Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus prodal už milion hybridů, bodují hlavně v Evropě

David Bureš
Diskuze (6)
Prvním prodávaným Lexusem s hybridním pohonem bylo v roce 2005 SUV RX 400h. Dnes značka prodává 11 hybridních modelů.

Největším propagátorem aut s hybridním pohonem je bezesporu Toyota. Na stejnou cestu však vyrazila i její luxusní divize, značka Lexus. Ta právě oslavuje milion prodaných aut s tímto pohonem. Sama mateřská značka Toyota už prodala více než sedm milionů hybridů.

Jubilejním hybridem se stal Lexus NX 300h, kompaktní SUV poháněné kombinací benzinového atmosférického čtyřválce o objemu 2,5 litru a elektromotoru. Verze s pohonem všech kol má ještě druhý elektromotor umístěný u zadní nápravy, který pohání zadní kola.

Bíle lakované SUV zamířilo do Itálie, a to k zákazníkovi jménem Aldo Pirronello. Pro něj je NX 300h vůbec prvním vozem této značky, na SUV se mu vedle výrazného designu líbil právě hybridní pohon.

Vůbec prvním Lexusem s hybridním pohonem bylo v dubnu 2005 SUV RX (ve verzi 400h), v následujících letech se nabídka těchto aut dále rozšiřovala. Dnes už Lexus nabízí 11 modelů s hybridním pohonem. Na českém trhu je jich v prodeji devět, vedle NX (300h) je k dispozici též v kompaktním hatchbacku CT (200h), sedanu střední třídy IS (300h), sedanu vyšší střední třídy GS (hned dvě verze, 300h a 450h), luxusním sedanu LS (600h a 600h L), kupé RC (300h) a SUV RX (450h).

Desátým a jedenáctým modelem jsou sedan HS a velký sedan ES (300h) určený primárně pro americký trh. V příštím roce pak nabídku obohatí hybridní kupé LC (500h) s unikátní kombinací šestiválce, dvou elektrických generátorů, planetové převodovky a čtyřstupňového automatu.

Prodeje hybridních Lexusů podle modelů
ModelProdeje 2005-současnost [ks]
RX335.000
CT267.000
ES118.000
HS67.000
NX63.000
GS53.000
IS51.500
LS41.000
RC3.800

Největším odbytištěm hybridů je USA, kde Lexus od roku 2005 prodal asi 345.500 takových aut. Stále větší slovo mají též v Evropě, kam od roku 2005 putovalo zhruba 237.500 hybridů. Za první čtvrtletí roku pak Evropa dokonce USA prodejně překonala. Ba co víc, hybridy už tvoří více než polovinu zdejších prodejů Lexusu – 64 % zde prodaných vozů značky má právě hybridní pohon. V západní Evropě už hybridy prodejům naprosto dominují, protože tvoří 97 % tamějších prodejů automobilky.

Prodeje hybridních Lexusů v jednotlivých částech světa
RegionProdeje 2005-současnost [ks]Prodeje 2015 [ks]
Severní Amerika345.50038.450
Evropa237.50040.629
Japonsko225.00031.420
Čína97.00021.120
Východní Asie62.00011.151
Oceánie19.5003.535
Asie8.5001.294
Ostatní5.0001.343

Podle vedoucího evropské centrály Lexusu Alaina Uyttenhovena hybridy nabízejí nejen nízké provozní náklady díky účinnému pohonnému systému a nízkým emisím CO2, ale též uživatelsky příjemný zážitek z jízdy s vysokou úrovní jízdního komfortu. „Není tedy překvapením, že dosahují nejvyšší míry spokojenosti mezi našimi zákazníky,“ říká na adresu hybridů Uyttenhoven.

Přestože Lexus naprosto věří hybridnímu pohonu, na trend plug-in hybridů nastoupit nechce. Uyttenhoven tvrdí, že takové vozy nevznikly kvůli zákazníkům, ale kvůli emisním normám. Podle šéfa evropského Lexusu klienti možnost dobíjení baterií ze zásuvky skoro nevyužívají, a tak postrádá smysl. Místo plug-in hybridů se tak Lexus chce spíše zaměřit na palivové články, v nichž do budoucna vidí větší potenciál.

David Bureš
Diskuze (6)
14. 4. 2016 17:01
Slepá větev vývoje
8 milionů prodaných hybridů. A je to jen pár let, co tu většina místních odborníků byla skálopevně přesvědčena, že hybrid je slepá větev vývoje. asi tak jak si to dnes skálopevně myslí o elektromobilech. Lidská zabedněnost je prostě věčná.
14. 4. 2016 15:05
Re: Trh
GS je v ponuke miesta vacsi ako BMW 5r. Takze toto by som do toho netahal. Okrem toho neviem ako kombik predlzi sedak.
No a Avensis je v EU az tak uspesny, ze Toyota sa netaji tym, ze dalsi uz nebude.
Auris je sice druhy najpredavanejsi model Toyoty v EU. Ale v stvrtej desiatke a jednimi z nanjnizsich predajov v triede s nim Toyota vela vodi nenamiti. A to im este pomaha tromf v podobe lacneho hybridu, ktory robi polovicu predajov.
Toyota ma v EU 4% podiel na trhu. v 2015 predali 560 tisic aut. Z toho Yaris, Aigo a RAV4 robia 330 tisic. Avensis nie je ani v prvej stovke a jeho rocne predaje su pod 40 tisic. Aj keby vsetko boli kombiky, tak je to prilis malo. To je dovod preco Toyota to auto tak dlho recykluje.
Avatar - CommonUser
14. 4. 2016 08:46
Re: Trh
Luxusna definicia s problemom miesta vzadu ? Kratkym uzkym sedakom ?
SUV od Lexa sa kupuju v EU a v USA aj preto, lebo do tych sedanov IS/GS sa normalny europan nezmesti a o Amikovi ani nehovorim. Takze tazko posudit, kolko kombikov by sa predalo ... ked sa preda az tolko SUV.
Ergonomiu sem netahaj, ta je rovnaka ako v tom SUV. Je tam ten isty system.

BTW To iste spravili s prvym Aurisom a pekne sa im to vypomstilo. Avensis je predavany tiez viac ako kombi.
14. 4. 2016 08:15
Re: Trh
Za 10 rokov sa v EU predalo 250 tisic hybrid od Lexusu nech dlhodobo tvoria polovicu. Tak je to 50tisic predanych lexusov rocne z coho maju hlavny podiel SUV. Modelov IS a GS, ktore maju zmysel ako kombi sa predava globalne len 10 tisic rocne. Aj keby to pridanie kombikov znasobilo, tak je to nic. Lebo EU je asi jediny trh kombikov. Navise tipicky Europsky zakaznik zvyknuty na nemecku "ergonomiu" by to aj tak nebral ako moznost.
Avatar - N6600
13. 4. 2016 16:18
Re: Trh
Lexus ho ignoruje z niekolkych dovodov:
- v US kombiky nefrcia, rovnako ako hatchbacky. Sedany ale ano.
- v EU su kombiky oblubene, ale vzhladom na pocet predanych kusov by vyvoj nebol rentabilny
- Toyoda ich nepovazuje za dost sexy :-)
- Ked este existoval Lexus Idea Engine, tak tam sa ta poziadavka objavila. Oficialna odpoved na to bola, ze sa Lexus chce drzat povodnych definicii luxusnych automobilov a nechce rozsirovat portfolio v podobe kombikov. Vraj to v plane nikdy nebolo a do buducnosti sa ani neplanuje.