masivními dřevěnými díly, jejichž struktura kontrastuje s precizními drobnými ovladači. Peugeot se tak vrací do pozice tvůrce klasicky stavěných, sportovně-elegantních automobilů, čímž se liší od specifického Renaultu a neúnavně experimentátorského Citroënu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 

Štítky Peugeot Design

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

 






 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální jednotkou proti gayům

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální…

Médii před pár dny proběhly záběry dvou mladíků, které islámský soud v Indonésii odsoudil k 85 ranám bičem za…

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad přišel klíčový svědek, odhalila právnička

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad…

Slíbil Václav Havel Jiřímu Kajínkovi milost, jak propuštěný vězeň tvrdí, nebo ne?! Právnička Lenka Marečková,…

 

iSport.cz

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi dal kanára

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi…

Tomáš Berdych porazil na antukovém turnaji v Lyonu domácího tenistu Gillese Simona 6:4, 6:0 a v generálce na…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…