Lexus prodal už milion hybridů, bodují hlavně v Evropě
Největším propagátorem aut s hybridním pohonem je bezesporu Toyota. Na stejnou cestu však vyrazila i její luxusní divize, značka Lexus. Ta právě oslavuje milion prodaných aut s tímto pohonem. Sama mateřská značka Toyota už prodala více než sedm milionů hybridů.
Jubilejním hybridem se stal Lexus NX 300h, kompaktní SUV poháněné kombinací benzinového atmosférického čtyřválce o objemu 2,5 litru a elektromotoru. Verze s pohonem všech kol má ještě druhý elektromotor umístěný u zadní nápravy, který pohání zadní kola.
Bíle lakované SUV zamířilo do Itálie, a to k zákazníkovi jménem Aldo Pirronello. Pro něj je NX 300h vůbec prvním vozem této značky, na SUV se mu vedle výrazného designu líbil právě hybridní pohon.
Vůbec prvním Lexusem s hybridním pohonem bylo v dubnu 2005 SUV RX (ve verzi 400h), v následujících letech se nabídka těchto aut dále rozšiřovala. Dnes už Lexus nabízí 11 modelů s hybridním pohonem. Na českém trhu je jich v prodeji devět, vedle NX (300h) je k dispozici též v kompaktním hatchbacku CT (200h), sedanu střední třídy IS (300h), sedanu vyšší střední třídy GS (hned dvě verze, 300h a 450h), luxusním sedanu LS (600h a 600h L), kupé RC (300h) a SUV RX (450h).
Desátým a jedenáctým modelem jsou sedan HS a velký sedan ES (300h) určený primárně pro americký trh. V příštím roce pak nabídku obohatí hybridní kupé LC (500h) s unikátní kombinací šestiválce, dvou elektrických generátorů, planetové převodovky a čtyřstupňového automatu.
Prodeje hybridních Lexusů podle modelů | |
Model | Prodeje 2005-současnost [ks] |
RX | 335.000 |
CT | 267.000 |
ES | 118.000 |
HS | 67.000 |
NX | 63.000 |
GS | 53.000 |
IS | 51.500 |
LS | 41.000 |
RC | 3.800 |
Největším odbytištěm hybridů je USA, kde Lexus od roku 2005 prodal asi 345.500 takových aut. Stále větší slovo mají též v Evropě, kam od roku 2005 putovalo zhruba 237.500 hybridů. Za první čtvrtletí roku pak Evropa dokonce USA prodejně překonala. Ba co víc, hybridy už tvoří více než polovinu zdejších prodejů Lexusu – 64 % zde prodaných vozů značky má právě hybridní pohon. V západní Evropě už hybridy prodejům naprosto dominují, protože tvoří 97 % tamějších prodejů automobilky.
Prodeje hybridních Lexusů v jednotlivých částech světa | ||
Region | Prodeje 2005-současnost [ks] | Prodeje 2015 [ks] |
Severní Amerika | 345.500 | 38.450 |
Evropa | 237.500 | 40.629 |
Japonsko | 225.000 | 31.420 |
Čína | 97.000 | 21.120 |
Východní Asie | 62.000 | 11.151 |
Oceánie | 19.500 | 3.535 |
Asie | 8.500 | 1.294 |
Ostatní | 5.000 | 1.343 |
Podle vedoucího evropské centrály Lexusu Alaina Uyttenhovena hybridy nabízejí nejen nízké provozní náklady díky účinnému pohonnému systému a nízkým emisím CO2, ale též uživatelsky příjemný zážitek z jízdy s vysokou úrovní jízdního komfortu. „Není tedy překvapením, že dosahují nejvyšší míry spokojenosti mezi našimi zákazníky,“ říká na adresu hybridů Uyttenhoven.
Přestože Lexus naprosto věří hybridnímu pohonu, na trend plug-in hybridů nastoupit nechce. Uyttenhoven tvrdí, že takové vozy nevznikly kvůli zákazníkům, ale kvůli emisním normám. Podle šéfa evropského Lexusu klienti možnost dobíjení baterií ze zásuvky skoro nevyužívají, a tak postrádá smysl. Místo plug-in hybridů se tak Lexus chce spíše zaměřit na palivové články, v nichž do budoucna vidí větší potenciál.