Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Muzeum Lamborghini: Historie Býka na jednom místě

David Bureš
Diskuze (15)
Na návštěvníky Muzea Lamborghini v Sant‘ Agatě čekají jak slavné vozy této značky, tak neznámé studie.

Sídlo automobilky Lamborghini je umístěno v italském městečku Sant‘ Agata Bolognese, ležícím v provincii Emilia Romana, které se přezdívá „Terra di Motori“, tedy kraj motorů. Vedle Lamborghini v tomto kraji totiž sídlí i Ferrari, Maserati nebo Pagani.

Součástí továrny Lamborghini je i podnikové muzeum této automobilky. Návštěvníky dovnitř muzea většinou láká před vchodem stojící Lamborghini, v našem případě se jednalo o oranžového Aventadora LP700-4. Další vozy je možné zadarmo spatřit i před blízkým obchodem se suvenýry. Tentokrát bílý Aventador byl zde při naší návštěvě doplněn oranžovým Gallardem LP570-4 Spyder Performante.

Expozice muzea je rozdělena do dvou podlaží. Zatímco v přízemí jsou vystaveny především automobily staršího data, v prvním patře se nacházejí modernější Lamborghini a koncepty, které se do sériové výroby nedostaly.

Vystavené vozy jsou průběžně obměňovány, ta nejslavnější Lamborghini historie ale na svém místě zůstávají. V muzeu je tak možné si prohlédnout Miuru, první supersport na světě, který se začal vyrábět v roce 1966, tmavě modrou Espadu, takřka pětimetrové luxusní gran turismo, kterému se přezdívalo italský Rolls-Royce, či Countach, supersport s klínovitou karoserií a k nebi otevíranými dveřmi, který na počátku sedmdesátých let nahradil Miuru.

V současnosti je v muzeu vystaven stříbrný Countach ve verzi 25th Anniversary, na jehož tvorbě se podílel i Horacio Pagani, zakladatel stejnojmenné automobilky.

Nechybí ani modrá Jarama, gran turismo ze 70. let, a černé monstrum LM002, velký offroad s 5,2litrovým dvanáctiválcem z Countache. Jak mohutný je tento vůz, dokazuje opodál stojící Jalpa ve žlutém laku, osmiválcové baby-lambo s karoserií typu targa, vyráběné v osmdesátých letech. Jalpa byla ve skutečnosti lehce modernizovaný model Silhouette, který mezi lety 1976-1979 vznikl v pouhých 55 exemplářích.

Dominantou prvního patra muzea je na zdi zavěšené žluté Murciélago LP640. Ze sériových aut tu je vystaven ještě Reventón, inspirovaný letouny typu stealth, který vznikl v 20kusové sérii.

Bok po boku stojící koncepty – oranžové Canto a červená Acosta – se měly stát nástupci Lamborghini Diablo. Acostu navrhl v roce 1996 Marcello Gandini, tvůrce Miury, Countache a dalších vozů této automobilky. Canto naopak pochází z dílny Norihoka Harady ze studia Zagato. K sériové výrobě mělo blíže Canto, které bylo pečlivě testováno a několikrát přepracováno, nástupcem Diabla se ale nakonec v roce 2001 stalo Murciélago, pod jehož křivkami se podepsal Luc Donckerwolke.

Dvě vystavené studie s otevřenou karoserií od sebe dělí 13 let, přesto se v mnohém podobají. Limetkově zelené Diablo Roadster z roku 1992 bylo předobrazem sériového Diabla Roadster. Stejné designové prvky – ať už minimalistické čelní sklo nebo ochranné oblouky za kabinou – využívá i perleťově bílý Concept S z roku 2005, stojící na základech Gallarda.

Šedý prototyp vznikl v polovině 80. let v rámci projektu P132, z něhož později vzešlo Diablo. Automobil byl postaven na stejném šasi jako Countach, jeho křivky navrhl Marcello Gandini. Ze stejné doby pochází i bílá studie P140, která se měla stát tehdejším novým malým Lamborghini.

Modré Gallardo pro italskou policii vzniklo ve dvou exemplářích, které sloužily v jižní Itálii a v okolí Boloně. Jejich služba skončila v roce 2008, kdy byly nahrazeny modernějšími Gallardy LP560-4. Druhé vyrobené Gallardo Polizia bylo před dvěma lety zničeno během autonehody.

Zelenkavá Miura Concept vznikla v roce 2006 ke čtyřicátému výročí vzniku originální Miury. Oranžové Diablo GT2 je pak ukázkou, že také Lamborghini občas zavítají na závodní tratě. Italská automobilka spolu se švýcarským výrobcem hodinek Blancpain dokonce pořádá značkový šampionát Lamborghini Blancpain Super Trofeo, kterého se účastní upravená Gallarda Super Trofeo.

Nejnovějším exponátem muzea je v současnosti sedan Estoque, představený na pařížském autosalonu v roce 2008. Italská automobilka i nadále zvažuje, zda tento vůz nebude sériově vyrábět.

Lamborghini v muzeu rovněž připomíná, že automobilkou vyrobené motory se objevují i v závodních lodích. Jeden z vystavených exemplářů, s typovým označením L900, má dvanáct válců a objem 9,3 litru. Tato jednotka z roku 1991 dosahuje výkonu 485 kW v 5.200 min-1.

Expozici ještě doplňují monoposty formule 1, které používaly motor Lamborghini, nechybí ani různé verze vidlicového dvanáctiválce, tradičního motoru automobilky Lamborghini. První verzi tohoto dvanáctiválce navrhl v polovině šedesátých let Giotto Bizzarrini, v průběhu let modernizovaný motor se přestal vyrábět až loni. Posledním modelem, který tento agregát používal, bylo Murciélago. V průběhu více než čtyřiceti let vzrostl objem této V12 z 3,5litru na 6,5litru. Nynější Lamborghini Aventador pohání zcela nový 6,5litrový dvanáctiválec .

Muzeum Lamborghini je otevřeno ve všední dny od 10:00 do 12:30 a od 13:30 do 17:00. Dospělí za vstup zaplatí 13 euro, snížené vstupné činí 10 euro. Spolu s průvodcem je možné navštívit i montážní halu, dospělí za tuto prohlídku zaplatí 40 euro, snížené vstupné je 30 euro.



David Bureš
Diskuze (15)
Avatar - beibej
10. 11. 2011 14:43
Re: Nádhera
škoda že se věnují běžně známým produkčním verzím víc než těmto málo známým autům.
Avatar - Pekelná Micinka
10. 11. 2011 13:26
Apage Satanas
Diablo předfaceliftem - nejošklivější velké Lamborghini. Stačilo by tak málo - vyměnit oblý přední nárazník a způsob zasazení směrových světel - bohužel, je to symptomatické době jeho vzniku a navázat na "astrální" Countach muselo být velmi těžké. Ale barvu má ten Diablo Roadster udělanou úžasně.

PS. Vemte Miuru Concept, přidejte špetku Estoque, nechte 20 minut povařit, ukrojte zadní část a servírujte - A7 zadečky.
Avatar - Pekelná Micinka
10. 11. 2011 13:11
Nechápu
jak někoho může babvit, chodit do muzea...

...přírodních věd. >:-[]
Avatar - Parda71 (BMWfans)
10. 11. 2011 11:15
Re: mne sa najviac paci to terenne lambo LM002
LM002 je teda ku.evsky stylové auto! A má snad nejširší gumy co jsem kdy viděl, minimálně vpředu jo >:D
10. 11. 2011 10:08
krása
Miura Concept je úžasná. Dokonalé talianske línie :yes: